WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Retorische trucs: parfum

15 jul.2012

Het eerste voorbeeld van de retorische truc van "parfum" is een dusdanige oude bekende dat een andere rubriek ervoor is overwogen - maar voorlopig toch maar even hier. Voor het begrip ervan is het nodig om te weten dat de auteur, VVD-politicus en oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas, een hete haat koestert voor de PVV, hetgeen is gebleken uit talrijke eerdere publicaties van zijn hand over dit onderwerp. Bedenk als tweede dat er PVV net weer negatief in het nieuws is gebracht door het vertrek van twee Kamerleden die niet meer op de lijst voor de komende verkiezingen staan (alle Kamerleden die eerdere negatief in het nieuws waren gekomen zijn van die lijst gehaald, natuurlijk). En dat dit al uitgebreid in de media was uitgemeten. Pagina-grote artikelen in de Volkskrant. En aan het einde van die campagne (je kan er niet eeuwig mee door blijven gaan) kwam dus dit:

Uit: De Volkskrant, 12-07-2012, door Frans Weisglas, VVD-lid en oud-voorzitter van de Tweede Kamer.

Wilders heeft gelijk: zijn PVV is geen LPF

Wie denkt dat de PVV hetzelfde destructieve proces doormaakt als de LPF indertijd, vergist zich. De PVV-kiezers kijken alleen naar Wilders. Hij kan nog ver komen.

Tussentitel: De nestbevuilers Van Bemmel, Kortenhoeven en Hernandez zijn ongeloofwaardig

Na de verkiezingen van mei 2002 verkoos de Tweede Kamer mij tot haar voorzitter. Op dat moment kwamen ook 26 nieuwe Kamerleden van de LPF, de Lijst Pim Fortuyn, in de Kamer. Vanuit het niets waren zij opeens volksvertegenwoordiger. ...


Red.:   Kijk, alle gewone hetze-artikelen waren al geweest, dus dat zou geen goede aanleiding voor publicatie meer zijn. Dus waarom niet eens wat anders gedaan: je doet alsof je positief  bent, en je gebruikt die start om alle negatieve zaken nog eens flink te kunnen herhalen. Want zo werkt ook reclame: het gaat niet puur om de inhoud, maar om de gevoelens of associaties die je weet op te wekken. En dus hier ook de associatie met de LPF. Je zegt niet "De PVV is net als de LPF", maar "De PVV is  niet als de LPF". En ondertussen hebben bij de lezers de associatie tussen de PVV en de LPF in het hoofd gebracht. Net als die met de weglopers en hun woorden. Gebruik "nestbevuilers" - dan suggereer je dat er een "nest" is om te bevuilen. Dat "positieve" in het begin is dus een voorbeeld van "parfum".
    Waarna, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, natuurlijk nog een paar andere trucs volgen, die het onderliggende programma onthullen:

  Het succes van Wilders bij de komende verkiezingen hangt af van zijn vermogen om zijn kernboodschap - voorheen de moslimhaat, nu de anti-Europa-tirade - in de ogen van zijn kiezers met succes naar voren te blijven brengen. En dat vermogen heeft hij in hoge mate.

Je keren tegen de islam, waarvoor fantastisch goede inhoudelijke gronden zijn  , wordt afgedaan als moslimhaat, en de minstens even goede argumenten tegen het ontstaan van een Europees Imperium  , wel met grote directheid maar zonder veel omhaal of emotie gebracht, worden afgedaan als een anti-Europa-tirade. Twee gevallen van "argumentenmoord", dus  .
    En tevens onthult Weisglas waarom hij dat doet:

  Het is overigens erg onverstandig van andere partijen om in de verkiezingsprogramma's en in de campagne te proberen een PVV-light te zijn. Bijvoorbeeld door het beleid van het gedoogkabinet zelfs te overtreffen inzake de huwelijksmigratie van buitenlanders, of door de ontwikkelingshulp vrijwel af te schaffen.

Weisglas is namelijk een ontzettende tegenstander van iedere vorm van beperking van immigratie, omdat hij migrantenafkomeling is, en wel van de groep voor wie migratie als een bestaansvoorwaarde wordt gezien omdat ze familie over de hele wereld hebben: de joden. En daardoor tevens een fervent internationalist en kosmopoliet is, die (bijna) allemaal even fervente aanhangers van de "internationale solidariteit" uitleg of detail (andere bekende voorbeelden: Arnon Grunberg, Bert Wagendorp).
    Uit hoofde van welk extremisme hij dus, om zijn feitelijk onhoudbare standpunten te onderbouwen, ook gemakkelijk overgaat tot die andere in die kringen zo veel gebruikte retorische truc: de hondsbrutale leugen:

  Kiezers willen geen light-versie, maar the real thing. Zij zullen op deze wijze niet gaan stemmen op de VVD of een andere partij.

Nou, dus wel. Het is namelijk precies andersom. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat tweederde van de kiezers voor een sterk bezuinigingen op ontwikkelingshulp is en voor een sterke beperking van de immigratie, en om die reden zullen ze stemmen op iedere partij die deze standpunten aanhangt. Waarvan er dus maar eentje is: de PVV. Reden voor de onverdunde haat van mensen als Frans Weisglas.
    Met als slot van dit fragment dat we hier dus nogmaals een bevestiging hebben van dit: hoe meer retorische trucs, des te zekerder ben je dat de boodschap, en ook steeds meer de boodschapper, niet deugt.


Naar Retorica, trucs  , Alg. semantiek lijst  , Alg. semantiek overzicht  , of site home  .