Bronnen bij Retorische trucs: parfum

Het eerste voorbeeld van de retorische truc van "parfum" is een dusdanige oude bekende dat een andere rubriek ervoor is overwogen - maar voorlopig toch maar even hier.

Voor het begrip ervan is het nodig om te weten dat de auteur, VVD-politicus en oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas, een hete haat koestert voor de PVV, hetgeen is gebleken uit talrijke eerdere publicaties van zijn hand over dit onderwerp.

Bedenk als tweede dat er PVV net weer negatief in het nieuws is gebracht door het vertrek van twee Kamerleden die niet meer op de lijst voor de komende verkiezingen staan (alle Kamerleden die eerdere negatief in het nieuws waren gekomen zijn van die lijst gehaald, natuurlijk). En dat dit al uitgebreid in de media was uitgemeten. Pagina-grote artikelen in de Volkskrant.

En aan het einde van die campagne (je kan er niet eeuwig mee door blijven gaan) kwam dus dit (de Volkskrant, 12-07-2012, door Frans Weisglas, VVD-lid en oud-voorzitter van de Tweede Kamer):
  Wilders heeft gelijk: zijn PVV is geen LPF

Wie denkt dat de PVV hetzelfde destructieve proces doormaakt als de LPF indertijd, vergist zich. De PVV-kiezers kijken alleen naar Wilders. Hij kan nog ver komen.


Tussentitel: De nestbevuilers Van Bemmel, Kortenhoeven en Hernandez zijn ongeloofwaardig

Na de verkiezingen van mei 2002 verkoos de Tweede Kamer mij tot haar voorzitter. Op dat moment kwamen ook 26 nieuwe Kamerleden van de LPF, de Lijst Pim Fortuyn, in de Kamer. Vanuit het niets waren zij opeens volksvertegenwoordiger. ...

Kijk, alle gewone hetze-artikelen waren al geweest, dus dat zou geen goede aanleiding voor publicatie meer zijn. Dus waarom niet eens wat anders gedaan: je doet alsof je positief  bent, en je gebruikt die start om alle negatieve zaken nog eens flink te kunnen herhalen. Want zo werkt ook reclame: het gaat niet puur om de inhoud, maar om de gevoelens of associaties die je weet op te wekken. En dus hier ook de associatie met de LPF. Je zegt niet "De PVV is net als de LPF", maar "De PVV is  niet als de LPF". En ondertussen hebben bij de lezers de associatie tussen de PVV en de LPF in het hoofd gebracht. Net als die met de weglopers en hun woorden. Gebruik "nestbevuilers" - dan suggereer je dat er een "nest" is om te bevuilen. Dat "positieve" in het begin is dus een voorbeeld van "parfum".


Naar Retorica, trucs  , of site home  ·.

15 jul.2012