WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Retorische trucs: sandwich

.2011

Natuurlijk komt het eerst vermelde voorbeeld uit het allochtonendebat. Daarin komt nauwelijks een geldige redenatie voor, en de retorische truc is er de norm:


 

Uit: De Volkskrant, 20-10-2014, column door Arnon Grunberg

Onwaarheden


    ... De foto bij het uitstekende interview van Maarten Keulemans met John Ioannidis ...


Red.:   Waarmee voor kenners als genoeg gezegd is: Grunberg is de meest walgelijke figuur in Nederland, op een paar kinderverkrachters en seriemoordenaars na, en die laatste alleen indien ze hun slachtoffers ook nog een meedogenloos gemarteld hebben. Grunberg martelt lezend Nederland meedogenloos, iedere dag op de voorpagina  van de Volkskrant, en in talloze andere publicaties. Met behulp van dingen van deze soort:

  Rode wijn helpt tegen een hartinfarct, moslims zijn een gevaar voor de democratie, Joden beheersen de media, Amerika bepaalt de olieprijs, Brussel maakt ons kapot: allemaal samenzweringstoerisme

De retorische truc - de manier om leugens, goorheid en weerzinwekkendheid te verkopen als waarheid, zuiverheid en aantrekkelijkheid - de onderhavige truc zijnde die van de "giftige sandwich"  : in principe: je klemt een leugen in tussen twee ware uitspraken, en de verkondigt het hele rijtje als "waar". In dit geval: je verpakt ware uitspraken temidden van een paar opzichte leugens, en je verkondigt het hele rijtje als onwaar. Dat rode wijn helpt tegen een hartinfarct is onwaar, en dat Amerika de olieprijs is slechts voor een klein deel waar. Dat Brussel ons kapot maakt is bijna volledig waar als je 'ons' ziet als de Europese culturen uitleg of detail , dat moslims een gevaar zijn voor de democratie uitleg of detail volgt theoretisch (onder andere) uit het feit dat kalifaat en sharia de volstrekte vijanden zijn van vrijheid en democratie en praktisch door de toestanden over al in de islamitische wereld, en dat de Joden de media beheersen is zo ontzettend waar dat het belachelijk is, al was het maar omdat dit beweert wordt door een Jood op de voorpagina van de Volkskrant die daar iedere dag staat, met op de keerzijde drie keer in de week een andere vertegenwoordiger van de Joodse cultuur (Bert Wagendorp), en nog vele anderen verspreid over de rest van de Volkskrant, en idem in de rest van de media uitleg of detail . En Grunberg beschrijft ook de waarde van die invloed:
  ... allemaal samenzweringstoerisme. Politiek gezien levensgevaarlijk en ook slecht voor het individu.

Dat het bestrijden van de ideeën van moslims, de invloed van Amerika, de invloed van Brussel, en de invloed van Joden politiek levensgevaarlijk zijn, is waar uit de mond van Arnon Grunberg, want dit zijn de politieke ideeën van Arnon Grunberg: moslims zijn zijn ideologisch en etnisch meest naaste stam, Amerika is het voornaamste vervoermiddel van de nieuwste Joodse ideologie: het neoliberalisme, Brussel is daarvan het filiaal in Europa, en dat het bevorderen van de invloed van Joden voor de Jood Grunberg van onovertroffen belang is, spreekt voor zich.
    Natuurlijk is het  bestrijden van die ideeën ook slecht voor het individu, in de ogen van Arnon Grunberg, omdat Grunberg's idee van de rol van het individu is die van het neoliberalisme  : "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke", "Het recht van de sterkste", en "Winner takes all and loser loses all".




Naar Retorica, trucs  , Alg. semantiek lijst  , Alg. semantiek overzicht  , of site home  .