De Volkskrant, 05-02-2015, door Ariejan Korteweg .2010

Liefde van twee kanten

Kuzu en Öztürk lanceren een partij voor meer dan moslims

Tussentitel: Een moslim- of minderhedenpartij willen ze niet zijn

Ze lijken voor elkaar gemaakt: Tunahan Kuzu, de druistige Rotterdammer die kan priemen en schuren. En de zachtaardige Roermondenaar Selçuk Öztürk, die met beeldspraak die stekeligheden weer afzwakt.

Het kan snel gaan: tot 13 november, de dag waarop het tweetal uit de PvdA-fractie stapte/werd gegooid, had amper iemand van ze gehoord. Twee maanden later vormen ze een bekend duo. Als ze samen door hartje Den Haag kuieren, altijd in pak en geklede jas, knikken de mensen naar hen, sommigen willen een praatje maken.

Groep Kuzu/Öztürk staat nu nog op het naambordje van hun fractieburelen. Maandag zou dat bordje moeten worden vervangen. De naam van de partij die ze hebben opgericht willen ze nog niet kwijt. Het zal niet iets met moslim of islam zijn. Waarmee meteen het dilemma zichtbaar wordt: minderheden, en in het bijzonder moslims, dat is waar Kuzu en Öztürk mee worden geassocieerd; ze verlieten de PvdA uit onvrede met het minderhedenbeleid van minister Asscher. Maar nu willen ze de netten breder uitgooien: hun partij is er voor iedereen die gelooft in tolerantie en verdraagzaamheid.

De Franse schrijver Michel Houellebecq schetst in Soumission een toekomstbeeld. Het is 2022, Mohammed ben Abbes, charismatisch leider van de moslimpartij, wordt president van Frankrijk. Vanaf dat moment komt ook voor een eenvoudige docent aan de Sorbonne een leuke jonge echtgenote binnen handbereik, of misschien wel twee of drie. De hoofdpersoon vindt dat een zo aantrekkelijk perspectief dat ook hij.... Enfin, dat moet u zelf maar lezen; het boek is de moeite waard.

Zou zoiets in Nederland kunnen? Krijgen we een nationale moslimpartij, al zal die niet zo heten? Ik klop aan bij Groep Kuzu/Öztürk. Dat is geen straf, nergens in het Kamergebouw is de ontvangst zo hartelijk. De attributen in hun werkkamer vertellen het verhaal: op tafel flesjes Turks reukwater, in de vensterbank een foto van Öztürk tussen koningin Beatrix en de toenmalige Turkse president Abdullah Gül. Daarnaast een weegschaal, die later van pas zal komen.

Op een indrukwekkend interactief scherm tonen ze hun Facebook-offensief. Het richt zich - scheuringen kunnen geestverwanten tot de felste opposanten maken - tot de burgemeester van Rotterdam en diens uitspraak: wie het hier niet bevalt kan oprotten. Via Facebook dient Kuzu hem van repliek. Zijn stelling: Aboutaleb moet in gesprek gaan met alle burgers die hij met zijn opmerking heeft buitengesloten.

Dan pakt Kuzu, de echte dit keer, een stift. Op het grote schrijfbord trekt hij een rondje en zet daar een B in: burgemeester. Dan een ander rondje, met de R van ronselaars. Daar tussenin de beïnvloedbare moslimjongeren. Om hen moet Aboutaleb zich bekommeren, wil Kuzu maar zeggen: niet wegschoppen, maar omhelzen.

Een volgend Facebookfilmpje laat CDA-leider Buma zien die in de Kamer moslims oproept hun stem te verheffen tegen de aanslagen in Parijs. Vervolgens Kuzu die antwoordt dat hij niet alle moslims over een kam mag scheren. Kuzu en Öztürk demonstreerden zelf in Den Haag, vertellen ze; ze zagen er wel 40 procent moslimdemonstranten. Die waren er niet omdat zo'n CDA-meneer met z'n zwaaivingertje hen daartoe verplicht.


Een moslim- of minderhedenpartij willen ze niet zijn, iedereen is welkom. En toch, alle onderwerpen die ze aansnijden zijn daarmee verwant: integratie, veiligheid, extremisme. En de verdedigingslinie komt soms bekend voor: Breivik, het Leger van de Heer.

Meer dan honderd mensen schoven de afgelopen weken aan deze tafel aan. Om te spiegelen, zoals ze dat noemen. Kuzu en Öztürk zijn nieuwsgierig, ook naar mijn opvattingen; vind ik net als zij dat Aboutaleb de oren laat hangen naar Leefbaar, denk ik ook dat het wel klaar is met assimileren?

Dan volgt de vraag die alles omvat: zijn de woorden van de Koran in steen gehouwen, of moet de tekst worden geïnterpreteerd in de context van zijn tijd? Het zijn Kuzu en Öztürk die de kwestie aan de orde stellen. Hun eigen antwoord: een glimlach.

Öztürk wijst naar de rode weegschaal. Stop wat meer begrip in het ene bakje, zegt hij. Zo zorg je voor balans. De liefde moet van twee kanten komen.

Al doende duwt het duo het moederschip van de PvdA ver van zich af. Verder dan bijvoorbeeld Nida, de lokale moslimpartij van Rotterdam. Vindt u ons te fel, wil Öztürk weten. Nee, niet te fel. Maar het dilemma blijft.


Web:
TT:
Krijgen we een nationale moslimpartij, al zal die niet zo heten?
zijn de woorden van de Koran in steen gehouwen, of moet de tekst worden geïnterpreteerd in de context van zijn tijd?

Naar Allochtone loyaliteit , Allochtonen lijst  , Allochtonen overzicht  , of site
home .
 

[an error occurred while processing this directive]