De Volkskrant, 12-04-2008, door Sasja Kooistra 12 apr.2008

Mindfulness

Nia past in de trend van meer mindfulness sporten: bewegen met aandacht. Naast Nia is er bodybalance (tai chi, yoga en pilates), chi-running (yoga en tai chi combineren met hardlopen)
en budukon (mix van oosterse vechtsporten met poweryoga).
-------------------------------------------------------------------------------------

Reportage |  Dansen volgens neuro-muscular integrative action (Nia)

Oerschreeuw je fit

Nia maakt een bescheiden opmars. Het gaat bij deze expressieve dansvorm niet om een strakke kont, maar om het plezier in bewegen. Lekker, zo'n potje ongegeneerd schreeuwen?

Tussentitel: De gedachte hoe dit er voor een buitenstaander moet uitzien, druk ik weg en ik geniet van het moment


'Laat je oergeluid horen!' Als een dier beweegt docente Marlouke Theeuwen zich op handen en voeten over de vloer en brult zo vol overgave dat een leeuw onder de indruk zou zijn. Gemeten aan het aantal opgetrokken wenkbrauwen en de verwonderde gezichten geeft niet iedereen in het zaaltje zich zo makkelijk over aan zijn oergevoel. De gedachte 'waar zijn we aan begonnen?' is niet ver weg.

We zijn halverwege de workshop Nia, een nieuwe vorm van bewegen die een paar jaar terug uit de Verenigde Staten naar Nederland is overgewaaid. Het aantal beoefenaars groeit gestaag en door het hele land worden inmiddels Nia-lessen en workshops gegeven. Nia (kort voor Neuro-muscular Integrative Action) wordt gepresenteerd als 'een swingende work-out voor body, mind en spirit', die negen bewegingsvormen integreert. In het uur wellnessfitness dat Nia is, komen de kracht en precisie van vechtsporten langs, de funk van dans, plus de rust van bewegingsleren als yoga, Feldenkrais en Alexander Techniek. De focus ligt niet op het trainen van een bepaalde spiergroep als billen of buik, zoals bij veel aerobicslessen. Het belangrijkste principe van Nia is domweg plezier in bewegen, of Joy of Movement, zoals ze het zelf noemen.

Ongegeneerd schreeuwen

Ik ben altijd in voor iets nieuws en houd van sporten en ook van dansen op een feestje, en dus sta ik zaterdagochtend in een yogacentrum in Amsterdam op handen en blote voeten mee te doen. Toegegeven, dat is best lekker. De gedachte hoe dit er voor een buitenstaander uit moet zien, druk ik weg en ik geniet van het moment. Zo vaak mag je nu ook weer niet een potje ongegeneerd schreeuwen. De schijngevechten die daarna volgen met veel karate-achtige schopbewegingen en oe's en ah's kosten al minder moeite en als een soort indiaan springt iedereen door het zaaltje.

Dit 'vrijdansen' zonder choreografie is een vast onderdeel van Nia en daarmee onderscheidt Nia zich van conventionele fitnesslessen, waar alles continue in een strak achttellen regime wordt uitgevoerd. Voor iemand die jaren lesjes gestructureerde bodyshape of stepaerobics heeft gevolgd, is die vrijheid en mate van zelfexpressie even wennen.

Het vrij bewegen wordt overigens afgewisseld met gechoreografeerde pasjes. Maar: 'Het gaat niet om hoe perfect je het doet', zegt docente Marlouke. Dat maakt Nia toegankelijk voor mensen met angst voor moeilijke danspasjes. Het is tekenend voor de sfeer dat iemand die per ongeluk de verkeerde kant opdraait en bijna tegen haar buurvrouw botst, geen boze blik krijgt toegeworpen, maar een ontspannen lach.

Desondanks blijft het voor de perfectionisten onder ons frusterend als de stap links-tik met de voet-en draai niet in een keer lukt. Zo ontwikkelt Nia zich tot een verkapte les loslaten. Wanneer het lukt minder bezig te zijn met het correct uitvoeren van de pasjes, voel je dat je onbezorgder gaat bewegen. En was dat niet het hoofddoel van de les, joy of movement?

Toch zal het onderdeel jazzdance nooit mijn favoriete onderdeel worden, met het hoge gehalte 'show yourself' inclusief vingerknippen en elegante pasjes die rechtstreeks uit de musical Chicago lijken te komen. Anderen bewegen jaloersmakend makkelijk mee. Normaal gesproken begint dansen met een paar glazen wodka om de boel los te maken, en kun je je verschuilen in het donker van de club. Hier niet. Met de Voque-clip van Madonna in gedachten improviseer ik wat interessant aandoende bewegingen, maar ik ben meer bezig met hoe het eruitziet dan met onbezorgd bewegen. Oef.

Luisteren naar je lichaam

Gedurende de les spoort docente Marlouke je aan bewust te luisteren naar je lichaam. 'Ontdek hoe jij deze beweging het fijnst vindt. Pas het tempo aan jouw lijf aan. Gaat het te snel, dan beweeg je bijvoorbeeld alleen je arm. Doordat je het leuk vindt en je lijf het als prettig ervaart, doe je de oefeningen ontspannen en is het heilzaam.' Dit staat bijna haaks op de drill-mentaliteit (Doorgaan! Sneller! Hoger!) van een reguliere fitnessles, waar je juist wordt aangespoord je grenzen op te zoeken of te verleggen.

'Kijk en neem waar, en zie de bomen buiten en de vloer', zijn de mindfulness-achtige teksten waarmee Marlouke je geest en zintuigen inspireert, bedoeld om met volle aandacht je oefeningen uit te voeren. Een antistress-techniek die je leert later in het dagelijks leven beter op het hier en nu te kunnen concentreren en minder bezig te zijn met de sores van morgen. 'Luister ook naar de stiltes in de muziek', klinkt het tijdens de cooling down, wanneer we op de grond liggen. 'Word je nog even gewaar van alle sensaties die je voelt in je lijf.'

Overigens werk je naast al die geestelijke bewustwording in een uurtje Nia ook gewoon aan je conditie. De muziek is upbeat, zodat je geen moment stil zit.
    Is Nia een aanwinst in het enorme aanbod aan bewegingsvormen? De kracht van Nia is de mix van lichaam en geest en past in de huidige mindfulnesstrend. Door de focus op je geest is Nia een les met inhoud zonder enorm zweverig te zijn. Je hebt daarnaast lekker zorgeloos gedanst zonder heel erg met pasjes bezig te zijn. Verder daagt Nia je uit eens iets anders te doen. Dat is voor sommigen een drempel, maar als je er aan toegeeft, neemt het plezier vanzelf toe. Al zal het nog wel een paar lessen duren voor sommige nuchtere Nederlanders zich helemaal kunnen verliezen in oerschreeuwen en vrij dansen.

Ook een keer Nia proberen?
Ga naar de website www.sukhania.nl en geef je op voor een proefles of introductieworkshop in Amsterdam op 19 juni.


Tussenstuk:
Wat is Nia

NIA, Neuro-muscular Integrative Action, kan worden vertaald als ‘de actie die lichaam en geest verbindt’. In de les op muziek (inclusief warming-up en cooling down) komen 52 bewegingen langs, die voortkomen uit de vechtkunsten t’ai chi, tae kwon do en aikido, de
dansvormen jazz, duncan en modern dans en lichaamstherapieën als Moshe Feldenkrais, Alexandertechniek en yoga. Deze wellnessfitness is in de jaren tachtig ontwikkeld door een Amerikaans aerobicsechtpaar om op een natuurlijke manier fit te worden en om het plezier
in bewegen terug te krijgen. Nia-docenten krijgen net als in de vechtkunsten een gekleurde band die de graad van gevorderdheid aangeeft: wit voor het laagste niveau en gevolgd door groen, blauw, bruin en de zwart band voor het hoogste niveau.

Voor wie

Iedereen kan meedoen; jong of oud. Je hebt geen vechtsport- of danservaring nodig en je kunt de les zo zwaar of zo licht mogelijk maken als je wilt.

Waar
Er zijn lessen te volgen in Alphen a/d Rijn, Amsterdam, Borne, Delft, Den Bosch, Den Haag, Doorn, Eindhoven, Enkhuizen, Helmond, Leiden, Overveen, Soesterberg, Tilburg, Utrecht, Valkenswaard,Weert,Woerden, Zaandam. De opleiding tot instructeur is in Den Haag:
nijade.com of sukhania.nl





Naar Alg. semantiek, trainingsprogramma , Alg. semantiek lijst  , Alg. semantiek overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]