De Volkskrant, 31-07-2013, van verslaggeefster Nanda Troost .2008

UWV valt terug op papier nu digitale loket hapert

Tussentitel: Volgens deskundigen is de software nodeloos complex

Uitkeringsinstantie UWV grijpt terug op de telefoon en papieren formulieren na een storing van twee dagen bij de website Werk.nl. Door een technische storing, die maandag begon en tot dinsdagavond duurde, konden werklozen geen uitkering aanvragen of zich inschrijven als werkzoekende. .

Het UWV is al jaren bezig de persoonlijke dienstverlening te vervangen door een digitaal loket. Daarmee bespaart de uitkeringsinstantie jaarlijks 30 miljoen euro. Maar er is al jaren veel kritiek op de website, omdat Werk.nl regelmatig hapert. De software is volgens deskundigen nodeloos complex en het systeem is amper getest.

De problemen met Werk.nl deden zich voor nadat het UWV het afgelopen weekeinde een grote zomerupdate had doorgevoerd. Die moest bijvoorbeeld de navigatiestructuur gebruiksvriendelijker maken en de persoonlijke werkmappen overzichtelijker. Maandagochtend liep de site vast. Ook het grootste deel van dinsdag was het digitale arbeidsbureau niet bereikbaar. Het is onduidelijk waardoor dat komt.

Vanaf vanmorgen heeft de uitkeringsinstantie extra personeel aan de telefoon ingezet. Er kan worden gebeld om wijzigingen door te geven en er kunnen weer formulieren worden opgevraagd. Deze papieren weg staat normaliter alleen open voor digibeten. Mensen die wegens de storing wijzigingen niet op tijd konden doorgeven, worden coulant behandeld.

De FNV riep het UWV vorige maand op te stoppen met het opleggen van sancties aan uitkeringsgerechtigden totdat de problemen met de website zijn opgelost. Uit onderzoek van de vakbond is gebleken dat werklozen beboet worden omdat ze geen of onvoldoende informatie geven, terwijl werklozen juist zeggen dat hun gegevens verdwijnen in de krochten van het UWV-systeem. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 12.700 boetes opgelegd, voor gemiddeld 285 euro.

Hoogleraar informatietechnologie Jan Bergstra van de Universiteit van Amsterdam vraagt zich af of de belastingbetaler niet te veel verwacht van het UWV. 'Het is net zo'n misverstand als te denken dat een arts alles kan repareren. Dat mag je wel willen, maar de burger heeft er geen notie van hoe woest complex computersystemen zijn. Als vakman verbaas ik me erover dat het zo vaak goed gaat.'

Het systeem van de uitkeringsinstantie is volgens de hoogleraar niet te vergelijken met 'dat van een organisatie met hooguit een paar honderd medewerkers'. Werk.nl wordt volgens het UWV dagelijks door 150 duizend mensen bezocht.

'Het moet maar werken, vindt de burger', zegt Bergstra. 'Maar de overheid stuurt op geld. Dan moet je verwachten dat niet alles goed functioneert. Werk.nl is iets anders dan de systemen van een Amerikaanse kernonderzeeŽr die miljarden hebben gekost.'

Het UWV moet de komende jaren 489 miljoen euro bezuinigen, tot 2018. Het aantal arbeidsplaatsen wordt teruggebracht van 16.600 naar 14.500. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel geld het UWV heeft gestoken in de ontwikkeling van het digitale loket.

 

Naar Menswetenschappen, regels uitleg of detail Psychologie overzicht  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]