Formalisme: regels, algemeen
(Vervangen
door Regels, groei, en vervolgen)
Na het verkennen van een formeel raamwerk
, het indelen in velden
, het inventariseren en zo goed mogelijk rangschikken van
de factoren per veld, hier zo goed mogelijk gedaan voor de sociologie , komt de fase van de regels. Ook weer voorlopig en "zo goed
mogelijk". De essentie van de wetenschappelijke methode is proberen en
terugkeren
. Naar de werkelijkheid.
De eerst ontdekte soort regels in de
natuurwetenschappen gaat over zaken die je direct kan waarnemen, in de
meta-wetenschap bekend als "fenomenologische regels". Dit voorbeeld wordt
gevolgd voor het opstellen van regels op de andere vakgebieden - in deze
inleiding in de vorm van formules. Wie niet redelijk vertrouwd is met
formules, wordt aangeraden eerst de inleiding daarin te lezen, startende
hier
.
Bij die uitleg van formules al een aantal natuurkunderegels
gebruikt als voorbeeld. In Formules, differentiaalvergelijkingen
was
dat de regel gevonden bij het onderzoek aan het rekken van een veer, voor zover bekend als eerste
gedaan door de Engelsman Robert Hooke
. Wat hij bevond, en inmiddels
iedereen wel zo'n beetje weet, is dat als je een veer uitrekt, de kracht
toeneemt met de uitrekking:
\[ F ~ = ~ k \times \Delta l \]
|
Met \( \Delta l \) zijnde de verandering in lengte en \( k \) zijnde een constante waarin de de stevigheid van de veer zit.
Het tweede voorbeeld, in Formules, inleiding
, was de bekendere wet van
Ohm. Die gaat over de elektrische stroom (letter \( I \), eenheid Ampère) in een
draad wanneer er een spanningsverschil (spanning: letter \( V \), eenheid Volt;
verschil: letter: \( \Delta \)) over staat
- een bekend voorbeeld zijnde dat van de oude gloeilamp waar de bekende
netspanning van 220 volt over staat en een zo sterke stroom door de draad
gaat lopen dat ze heet wordt en gaat gloeien. De hoeveelheid stroom hangt ook
af van de "weerstand" in de draad, met letter \( R \) en eenheid Ohm. Hoe meer
weerstand, hoe minder stroom, en hoe meer spanning, hoe meer stroom.
Tezamen:
\[ I ~ = ~ { { \Delta V } \over R } \]
|
Deze formule lijkt net zo simpel als die van Hooke, maar dat is niet zo: er zit ingewikkelder natuurkunde achter.
De natuurkunde van het veer-experiment bestaat eigenlijk maar uit één
bewegend element: de massa van het gewicht dat aan de veer hangt. De veer
heeft zelf ook wel massa, maar die kan je klein mken ten opzichte van die
van het gewicht.
Let op: dit is één van de essentiële elementen van
de aanpak en het succes van de natuurkunde: men vereenvoudigt ingewikkeldere
situaties tot simpelere. Die probeert men op te lossen, en lukt dat, gaat
men "details" inbouwen.
Er zijn sociologen die beweren dat dit voor
de soiologie niet kan - die mensen moeten het vak verlaten aangezien er dan
geen wetenschap mogelijk is. Het ook volkomen onnatuurlijk: overal in de
natuur zijn structuren en organisaties gebouwd op simpelere constructies en
orgnisaties, die verder gedetailleerd en uitgebouwd worden - zie
bijvoorbeeld Organisatie, sterke interactie
.
Naar dat
enkele bewegende element zijn er twee krachten: de veerkracht en de
zwaartekracht. Van deze is de zwaartekrcht het simpelst: die is contstant.
Alweer: in benadering, maar die benadering is goed op enkele tientallen
decimalen achter de komma. Volkomen verwaarloosbaar.
Eigenlijk dus
heel simpel. En daarom ook wiskundig oplosbaar.
De wet van Ohm zit
anders in elkaar. Ten eerst is er geen beweging zichtbaar. Terwijl die er
wel is. Die beweging is die van de electronen in het metaal van de simpelste
geleiders, zoals het wolfraam van de gloeidraad. Electronen horen bij de
atomen waaruit metaal en iedere stof bestaat, en van atomen bestaan er ten
opzichte van onze zichtbare wereld altijd ontzettend veel. Natuurkundigen
karakteriseren dat aantal met "het getal van Avogadro": \( 6 \times 10^{23} \) .
De electronen in het metaal gaan steeds sneller door de spanning die
over de draqd staat, tot ze botsne met de atomen waar ze vandaan komen. En
dan beginnen Ze weer opnieuwe met versnellen en sneller gaan. Tot ze weer
botsen enzovoort. Het botsen van de electronen maakt de draad heet en zorgt
gemiddeld voor een constante stroom. Die constante stroom is de stroom die
Ohm mat. De weerstand zorgt voor een conate stroom net als de luchtwrijving
de auto een constante snelheid bezorgt ondanks het feit dat de motor
voortdurend kracht erop uitoefent.
De wet van Ohm gaat dus over de
beweging van ongeveer \( 6 \times 10^{23} \) electronen, in plaats van de beweging
van één enkel gewicht.
Door dat grote aantal, is de wet van Ohm niet
wiskundig oplosbaar zoals de wet van Hooke, maar het is desondanks een geldige
beschrijving. Zij het van kennelijk een andersoortig verschijnsel.
De
elementen waar de sociologie mee te maken heeft, zijn mensen. Die komen niet
in aantallen van één, of twee, zoals in het geval van het veer-experiment.
En ook niet in aantallen van \( 6 \times 10^{23} \) zoals bij de wet van Ohm.
In de sociologie ligt dat aantal er tussenin, maar duidelijk dichter, conceptueel,
bij \( 6 \times 10^{23} \) dan bij één. Het zijn er gewoon heel veel. En ook voor
zo'n aantal zijn dus ongetwijfeld regels of wetten te formuleren.
Al
genoemd als voorbeeld in Formules, differentiaalvergelijkingen
is dat van de migratiestroom. Qua termen al sterk gelijkend op de wet van
Ohm. Want wat zijn de betrokken parameters? Ten eerste de migratiestrom
zelf: \( I_m \). Ten tweede wat de migratiestroom drijft: \( \Delta C \) ,
waarvan iedereen weet wat het is (hoewel dat door de meeste sociologen en
alle politiek-correcten wordt ontkend): het verschil in cultuur tussen
vertrekplaats en bestemming. En als derde, weer in sterke analogie met het
natuurkundige verschijnsel: de reisweerstand, of \( R_r \) . Wat net als in
de natuurkunde zijn er dramatisch verschillende materialen: tegenover
"metaal" of "isolator" staat "land" of "oceaan". Met als voorbeeld
overeenkomend met "halfgeleider" iets als "Middellandse Zee" - dat wil
zeggen: het is moelijk, maar je hebt geen zeeschip nodig.
En tenslotte: waar in de natuurkunde er de \( 6 \times 10^{23} \)
bewegers zijn, zijn daar bij de migratie duizenden, tienduizenzen en
honderduizenden mensen. Dus ook "heel veel".
En de wet van Ohm kan
herschreven worden tot:
\[ I_m ~ = ~ { \Delta C \over R_r } \]
|
Dat wil zeggen: dit is de simpele basisregel. Daaraan kunnen zaken
toegevoegd worden, zoals bijvoorbeeld een constante stroom die er altijd is:
\[ I_m ~ = ~ I_0 ~ + ~ { \Delta C \over R_r } \]
|
Die "nulstroom" zijnde die van diplomaten, kunstenaars, en, naar somige
bestemmingen: rijken. Dat laatste bijvoorbeeld als je het over het
Caribische gebied hebt: de gewone migratiestroom cultuurafhankelijke versie
van arme Jamaicanen en dergelijke naar Engeland, en er is een kleine
constante stroom van rijken naar de Kaaiman Eilanden.
Van de
parameters is de migratiestroom makkelijk meetbaar - in Nederland bedroeg
deze over de laatste twintig jaar gemiddeld 36 duizend personen per jaar.
Het cultuurverschil en de reisweerstand zijn moeilijker.
Het
cultuurverschil bestaat uit vele parameters, de sociaal-culturele
indicatoren
, maar in de praktijk blijken de meest met elkaar samen te
vallen: bij twee culturen blijkt een verschil in de ene parameter, zeg:
man-vrouw-verhouding, sterk samen te vallen met vele ander, zoals de
gezag-machtverhouding, corruptie, vertrouwen, enzovoort. En tot tot de sterk
gecorreleerde factoren behoort de maatschappelijk welvaart, en de doodgewone
economische welvaart. Dus, tenzij de relatie tussen de factoren sterk
verschilt per cultuur, wat een zeer weinig voorkomend geval is, kan je voor
het culturverschil ook het verschil in economische welvaart nemen. Die
cijfers zijn bekend, als het bruto binnenlands (nationaal) product. Deze
benadering noem je dan de "economische benadering", uit te drukken als:
\[ C_E ~ = ~ c \, { E \over N } \]
|
Met \( C \) het niveau van de cultuur/land, \( E \) het bruto binnenlands
product, \( N \) het aantal inwoners,
en \( c \) een factor ergens in de buurt van tussen 0,5 en 2. De bijpassende gegevens staan hier
.
Waarna de
verdere uitwerking overgelaten kan worden aan specialisten in het vakgebied.
En op deze plaats verder gegaan kan worden met een tweede voorbeeld, een
dat volgt uit het eerste: het verschijnsel van migratie-gerelateerde
maatschappelijk onrust.
Eerst is een volkomen helder aanwijsbare
zaak nodig die het fenomeen op de kaart zet. dat is voor de hand liggend: de
rassenrellen in Engeland van 2011. In de media werden de gebeurtenissen
beschreven als "rellen" - de term "rassenrellen" viel niet of nauwelijks. De
werkleijkheid is dat het dichter bij rassenburgeroorlog lag.
Ten
eerste het aspect "rassen". De aanleiding was de dood bij arrestatie van een
"Jamaicaanse" gangster. De eerste groepen protesterenden waren uitsluitend
bekenden en verwante "Jamaicanen". De eerste echte rellen waren bijna
uitsluitend lieden uit het Caribische gebied - vanaf nu verder af te korten
tot "negers"
. De andere kant was die van politie en autoriteiten. Door de
negers zelf bestempeld als "de blanken". Oftewel: het waren rassenrellen.
Dan het aspect van de ernst. Ten eerste betrof het meerdere dagen,
ongeveer een week. Ten tweede betrof het vele steden, ergens rond het
dozijn. Oftwel: het was over een groter gebied over een langere tijd.
Waarbij op een gegeven moment door de opstandelingen ook geschoten is.
Oftewel: het was een mini-burgeroorlog. De enige reden dat niet het zo
genoemd werd is dat de elite weigerde de na twee of drie dagen nadat het
duidelijk was dat de politie het niet aankon de enig logische aanpak te
kiezen: inzet van het leger. Met een vrijbrief tot schieten.
In
neutrale maatschappelijk termen: er was sprake van sterke maatschappelijke
onrust. Ten gevolge van een verschil in culturen.
Ook dit kan in een
regel geformuleerd worden, aan de hand van voorgaande voorbeelden. Beginnend
simpel.
De maatschappelijke onrust door immigratie wordt aangeduid met \( O_m \) . Het
verschil in cultuur is dat tussen basiscultuur, \( C_b \) en de extern
ingestroomde cultuur: \( C_e \) .
Maar er onbreekt nog iets: want
als er slechts een paar duizend immigranten zijn, is zo'grootschalige
opstand niet mogelijk. En het gaat daarbij ook om de verdunning: een miljoen
in Nederland is iets anders dan een miljoen in Amerika. Dus in ieder geval
zijn er de factoren van de betreffende aantallen: \( N_b \) het aantal
individuen in de basiscultuur, en \( N_e \) van de externe, in een quotiënt
staande voor "verhouding" of percentage. De dremplewarde kan je dan
aanduiden met \( N_o \), het onstekingsaantal.
De
eerste vorm van de regel luidt dan, alle andere factoren even samennemende in
een factor genaamd \( k \) en de drempelwaarde even vergetende:
\[ O_m ~ = ~ k \, ( C_b ~ - ~ C_e ) {N_e \over N_b } \]
|
Met de drempelwaarde wordt dat dan:
\[ O_m ~ = ~ k \, ( C_b ~ - ~ C_e ) { {N_e ~ - ~N_o }\over N_b } \]
|
Deze regel kan getest worden door toepassing op de genoemde Engelse
opstand van 2011, de Franse opstand van 2005, en de wat kleinere Zweedse
opstand van 2013. Dit zal ongetwijfeld verdere toevoegingen, veranderingen
en verfijningen noodzakelijk maken.
Over naar een derde voorbeeld,
ook in lijn met de voorgaande. Migratie is voor het overgrote deel van de
maatschappelijke elite een zaak van grote inherente waarde. Deze waarde
behoort tot een collectief van waarden genaamd "politieke-correctheid"
, letter \( P \) . Door de maatschappelijke onrust veroorzaakt door
migratie met een hoog cultuurverschil komt migratie in een kwaad daglicht.
Aangezien de feiten dienaangaande slecht tot niet veranderd kunnen worden,
verandert men de woorden en de waarde van woorden zodanig dat de waarde van
de externe culturen verhoogd lijkt te worden. Omdat het in de
maatschappelijke praktijk gebruik is geworden om al dan niet werkelijke
benadeling van de externe instroom aan te duiden met "racisme"
, naar de
daadwerkelijk bestaande etnische verschillen, is de bevoordeling van
diezelfde groepen ook een vorm "specifieke etnische benadering" oftewel: dit
is ook "racisme". Het door de politieke-correctheid bedreven veranderen van
(de waarde van) woorden is dus ook een vorm van "racisme", hier aan te
duiden met \( R_{i,\,p } \) , de \( i \) staande "immigranten" en \( p\) voor
"politieke-correctheid". Hetgeen leidt tot de eerste regel:
\[ R_{i,\,p } ~ = P \, \Delta C \]
|
Zeggende: de mate van pro-immigrantenracisme neemt toe met de mate van
politieke-correctheid en met de mate van culturele achterstand. Hoe meer
achterstand, hoe meer er namelijk gecompenseerd moet worden.
Ook
deze regel moet getest worden aan de werkelijkheid. De werklijkheid is op
deze website weergegeven in de verzameling Racisme
.
Deze verzameling laat een discrepantie met de regel zien. Want de regel
voorspelt dat de hoeveel pro-immigrantenracisme ongeveer constant is, er
vanuitgaande dat de mate van politieke-correctheid en de cultuurverschillen
niet al te zeer veranderen. En de werkelijkheid laat zien dat de hoeveelheid
racisme gestaag toeneemt, zoals bewezen door het overschrijden van een
tipping point of
drempelwaarde waarin het ook door politiek-correcten gezien wordt als
"absurd"
.
De politieke-correctheid zorgt dus in ieder geval niet
alleen voor een bepaalde constante hoeveelheid racisme, maar
ook voor een toename in de hoeveelheid racisme:
\[ \Delta R_{i,\,p } ~ = ~P \, \Delta C \]
|
Maar die toename hangt natuurlijk ook af van de tijd dat die toename
loopt, oftewel:
\[ \Delta R_{i,\,p } ~ = ~ a \, P \, \Delta C \, \Delta t \]
|
Met \(a \) staande voor een bepaalde factor waarin de verandering anders
afhangt van dezelfde parameters als de absolute waarde.
Oftewel, voor wie bekend is met differentiëren (zie zonodig hier
):
\[ { \partial R_{i,\,p } \over {\partial t} } ~ = ~
a \, P \, \Delta C \]
|
Maar we hadden al een uitdrukking voor \( P \, \Delta C \) met daarin de
constante waarde - vul die hierin in:
\[ { \partial R_{i,\, p } \over {\partial t} } ~ = ~
a \, R_{i, \, p } \]
|
En bij Formules, differentiaalvergelijkingen, oplossingen
is hiervan al een oplossing gevonden: dit is een exponentiële functie.
Waarna de wetenschappelijke socioloog terug kan gaan naar zijn gegevens,
of extra gegevens kan gaan zoeken, om zijn mooie nieuwe formule te testen.
Al genoemd is het geval van anti-blanke racisme
,
gedefinieerd door "Iedere instantie waarin een blanke benadeeld wordt ten
gunste van een gekleurde mag, iedere instantie dat een gekleurde benadeeld
wordt door een blanke mag niet". Dit overschreed in april 2015, door de
voortdurende en vermoedelijk exponentiële groei, het niveau van het absurde
dusdanig het ook de anti-blanke racisten opviel
.
Een tweede geval is dat van het cultuurverraad. De aanslagen op Charlie Hebdo en Joden in 2014 en
2015 hebben de cultuurkloof,
\( \Delta C \), groter gemaakt of zichtbaarder (wat in
zekere zin hetzelfde is), en zowel het niveau als de steiging van het aantal
stukken waarin moslims geportretteerd worden als "gewone mensen als u en ik"
is sinds die tijd toegenomen - de Volkskrant: "Er
bestaan geen haatimams"
. Op
de televisie neemt het aantal als "gewone burgers" geïnterviewde moslims
gestaag toe, en ook hun aantal in het algemeen in reclames - trouwens net
als het aantal negers - ver voorbij de numerieke evenredigheid. Het ijkpunt
daar voor het overschrijden van het absurde kan hier alvast genoemd worden:
dat is wanneer Jezus gespeeld gaat worden door een negers. Er is al sprake
van een zwarte James Bond. Overigens is, in het kader van het anti-blanke
racisme, verboden voor blanken om negers te spelen
.
Een derde te onderzoeken trend is die in de strijd tegen de gewone
burgers, dat wil zeggen: de onderste tweedere van de maatschappij. Dat is de
groep wier belangen stelselmatig geschaadt worden door de verdedigers van
externe culturen, hier aangeduid met "politiek-correcten". Ook die trend is
stijgend
, en
heeft in 2015 een hoogtepunt bereikt met de stelling: "Het verschil tussen
de huidige immigranten en de Joden in de jaren 1930 doet er niet toe"
.
De vierde toenemende trend is die in de uitingen van haat van
allochtone immigranten voor Nederlanders en de Nederlandse cultuur.
Aanvankelijk was dat beperkt tot het internet, met terminologie richting
Nederlander als "kanker kazen" afgekort tot "kk kazen" op sites als
maroc.nl, in 2015 heeft dat het niveau bereikt van termen als
"institutioneel racisme" en "white privilege". De trends zijn te volgen in
Allochtonen, woordvoerders
en
Allochtonen, haat
.
Merk daarbij op dat bij het verzamelen van deze bronnen, in het kader
van een wetenschappelijke sociologie mede geïnspireerd door Asimov's
Foundation
, ,
door slechts een beperkte menselijke inzet mogelijk was. Per terrein zit
hierin werk voor een persoon of personen, per veld die van instituten.
Wetenschappelijk werk dat de huidige generaties wetenschappers weigeren te
doen, deels uit overtuiging, deels uit angst voor het verliezen van hun
reputatie en accreditatie. De huidige wetenschap acteert op het niveau door
Asimov beschreven als dat van een cultuur in verval.
De opvatting
van de weiger-sociologen zijn ook in formule-vorm te vatten. De basistelling
is namelijk "De Gelijkheid der Culturen", teruggrijpende op de hooggeëerde
cultureel-antropoloog Claude Lévi-Strauss
.
"De Gelijkheid der Culturen" is een andere manier van van schrijven van "Er
is geen verschil tussen culturen". En dat is makkelijk in formulevorm te
vatten:
\[ C_{i} ~ - ~ C_{j} ~ \equiv ~
\Delta C_{i, \, j} ~ \equiv ~ 0 ~~~~ for ~ all ~ i,\,j \]
|
Waarin "\( \equiv \)" betekent "Is niet zomaar toevallig iets, maar
is per definitie iets" - wat verder geformaliseerd kan worden als:
\[ \forall_{i, \, j} \, \Delta C_{i, \, j} ~ \equiv ~ 0 \]
|
Maar in de wetenschappelijke sociologie is bekend dat C een functie is
van zeer vele parameters - waaronder de bijna alom aanwezige plaats en tijd
- het noteren van \( C \) is slechts een afkorting:
\[ C ~ \equiv ~ C (x, \,t ,\, p_1 , p_2, \, ... ) \]
|
Wat de quasi-sociologen bedoelen met "De gelijkheid der Culturen" is
"Overal ter werld waar je gaat kijken zijn de culturen gelijk" waarmee ze
bedoelen "Overal ter werld waar je gaat kijken zijn de culturen
gelijkwaardig" wat weer een afkorting is van "Overal ter werld waar je
nunu gaat kijken zijn de culturen gelijkwaardig". Want dat is de manier
waarop de stelling tot stand is gekomen: door cultureel antropologen die
overal ter wereld gingen kijkine nar culturen, en besloten hebben dat al die
culturen gelijkwaardig waren. Op het moment van waarnemen door die cultureel
antropologen. Nu. Een standpunt dat overgenomen is door vrijwel de gehele
sociologie
. Een standpunt dat daar ook maar enigszins van afwijkt, noemen ze "sociaal
darwinisme"
, en "sociaal darwinisme" is volgens hen direct verwant aan rassenleer en
dus de uitroeiing van de Joden en zigeuners door de nazi's.
Ook dit
is allemaal weer te vertalen. "Overal ter wereld waar je gaat kijken zijn de
culturen gelijkwaardig" wordt:
\[ \forall_{i, \, j}\, \Delta C_{i, \, j} (x) ~ \equiv ~ 0 \]
|
Maar dit is dus een afkorting van:
\[ \forall_{i, \, j} \, \Delta C_{i, \, j} (x, \,t ,\, p_1
, p_2, \, ... ) ~ \equiv ~ 0 \]
|
Oftewel: wat cultureel antropologen en sociologen beweren met "De
Gelijkheid der Culturen" is dat cultuur niet afhangt van de tijd.
Oftewel: wat cultureel antropologen en sociologen beweren met "De Gelijkheid
der Culturen" is "Er bestaat geen menselijke evolutie".
Nu is de
stelling "Er bestaat geen menselijke evolutie" op slechts drie plaatsen
(grosso modo) een geldige stelling: in de religies van judaïsme, het
christendom en de islam.
Oftewel: de stelling van "De Gelijkheid der
Culturen" is monotheïstische religie, en, gezien de origine van zijn
"ontdekker', Claude Lévi-Strauss, en de cultureel relatie tussen deze drie
religies (de andere twee stammen af van het judaïsme), is het het simplest
om het "Joodse religie" te noemen.
Samenvattend: "De Gelijkheid der
Culturen" is Joodse religie. Waarbij het niet gaat om de rituelen van de
Joodse religie, maar de kern ervan: het Absolutisme. Een stelling die
ongewijfeld ook formeel kan worden afgeleid.
Deze laatste afleiding is een
voorbeeld van de voordelen van formele notatie boven "het zeggen in
woorden": de formele notatie dwingt tot veel meer nauwkeurigheid dan "het
zeggen in woorden".
Dit wat betreft de inleiding in menswetenschappelijke regels in de vorm
van formules. De natuurwetenschappen kennen een tweede krachtige methode,
namelijk die van regels in de vorm van grafieken. Daarover later meer.
Naar Inleiding, model
, Wetenschap lijst
, Wetenschap overzicht
, of
site home
.
|