De Volkskrant, 05-09-2016, ingezonden brief van .2007

Bijzonder onderwijs

Het artikel van Aleid Truijens in de krant van zaterdag is mij uit het hart gegrepen.
    Al zo'n 50 jaar geleden heb ik, katholiek opgevoed en naar het katholieke onderwijs gegaan en nog steeds gelovig, meer dan eens gesteld dat het helemaal fout is dat er reguliere scholen zijn. De beste weg is alleen openbare scholen waar dan wel in het kader van maatschappelijke ontwikkeling aandacht wordt gegeven aan ook de religies en hun invloeden op de historie.
    Nu het moment nadert dat er 'gevierd' gaat worden dat honderd jaar geleden het bijzonder onderwijs werd gelijkgesteld, is dat ook een mooi moment om er een duidelijke punt achter te zetten.

Frits van Geffen, Eindhoven


Noem beestje bij naam

Vaak ben ik het gloeiend eens met de inzichten van Aleid Truijens. Deze keer (Ten eerste, 3 september) iets minder.
    Als oorzaak voor de huidige waanzin in de Neder-Turkse schoolwereld wijst zij de verzuiling in scholen aan. De oplossing: stop de subsidies aan confessioneel onderwijs.
    Het doet mij denken aan reorganisaties. In plaats van het specifieke probleem of het niet functionerende onderdeel van de organisatie te benoemen en aan te pakken, neemt men de hele organisatie inclusief de goed functionerende onderdelen op de schop. Dit omdat men blijkbaar het beestje niet bij de naam wil noemen.
    Ik zie geen problemen in christelijk, joods of antroposofisch onderwijs. Die scholen staan integratie echt niet in de weg. Ik zie wel een steeds verder uitdijend probleem binnen islamitische scholen. Spreek hen daarop aan in plaats van alle levensovertuigingen deel te maken van het probleem. Dat is niet de oplossing.

Spencer Paul, Bussum




Naar Westerse organisatie, noord-zuid , Westerse organisatie , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .