De Volkskrant, 03-07-2012, door Carien ten Have .2011

Sorry, u bent te oud, eh, te goed

De werkloosheid onder 45- tot 65-jarigen wordt langduriger. Vooroordelen bij werkgevers blijven het grootste obstakel. 'Ouderen zijn juist extra gemotiveerd om aan de slag te gaan.'


Tussentitel: 'Deze mensen hebben bewezen wat ze kunnen. Ze aannemen is dus helemaal geen gok'

Nico Kors werkte 32 jaar als manager bij een telecombedrijf toen hij met een vertrekregeling thuis kwam te zitten. Met zijn jarenlange ervaring en uitgebreide cv dacht hij zo weer een baan te vinden. Maar dat bleek op zijn 55ste verre van makkelijk. Ruim een jaar solliciteerde hij op allerlei managementfuncties bij telecombedrijven, glasvezelbedrijven en zelfs de spoorwegen. Resultaat na een jaar: veel geschreven brieven en e-mails, weinig uitnodigingen om op gesprek te komen en geen baan.

Alle mogelijke argumenten heeft de 55-jarige Kors al gehoord voor afwijzingen op sollicitaties. Voor functies onder zijn niveau zou hij overgekwalificeerd zijn en te veel ervaring hebben, met al zijn dienstjaren en goede cv was hij te duur, soms kwam er een flauwekulargument of had een werkgever plotseling een andere kandidaat. 'Dat ik te oud was, mochten ze natuurlijk niet zeggen.'

En Kors is niet alleen. Steeds meer werklozen blijven langere tijd zonder baan, zo blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met name de groep 45- tot 65-jarigen die werkloos is gebleven, is sterk toegenomen. In het eerste kwartaal van 2012 waren er 102 duizend 45-plussers zonder betaald werk, die dat drie maanden eerder ook al waren. Een jaar geleden waren dat er nog 82 duizend.

Dat vooral deze groep werklozen groeit, is logisch maar wel zorgelijk, zeggen de kenners. Door de toenemende vergrijzing zijn er relatief meer 45-plussers dan vroeger. Bovendien zijn ze, doordat ze vaak lange tijd bij een werkgever hebben gewerkt, niet meer gewend om te solliciteren en zich opnieuw op de arbeidsmarkt te begeven. Maar het grootste obstakel waar de groep 45- tot 65-jarige werklozen mee kampen is het vooroordeel dat bestaat bij werkgevers. Zo zouden ouderen minder flexibel zijn dan hun jongere concurrenten, vooral naar hun pensioen toe werken, vaker ziek zijn, en door hun jarenlange werkervaring duurder zijn om in dienst te nemen.

'Het stigma dat ouderen improductiever en duurder zijn, is al die jaren boven de markt blijven hangen,' zegt Ronald Dekker, arbeidseconoom aan de Universiteit van Tilburg. 'Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.'

De vooroordelen die bestaan over oudere werknemers zijn onzin, denkt ook Margot Ros van loopbaanadviesbureau en arbeidsspecialist Oudstanding, dat mensen vanaf 45 jaar naar werk bemiddelt. Ros adviseerde ook Nico Kors. 'Als mensen werkloos zijn, verdienen ze vaak stukken minder en willen ze gewoon graag aan de slag. Voor welk salaris is dan een stuk minder van belang', aldus Ros.

Ros ziet dat ouderen juist extra gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan. Maar omdat ze soms dertig jaar bij dezelfde werkgever aan de slag zijn geweest, weten ze niet hoe ze opnieuw moeten beginnen. In eerste instantie zoeken ze dan naar werk in hun eigen sector, vergelijkbaar met de baan die ze in het verleden hadden. Lukt dat niet, dan zitten ze vast. 'Iemand moet dan opnieuw bedenken wat voor soort baan hij wil en even stilstaan', aldus Ros. 'Wat willen ze en wat kunnen ze? De meeste ouderen hebben daar helemaal niet over nagedacht.'

Opties zijn om genoegen te nemen met minder salaris, of op banen te reageren die eigenlijk onder het werk- en opleidingsniveau zijn. Of een baan zoeken in een compleet nieuwe sector, waar met een beetje omscholing meer kansen liggen. 'Als je kijkt naar wat iemand kan in plaats van naar leeftijd dan is veel meer mogelijk', zegt Ros.

Maar de sleutel ligt vooralsnog bij de werkgevers. Aan het aannemen van oudere werknemers zitten ook voordelen, denken Ros en Dekker. 'Ze zijn vaak betrouwbaarder en blijven langer bij het bedrijf hangen', aldus Dekker. De kans dat een jongere werknemer na twee jaar bij andere werkgevers rond gaat kijken is groot; oudere werknemers zijn gemakkelijker vast te houden.

De ervaring die oudere werknemers in eerdere functies hebben opgedaan is ook een pre. 'Deze mensen hebben al bewezen wat ze kunnen', zegt Ros. 'Ze aannemen is dus helemaal geen gok, want je kan makkelijk bij eerdere werkgevers controleren wat voor kwaliteit je in huis haalt.'

Dat klopt, weet ook Piet Bremmer, eigenaar van supermarkt Coop Compact Bremmer in Zegveld. Hij zet oudere werknemers voornamelijk in voor het contact met klanten aan de kassa of bij de brood- en vleeswarenafdeling. Voor het vakkenvullen gebruikt hij jongeren. 'Het zijn trouwe mensen waar je altijd op kunt rekenen', zegt hij. 'Daarnaast kunnen ze door hun levenservaring meer vertellen over een product en kunnen ze makkelijker een praatje maken met klanten.'

Kors heeft een nieuwe uitdaging gevonden. Na een aantal maanden zelfreflectie besloot hij het management los te laten en een opleiding tot docent te gaan volgen. 'Binnen een jaar ga ik twee bevoegdheden halen: voor het lesgeven in algemene economie en bedrijfseconomie. In september ga ik beginnen.'

En er is nog meer goed nieuws. Toen hij informeerde over een stageplek op een middelbare school klikte het zo goed dat hij er direct een contract voor twee dagen per week kreeg aangeboden. 'Het zal wennen worden om na al die tijd weer de boeken in te duiken', zegt Kors. 'Maar ik doe nu tenminste weer mee.'

Red. :


Naar Houding top I, moraal , Houding top I , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]