De Volkskrant, 11-04-2008, rubriek TV door Wim de Jong 11 apr.2008

De vijfde bruid

Tussentitel: Een echt authentiek mens op tv, dat is zeldzaam

Zo simpel is het gewoon ook: je kijkt naar een documentaire als De vijfde bruid, en je bent na een paar uur nog kinderlijk opgewonden om wat je gezien hebt, al was het maar omdat met deze film eindelijk weer eens een bijzonder verhaal en eigenzinnige, non-conformistische mensen in beeld waren.
    Want kom daar nog eens om in een tv-tijdperk waarin de onbeholpen knuppels van Boer zoekt vrouwen de volledig naar de wetten van de media gemodificeerde talkshowgasten van De wereld draait door en Pauw & Witteman als de best denkbare invulling voor succesvolle, kijkcijfergestuurde televisie worden beschouwd. Het is en blijft nou eenmaal een zeldzame gebeurtenis dat je anno 2008 nog écht authentieke mensen op tv ziet, en dan ook nog niet eens in een format.
    Toegegeven: ik begon gisteravond licht wantrouwig aan Rogier Timmermans', in Holland Doe (VPRO) uitgezonden portret van zijn tante Petra, die begin jaren tachtig vanuit een Limburgs dorpje voor een bestaan als vijfde echtgenote van Anton Heyboer koos. Tijdens de eerste scènes dacht ik naar een Mathilde Willinkachtig verhaal te kijken en betrapte ik mezelf ook al meteen op een hoop ongeduld en drift: ja, opschieten maar, met dat Showroom-verhaal van je tante Peet.
    Maar na een kwartiertje begon De vijfde bruid met een lange omtrekkende beweging aan de ontrafeling van het geheim van de familie Timmermans, en gaandeweg raakte je als kijker steeds meer gefascineerd door wat Petra, maar ook al haar gesloten en stugge broers, en niet te vergeten hun oude moeder, nou precies op hun lever hadden. Wat was het nou dat dit Limburgse winkeliersgezin zo apart maakte? .
    Rogier Timmermans slaagde er in ruim een uur in om van zijn afhoudende tante Petra, die hij sinds zijn kindertijd niet meer had gezien, een filmportret te schetsen dat waarschijnlijk ( dat weet alleen Petra zelf) recht doet aan haar beweegredenen om voor een leven bij Heyboer te kiezen. Ik kon me op het eind in elk geval veel voorstellen bij haar 'dierlijke' wil om het leven op een andere manier te leiden.
    Maar wat De vijfde bruid echt het kijken nog eens waard maakt ( op internet of op het digitale kanaal), is de tweede lijn in Timmermans' familiedrama: de rol van oma. Zij bracht haar held Heyboer, na haar eigen jarenlange relatie met de kunstenaar, het grootste zoenoffer dat ze voorhanden had: haar dochter.


Naar Alfa-denken, eigenheid Alfa-denken , Politiek lijst , Politiek & Media overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]