De Volkskrant, 21-04-2009, door Aleid Truijens .2009

Een vak leren

Tussentitel: Geen kind droomt ervan 'beleidslijnen te implementeren'

Ieder kind heeft een droom. Ze willen iets worden: banketbakker, meubelmaker, kok, voetbaltrainer. Juffie, piloot, actrice of kunstschilder misschien! Dat word je niet zomaar. Je moet er een heleboel voor weten en kunnen.
    Er was een tijd dat je dan in de leer ging bij iemand die goed taarten kon bakken, kastjes timmeren of schilderen, tot je het zelf net zo goed kon, of bet er. Tegenwoordig moet je naar school, waar je hoopt dat er mensen zitten die je aanmoedigen. Die je een vak leren.
Als je op het vmbo begint, heb je een lange weg te gaan. Maar het kan.
    Geen kind droomt ervan 'beleidslijnen te Implementeren', 'een merk in de markt te zetten' of ' mens en aan te sturen'. Misschien gaan ze dat ooit doen, maar het spreekt weinig tot hun verbeelding. Hoe krijg je de lekkerste appeltaart, de winnende opstelling, een aangrijpende sterfscene? Dat willen ze leren.
    Helaas gaat het in het onderwijs steeds minder om een vak of een eindproduct. De ontwerpers van het nieuwste onderwijs hebben de 'inhoud' zoetjesaan uitgefilterd. Hun vak is onderwijskunde. Geen land heeft zo veelonderwijskundigen als wij, vandaar dat er nonstop wordt vernieuwd. In het beroepsonderwijs leer je vage competenties als samenwerken en zelfreflectie, zodat je later handig inzetbaar bent. Elke vernieuwing kwam erop neer dat kinderen meer uren achter de computer werden gezet, om ze daar zelf te laten ontdekken wat ze konden leren. Ontzettend leuk, toch? Maar de schooluitval verminderde niet. En het zelfbeeld van vmbo'ers werd er niet beter op.
    In een groepsdiscussie in Vk banen (18-04-2009) moet Presley Bergen, bestuurslid van de Vereniging voor Beter Onderwijs Nederland en voorstander van concrete vakken, het opnemen tegen Rob Martens, hoogleraar multimediale educatie, Robert-Jan Simons, hoogleraar Didactiek in digitale context en Thomas Jager, opleidingsmanager bij InHolland. De leerling zelf komt in de hele discussie niet voor.
    Voor Martens is 'mediawijsheid' het allerbelangrijkste, Simons spreekt schande van docenten die niet weten wat hyven is. De nieuwe media zijn kennelijk niet langer middel, maar ultiem onderwijsdoel. Volgens lerarenopleider Jager is integratie, 'omgaan met culturele verschillen', het hoofddoel op het vmbo.
    Alle drie maken ze een karikatuur van de vmbo'er. Die is ˇf vanzelfsprekend een probleemgeval dat nodig ge´ntegreerd en gesocialiseerd moet worden, of een bezeten multimediale multitasker. De meeste kinderen zijn geen van beide. Niet leuk als er zo denigrerend over je wordt gedacht.
    School moet niet de plaats zijn waar je wordt bestempeld tot een loser, een sukkel, of op z'n best een kneedbare werknemer. Het helpt als iemand in je gelooft en luistert naar je   wensen. In elk kind schuilt een talent dat bevrijd wil worden.


Naar Alfa en bŔta denken, snelheid , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]