De Volkskrant, 27-11-2010, door Malou van Hintum 28 nov.2010

Profijt van voorkennis

Dat voorkennis het geheugenproces versnelt, is al langer bekend. Neurowetenschapper Marlieke van Kesteren (verbonden aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit Nijmegen) heeft onderzocht welke breinmechanismen daaraan te pas komen. Ze publiceerde haar onderzoek deze week in het Journal of Neuroscience.

Van Kesteren vroeg 23 proefpersonen om op basis van woord, beeld en tactiele informatie (een stukje stof) 200 objecten te onthouden. Daarvan klopte de helft met al bestaande kennis - de aangeboden informatie paste bij de oude omdat het een logische combinatie betrof, zoals een zijden stropdas - en de helft niet (zoals een paraplu van kant).

De volgende dag gingen haar proefpersonen de scanner in en kregen ze de plaatjes opnieuw te zien. Ze moesten op een schaal van zes mogelijkheden aangeven of ze de plaatjes herkenden als 'oude', bekende plaatjes (heel zeker/zeker/niet zeker), of dat ze spiksplinternieuw waren (dezelfde drie mogelijkheden). Daarna werd hun, buiten de scanner, gevraagd steeds uit drie woorden op een lijst er één te kiezen dat verwees naar het object dat ze een dag eerder hadden gezien.

De proefpersonen bleken logische informatie beter te onthouden dan niet-logische, iets wat correspondeerde met extra activiteit in de mediale prefrontale cortex (mPFC). Dat gebied wordt normaal gesproken pas later in de tijd actief, wanneer informatie moet worden teruggehaald. Dat het nu ook actief werd, bewijst dat informatie die goed past bij kennis die er al is, sneller wordt verwerkt dan informatie die daar niet goed bij past.

Van Kesteren zag ook dat het aanbieden van kloppende multisensorische informatie, het herinneren vergemakkelijkt. 'Bij mensen die, nadat ze uit de scanner waren gekomen, aangaven dat ze zich het woord dat bij het plaatje hoorde konden herinneren, werden ook de gevoelsgebieden geactiveerd die bij het plaatje hoorden. De associatie met het stofje was dus opgeslagen, en was sterker als die informatie bij de voorkennis paste.'

Op termijn kunnen deze inzichten gebruikt worden in het onderwijs om optimale leerstrategieën te ontwerpen.



Naar Beslissingen , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]