Beslissingsproces, psychologisch: voorinstelling (bias)
|
29 jul.2009 |
De
geval van voorinstelling of bias een speciaal geval van het meer
algemene proces van aanvulling, invulling of vervanging van beelden of
waarnemingen ontleend aan de buitenwereld. Het algemene geval kan geïllustreerd
worden aan de hand van het voorbeeld van de afbeelding van een huis achter een hek,
zie rechts, al genoemd in Beslissingen
.
Dit valt onder de categorie "optische illusies", omdat de geest dingen invult die niet waargenomen zijn. Je
kan de delen van het huis die je wel "ziet" maar niet waarneemt, zien als een
vorm van vooronderstelling: de hersenen "snappen" wel wat daar zit en vullen het gewoon in.
Overigens geldt dat ook voor het begrijpen van taal
.
Dit is een voorbeeld van vele natuurlijke optische illusies zoals behandeld in een
speciale aflevering van Scientific American, met als thema: "Optische
illusies, en wat leren we ervan over de werking van ons brein" (Sci. Am,
Special Reports, Vol. 18, nr. 2, 2008).
Een van de andere artikelen gaat over het verwerken van de optische
informatie in combinatie met standverandering van lichaam of hoofd. Als je je
hoofd een beetje kantelt, en het perceptiesysteem volledig statisch zou zijn zoals een
fototoestel, het zou beeld in ons hoofd ook moeten kantelen en we zouden een
scheefstaande wereld zien, net als op de foto genomen met een scheefgehouden
toestel de horizon scheef staat.
In werkelijkheid blijft in onze perceptie de horizon recht
staan als het hoofd kantelt. Dat komt omdat in ons hoofd de scheve stand van het
hoofd, zoals gemeten door het evenwichtsorgaan, verrekend wordt met de optische
informatie die binnenkomt (Scientific American, Special on Perception, 2008, door
Vilayanur S. Ramachandran en Diane Rogers-Ramachandran, artikel hier
):
|
Right Side Up
Studies of perception show the importance of being upright
Tussentitel: The
brain takes into account head rotation when it interprets an
item's orientation.
The lens in your eye casts an upside-down image on your retina, but you see the
world upright. Although people often believe that an upside-down image in the
eyeball gets rotated somewhere in the brain to make it look right side up, that
idea is a fallacy. No such rotation occurs, because there is no replica of the
retinal image in the brain-only a pattern of firing of nerve impulses that
encodes the image in such a way that it is perceived correctly; the brain does
not rotate the nerve impulses.
Even leaving aside this common pitfall, the matter of seeing things
upright is vastly more complex than you might imagine, a fact that was first
pointed out clearly in the 1970s by perception researcher Irvin Rock, then at
Rutgers University.
Tilted View
Let us probe those complexities with a few simple experiments. First, tilt your
head 90 degrees while looking at the objects cluttering the room you are in now.
Obviously, the objects (tables, chairs, people) continue to look upright - they
do not suddenly appear to be at an angle.
Now imagine tipping over a table by 90 degrees, so that it
lies on its side. You will see that it does indeed look rotated, as it should.
We know that correct perception of the upright table is not because of some "memory"
of the habitual upright position of things such as a table; the effect works
equally well for abstract sculptures in an art gallery. The surrounding context
is not the answer either: if a luminous table were placed in a completely dark
room and you rotated your head while looking at it, the table would still appear
upright.
Instead your brain figures out which way is up by relying on
feedback signals sent from the vestibular system in your ear (which signals the
degree of head rotation) to visual areas; in other words, the brain takes into
account head rotation when it interprets the table's orientation. The phrase "takes
into account" is much more accurate than saying that your brain "rotates" the
tilted image of the table. There is no image in the brain to "rotate" - and even
if there were, who would be the little person in the brain looking at the
rotated image? In the rest of the essay, we will use "reinterpret" or "correct"
instead of "rotate." These terms are not entirely accurate, but they will serve
as shorthand. ... |
Waar het hier om gaat is dat voor het menselijke bewustzijn het beeld waarneemt,
de hersenen de optische informatie van het oog verwerkt met andere informatie,
hier van het evenwichtsorgaan. Je ziet niet zuivere en ongefilterde beelden als
van een camera,
maar beelden die al een bewerking hebben ondergaan.
Deze vorm van "verwerking van informatie voor bewustwording"
vindt plaats op allerlei niveaus. Het allereerste niveau is dat van de
waarnemingsorgaan en omringend zenuwstelsel., zelf - het meest interessant voor
het oog, zie hier
.
Het tweede niveau hebben we boven gezien: dat is de
combinatie van informatie van meerdere waarnemingsorganen.
Een derde niveau is verwerking van informatie die uit het geheugen komt. Dit is
een voorbeeld van wat vermoedelijk een hele reeks van niveaus is, overeenkomende
met diverse niveaus van abstraheren in de hersens. Een zeer curieus voorbeeld
daarvan komt uit het volgende onderzoek, en dat gaat over de
invloed van religie - hieronder de relevante stukken uit een artikel dat de
methodiek en resultaten beschrijft (Leids universiteitsblad Mare, 20-11-2008, door Bart Braun (voll. artikel hier
):
|
Atheïstische en gereformeerde studenten kijken letterlijk anders
Ongelovige ziet het grotere geheel
Atheïstische en bevindelijk gereformeerde studenten hebben niet alleen een
ander wereldbeeld; ze nemen de wereld ook daadwerkelijk anders waar. De
onderzoekster maakt zich zorgen over de interpretatie van haar gegevens. ‘Dit is
misschien wel de belangrijkste ontdekking die ik ooit heb gedaan’
Dr
Lorenza Colzato heeft een papiertje met letters bij zich. De vinger van de
psychologe volgt de letter S, die is opgebouwd uit allemaal losse letters O. ‘De
atheïst ziet eerst de S, de calvinist ziet eerst de O’s’, legt ze uit. In haar
recente publicatie in het vooraanstaande vakblad Plos One gebruikte ze
vierkanten die waren opgebouwd uit driehoekjes, maar het effect is hetzelfde:
bevindelijk gereformeerde studenten zien de details beter, atheïstische
studenten hebben meer oog voor het grotere geheel. ...
In vergelijkbaar onderzoek stelden wetenschappers al eens
vast dat Aziaten een holistischer kijk op hun stimuli hebben dan Amerikanen.
Colzato: ‘Daar ligt de focus op cultuur. Ik wilde juist weten wat het effect van
religie was. In Nederland kan dat, omdat religie en cultuur goed te scheiden
zijn: mensen hebben dezelfde cultuur, maar verschillende godsdiensten. In mijn
moederland Italië is iedereen katholiek, of in elk geval gedoopt.’
Is die cultuur wel zo hetzelfde? Bevindelijk gereformeerden
staan bekend als een hechte en relatief gesloten groep. Ze hebben hun scholen,
hun eigen krant (het Reformatorisch Dagblad) en een eigen partij (SGP).
Televisie is uit den boze, en Internet mag alleen als er strenge filters zijn
geïnstalleerd.
Colzato: ‘Dat klopt, elk geloof brengt ook een stuk cultuur
met zich mee. Maar deze mensen zijn wel in Nederland opgegroeid. Ze eten
stamppot, ze studeren in dezelfde stad.’
Bovendien, benadrukt ze, is ze niet specifiek geïnteresseerd
in de effecten van calvinisme, maar in die van religie in het algemeen. ...
De onderzoekers hebben hard hun best gedaan om ervoor te
zorgen dat de twee groepen afgezien van hun geloof zo min mogelijk verschillen.
Wat betreft intelligentie, geslacht, etniciteit en leeftijd zijn ze
vergelijkbaar. Een ander probleem laat zich moeilijker uitsluiten in een
onderzoeksopzet: dat niet het geloof het verschil in perceptie bepaalt, maar dat
de manier waarop iemand naar de wereld kijkt, mede bepaalt welk wereldbeeld voor
hem of haar aantrekkelijk is. Wel wijzen de wetenschappers erop dat veel mensen
in een religieuze gemeenschap worden opgenomen voordat zo’n perceptie-verschil
duidelijk wordt.
Atheïsten en bevindelijk gereformeerden hebben niet alleen
een verschillend wereldbeeld, zo blijkt, maar ze nemen ook daadwerkelijk anders
waar. ‘Calvinisten hebben wellicht van kinds af aan geleerd om te focussen op
lokale in plaats van globale dimensies’, staat in het Plos-artikel.
‘Tenminste, vergeleken met mensen die hun geloof niet delen.’ ... |
Uit ander onderzoek blijkt een mogelijk oorzaakrichting van dit effect (Scientific American,
juli 2009, vol. 301, nr. 1):
Deze twee onderzoeken kan men combineren met de veronderstelling dat het al dan
niet onderhouden van religie van invloed is op de relatieve invloed van de
linker- en rechterhersenhelft.
Maar waar het in deze context vooral om gaat is dat deze
experimenten laten zien hoe de interne processen in de hersenen op allerlei
niveau invloed hebben op de perceptie van de werkelijkheid. Nog een paar
voorbeelden hiervan, het eerste op een tussenniveau (De Volkskrant,
13-08-2009, door Malou van Hintum):
|
Links houdt van links, rechts houdt van rechts
Vandaag is de Internationale Dag voor Linkshandigen. ...
In het Journal of Experimental Psychology van deze
maand beschrijft Daniel Casasanto (verbonden aan het Nijmeegse Max Planck
Instituut voor Psycholinguïstiek) vijf experimenten waarbij links- en
rechtshandigen hun voorkeur moesten uitspreken ten aanzien van objecten en
mensen die links en rechts in een ruimte werden geplaatst. Wat blijkt:
linkshandigen hebben duidelijk meer sympathie voor de linkerkant, rechtshandigen
voor de rechterkant.
Zo moesten zijn proefpersonen aardige en onaardige dieren
links en rechts van een stripfiguurtje plaatsen. Driekwart van de linkshandigen
tekende meer aardige dieren links op het papier, ruim tweederde van de
rechtshandigen rechts.
Toen ze de gegevens van twaalf sollicitanten voor zes banen
in een linker- en rechterkolom op papier bekeken, vond driekwart van de
linkshandigen de meeste sollicitanten aan de linkerkant van het papier het meest
geschikt; ruim de helft van de rechtshandigen gaf de voorkeur aan de mensen in
de rechterkolom. |
Ook processen op een zo hoog niveau als het hebben van een bewuste,
eerder gevormde, mening over zaken kunnen worden meegewogen in de waarneming en
verwerking van
indrukken uit de omgeving (Dagblad De Pers, 29-07-2009):
|
Hersenen beïnvloeden begrip
Als iemand een zin leest waarin om een mening wordt gevraagd, hebben de hersenen
al een afwijzend of juist instemmend signaal gegeven voordat de hele zin gelezen
en begrepen is. Hoe het signaal van de hersenen uitpakt, hangt af van de
overtuigingen die de lezer aanhangt.
Dat is ontdekt door onderzoekers van het Nijmeegse Max Planck
Instituut voor Psycholinguïstiek en de universiteiten van Amsterdam en Utrecht.
...
Het blijkt dat er binnen 200 milliseconden al een onbewuste
mening is gevormd, die van invloed is op de verdere zinsverwerking. |
Voorbeelden hiervan stonden in een ander artikel over hetzelfde onderzoek (De
Volkskrant, 07-09-2009, column door Peter Giesen)
|
Opmerkelijk genoeg reageren we ook op ethische en levensbeschouwelijke kwesties
als verstokte voetbalsupporters, blijkt uit een onderzoek van psychologen aan de
Universiteit van Amsterdam. Streng-christelijke proefpersonen lazen de stelling
‘euthanasie is een acceptabele handeling’, terwijl hun hersenactiviteit gemeten
werd. Al bij het woordje ‘acceptabel’ registreerden de onderzoekers een
emotionele respons. Ook zagen zij de zogenaamde N400-reactie, een antwoord van
het brein op onwaarschijnlijke of onmogelijke stellingen, zoals ‘ik drink een
pizza’. De respons kwam snel, binnen 200 milliseconden, nog voordat de
proefpersonen de stelling bewust hadden afgewezen. ... |
Een gelezen of gehoorde zin bestaat in eerste
instanties natuurlijk ook als impressies van de zintuigen, net als beelden
doorgegeven door het oog dat zijn in de vorige experimenten. Wat in dit
taalonderzoek blijkt, is dat zelfs wanneer alles als zintuigimpressies is verwerkt, dus
voorbij het niveau van de vorige onderzoeken, er nog steeds allerlei invloeden
ingrijpen op de ontvangen "informatie". Eerder opgedane overtuigingen, al dan
niet juist en/of in overeenstemming met de werkelijkheid, blijken van invloed op
de verdere perceptie van een nog in de ontvangst staande taalkundige boodschap.
In het dagelijkse leven valt dit soort zaken ook al waar te
nemen. Wie regelmatig deelneemt aan discussies, zal bemerken dat mensen vaak heel andere dingen kunnen
horen of lezen dan er daadwerkelijk gezegd of geschreven is. Waar dit gebeurt,
doet zich dan het voor de overigen zeer merkwaardige verschijnsel voor dat die
mensen die de andere dingen lezen of horen, vaak heilig geloven in de juistheid
van hun waarnemingen. Het voorgaande laat zien dat deze ervaring heel wel juist
kan zijn: wat zij waarnemen zijn in hun "ogen/oren ", of voor hun "geestesoog",
juiste waarnemingen - alleen waren die waarnemingen op dat moment al vervormd
zonder dat ze zich dat bewust zijn. Ook uit ervaring valt af te leiden dat er
qua ernst twee hoofdoorzaken van vervorming of bias zijn: emotie en ideologie -
hetgeen automatisch de ernstigste variant diegene maakt waarin zowel ideologie
als emotie is betrokken
.
Deze diverse vormen van vervorming van waarnemingen van de
werkelijkheid behoren natuurlijk tot de grootste problemen waar de mensheid als
geheel mee te maken heeft. Een probleem waar talloze andere problemen van
afstammen.
De richting van de oplossing van het probleem wordt gegeven
door te kijken naar de diverse menselijke ondernemingen, en te zoeken naar die
onderneming die het minste last heeft van dit probleem. Die zoektocht is snel
afgelopen: dat is de natuurwetenschap - daar zijn zelfs de meeste niet-natuurwetenschappers het over eens.
Wat is dan hetgeen dat de natuurwetenschap onderscheidt van
andere menselijke ondernemingen? Antwoord: de natuurwetenschap heeft als
systematiek om voortdurend haar veronderstellingen te toetsen aan de
werkelijkheid
.
Wat is dan de meest voor de hand liggende oplossing voor het
probleem van de diverse vormen van ingebouwde bias, stiekeme
vooronderstellingen: het voortdurende toetsen van je taalkundige en ideematige
veronderstellingen aan de werkelijkheid. Dat voortdurende toetsen van je
taalkundige en ideematige veronderstellingen aan de werkelijkheid is als eerste systematisch
ondernomen door de algemene semantiek
(General semantics
),
een wetenschap die op deze website verder uitgewerkt is vanaf hier
-
voor een specifieke toepassing, zie Dialoog
.
Naar Beslissingen
, Psychologie
lijst
,
Psychologie overzicht
, of site home
.
|