De Volkskrant, 09-06-2010, ingezonden brief van Diederik Stapel, Tilburg 9 jun.2010

Seks verkoopt

Op 18 mei berichtte de Volkskrant op de voorpagina over de start van de eindexamens in Nederland met een grote foto van een meisje dat bevallig (begin van decolleté en bh-bandje waren goed te zien) heur haar opstak alvorens met het examen te beginnen.
    Waarom koos de redactie voor deze foto, vroeg ik me af. Natuurlijk omdat het een mooi, sexy meisje betrof. Leuk. Gezellig. En seks verkoopt. Uit onderzoek dat wij bij TIBER (Tilburg Institute for Behavioral Economics Research) hebben gedaan, weten we weten echter dat dergelijke seksualiserende vrouwbeelden niet alleen de verkoopcijfers opkrikken maar ook een direct effect hebben op de prestaties van jonge vrouwen: meisjes die naar sexy vrouwen kijken, presteren slechter in wiskunde omdat ze het geportretteerde vrouwbeeld automatisch overnemen: Ze gaan zich sexier, afhankelijker, zorgzamer, maar niet slimmer gedragen. Niet zo mooi, leuk, of gezellig dus. Om dit effect nog maar eens te demonstreren, lieten wij de helft van een klas vwo-studentes de gewraakte Volkskrantpagina lezen alvorens zij een wiskundetoets deden, terwijl we de andere helft een gefotoshopte versie van deze pagina kreeg waarop een studieuzer rolmodel stond afgebeeld. En inderdaad: de Volkskrant beïnvloedt wiskundeprestaties. Meisjes die de echte, sexy Volkskrantpagina hadden gekregen, presteerden beduidend minder goed op de wiskundetoets (gemiddeld 10 van de 20 vragen goed) dan meisjes die de ‘neppe, studieuze’ pagina hadden gelezen (13 van de 20 goed).
    De redactie beïnvloedt mensen met de keuzen die zij maakt. Tip voor de redactie: minder sexy vrouwen in de krant, meer slimme vrouwen op straat. Zo kan de Volkskrant actief meehelpen aan het doorbreken van het glazen plafond.


Naar Beslissingen , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]