De Volkskrant, 21-02-2013, van verslaggeefster Malou van Hintum 12 mei 2011

'Strevers' hebben het minder zwaar dan 'vermijders'

Mensen die graag fouten vermijden, kost het meer inspanning om creatieve oplossingen te bedenken dan mensen die gericht zijn op succes.
    Toch heeft een organisatie zowel 'vermijders' als 'strevers' nodig, zegt organisatiepsycholoog Marieke Roskes. Zij is woensdag aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op de denkstijlen van 'foutenvermijders' en 'successtrevers'. Ze liet proefpersonen dertien uiteenlopende experimenten doen, waarin ze bijvoorbeeld probeerden om een muis naar een stukje kaas te brengen (streefdoel), of te laten vluchten voor een uil (vermijdingsdoel). Vermijders werden pas creatief als andere oplossingen niet meer hielpen; strevers waren het meteen.
    Mensen die zijn gericht op het vermijden van fouten denken systematisch; mensen die streven naar succes denken juist associatief en flexibel. Omdat het systematische denken van 'foutvermijders' inspannend is, zijn 'successtrevers' beter in staat onder druk te werken.
    Toch is niet gezegd dat organisaties altijd beter af zijn met mensen die naar succes streven, zegt Roskes. Brainstormen is bij uitstek iets voor strevers; ideeŽn toepassen en daarbij alle mogelijke obstakels inventariseren, meer iets voor vermijders.
    Het is dan ook niet toevallig dat leidinggevenden vaak strevers zijn. Roskes: 'Ze moeten zich goed realiseren dat hun medewerkers vaker een vermijdende denkstijl hebben, en daar hun tijdsplanning en taakverdeling op aanpassen. Zo voorkom je dat je mensen overvraagt, en boek je uiteindelijk betere resultaten.'

 

Naar Psychologische krachten  , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]