De Volkskrant, 08-07-2006, column door Marcel Hulspas

Achter een kar vol vreten wil iedereen wel rennen

Van de hoger opgeleiden gebruikt 35 procent het keukendoekje om de keukenvloer aan te vegen. Onder de lager opgeleiden is dat maar 17 procent. Dat heeft het Voedingscentrum ontdekt. En nu zijn ze daar boos. Op die manier verplaatsen hoger opgeleiden vieze vloerbacteriën naar het keukenblad. Een héél smerige gewoonte.
    Zo’n nieuwsberichtje kan me lang bezighouden. Waarom maken lager opgeleiden als ze het keukendoekje in handen hebben er niet meteen even de vloer mee schoon? De keuken is te krap, vermoed ik. Of ze zijn te dik om door de knieën te gaan. Het aardige is dat het Voedingscentrum juist verwacht had dat hoger opgeleiden zoiets niet doen. Mensen die weten hoe het hoort, handelen daar ook naar, is de gedachte. Maar het is precies andersom. Juist de mensen die alle goed bedoelde adviezen negeren, kunnen je haarfijn vertellen hoe het moet.
    Neem dat berichtje dinsdag in deze krant dat tweederde van het weggegooide voedsel in Nederland niet door de industrie of horeca wordt weggekieperd maar door de consument, thuis in de vuilnisbak. Eenderde van hen vertelde daar ‘een slecht gevoel’ bij te hebben. Ze weten wat ze op zo’n moment moeten antwoorden en blijven vervolgens te veel eten inslaan.
    Niet alleen onderzoekers trappen daarin, ook sportorganisaties. Diezelfde dinsdag maakte supermarktconcern C1000 bekend dat het een actie begint met de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie: wie veel boodschappen doet bij C1000, krijgt korting op de KNAU-cursus voor beginnende hardlopers. Volgens een woordvoerder levert C1000 hiermee ‘een aandeel in de strijd tegen de zwaarlijvigheid’. Je moet maar durven.
    Bij de KNAU denken ze dat ze hiermee mensen aan het hardlopen krijgen want uit onderzoek is gebleken dat de klanten van C1000 het een goed idee vinden. Uiteraard. Eenmaal door een enquêteur betrapt achter een winkelwagen vol vreten, vinden we allemáál dat gezondheid en bewegen héél belangrijk is. Maar in de praktijk zullen de meeste klanten niet verder komen dan stap één: meer boodschappen. Voor C1000 is dat genoeg. Die boekt meer omzet en krijgt een gezond imago. Over de rug van de KNAU.


Terug naar Psychologische krachten, vrije wil  , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of naar site home .
 
[an error occurred while processing this directive]