Bronnen bij Religieuze conflicten
De Volkskrant, 23-09-2005, van correspondent Michel Maas (volledig
artikel
)
Reportage | Moslim-knokploegen zorgen voor 'verhuizing' protestantse
gebedshuizen
Kerken Indonesië duiken onder
Vooral kleine kerken in Indonesië verhuizen vaak. Niet vrijwillig, maar uit
angst voor geweld. Ze willen een vergunning voor hun kerkgebouwen, maar krijgen
die niet. De diensten houden ze zo goed en zo kwaad als het gaat.
Elk moment kan het misgaan.
... De Pinkstergemeente van Sukapura is verhuisd. Kerken,
vooral de kleine protestante kerken van Indonesië, verhuizen vaak. Zij doen dat
niet vrijwillig. Militante moslims en opgehitste islamitische buurtbewoners
dwingen ze daartoe. Dat gebeurt al jaren, maar sinds enkele maanden is er een
gecoördineerde actie gaande.
Alleen al in en rond Bandung zijn sinds april 23 kerken gesloten door een groep
die zich de Alliantie tegen de Afvalligen (AGAP) noemt. In die alliantie zijn
diverse militante moslim-groepen verenigd, waaronder het beruchte Front van de
Verdedigers van de Islam (FPI), dat zich voorheen vooral bezighield met het
vernielen van gokhuizen, bars en discotheken.
De leider van de AGAP, Muhammad Mu'min, heeft aangekondigd
dat nog vele gebedshuizen zullen volgen.
... De kleine Pinkstergemeente in Sukapura zit zonder vergunning in de
loods. Zij kan gebedsdiensten houden zolang dat wordt gedoogd, maar zodra er
protesten komen, zal zij ook hier moeten verdwijnen. 'Wij hebben grond gekocht
om een kerk te bouwen, en wij hebben een vergunning aangevraagd, maar die is er
nog niet. En
zolang we die niet hebben blijven we. Ze zeggen nu: breek die loods af, en
verhuis. Die vergunning komt wel. Maar ze willen ons alleen maar weg hebben.
Zodra wij hier vertrekken, en daar onze kerk beginnen te bouwen, komen ze en
jagen ze ons weg omdat wij nog geen vergunning hebben.'
Vele honderden kerken in
Indonesië zitten in dezelfde situatie.
Voor christelijke kerken, en vooral voor de kleine protestantse denominaties, is
het zo goed als onmogelijk een vergunning te krijgen. Dat is het gevolg van een
ministerieel besluit uit 1969, dat voor de bouw van een kerk niet alleen
toestemming vergt van de overheid, maar ook van de plaatselijke gemeenschap. Zo
moest worden voorkomen dat er onrust zou uitbreken als er een kerk zou worden
gebouwd midden in een islamitische wijk.
In de praktijk blijkt de wet de bouw van christelijke kerken zo goed als
onmogelijk te maken. Van de Indonesiërs is 80 procent moslim. Vooral de kleine
kerkgemeenschappen slagen er maar zelden in vergunning te krijgen. Noodgedwongen
bidden zij in woonhuizen, leegstaande winkels of gehuurde zaaltjes. ...
De kracht van de FPI en de AGAP blijkt bij elke sluiting. De politie grijpt
nergens in. De bevelhebber van de Indonesische politie, generaal Sutanto, zegt dat er in Indonesië
geen kerken zijn gesloten, maar alleen huizen en openbare ruimtes die zonder
vergunning als kerk werden gebruikt. Zolang de aanvallers geen geweld gebruiken,
ziet hij geen reden in te grijpen. In het Javaanse dorp Sukoharjo is pas nog een
huis gesloten.
Gewapende politieagenten lieten zich door de moslims wegsturen. ...
Artikel over allochtonen in Duitsland, de Volkskrant (25-11-2004), onder de kop
Overspannen behoefte aan geruststelling
Natuurlijk is het prettig dat 20 duizend moslims zich van
terroristen hebben gedistantieerd. Maar het getuigt van een wat overspannen
behoefte aan geruststellend nieuws om in dit gebaar een
aanhankelijkheidsbetuiging te zien aan de democratische rechtsorde. Wie zich
tegen islamitisch geweld uitspreekt, kan er immers goed opvattingen op nahouden
die slecht verenigbaar zijn met de westerse communis opinio. 'Nee' tegen
terrorisme impliceert nog geen ruimdenkendheid.
Dat maakt de nagestreefde 'dialoog' met moslims zo lastig, zei peter Hünseler,
de gevolmachtigde voor interreligieuze vragen van de Duitse
Bisschoppenconferentie in Die Zeit. 'Hoe kan ik een theologische dialoog voeren
met een islamitische geestelijke die het christendom niet zozeer voor een ánder
geloof, maar vooral voor een verkéérd geloof houdt? We zullen met elkaar blijven
praten, maar we hebben geen illusies meer.'
De vraag is dan ook hoe extreem de opvattingen zijn van de Berlijnse imam die
onlangs álle Duitsers – stinkdieren volgens hem - het hellevuur in het
vooruitzicht stelde omdat zij ongelovigen zijn. De man, die al zo'n dertig jaar
in Duitsland woont en vele 'geestelijke ambten' bekleedt, werd weliswaar op
non-actief gesteld en tot boetedoening gedwongen, maar daarmee wordt niet de
indruk weggenomen dat hij een gangbare mening vertolkt.
De Volkskrant, 20-07-2005, ingezonden brief van R. Schoute (Nijmegen)
Enige goden
Tijdens het lezen van het interview met André Rouvoet (het Vervolg, 16 juli)
schrok ik toch weer even van de uitspraak: 'Allah is niet verenigbaar met de God
van de Bijbel en naast Hem bestaan er geen andere goden.'
Het blijft het aloude verhaal en het blijft mij verwonderen
hoe intelligente mensen zoals de heer Rouvoet de volgende logische
gedachtesprong blijven ontkennen: indien een islamitisch kind, door middel van
de door André Rouvoets bewonderde gedisciplineerde islamitische
geloofsopvoeding, eveneens leert dat zijn god de enige ware is, dan kan het toch
niet zo zijn dat er twee of meer ware goden zijn? Waarom lukt het een gelovige
niet hier zinnig over na te denken en enige relativering ten aanzien van zijn
godsgeloofte ontwikkelen?
Mijn inziens zou de wereld zeker enige ellende bespaard
blijven indien de harde kern gelovigen relativering zou toelaten en een
godsvisie met meer wijsheid, minder absolutisme en ook despotisme zou
ontwikkelen.
Zolang dit nog niet het geval is, ben ik blij dat ik een land
leef waarin kerk en staat gescheiden zijn. Ik vermoed namelijk dat, indien het
erop aan komt, aanhangers van de gevestigde godsdiensten een wezenlijke
tolerantie ten aanzien van anders- en niet gelovigen niet kunnen opbrengen.
De Volkskrant, 20-07-2005, ingezonden brief van S. van Leeuwen (Utrecht)
Laatste profeet
In Geachte Redactie van 20 juli schrijft R. Schoute over het interview met André
Rouvoet. Beducht voor wat ik zou lezen, heb ik dit interview met opzet niet
gelezen.
Maar Schoute confronteert mij met de domheid van Rouvoet in zijn uitspraak over
ware goden.
Het is bijzonder dom, omdat welbeschouwd de God, aanbeden
door christenen, dezelfde is als die in wie de moslims geloven. Ik heb mij laten
vertellen dat het verschil tussen christendom, jodendom en islam niet zit in de
God aan wie zij hun leven wijden, maar in de laatste ware profeet. Christenen
geloven dat Jezus de laatste profeet is, moslims hebben Mohammed die daar nog na
kwam.
Dit is ook de reden waarom sommige moslims denken dat hun
geloof superieur is, omdat zij over het recente woord van God beschikken. En de
joden, die hebben het nog beter bekeken, die stellen dat de laatste profeet van
God nog moet komen. En dat als die profeet komt, dan zal het joodse volk
overheersen, of iets dergelijks. Dus die ene ware God van Rouvoet, is dezelfde
als die van de moslims. Hij miskent zijn eigen God, omdat hij angst heeft voor
mensen die een ander inzicht hebben over de volgorde en het belang van profeten.
Zielig hè?
De Volkskrant, 14-09-2005.
Niet-invoering sharia treft joden Ontario
Vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap in de Canadese provincie Ontario
hebben ontzet gereageerd op het besluit de islamitische sharia-rechtspraak geen
plaats te geven in het erf- en familierecht van de provincie.
Het besluit, dat premier Dalton McGuinty van Ontario zondag bekendmaakte, heeft
vérgaande gevolgen voor de joodse gemeenschap omdat het elke vorm van religieuze
arbitrage uitsluit. Daardoor mogen joden onderlinge geschillen niet meer voor
hun eigen rechtbanken beslechten. ‘We zijn verbijsterd’, reageert Joel Richler,
voorzitter van de afdeling Ontario van het Canadees Joods Congres. ‘We hadden op
z’n minst verwacht dat er met ons zou zijn overlegd voordat ons iets wordt
afgenomen dat we al zoveel jaren gebruiken.’ Volgens Richler functioneert het
huidige systeem, in gebruik sinds 1992, goed.
Het afzien van de invoering van de sharia-wetgeving kwam als
een verrassing. In december nog adviseerde oud-minister van Justitie Marion Boyd
moslims, evenals andere godsdienstige groeperingen, het recht te geven
geschillen op het gebied van gezins- en erfrecht via arbitrage op te lossen.
‘Ons multiculturalisme gaat niet uit van assimilatie of de
Amerikaanse ‘smeltkroes’. Wij willen mensen opnemen in de maatschappij zodat ze
zich betrokken voelen, en rekening met ze houden zodat ze onze wetgeving
volgen.’
Volgens de Arbitrage Wet van Ontario mogen geschillen tussen
burgers over voogdij, echtscheiding en erfenissen worden beslecht via een
onafhankelijke mediator, mits beide partijen daarmee instemmen. Katholieken,
mennonieten, joden en Jehova’s Getuigen doen dat vaak al op die manier.
Tegenstanders van het gebruik van sharia-wetgeving vinden deze manier van
‘rechtspreken’ echter oneerlijk voor vrouwen.
Tariq Fatah, hoofd van het Muslim Canadian Congress dat
hervormingen bepleit binnen de traditioneel ingestelde Canadese
moslimorganisaties, noemt het besluit ‘een grote overwinning voor alle
Canadezen, vooral voor de moslims in Canada, en een nederlaag voor de
islamitische fundamentalisten.’
Vorige week werd in veel steden, waaronder Amsterdam,
gedemonstreerd tegen het plan sharia-rechtspraak in Ontario toe te staan.
Terug naar Religieuze conflicten
, Psychologie
lijst
, Hiërarchie
psychologie
, of naar
site home
.
|