De Volkskrant, 18-06-2010, van correspondent Alex Burghoorn 22 jun.2010

IsraŽl | Spanningen tussen ultraorthodoxen en seculieren

Schoolstrijd raakt IsraŽl diep

De strijd tussen Sefarden en Asjkenaziís maakt de breuklijnen in de samenleving zichtbaar. Ruim 100 duizend ultraorthodoxe joden gingen donderdag de straat op.

Meer dan 100 duizend ultraorthodoxe joden zijn donderdag in IsraŽl de straat op gegaan voor de Ďmoeder aller demonstratiesí, een massaprotest dat de diepe meningsverschillen binnen de IsraŽlische samenleving zichtbaar maakte.

Het protest verliep geweldloos, maar de boodschap kwam aan. ĎDe grote orthodoxe rebellie is begonnení, schreef commentator Yossi Sarid in de seculiere krant Haaretz.

De aanleiding voor het protest was de veroordeling tot twee weken cel van 43 ouderparen van Asjkenazische (Oost-Europese) afkomst, die hun dochters weigerden naar school te laten gaan met meisjes van Sefardische (Arabische) komaf. De demonstranten begeleidden de ouders donderdag naar het politiebureau in Jeruzalem. ĎWij zijn bereid voor deze zaak de gevangenis in te gaaní, had hun rabbijn, Shmuel Brazovsky, woensdag gezegd. Als een tegemoetkoming gaf hij alle veroordeelde ouders 500 dollar (ruim 400 euro), beschikbaar gesteld door een anonieme geldschieter.

Het massaprotest legde twee breuklijnen in de IsraŽlische samenleving bloot: tussen Sefarden en Asjkenaziís, ťn tussen de ultraorthodoxen als geheel en de staat IsraŽl.

De spanningen tussen de twee hoofdstromingen van het jodendom spitsten zich de laatste jaren in IsraŽl toe op het religieuze schoolsysteem. Asjkenazische scholen weigeren over het algemeen Sefardische leerlingen op te nemen. In de nederzetting Emmanuel, op de bezette Palestijnse Westoever, hebben de Sefarden dat aangevochten bij het IsraŽlische Hooggerechtshof en ze hebben gelijk gekregen. Toen de ouders van een Asjkenazische meisjesschool in Emmanuel toch Sefardische leerlingen weigerden, kregen ze celstraf wegens minachting van de rechtbank.

Het weigeren van Sefardische leerlingen is door het Hof uitgelegd als racisme. Daar willen de Asjkenazische rabbijnen niets van weten. Zij vinden de Sefarden niet religieus genoeg, en vinden de Sefardische meisjes in Emmanuel een bedreiging voor de zuiverheid van de religieuze opvoeding die de Asjkenaziís krijgen.

De Asjkenazische massademonstraties in Jeruzalem en Bnei Brak richtten zich donderdag niet op de Sefarden, maar op het Hooggerechtshof. De ultraorthodoxen hebben hun eigen rechtspraak, gebaseerd op religieuze wetten, en dulden geen inmenging van de seculiere justitie.

ĎWe hebben deze calamiteiten zelf over ons afgeroepen schreef de links-seculiere Yossi Sarid in Haaretz. ĎTerwijl elk zichzelf respecterend land probeert kerk en staat van elkaar te scheiden, zijn ze hier gemengd, rollen ze in dezelfde modder en raken beide bezoedeld.í

In IsraŽl wonen in totaal ongeveer 650 duizend ultraorthodoxen, 10 procent van de bevolking. Met de Arabische IsraŽlische zijn ze de snelst groeiende bevolkingsgroep. Jarenlang bestond er tussen seculiere en ultraorthodoxe IsraŽliís vooral onmin over de regel dat ultraorthodoxen niet in militaire dienst hoeven. Maar de laatste jaren bestrijken de spanningen steeds meer terreinen van het openbare leven, dat volgens sommige rabbijnen niet religieus genoeg is.

Met de komst van bijna een miljoen Russische immigranten in de jaren negentig ontstond aandacht voor de sleutelrol die de rabbijnen spelen bij het bepalen van wie een Jood is. Ruwweg eenderde van de Russische immigranten kon naar IsraŽl komen omdat voor de seculiere IsraŽlische wet ťťn Joodse grootouder genoeg is voor het staatsburgerschap. Maar de rabbijnen aanvaarden die definitie niet en dat kwam tot uiting bij het sluiten van huwelijken.



Naar Religie, nut , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home . 
 

[an error occurred while processing this directive]