De Volkskrant, 05-09-2013, van verslaggever Marc Seijlhouwer 7 sep.2013

Oudere hersens fitter door game

Een potje racen op de computer heeft een gunstig effect op de hersenen van ouderen. Dat is nogal verrassend, want speciale hersentrainspelletjes werken nauwelijks.


Tussentitel: Na een maand trainen waren de ouderen even goed als beginnende twintigers

Ouderen worden alerter en kunnen langer hun aandacht bij een taak houden na het spelen van een videospelletje. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Californië, waarover Nature vandaag bericht.

Nadat ouderen een maand lang een racespelletje speelden, kost het ze veel minder moeite om te multitasken. Bovendien verbeterde het werkgeheugen van de ouderen en konden ze hun aandacht langer bij een taak houden. Dat zijn opmerkelijke successen, aangezien het spel alleen was ontworpen om het multitasken te verbeteren.

Ouderen werd gevraagd om in een maand tijd minstens twaalf uur in het spel te steken. Tijdens de eerste ontmoeting keken de onderzoekers hoe het gesteld was met de cognitieve vermogens van de ouderen en vergeleken die met de vaardigheden van een controlegroep met jongere mensen.

Multitasken blijkt veel meer moeite te kosten naarmate mensen ouder worden. Met het spelletje kon die aftakeling volledig worden gekeerd: na een maand trainen waren de ouderen net zo goed in het spel als twintigers die het voor het eerst speelden en was hun vermogen om te multitasken op hetzelfde niveau.

Bovendien bleef de verbetering in stand; een half jaar na het spelen van het spel waren ouderen nog steeds aanzienlijk beter in verdelen van de aandacht.

De verbetering van hersenfuncties is opmerkelijk, omdat zo'n effect bij eerder onderzoek naar 'hersentrainers' niet gevonden werd. In spelletjes zoals Brain Age wordt een speler gevraagd om een paar rekensommetjes per dag maken. Daardoor zouden de hersenen fit blijven. Onderzoek liet zien dat het verval wel werd afgeremd, maar dat de hersenen er niet fitter van werden. Bovendien stimuleerden de spellen slechts kleine delen van het denken, terwijl het racespelletje meer dan één hersenfunctie stimuleert.

Hoogleraar klinische neuropsychologie Erik Scherder van de Vrije Universiteit in Amsterdam heeft daar echter zijn twijfels bij. 'Het is heel moeilijk om een spel te maken dat maar één aspect van het denken bevordert. Om te multitasken heb je sowieso een goed werkgeheugen nodig. En dat je je aandacht moet trainen om op te letten tijdens het spel, ligt ook voor de hand. Zeggen dat het spel deze delen van het denken niet expliciet stimuleert is wat kort door de bocht.'

Of ouderen in het dagelijks leven baat hebben bij het spel, is nog maar de vraag. 'De dagelijkse taken zijn eigenlijk heel complex. Bij boodschappen doen komen veel denkprocessen kijken. Een spelletje maken dat al die processen tegelijk bevordert, is erg lastig.'

Toch vindt hij de studie de moeite waard. 'Je ziet dat het stimuleren van de hersenen ertoe leidt dat ze weer gaan werken. Dat gebeurt alleen als ouderen zichzelf blijven uitdagen. Een videospelletje is iets totaal nieuws voor veel ouderen, en daardoor hebben ze er veel profijt van. Maar het moment dat de uitdaging verdwijnt, verdwijnt ook het positieve effect'.


Red.:   dit is ruimtelijke spel/oefening. Gebruikt veel meer scenario's dan gewoon feiten onthouden of rekenen

 

Naar Neurologie, beslissingen , Beslissingen , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]