WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Neurologie beslissingen: emotie en ratio

17 jun.2009

Er zijn talloze voorbeelden van de beïnvloeding van de het rationele denken door de emoties. Onder een eerste, recent, voorbeeld:


Uit: De Volkskrant, 20-06-2009,  door Broer Scholtens

Schoonheid maakt dom

Mannen raken de kluts kwijt in de buurt van een mooie vrouw. Ze doen dan zoveel moeite om haar te imponeren, dat ze maar weinig hersencapaciteit overhouden om na te denken. Dat blijkt uit onderzoek van sociaal-psychologen van de Radboud Universiteit Nijmegen. Het effect is groter naarmate mannen vrouwen aantrekkelijker vinden, ...
    Het idee voor de studie komt van de Nijmeegse onderzoeker Johan Karremans. Toen hij een tijdje geleden als eerstejaarsstudent in gesprek raakte met een in zijn ogen bloedmooi meisje, kon hij zich op dat moment niet meer herinneren waar hij woonde. Dat kwam doordat hij al zijn hersencapaciteit gebruikte voor al dan niet onbewust imponeergedrag, denkt hij.
    Om die hypothese te testen, charterde Karremans 53 mannelijke en 58 vrouwelijke studenten, allen heteroseksueel, gemiddelde leeftijd net 21 jaar. De proefpersonen werden 1 op 1 gekoppeld, een dobbelsteen bepaalde wie aan wie. De koppeltjes – van gelijke en ongelijke sekse – werden apart gezet voor een babbelsessie van vijf minuten, zoveel mogelijk over koetjes en kalfjes. Zowel ervoor als erna werden ze onderworpen aan een nadenktestje.
    Vrouwen, zo bleek, voerden het testje net zo snel uit na een ontmoeting met een vrouw als na een gesprekje met een man: gemiddeld 595 tot 598 milliseconde deden ze erover om een correct antwoord te geven. Mannen deden er na een babbelsessie met een man ongeveer net zo lang over als vrouwen: gemiddeld 594 milliseconde. Vrouwen zijn dus niet dommer zijn dan mannen of omgekeerd. Voor vrouwen maakt het blijkbaar niet uit met welke sekse ze praatten. Mannen deden er echter significant langer over na een babbelsessie met een vrouw: de onderzoekers klokten 631 milliseconde voor een specifieke opdracht. De correlatie is meer dan opmerkelijk, meent Karremans: ‘Mannen willen indruk maken. Dat kost hersencapaciteit.’ Hij ontdekte geen verschil tussen mannen met en zonder relatie.
    Naarmate een vrouw mooier is, stuntelt een man langer met een denkproefje, concluderen de Nijmegenaren uit een tweede onderzoekje onder veertig mannelijke studenten. Die voerden gesprekjes met twee mannelijke of met twee vrouwelijke onderzoekers. ... Bovendien: naarmate mannen hun babbelvrouw mooier vonden – op een schaal van 1 tot 7 – konden ze niet goed meer nadenken en deden ze langer over hun cognitietest. De vrouwen scoorden gemiddeld 4 bij de mannen.
    Conclusie: ‘Hoe mooier de vrouw, des te dommer de man.’ Tijdelijk, dat wel, zegt Karremans. Eenmaal het proeflokaal uit is het effect weg. Grote kans dat er sprake is van gewenning, zegt hij. Het dommer-effect zal kleiner worden als mannen mooie vrouwen langer kennen, vermoedt hij.


Naar Beslissingen, neurologisch  , Psychologie lijst  , Psychologie overzicht  , of site home