De Volkskrant, 19-04-2008, katern Hart en Ziel, door Ad Bergsma

Blijf actief

'Dieren zijn gelukkig zolang ze gezond zijn en genoeg te eten hebben. Mensen zouden dat eigenlijk ook moeten zijn.' Deze woorden zijn afkomstig uit het zelfhulpboek De verovering van het geluk van de Britse filosoof Bertrand Russell (1872-1970). Het leven van alledag wijst echter uit dat het geluk zich niet zo gedraagt als zou moeten. Genoeg voedsel is geen garantie voor geluk. En veel ongezonde mensen voelen zich prettig en veel gezonde niet. Gezondheid en voedsel zijn hoogstens gunstige randvoorwaarden voor een prettig leven. Een van de belangrijkste verschillen tussen meer en minder gelukkige mensen is de hoeveelheid kansen die ze pakken. Ongelukkige mensen komen vaak tot niets, terwijl gelukkige mensen gemiddeld zeer actief zijn.
    Toch volstaat een volle agenda niet. Gelukkige mensen doen niet alleen veel, maar ze gaan er ook in op, geven zich helemaal en zijn energiek. Gelukkige mensen proberen actief het beste uit het leven te halen, terwijl hun minder tevreden soortgenoten een groter deel van de tijd bezig zijn gevaren te ontlopen. Geluk is het resultaat van een leven vol leuke, nieuwe, spannende, sociale en betekenisvolle activiteiten.
    De Amerikaanse psycholoog Michael Fordyce raadt daarom aan een plezierlijstje te maken met daarop alle activiteiten die een prettig gevoel geven.
    De ervaring leert dat gelukkige mensen vaak binnen tien minuten met een lijst komen van 25 activiteiten, terwijl de meer neutraal gestemden soms niet verder komen dan vijf of zes bezigheden.
    Vooral voor deze laatste groep is werk aan de winkel. Als je hiertoe behoort, zou je er wat tijd voor moeten uittrekken je lijstje uit te breiden. Denk daarbij terug aan bezigheden die je vroeger plezier verschaften en waaraan je niet meer toekomt, of probeer nieuwe dingen uit. Vul het lijstje echter niet met dingen als diepzeeduiken in de Cara´bische zee, maar maak een lijst met haalbare dingen, zoals eten met vrienden, tijdens de pauze wandelen in het park, of een boek lezen.
    Uiteindelijk is het de bedoeling tot een lijst te komen met minimaal twintig plezierige activiteiten, die de volgende kenmerken hebben: ze zijn specifiek (dus niet 'sporten', maar 'tennissen'), ze zijn haalbaar en de activiteiten maken nog geen onderdeel uit van je dagelijkse routine.
    Als je eenmaal een plezierlijst hebt, dan heb je de bouwstenen voor een prettiger leven. Probeer vervolgens de prettige bezigheden een plek te geven in je leven van alledag. Een gelukkig leven is een vol leven.


Naar Psychologische praktijktips , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]