De Volkskrant, 22-10-2013, van verslaggever Marc Seijlhouwer .2008

'Tellende' baby rekent later beter

Baby's die goed zijn in het herkennen van aantallen, zijn drie jaar later ook beter in simpele wiskunde, blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse Duke University in North Carolina. .

Daarmee is een verband gevonden tussen het instinct voor getallen en de vaardigheid in wiskunde. Hoewel wetenschappers al langer een relatie vermoedden, is het voor het eerst dat men dezelfde kinderen gedurende meerdere jaren heeft onderzocht.

De onderzoekers bekeken 48 kinderen. Eerst toen deze een half jaar oud waren en vervolgens drie jaar later. De intuïtie voor aantallen bij baby's testten ze door hun ogen in de gaten te houden. Zo konden ze afleiden of de baby doorhad dat het aantal stippen op een scherm veranderde; baby's die dat goed konden, presteerden drie jaar later ook beter in de rekentestjes die ze van de onderzoekers kregen. Zelfs gecorrigeerd voor het IQ van een kind bleef het verschil zichtbaar.

De resultaten maken duidelijk dat de kern van een wiskundeknobbel al vroeg aanwezig is. Eerder onderzoek liet al zien dat er bij volwassenen een verband bestaat tussen schattingsinstinct en rekenvaardigheid. Dat verband was echter lastig te duiden omdat volwassenen een heel leven vol rekenonderwijs achter zich hebben. Dat maakte het moeilijk om één oorzaak voor het verband aan te wijzen.

Kinderen van een half jaar oud hebben geen wiskundetraining gehad en kunnen nog niet tellen. Daardoor is hun schattingsvaardigheid alleen afhankelijk van aangeboren instinct. 'Zie het als een soort nulmeting', zegt Serge Dumoulin, die ook getalbegrip onderzoekt aan de Universiteit Utrecht. 'Wat je ziet bij die kinderen is het prilste begin van een belangrijke vaardigheid: het herkennen van hoeveelheden.'

Met zo'n nulmeting is veel meer te zeggen dan met een meting onder volwassenen. 'En doordat dezelfde kinderen als baby en als peuter zijn onderzocht, ontstaat een goed beeld van hoe de vaardigheden samenhangen. Je ziet dat er een volgorde bestaat waarin vaardigheden zich ontwikkelen: eerst herkennen kinderen aantallen, pas later leren ze tellen en rekenen.'

Dumoulin ontdekte onlangs dat er een telknobbel bestaat in het brein, die 'oplicht' als mensen hoeveelheden zien. Of die knobbel ook iets met wiskundetalent te maken had, konden Dumoulin en collega's niet zeggen. 'Dit nieuwe onderzoek maakt dat verband tussen getalbegrip en wiskunde duidelijker en aannemelijker.'


Naar Psychologische krachten  , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home .
 
[an error occurred while processing this directive]