De Volkskrant, 31-01-2015, column door Jonathan van het Reve .2013

Vrijheid van opvoeding

Tussentitel:

Juf Petry is ontslagen bij de Kleine Reus. Ze ging niet meer naar de kerk, en bij deze christelijke crche is dat verplicht. Juf Petry vocht haar ontslag aan bij het College voor de Rechten van de Mens, maar de Kleine Reus kreeg gelijk: een religieuze instelling mag zijn personeel discrimineren op geloofsbelijdenis. Juf Petry was 'een voortreffelijke kinderjuf', maar bij de Kleine Reus gaat het correct overbrengen van het geloof nu eenmaal boven het belang van de kinderen.

Tenminste: als God niet bestaat. Want als God wl bestaat, en het is toevallig ook nog eens precies de God van de Kleine Reus, dan is het uiteindelijk ook voor die kinderen maar beter om de juiste liedjes op de juiste manier te zingen, onder begeleiding van de juiste juf die naar de juiste kerk gaat. En klein foutje kan voor de God van de Kleine Reus genoeg reden zijn om een hele peuterklas te verdoemen.

Je zou het soms bijna vergeten, maar een meerderheid van de Nederlandse kinderen krijgt religieus onderwijs. Zo fanatiek als bij de Kleine Reus is het meestal niet, maar ook in algemene zin kun je je afvragen of het een goed idee is om van kleuters christenen te maken. Niet dat ze er ziek van worden - althans: zolang ze hun prikken halen - maar zijn scholen de plek om onzin te verkopen?

Ik kan mijn kinderen wijsmaken dat twee plus twee dertien is, dat Berlijn op Terschelling ligt en dat je pas mag oversteken als het stoplicht rood is. Best verwarrend voor ze, vooral omdat ze op school iets heel anders zullen leren. Ze moeten dan zelf uitvogelen wie er gelijk heeft, pappa of de juf. Als ze voor de juf kiezen, met al haar 'wetenschappelijke argumenten', sta ik mooi in mijn hemd. Eigen schuld, zult u zeggen. Zal ik dan zelf maar een school oprichten?

Ok, er is een verschil tussen aantoonbare leugens en onbewezen metafysica. Maar zou het heel gek zijn om op scholen, gewoon als regel, alleen te onderwijzen wat wetenschappelijk onomstreden is? De stelling van Pythagoras, de hoofdstad van Peru, de spelling van onmiddellijk, de leeftijd van de aarde... er blijft genoeg over. Natuurlijk moet je ook vertellen over Mozes, Jezus en Mohammed, maar dat kan toch op zo'n manier dat kinderen later, als ze zelf kunnen denken, vrijelijk kunnen beslissen?

Het is een moeilijke, gevoelige kwestie. Het gaat over vrijheid, de vrijheid om je kinderen naar eigen inzicht op te voeden. Maar het gaat ook over de geestelijke vrijheid van kinderen. Waarom zou die minder belangrijk zijn? Confessionele scholen zullen nu beweren dat hun leerlingen vrij zijn om zelf te kiezen, maar dat is alleen in theorie waar: kinderen zijn goedgelovig, en religieus onderwijs tekent ze voor het leven - daarom bestaan er juist zulke scholen.

Is het niet vreemd dat iedereen zich (terecht) opwindt over een malle rekentoets, terwijl bijna niemand zich verbaast over de massale geestelijke besnijdenis op religieuze scholen?


Web:
Juf Petry en de God van de Kleine Reus
TT:
Als mijn kinderen voor de juf kiezen, met al haar 'wetenschappelijke argumenten', sta ik mooi in mijn hemd
Kinderen zijn goedgelovig, en religieus onderwijs tekent ze voor het leven - daarom bestaan er juist zulke scholen

Red.: 


Naar Religie en psyche , Psychologie lijst , Psychologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]