De Volkskrant, 25-05-2013, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer, politiek commentator van de Volkskrant 27 mei 2013

Religie verdwijnt echt niet

Over islam en democratie is iets te bespreken, maar we laten het liggen voor Wilders.


Tussentitel: Nog nooit een SGP'er met een bebloed slagersmes gezien

Naar Arnhem voor een achterhoedegevecht. In Café de Kroeg kruisen twee jonge heren de degens over het zogenoemde christenpesten. Die term wordt in orthodoxe SGP-kring gehanteerd voor een rijtje politieke besluiten dat op de rol staat. Ewout Klei, een van de twee, spreekt van theocratische restjes opruimen. Denk aan de weigerambtenaar, het verbod op godslastering, God zij met ons op de munt, zondagssluiting. Dat opruimen gaat in Den Haag onder leiding van D66. Daar is Ewout Klei, afvallige van zwaar gereformeerde huize, inderdaad terecht gekomen.

De tweede jongeman heet Remco van Mulligen. Hij doorliep een omgekeerde carrière, komt uit een SP-nest, werd christen, daarna katholiek en belandde via de gereformeerde studentenvereniging bij de ChristenUnie. Je zou ze met zijn tweeën subsidie geven want dit bestaat alleen in Nederland. Net als dat gespring op het geloof - men is er niet los van. Ewout Klei spreekt van zijn traumaatje en is zichtbaar een seculiere zendeling. Niet toevallig kwam hij uit bij D66 dat nog altijd teert op zijn opstand tegen de confessionele dominantie uit de jaren zestig.

In Café de Kroeg overheerst een hihi-atmosfeer. Een vraag. Je hebt er toch die tegen de evolutieleer zijn en denken dat dinosaurussen tegelijk met mensen rondliepen? Ja dat denkt mijn moeder, zegt Ewout Klei. Kwestie van opruimen die ouwe meuk. Dan maakt Remco van Mulligen een verstandige opmerking. De denkfout van ongodsdienstigen is dat er sprake zou zijn van vooruitgang. We doen alsof er een lineair proces is, van geloof naar geen geloof.

Maar religie verdwijnt echt niet, je ziet elke dag nieuwe vormen. Ik sprak ChristenUnie-leider Arie Slob in de Tweede Kamer. De oude verzuiling, die verdwijnt. Maar in het Pinksterweekeinde waren er 50 duizend mensen voor de Opwekking in Biddinghuizen. Dat zijn onze mensen, zegt Arie Slob. Tegelijk spreekt niets vanzelf en moet hij vechten voor hun stemmen. De moeder van de twee vermoorde jongetjes Ruben en Julian heeft gevraagd twee kaarsjes aan te steken. Het massale gezoek naar de jongetjes vorige week werd de nieuwe kerk genoemd. Men laat zich door geen pastoor of dominee de wet voorschrijven. Maar het gevoel voor het hogere is beslist niet weg en in zijn symboliek en mededogen door en door christelijk.

We gaan van post-christelijk naar post-seculier, meent Arie Slob. Van christenpesten wil hij niet weten maar hij wijst wel op de seculiere meerderheid die in Den Haag haar kans schoon ziet. De kleine christelijke partijen voelen dat ze steeds meer in de knel komen. Vorig jaar liepen de gemoederen in de Kamer hoog op in het debat over de rituele slacht. Dat had alles te maken met de opkomst van de islam, maar alleen de PVV was daar duidelijk over. De anderen hadden allemaal plotseling meededogen met het arme dier, ook ten koste van de joden die al vierhonderd jaar probleemloos hebben kunnen slachten. Ook de christelijke partijen voelden de verkilling tegenover hun rituele rariteiten.

Maar die islamitische olifant in de kamer wordt ook in Café de Kroeg niet genoemd. Een week geleden stond in Trouw een groot artikel over de sharia-driehoek in de Haagse Schilderswijk. Daar worden niet-moslims getreiterd en geïntimideerd. Het was een degelijk stuk, de journalist had er twee maanden rondgelopen. Dinsdag ging Geert Wilders er demonstratief naar toe en meteen ging de discussie over Wilders, omdat hij niemand had aangesproken. En donderdag mocht PvdA-senator Adri Duivesteijn op de voorpagina van Trouw een goedmakertje plegen met zijn standpunt dat 'zijn' Schilderswijk weer werd gestigmatiseerd.

De islam was pijlsnel uit het zicht verdwenen. Wat je ook wel hoorde of las: op de Veluwe bij de SGP of bij de orthodoxe joden in New York is het precies hetzelfde als in die sharia-driehoek. Altijd weer die rare gelijkstelling. Wordt het er daardoor in de Schilderswijk beter op? Om het bruut te zeggen, ik heb nog nooit iemand met een bebloed slagersmes zien staan die zich op het beginselprogramma van de SGP beriep. Na de moord in Londen zei premier Cameron meteen dat er met de islam niks mis is. Om bestuurlijke redenen begrijpelijk, hij moet de boel bij elkaar houden. Maar het houdt tegelijk wel tegen dat er eerlijk en open over de islam wordt gesproken.

We hadden een vrolijke avond met de D66-jongeren in Arnhem. Wist u dat de SGP voorheen ook niets wilde weten van een verbod op godslastering? Dat kwam omdat de partijleiding bang was dat ze katholieken niet voor antichrist konden uitschelden. De Amerikaans-Nederlandse historicus James Kennedy schreef het in zijn knappe boek Bezielende verbanden (2009) zo: veel Nederlandse bestuurders staan zo ver af van religie dat ze er geen idee meer van hebben. Maar in multicultureel Nederland ligt de vraag vierkant op tafel: op welke grondslag willen we de samenleving moreel en geestelijk ordenen?

Niet alleen die kaarsjes voor Ruben en Julian zijn heel christelijk, de liberale democratie is dat ook. Rechten voor het individu, vrijheid van geweten, zo nodig tegen de hele groep in, het is de vrucht van het christendom. Wat dat aangaat is die sharia-driehoek inderdaad wezenlijk anders dan Staphorst. In het groot: na de Arabische Lente is er niet veel vrolijks te melden, zeker niet wat betreft de tolerantie tegenover christelijke minderheden. Over de islam en democratie is iets fundamenteels te bespreken, maar de grote partijen vinden het eng en laten het zo liggen voor Wilders. Maar gelachen dat we hebben om die refo's met hun lange rokken!


IRP:  


Naar Media lijst , Politiek & Media overzicht  , of site home .
 
[an error occurred while processing this directive]