De Volkskrant, 29-05-2012, door Lieke Kuiper, wil biomedische wetenschappen studeren en is lid van de Jonge Socialisten, en Jim van Mourik, wil scheikunde studeren en is lid van de JOVD en de VVD. Beiden doen dit jaar eindexamen aan het gymnasium. 30 mei 2012

Gratis bèta-opleiding leidt tot studie-uitval

Gratis college leidt ertoe dat scholieren vanwege de financiële prikkel voor een technische studie kiezen. Uitstekend wiskunde-onderwijs is een veel betere oplossing voor het terugdringen van het bètatekort.

Bij het programma Buitenhof maakte PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk zondag bekend dat zijn partij gratis technische studies zal bepleiten. Dit zou inhouden dat studenten van bètawetenschappen vrijgesteld worden van collegegeld. Ook de werkgeversorganisatie voor de technologische industrie, de FME, heeft een dergelijk idee gelanceerd. Op deze manier moeten aankomend studenten gestimuleerd worden een technische studie te kiezen om Nederland zo 'nieuwe Shells en Unilevers' te bieden.

Het loopt inderdaad geen storm op de bètafaculteiten van de Nederlandse universiteiten. Het is ook waar dat de technische industrie meer dan eens de noodklok heeft geluid vanwege de dringende tekorten aan technisch personeel. Of de oplossing van de financieel woordvoerder van de PvdA dit probleem gaat verhelpen, valt echter te betwijfelen. Waarschijnlijk heeft de vrijstelling van collegegeld voor bètastudenten zelfs negatieve bijwerkingen.

De feiten en cijfers. Uit een inventarisatie van BNR bleek eerder deze maand dat het aantal voorinschrijvingen op technische studies in Delft en Twente met 4 procent is gestegen. In Eindhoven ligt dat aantal 14 procent hoger dan vorig jaar. Vanwege een toeloop op de studies bouwkunde en lucht- en ruimtevaarttechniek heeft de Delftse TU zelfs een numerus fixus voor deze studies ingesteld.

Nederland is dus op de goede weg. Daarnaast kan de technische industrie zelf initiatieven nemen. De Vereniging Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) biedt bijvoorbeeld een beurs voor excellente scheikundestudenten aan 'om het verwachte tekort aan bèta's en technici terug te dringen'. Een dergelijke stimulans kan ook aan het bedrijfsleven zelf toevertrouwd worden. Dat scheelt de staatskas 180 miljoen euro.

Nederlandse universiteiten kampen met een hoge studie-uitval. Op technische universiteiten stopt maar liefst een kwart van de studenten tijdens het eerste jaar met zijn opleiding. Dit betekent dat er veel studenten zijn die een verkeerd beeld van hun studie gekregen hebben. Studenten zouden van te voren betere informatie moeten krijgen over de inhoud en de 'zwaarte' van de studie en het toekomstperspectief. Zowel decanen op het voortgezet onderwijs als studieadviseurs van de universiteiten moeten hiervoor zorgen, opdat scholieren een betere afweging kunnen maken.

Dat houdt in dat scholieren beter kijken naar hun interesses en hun toekomst. Het plan van de PvdA gaat hier lijnrecht tegenin: gratis college zou ertoe leiden dat scholieren een korte termijnbeslissing nemen. Niet de toekomst, niet de inhoud van de studie zelf, maar een kortdurende financiële prikkel geeft de doorslag, met als gevolg dat de verkeerde student op de verkeerde studie zit, wat studie-uitval vergroot.

Ook bij de principiële uitgangspunten van dit voorstel kunnen vraagtekens worden geplaatst. Moeten mensen met een passie voor technische natuurkunde bevoordeeld worden ten opzichte van mensen met een passie voor literatuur? Bovendien zijn er ook in andere sectoren alarmerende tekorten. Zie onder andere het basisonderwijs - en bij de pabo komt weinig techniek te pas. Om al deze opleidingen vrij te stellen van collegegeld, wordt echter onbetaalbaar.

Ook wij zijn 'studiekiezers'. Wij hebben, net als steeds meer van onze leeftijdsgenoten, gekozen voor een exacte opleiding. We zijn niet over één nacht ijs gegaan: de decaan is eraan te pas gekomen, we hebben open dagen bezocht en we zijn meegelopen met studenten. Maar er was ook twijfel: de wiskunde. Kunnen we de wiskunde die bij een exacte opleiding komt kijken aan?

Hier ligt dan ook de oplossing voor het bètatekort. Leerlingen moeten beter worden voorbereid op een exacte carrière, met wiskunde als sleutelwoord. Wiskunde-onderwijs moet niet goed zijn, het moet uitstekend zijn. Dat moet zich niet alleen uiten in hogere exameneisen, maar ook in excellente docenten. Leerlingen die moeite hebben met wiskunde, moeten extra begeleiding kunnen krijgen, en leerlingen met een wiskundeknobbel moeten worden gestimuleerd. De oplossing is dus 'wiskunde op maat'.

Wiskunde is waarschijnlijk het meest gehate vak van de middelbare school. Door uitstekend onderwijs en goede begeleiding zal ook deze trend gebroken kunnen worden. Wiskunde zal met goed maatwerk weer leuk worden. En de grootste hobbel voor een exacte studie wordt dan weggenomen.


Naar Wetenschap lijst , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of naar site home .

[an error occurred while processing this directive]