De Volkskrant, 08-03-2012, van verslaggever Luuk Talens .2010

'Ict-onkunde kost bedrijven 19 mld'

Werknemers staren tussen 8 en 9 procent van hun werktijd hulpeloos naar een computerscherm, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente

Door ICT-onkunde van werknemers en slecht functionerende software daalt de Nederlandse productiviteit met 8 procent. Dat kost bedrijven en de overheid jaarlijks minimaal 19 miljard euro. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente dat woensdag werd gepresenteerd.

De onderzoekers vroegen werknemers van 1.400 bedrijven een schatting te geven van hoeveel tijd ze dagelijks kwijt waren door computerproblemen. Uit de antwoorden blijkt dat een werknemer gemiddeld zo'n vijf minuten per uur hulpeloos met zijn collega's naar een computerscherm zit te kijken.

'Sommige werknemers zijn al een kwartier kwijt aan het zoeken naar een optie in Word', zegt Jan van Dijk, hoogleraar aan de Universiteit Twente, die het onderzoek leidde. 'Een groot deel kijkt ook nog eens vooral naar de eerste drie zoekresultaten bij Google, zonder te weten dat dit vaak reclame is.'

Vaak wordt pas in laatste instantie advies bij de helpdesk ingewonnen. 'We denken al snel dat we computerproblemen zelf kunnen oplossen en zijn geneigd alleen directe collega's in te schakelen. Vervolgens staan we met zijn allen tien minuten te zoeken. Een helpdesk is een laatste optie. Dat moet veranderen.'

De belangrijkste aanbevelingen van de onderzoekers zijn simpel: zorg ervoor dat de whizzkid van de werkvloer een formele hulptaak krijgt als 'ict-buddy' en organiseer daarnaast cursussen om werknemers te trainen.

'Het belang van die cursussen wordt onderschat. Van de 1.400 onderzochte bedrijven had 80 procent dit nog nooit gedaan', zegt Van Dijk. Ook zouden nieuwe werknemers moeten worden getoetst op digitale vaardigheden.

De uitkomst van het onderzoek wekt geen verbazing bij Marcel Creemers, hoogleraar bedrijfskunde aan de VU. 'Het illustreert dat we in Nederland in het algemeen gebrekkige kennis van ict hebben. We hebben niks met technologie. Onze kennis daarvan is bijzonder klein vergeleken met andere Europese landen en helemaal met landen als de VS en India. We lopen achter.'

De oplossing ligt vooral bij het onderwijs, zegt Creemers. 'Op scholen moet veel meer over technologie worden lesgegeven. We zijn een hoogopgeleid land, maar we produceren nauwelijks iets in die sector. Dat is zonde.'




IRP:   Werkt voornamelijk voor niet kennis-inhoudelijke beroepen: alfa's. Zie artikel over tweede studies


Naar Wetenschap lijst , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of naar site home .

[an error occurred while processing this directive]