De Volkskrant, 20-04-2010, BRIEF, Kees Hooyman, St. Bonifatiuscollege (Utrecht) .2010

Prikkel

Het onderwijs kent twee ‘achterstandsproblemen’. Nog steeds zijn er relatief weinig meisjes die een bčta-opleiding volgen en sinds enkele jaren zitten relatief weinig jongens op het vwo en de universiteit (Opinie & Debat, 17 april). Er is een eenvoudige oplossing voor dit probleem.

Prikkel onderwijsopleidingen, en vooral middelbare scholen, om meer jongens met een vwo-diploma en meer meisjes met een bčta-diploma af te leveren. Geef ze een cijfer op de kwaliteitskaart of publiceer een tophonderd met scholen die het op dit gebied goed of juist slecht doen. Scholen zijn altijd zeer gevoelig voor cijfers en ranglijsten. Vooral van slechte cijfers wordt men erg nerveus. Die zetten meer in beweging dan honderd beleidsrapporten.

Bovendien weten scholen heus wel hoe je jongens moet prikkelen: beperk het aantal langetermijnopdrachten en inleverproducten, voer vormen van competitie in, bespreek altijd het huiswerk en trek meer mannelijke docenten aan. Ook voor de meisjes gloort er hoop. Dankzij de inspanningen van het Platform Bčta-Techniek zijn er inmiddels veel scholen waar die achterstand in korte tijd is verdwenen. Het kan dus wel, het is een kwestie van de juiste prikkels geven.



Naar Wetenschap lijst , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of naar site home .

[an error occurred while processing this directive]