De Volkskrant, 20-04-2010, van verslaggeefster Marjon Bolwijn .2010

Leerling kiest vaker bčta

Het Platform Bčta Techniek heeft succes geboekt. Vooral meisjes volgen vaker een exacte opleiding.

Het aantal middelbare scholieren en studenten dat kiest voor exacte vakken is de afgelopen zes jaar fors toegenomen. De stijging is grotendeels te danken aan meisjes. Nederland is zijn grote achterstandspositie in exact en technisch geschoold personeel in Europa aan het inlopen.

In het hbo- en wetenschappelijk onderwijs is sinds 2000 het aantal studenten dat kiest voor een technische of exacte studie met 20 procent toegenomen. Bij de meisjes steeg de belangstelling voor dergelijke studies met 42 procent, bij jongens met 15 procent. Op universiteiten is het aantal bčtastudenten de afgelopen negen jaar zelfs met 50 procent toegenomen. Ook die stijging kan grotendeels op het conto van meisjes worden geschreven. Technische en exacte opleidingen die het goed doen bij meisjes zijn medicijnen, biomedische wetenschappen en human technology.

Zes jaar geleden stelde de overheid het Deltaplan Bčta Techniek op. Gealarmeerd door voorspellingen dat wetenschap en bedrijfsleven een groot tekort aan technisch en exact geschoold personeel te wachten staat, stelde de overheid tot doel dat in 2010 het aantal studenten in technische en exacte studierichtingen van het hoger onderwijs met 15 procent zou moeten toenemen. Die doelstelling is ruimschoots gehaald.

Het Platform Bčta Techniek, dat de opdracht kreeg meer jongeren voor bčta en techniek te interesseren, wilde het tekort bij de wortel aanpakken en richtte zich de afgelopen jaren met name op het middelbaar onderwijs. Dankzij intensieve samenwerking tussen scholen, wetenschap en bedrijfsleven, bijscholing van docenten en beroepsvoorlichting aan leerlingen, is het percentage leerlingen dat kiest voor een exact vakkenpakket fors gestegen. Was zes jaar geleden Economie en Maatschappij het meest gekozen profiel op havo en vwo, nu is dat Natuur en Gezondheid.

De toename van exact geschoolde middelbare scholieren is, net zoals in het hoger onderwijs, vooral te danken aan meisjes. Het aantal havo-leerlinges met een natuurprofiel nam toe tot eenderde in het vorige leerjaar 2008-2009, op het vwo tot bijna de helft.

De inspanningen van het platform richtten zich met name op het wegnemen van vooroordelen bij docenten én leerlingen. Zo blijken leerkrachten meisjes met aanleg voor wis- en natuurkunde nog vaak af te raden een exact vakkenpakket te kiezen, zegt Beatrice Boots van het Platform Bčta Techniek.

Boots: ‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meisjes net zoveel aanleg hebben voor exacte vakken als jongens. Maar jongens hebben meer bravoure; zij denken met een 6 al goed te zijn in wiskunde. Meisjes denken zelfs met een 7 nog dat zij te weinig talent hebben. Leerkrachten hebben wij in workshops bewust gemaakt van hun vooroordelen, de latente onzekerheid bij meisjes en het belang hen juist te stimuleren in plaats van te ontmoedigen.’

De interesse voor exact en techniek is ook toegenomen door leerlingen in contact te brengen met de beroepspraktijk. Zo worden op 135 scholen ontmoetingen geregeld tussen werknemers met een technisch beroep en leerlingen van vmbo, havo en vwo. Bij deze speeddates worden meisjes en jongens van elkaar gescheiden. Vooral de voorlichting aan meisjes van vakvrouwen die werkzaam zijn in een technisch of exact beroep of de ict, blijkt interesse te wekken in technische en bčta-beroepen.

De volgende slag die het Platform Bčta Techniek gaat maken is dat in 2016 op alle basisscholen leerlingen kennismaken met exacte wetenschap en techniek.


Naar Wetenschap lijst , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of naar site home .

[an error occurred while processing this directive]