De Volkskrant, 19-10-2011, column door Sheila Sitalsing .2010

Made in Holland

Tussentitel: Philips sluipt weg uit Nederland. Al  jaren.

Wat opvalt bij het voornemen van Philips om de komende tijd nog eens 4.500 arbeidsplaatsen te schrappen, waarvan 1.400 in Nederland: het schouderophalen, de lauwe reacties. Geen Kamerlid dat schuimbekkend het herfstreces ervoor onderbreekt. Geen actiegroep 'Stop de teloorgang van Hollands Glorie' die zijn Bevertentjes opslaat voor de Breitnertoren in Amsterdam.

Ook die lui van Occupy Amsterdam, Den Haag en Winschoten hoorde je er niet over. Terwijl CEO Frans van Houten een loepzuiver exemplaar is van het type graaikapitalist waar veel kartonnen Occupy-bordjes over gaan, met zijn basissalaris van 1,1 miljoen euro plus bonus die bij voldoende prestaties kan oplopen naar 1,8 miljoen euro.

Alsof iedereen zich ermee heeft verzoend dat het al jaren zo gaat. Philips, dat was buizen. Licht (sinds 1891), de eerste röntgenbuis (1918), radio's en televisies. Ooit werkten er 450 duizend mensen. Zonen volgden hun vaders op. Ze maakten supercomputers, autoradio's, telefoons, halfgeleiders, faxen, cd-spelers en duizenden andere dingen.

De banen - ooit waren het er 100 duizend in Nederland - zijn opgeheven of lang geleden doorgeschoven van hier naar Hongarije of Mexico, vandaaruit naar China, en toen de Chinese fabrieksarbeiders te veel noten op hun zang kregen en salarisverhoging gingen eisen, gingen ze naar Vietnam, Cambodja of andere plekken waar de lonen laag zijn en de werkers nog nooit van een cao hebben gehoord.

Philips sluipt weg uit Nederland. Al jaren. Soms valt het op, als in grote macho-operaties duizenden tegelijk worden bedankt. Maar vaker gaat het ongemerkt, een plukje hier, een handvol daar. Tot er in Oss, op de plek waar vroeger altijd Philips Lighting zat, plots een 'autoboulevard' verrees, en je in Eindhoven zomaar langs een gekrompen Philipsvestiging kunt fietsen zonder hem op te merken.

Philips is nog altijd groot in licht. Verder beperkt het zich tot medische apparatuur en persoonlijke verzorging - met tv's maken is het ook al gestopt. Maar op de etiketjes staat bijna nooit meer Made in Holland. Veel te duur.

Tegenwoordig gaat het zo: bedenk een product, bestel het bij een fabriek in Azië, en gooi er een marketingcampagne tegenaan. Daarom werken er psychologen, filosofen en antropologen bij Philips die testen hoe mensen 'het opstaangebeuren' ervaren. Dat resulteert in dingen als de Wake Up Ligt, een lichtwekker die de opgaande zon nabootst. Met de RéAura, een apparaat van 900 euro, kunnen vrouwen zelf thuis de ouderdom en hun rimpels weglaseren. De behandelingsgel kost 39 euro per tube; de huiscreme achteraf 49 euro. Dat had Frits Philips niet gedacht toen hij door zijn gloeilampenfabriek in Eindhoven liep en zag dat het goed was.

Lichtwekkers en rimpelwegwerkers vallen onder 'de kwaliteit van leven van mensen verbeteren door tijdige introductie van zinvolle innovaties', de opdracht die Philips zichzelf heeft gesteld. Volgens CEO Van Houten barst Philips van de goede ideeën en doet het betere uitvindingen dan Samsung - dat is dat bedrijf waarvan haast iedereen tegenwoordig een televisie, computermonitor of smartphone heeft. Maar bijna niemand weet dat Philips beter is; men weet wel dat Philips duurder is.

Het is vaker voorspeld: nog even en Philips bestaat in Nederland uit een hoofdkantoor en een lab. Maar met al die slimme postdocs uit India en China die veel liever kennismigrant zijn in Amerika of nog liever gewoon thuis blijven, is dat lab hier straks ook overbodig. Benieuwd of er dan wel tentjes bij de Breitnertoren zullen staan.
 

IRP:   Anti-beta

Naar Onderwijsbeleid, lijst , Rijnlands beleid , Rijnlands beleid, overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]