De Volkskrant, 12-07-2012, door Joost Pijpker .2010

Ruiken aan ondernemerschap

In het project ZomerOndernemer zetten jongeren onder intensieve begeleiding een eigen bedrijf op. Twee van hen vertellen over hun ervaringen.

Jongeren zijn zich er nog te weinig van bewust dat ze ook als zelfstandig ondernemer aan het werk kunnen. Daarom is het van belang dat scholieren en studenten kennismaken met het ondernemerschap, vindt Andries Greiner. Als voorzitter van de stichting New Entrepreneur organiseert hij het project ZomerOndernemer, dat jongeren tijdens de zomervakantie de kans biedt een eigen bedrijf te beginnen.

De jongeren, van 15 tot 22 jaar, krijgen een startkapitaal van 200 euro en worden intensief begeleid. 'Het is een mooi alternatief voor een vakantiebaan', aldus Greiner. 'Daarnaast kunnen ze op die manier in korte tijd tot de conclusie komen of ondernemerschap iets voor ze is.'

Van de in totaal vijftig deelnemers aan eerdere edities van het project in Flevoland, heeft meer dan de helft nog steeds een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Hoeveel van die ondernemers van de voorgaande twee zomers echt, actief ondernemen, is moeilijk te peilen. 'We hebben hetzelfde concept ook eens bij langdurig werklozen geprobeerd', vertelt Greiner. 'Daar zijn van de achttien deelnemers nog steeds vijftien uit de uitkering.'

Momenteel vindt het van oorsprong Zweedse project op drie locaties in Nederland plaats. Na een inleidende driedaagse training beginnen op donderdag in Woerden de eerste vijftien zomerondernemers als zelfstandigen. Later deze zomer volgen er nog twee groepen in Almere en de Noordoostpolder.

Ook de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst zijn bij ZomerOndernemer betrokken. 'De bedrijven moeten ook hun administratie bijhouden', vertelt Peter Filius, een van de trainers in Woerden. 'De boekhouding wordt aan het einde van het project gecontroleerd door de Inspecteur der Belastingen. Niet om ze neer te sabelen, maar om ze iets te leren.'

Helemaal vrijblijvend is deelname aan het project overigens niet: toont een deelnemer geen inzet, dan moet hij het startkapitaal terugbetalen. Maar volgens Filius komt dit nauwelijks voor. 'De deelnemers doen allemaal op vrijwillige basis mee', zegt hij. 'Ze zijn bereid een deel van hun vakantie op te offeren, wat maakt dat ze vaak erg gemotiveerd zijn.'

Het maakt de trainer weinig uit hoeveel bedrijven na de zomervakantie overblijven. 'Ze hoeven niet allemaal ondernemer te worden. Het is al goed als ze een meer ondernemende instelling krijgen.'

Voor de editie van volgend jaar hebben inmiddels meer steden interesse getoond, waaronder Amsterdam, Den Haag en Groningen. Toch kan het initiatief volgens Greiner slechts in beperkte mate groeien. 'Alle coaches moeten bijvoorbeeld een certificaat halen, dus we kunnen niet meer locaties aanbieden dan we trainers hebben.'

Tussenstukken:
Silvino Seymor | Promotiewerk op de segway

'Het begin was erg moeilijk'

Het bieden van werkgelegenheid aan jongeren uit de omgeving was een belangrijke drijfveer voor Silvino Seymor toen hij zich pakweg twee jaar geleden inschreef voor het project ZomerOndernemer. De op dat moment 19-jarige Seymor had halverwege 2010 net zijn mbo-opleiding Bank- en verzekeringswezen afgerond en zat in de zomermaanden zonder baan.

Tegenwoordig verdient de ondernemer uit Almere met Segourway voldoende om van te kunnen leven en verschaft hij werk aan ongeveer tien jongeren. Seymor huurt hen op oproepbasis in voor promotiewerkzaamheden voor uiteenlopende werkgevers, zoals de locale VVV, de Rabobank en de provincie Flevoland.

Centraal bij alle werkzaamheden staat de Segway, een soort elektrisch aangedreven plateau op twee wielen. Zijn 'werknemers' gebruiken het vervoermiddel tijdens het uitdelen van flyers of verstrekken van informatie tijdens evenementen of op straat. Een dagdeel promotiewerk met twee Segways kost minimaal 200 euro.

Hoe hij op het idee voor zijn onderneming kwam, weet Seymor nog precies. 'Ik was met mijn neef op Facebook aan het rondkijken en kwam zo een advertentie voor de ZomerOndernemer tegen. Daar stond: wil je geld verdienen? Nou, dat wilde ik wel.'

Een week eerder was hij per toeval beland op de website van een Amsterdams bedrijf dat uitstapjes organiseert op Segways. Omdat de opstartkosten te hoog bleken om zelf ook van die toeristische tochten te organiseren - wat Seymor eerst wilde doen - besloot hij een onderneming te beginnen die promotie maakt op de opvallende tweewielers.

Aanvankelijk viel het ondernemerschap de 21-jarige zelfstandige erg zwaar. 'Aan het einde van de zomer had ik nauwelijks iets bereikt', vertelt hij. 'Ik eindigde onderaan in de competitie en ben ook niet naar de afsluitende dag geweest, zo boos was ik. Ik ben namelijk heel erg competitief, dus ik begon toen toch wat aan mezelf te twijfelen.'

De omslag kwam toen Seymor zijn huidige compagnon leerde kennen, eigenaar van een verhuur- en recreatiebedrijf in Almere en elf Segways. 'Bij hem kon ik tourleider worden voor de Segwaytochten van zijn bedrijf; van de reclame alleen kon ik destijds nog niet leven. Ook kan ik van hem gratis Segways lenen, aangezien ik er zelf nog maar één bezit. Die tours doe ik nog steeds, maar nu is het meer een soort extraatje.'


Vicky van der Zee | Handel in cosmeticaboxen

'Niets aan het toeval overlaten'

De vakantie is voor Vicky van der Zee het ideale moment om uit te proberen of haar plan voor een handel in cosmeticaboxen aanslaat. De 19-jarige studente Engels doet dan ook niet mee aan het project ZomerOndernemer om twee maanden lang snel geld te verdienen, maar wil in de komende weken een bedrijf (By Vicky) oprichten voor het verkopen van de betaalbare verrassingspakketen gevuld met een aantal schoonheidsproducten.

Van der Zee ziet het project in Woerden overigens vooral als het laatste zetje, vertelt ze. Want veel van wat ze tijdens de inleidende driedaagse training hoort, wist ze al. 'Maar ik wil niets aan het toeval overlaten. Als ik hiermee begin, moet het direct goed zijn. Bovendien was de training over belastingen wel erg leerzaam.'

Hoewel de Woerdense ondernemers formeel pas donderdag met hun bedrijf beginnen, heeft Van der Zee al een behoorlijk uitgedacht bedrijfsplan. Zo is de aanstaande ondernemer op zoek naar fabrikanten die hun schoonheidsproducten gratis beschikbaar willen stellen. 'Het gaat daarbij om proefmonsters van bestaande producten, maar ook full size-verpakkingen van producten die nog moeten worden gelanceerd', legt ze uit.

Uit dat aanbod maakt ze maandelijks een selectie van minimaal vijf artikelen voor in het pakket. 'Alleen kwalitatief goede producten komen in de box. Ik wil alles eerst met eigen ogen zien en zelf kunnen testen. Daarom houd ik de oplage voorlopig ook laag, zodat ik alles zelf in de hand kan houden.'

De cosmeticaboxen wil Van der Zee vervolgens in abonnementsvorm verspreiden onder jonge, vrouwelijke bloggers. 'Via de website kunnen bloggers zich voor 15 euro per maand abonneren. Maandelijks krijgen zij dan een box met minimaal vijf producten.'

'Op die manier kunnen mensen iets testen tegen een lagere prijs', aldus de zelfstandige in wording. 'Het is de bedoeling dat zij daar dan iets over gaan schrijven of een filmpje maken, zodat bedrijven gratis onlinereclame krijgen. Maar verplicht is dat natuurlijk niet.'

Nog voor de afsluiting van het project aan het einde van augustus hoopt Van der Zee de eerste lichting cosmeticapakketten aan belangstellende bloggers te kunnen versturen. 'De boxen heb ik een tijdje geleden al besteld. Zij kunnen nu elk moment binnenkomen. En ik heb ook al contact met verschillende geïnteresseerde leveranciers van producten, dus dat moet gaan lukken.'





Naar Alfa's en bèta's, banen , Alfa's en bèta's, sociologisch , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .

[an error occurred while processing this directive]