De Volkskrant, 22-02-2103, van verslaggever Bart Dirks 2 aug.2010

Banen zat, als je techneut bent

Terwijl de werkloosheid oploopt, schreeuwen technische bedrijven om personeel. 'Te veel jongeren worden opgeleid voor de verkeerde beroepen.'


IHC Merwede in Krimpen aan den IJssel bouwt het gereedschap voor de loodgieters van de zeebodem. In een duizelingwekkende loods waar tegelijk kan worden gewerkt aan drie schepen tot 240 meter, wordt een pijplegschip geassembleerd. Als het bakbeest met bouwnummer 728 in mei van Europa's grootste hellingbaan is gegleden, zet het koers richting BraziliŽ. Daar gaat het pijpleidingen leggen van booreilanden naar de kust.

Zo'n schip kost de opdrachtgever al snel 150 miljoen euro en biedt tweeŽnhalf jaar werk aan honderden lassers, ijzerwerkers, bankwerkers, elektrotechnische installateurs en schilders. Op bijna 50 meter hoogte heeft de machinist van de bovenloopkraan het beste overzicht. Op kantoor werken de collega's met Engelstalige beroepen: project managers offshore systems,project engineers, supply chain managers.

'Veel mensen denken dat de scheepsbouw in Nederland een uitstervend beroep is', zegt Timo Bindels, hoofd P&O van de scheepswerf in Krimpen aan den IJssel. 'Integendeel: het sterft pas uit als we geen goede techneuten meer kunnen vinden.'

Ofschoon de werkloosheid in rap tempo oploopt, blijft het voor technische ondernemingen lastig om vakkrachten te vinden. IHC Merwede heeft in de negen Nederlandse locaties 66 moeilijk vervulbare vacatures. Deze vestiging in Krimpen zoekt twaalf nieuwe collega's, onder wie een projectplanner en een afbouwcoŲrdinator. Bindels: 'We hebben afgestudeerden nodig van de TU Delft, maar ook mannen van het vmbo die het gaaf vinden om een mooie las te leggen. En dat is niet eenvoudig.'

Die verzuchting klinkt bij meer hoogtechnologische bedrijven in en om de Rotterdamse haven, net als elders in het land. 'Het tekort aan technici loopt verder op, tot 155 duizend in 2016', zegt Ineke Dezentjť, voorzitter van FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie. 'Dat geldt voor alle niveaus, van mbo tot technische universiteit.'

Zeventig tot tachtig moeilijk te vervullen vacatures per bedrijf zijn geen uitzondering. En dan moet de grote uitstroom als gevolg van de vergrijzing nog op gang komen. Zodra de economie weer aantrekt en de orderportefeuilles vollopen, wordt het echt nijpend.

De oplossing is volgens Dezentjť helder: het onderwijs moet 'arbeidsrelevant' worden. 'Waar we mee moeten stoppen, is dat er veertig mbo-opleidingen voor artiest zijn. Te veel jongeren worden opgeleid voor de verkeerde beroepen. Voor werkloosheid.'

Ook de Rotterdamse haven voelt die scheefgroei tussen vraag en aanbod. In een poging om de komende jaren 200 gediplomeerde procesoperators en 300 gediplomeerde onderhoudstechnici te krijgen, biedt het bedrijfsleven baangaranties aan 500 mbo'ers.

'We geven die garantie aan 14- en 15-jarigen, dus meteen aan het begin van hun opleiding', zegt Judith Anspach van Deltalinqs, de belangenbehartiger van logistieke en industriŽle bedrijven in het Rotterdamse haven- en industriegebied.

Het is geen overbodige welkomstpremie: vorig schooljaar waren er slechts 175 gediplomeerden in de gewenste studierichtingen, terwijl er elfhonderd banen te vergeven waren. Anspach: 'De analyse voor de komende jaren is vergelijkbaar.'

Als in 2014 de Tweede Maasvlakte in bedrijf komt, zullen ook daar vacatures komen. APM Terminals Rotterdam gaat er een volautomatische containeroverslag openen, maar heeft nog altijd een slordige driehonderd banen te vergeven. RWG-terminals denkt in 2014 zelfs twaalfhonderd banen te hebben op de Tweede Maasvlakte.

IHC Merwede, met wereldwijd 3.200 werknemers, is ook actief over de grens. Het zit in onder meer Slowakije, KroatiŽ en MaleisiŽ. 'Dat is dichter bij de klant, maar niet per se goedkoper', zegt Bert van der Sluis, directeur van de afdeling human resources.

Op de Nederlandse scheepswerven werken talloze Polen, Portugezen en Roemenen. 'Zij komen uit landen met een scheepvaarttraditie', zegt Van der Sluis. 'Maar minister Asscher houdt de grenzen voor alle Kroaten dicht. Daar hebben wij last van. We hebben ook een vestiging in KroatiŽ, maar ik mag die mensen amper naar hier halen. Ja, een weekje voor een cursus.'


Tussenstuk:
Tekort: 155.000 man

Zesduizend Rotterdamse basisschoolleerlingen krijgen vanaf 2015 op de haven gerichte lessen en excursies. Doel is ze op jonge leeftijd te interesseren voor het werk in de haven. De eerste duizend kinderen gaan dit jaar al op bezoek.
    Landelijk wordt in 2016 een tekort van 155 duizend technici verwacht, van vmbo- tot academisch niveau. Dat becijfert de ondernemersorganisatie FME. Jaarlijks komen er 80 duizend technische studenten bij op de arbeidsmarkt. Dat zijn er zevenduizend te weinig. Er zouden vijfduizend hbo'ers en tweeduizend academici meer moeten afstuderen.
    Om voldoende technici te krijgen, moeten niet twee op de tien studenten kiezen voor een bŤta- of technologieopleiding, maar vier op de tien. Anders zijn er volgens FME-voorzitter Ineke Dezentjť twee alternatieven: bedrijven halen nog meer personeel uit het buitenland, of ze verhuizen zelf naar het buitenland. 'Dat is een regelrechte bedreiging voor onze welvaart.'



Naar Alfa's en bŤta's, banen , Alfa's en bŤta's, sociologisch , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .

[an error occurred while processing this directive]