De Volkskrant, 08-01-2013, van correspondent Rolf Bos .2010

Van prestigeobject tot 'Pannen-Flughafen'

Het vliegveld had in 2011 geopend moeten worden, maar dat wordt op zijn vroegst 2014. De bouwkosten rezen de pan uit. En nu klinkt de roep om het aftreden van de Berlijnse burgemeester Wowereit.


Op het bord boven de Autobahn is een grote rode X voor het woord Flughafen Berlin Brandenburg geplaatst. Je kunt hier al wel de afslag nemen naar de nieuwe luchthaven van Berlijn, maar de kans dat je er ook daadwerkelijk het luchtruim kiest, is nihil. Het vliegveld had al in 2011 geopend moeten worden, maar gisteren werd bekend dat de opening opnieuw uitgesteld is. Niet eerder dan in 2014, wellicht zelfs 2015, zal er vanaf 'Willy Brandt' worden gevlogen.

De automobilist die de afrit neemt, arriveert bij een vliegveld dat bij de eerste aanblik volledig gebruiksklaar lijkt. De terminals liggen er glanzend bij, de passagierssluizen op het platform lijken zo aan vliegtuigen gekoppeld te kunnen worden, op de landingsbanen ligt glanzend zwart asfalt. Maar de miljoenen verwachte passagiers zijn nog niet welkom.

Iets verder naar het noorden landen wel vliegtuigen, maar dat gebeurt op het oude vliegveld Schönefeld. Dat was ooit dé luchthaven van Oost-Duitsland, nu is het een armetierig regionaal complex, een wereldstad als Berlijn onwaardig. Ook vliegveld Tegel, in het westen, heeft zijn beste tijd allang gehad.

Om maar te zwijgen van het centraal gelegen Tempelhof, ooit gebouwd door de nazi's, maar al sinds 2008 dicht - en sindsdien met zijn lange stroken asfalt een prettige plek om te hardlopen, te fietsen of te skeeleren.

Al in 1996 sloegen Berlijn en de deelstaat Brandenburg de handen ineen om tot de bouw van een modern internationaal vliegveld te komen. Het duurde lang voor de financiering rond was, pas tien jaar later werd met de bouw begonnen. De opening werd toen nog in oktober 2011 voorzien. Al vroeg werd echter duidelijk dat die datum niet zou worden gehaald.

Oorzaken: een van de bouwfirma's ging failliet en er kon niet tijdig voldaan worden aan de verscherpte veiligheidseisen van de Europese Unie. De brandbeveiliging deugde niet, de elektronische deuren klemden, er bleek van alles mis met de software, de bouwbedrijven kregen ook het luchtcirculatiesysteem niet op orde.

Daarbij kwamen - natuurlijk - nog de verhoogde bouwkosten. Was ooit voorzien dat het nieuwe Berlijnse vliegveld 2,8 miljard euro zou gaan kosten, inmiddels gaan in de Duitse media bedragen rond die 2 miljard hoger liggen.

'Berlin blamiert Deutschland', schreef boulevardblad Bild maandag. De krant, die de primeur had van het nieuwe uitstel, heeft het over de 'Berliner Pannen-Flughafen'. Bovendien wordt de vraag geopperd of SPD-burgemeester Klaus Wowereit er als eindverantwoordelijke niet beter aan doet het veld te ruimen.

Wowereit zou al voor Kerstmis geweten hebben dat de nieuwe openingsdatum van oktober 2013 niet gehaald zou worden. Hij lichtte de raad die toezicht houdt op de bouw van het vliegveld echter niet in. Zelfs tijdens zijn recente nieuwjaarstoespraak noemde hij oktober nog als de finale datum. 'Ik ben woedend dat ik het nieuws uit de boulevardpers moest vernemen', zei maandag de Berlijnse CDU-senator Frank Henkel, lid van de raad van toezicht die verantwoordelijk is voor de bouw.

Saillant detail is dat SPD'er Wowereit in Berlijn een coalitie vormt met de CDU. Uit die kringen wordt vooralsnog niet om zijn aftreden gevraagd. Die Grünen, met wie hij in 2011 aanvankelijk een coalitie zou vormen, zijn onverbiddelijker. 'Dit is de druppel', zei fractieleidster Renate Künast. 'Het ware beter als hij zelf besluit af te treden.' Uit de eigen politieke gelederen van Wowereit werd er schamper op gereageerd. 'Waarom zou hij', zei SDP-voorzitter Sigmar Gabriel. 'Als de deskundigen menen dat uitstel noodzakelijk is, wat kun je daar dan tegen doen?'

Als burgemeester blijft Wowereit dus aan, hij stapt echter wel op als voorzitter van de raad van toezicht,werd maandag bekendgemaakt. Hij zal worden opgevolgd door de minister-president van Brandenburg en partijgenoot Matthias Platzeck. Die zat al in de raad van toezicht.


Tussenstuk:
Marlene Dietrich? Albert Einstein? Uitendelijk werd het toch Willy Brandt

De nieuwe luchthaven van Berlijn heeft officieel Berlin Brandenburg. Op de glazen façade van de nieuwe terminal staat echter ook de naam van oud-SPD-politicus Willy Brandt vermeld. Voormalig bondskanselier (van toen nog West-Duitsland) Brandt, die in 1992 overleed, was ook in linkse kringen in Nederland bijzonder geliefd. Aanvankelijk, bij het begin van de bouw van de nieuwe luchthaven, werd er nog niet naar een naam van een persoon gezocht. In 2007 ontstond er echter een politiek debat over de naamgeving. De SPD kwam met Brandt. De liberale FDP opperde de naam van politicus Gustav Stresemann, die in 1926 de Nobelprijs voor de Vrede won, een prijs die ook Brandt overigens in 1971 kreeg toebedeeld.

De CDU, afdeling Berlijn, was iets origineler: uit de christen-democratische hoek vielen de namen van Marlene Dietrich en Albert Einstein te beluisteren. Bündnis 90/Die Grünen noemde de Duitse luchtvaartpionier Otto Lilienthal, naar wie trouwens ook vliegveld Tegel al is genoemd. Tegel wordt gesloten als Berlin Brandenburg eindelijk zal worden geopend. CDU, afdeling Brandenburg, koos voor Flughafen der Deutschen Einheit.

De SPD, partij van de nu zo omstreden Berlijnse burgemeester Wowereit, kreeg echter haar zin: het werd Willy Brandt. Echt officieel is die naam niet. Internationaal zal de naam Berlin Brandenburg gebruikt worden, BER in luchtvaartjargon.
 

red.:   Prestige, dus overgenomen door de lieden van prestige: de alfa's: bestuurders. Burgemeester, ezo, zie vervolg. Zie Amsterdamse metro


Naar Alfa wereld , Politiek lijst , Politiek & Media overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]