WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Alfa denken: publieke omroep, publiek

 

De vijandigheid vanm de politieke-correctheid en de alfa-intellectuele elite jegens de publieke omroep wordt niet gedeeld door de gewone Nederlandse burgers - grappig genoeg op één aspect na: de vuige poltieke-correctheid van de poiltieke en maatschappelijke berichtgeving en andere vormen van de propganda in die richting. Maar verder vindt men ongeveer dit:

De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van Aukje Bijlsma (Hilversum)

Talpa: niet te missen? Het zijn weer de doven die naast de pot pissen.

Talpa zendt vooral Nederlandstalige programma's uit maar die worden niet ondertiteld voor de vele dove en slechthorende kijkers. De zender van John de Mol is nu op zoek naar sponsors voor ondertiteling. Kan De Mol zich niet eens van z'n goede kant laten zien en uit het schier onuitputtelijke budget waaruit hij z'n sterren betaalt een fractie daarvan reserveren voor ondertiteling? Een niet te missen kans voor John om de geschiedenis in te gaan als mediatycoon die het vanzelfsprekend vindt om ook dove en slechthorende kijkers van dienst te zijn. Want ondertiteling is een kwestie van fatsoen!


De Volkskrant
, 20-08-2005, ingezonden brief van Peter Deiman (Emmen)

Geklets

Commercie verslaat voetbal. Ofwel: voetbal verzuipt in commercie. Het was te verwachten, SBS 6 geeft immers al jaren het voorbeeld met de manier waarop zij de Gouden Divisie verslaat. Nu is ook eredivisie voetbalkijken bij Talpa verworden tot een potje mens-erger-je-niet. Niks mis met de beelden. Wel met de stroperigerheid, veroorzaakt door oeverloos geklets vooraf en na de wedstrijden. Met daar tussenin ook nog eens gigantische reclameblokken. Geen journalistiek, liefdevol gemaakt product met vaart zoals bij NOS. De bijzaken verstieren dat waar het eigenlijk om gaat; de wedstrijden. Zondagavond zeven uur met het bord op schoot voor de tv? Wij gaan voortaan weer gezellig aan tafel.


De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van J. Suidgeest (Voorhout)

Molshoop

Nu de mol boven de grond is gekomen, kunnen we zien wat er allemaal in de molshoop zit; pulp, eindeloos gezwets en veel reclame. We waren er al bang voor en dan te bedenken dat er volgend jaar wellicht nog een tweede molshoop bij komt. Speeltjes van een rijke oom voor een stel lolbroeken. Als het aan ons ligt, verdwijnt de mol weer zo gauw mogelijk onder de grond. Het mooiste zou zijn als we massaal een klem zouden zetten door zijn uitzendingen te boycotten.


De Volkskrant, 20-08-2005, ingezonden brief van P. van Vugt (Maastricht)

Speeltijd

Na de eerste door Talpa uitgezonden voetbalsamenvattingen portretteert de Volkskrant (16 augustus) uitgebreid de nieuwe presentator Wilfred Genee. Vooral de typering 'zelfingenomen' sprak mij daarbij aan. Hij geeft er immers nergens blijk van ook maar iets te begrijpen van wat voetballiefhebbers eigenlijk willen. Nee, hij was redelijk tevreden over de uitzendingen van zaterdag en zondag.
    Het lijkt me goed eens na te gaan of de kijkers zitten te wachten op al die prietpraat voor en na elke samenvatting. Voetballiefhebbers zijn kundig genoeg om aan de hand van de voetbalbeelden zelf hun analyse te maken en hebben daarvoor geen Gullit, Mulder of Petrovic nodig.
    Ook lijkt het me goed eens na te gaan hoeveel zuivere speeltijd er werkelijk in de anderhalf uur uitzending van zondag zat. Want dat is waar het om draait. Wie bij de NOS op zondag enkele minuten later inschakelde had al een deel van de eerste samenvatting gemist.
Bij Talpa moet je anderhalf uur uitzitten om drie samenvattingen te zien.
    Wie de samenvattingen uitzendt, kan de kijker niet schelen. Maar wel wil hij dat het daarbij om hém draait en niet dat de uitzending dient ter meerdere eer en glorie van allerlei lieden die zonodig zichzelf willen promoten. Zuivere speeltijd graag en geen overbodig geklets en geen reclame.


Naar Alfa-denken, orde  , Alfa wereld  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home  .