De Volkskrant, 21-12-2011, van correspondent Patrick van IJzendoorn .2010

Britse fiscus is veel te knus met bedrijven

Tussentitel: 107 etentjes had de belastingdirecteur met multinationals

De Britse belastingdienst is te coulant voor grote bedrijven. Terwijl belastinginspecteurs hun uiterste best doen om geld te innen bij het midden- en kleinbedrijf, worden ondernemingen als Vodafone en Goldman Sachs met fluwelen handschoenen benaderd. Dat stellen Lagerhuisleden in een rapport.
    Her Majesty's Revenue and Customs is er de afgelopen jaren niet in geslaagd om 25,5 miljard pond (30,4 miljard euro) aan achterstallige betalingen te innen bij grote bedrijven. Volgens de vaste commissie voor FinanciŽn is er sprake van 'systematisch falen'. De volksvertegenwoordigers verwijten de scheidende baas van de fiscus, de 60-jarige Dave Hartnett, een veel te knusse band te hebben met multinationals. Tijdens 107 etentjes heeft hij discrete afspraken gemaakt, 'sweetheart deals' genoemd.
    Speciale aandacht is er voor een langlopend conflict met Vodafone. De fiscus probeerde het geld te belasten dat het telecommunicatiebedrijf had doorgesluisd naar een dochterbedrijf in Luxemburg. Het bedrijf probeerde zich te verschuilen achter Europese wetgeving, maar de rechter hechtte meer waarde aan de Britse wetten met betrekking tot belastingontduiking.
    Hartnett nam de zaak uit handen van zijn juristen om vervolgens een klantvriendelijke overeenkomst met Vodafone's hoofd belastingen John Connors te sluiten, een oude collega bij de belastingdienst. Het bedrijf moest 1,25 miljard pond (1,49 miljard euro) betalen, maar dat was slechts een kwart van de vermeende betalingsachterstand.
    Met Goldman Sachs had de belastinginspectie van Hare Majesteit een geschil over een bedrijfsonderdeel op de Britse Maagdeneilanden. Daar had de zakenbank het geld gestald om bonussen mee te betalen. Dat zou miljoenen aan zorgpremies schelen. Anders dan 21 andere bedrijven die een soortgelijke constructie hadden bedacht, weigerde Goldman Sachs de naheffing te voldoen. Na jarenlange onderhandelingen, veelal tijdens diners, kreeg de zakenbank 8 miljoen pond (9,6 miljoen euro) korting van Hartnett.
    Hartnett bleek vooral goede contacten te onderhouden met Deloitte, de firma die onder meer Vodafone vertegenwoordigde. Deloitte-topman David Cruickshank - een gerenommeerde belastingspecialist - heeft Hartnett en zijn belastingdienst jarenlang van advies voorzien. Zo verkocht de fiscus een deel van zijn onroerend goed aan een bedrijf dat gevestigd is in een belastingparadijs.
    De praktijken van Hartnett staan haaks op de belofte van de regering om serieus werk te maken van het innen van belastinggeld, met name waar veel te halen valt. Opvallend genoeg krijgt de afdeling die complexe belastingzaken van grote bedrijven en rijke individuen behandelt, te maken met bezuinigingen waarbij het personeelsbestand met vierhonderd krimpt.
    De belastingdienst reageerde teleurgesteld op het rapport. Hij erkende enkele missers te hebben begaan maar zei dat schappelijke overeenkomsten met grote bedrijven soms juist meer geld opleveren. De kans is altijd aanwezig dat ze zich elders vestigen - in Nederland bijvoorbeeld.





Naar Belastingmoraal, egoÔsten , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]