De Volkskrant, 27-04-2013, van verslaggever Xander van Uffelen .2008

'Als je geen belasting betaalt, roof je een land leeg'

De groene beleggersclub VBDO heeft dit jaar als speerpunt belastingroutes van bedrijven.


'Ontwijking van belasting door bedrijven heb ik in kleine kring al eens kolonialisme 2.0 genoemd. Dat werd me niet in dank afgenomen, maar het lijkt er sterk op. Bedrijven hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een onderneming gebruikt de infrastructuur van een land, het onderwijs en de grondstoffen. Als bedrijf betaal je terug met belastingen. Als je geen belasting betaalt, ben je in feite een land aan het leegroven.'

Giuseppe van der Helm (51) kan zich flink boos maken over de belastingontwijking door multinationals. De belastingroutes van bedrijven zijn een 'groot probleem', zegt hij. Neem de verrekenprijzen van bedrijven. 'Bedrijven kunnen met verrekenprijzen de winst neerleggen in het land waar de winstbelasting het laagste is. Dat is niet eerlijk. Inmiddels vindt 60 procent van de wereldhandel plaats binnen ondernemingen. Dan is verschuiven van winst funest voor sommige landen en het rijmt niet met maatschappelijke verantwoordelijkheden van bedrijven.'

Vandaar dat zijn organisatie de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) dit jaar de belastingroutes van bedrijven als speerpunt heeft gekozen. 'Multinationals zoeken naar landen waar gunstige belastingtarieven gelden. De financiŽle keten volgt daardoor lang niet altijd de fysieke keten. Onder meer ontwikkelingslanden lopen hierdoor miljarden euro's mis.' Volgens de VBDO moet belastingbeleid van een bedrijf integraal onderdeel vormen van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Op alle zeventig aandeelhoudersvergaderingen waar de VBDO langskomt, krijgt de leiding van het bedrijf vragen voorgeschoteld over belastingbeleid. Voorlopig kiest de VBDO een voorzichtige, informerende toon. Want de aanpak van belastingontwijking is een kwestie van de lange adem, zegt Van der Helm. 'De bedrijven kennen ons als een constructieve partij die serieuze vragen stelt en gedegen onderzoek verricht. Bedrijven moeten de kans krijgen hun beleid over belastingen op poten te zetten. Daarom willen we nu eerst bewustwording creŽren voor dit onderwerp.'

Wat gaat u vragen?
'Wat is het beleid van de onderneming met belastingen? Bent u het met ons eens dat belastingen onderdeel uitmaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen? Wilt u transparant zijn over belastingen en waar het wordt betaald? Nu geven bedrijven bijna alleen aan welke winstbelasting er wereldwijd wordt betaald.'

Als bedrijven keuriger gaan handelen, zullen ze meer belasting betalen. Maar dat botst toch met hun winstoogmerk?
'Strikt financieel gezien is er inderdaad een negatieve uitruil tussen belastingen en winst. Maar er speelt meer. Als een bedrijf fatsoenlijk betaalt, zullen de relaties met een land verbeteren. Dat kan weer gunstig zijn om afspraken te maken met de overheid. Wie weinig betaalt, loopt bovendien het risico van imagoschade. Starbucks heeft veel krediet verloren door zo weinig belastingen in Groot-BrittanniŽ af te dragen. Vooral consumentenbedrijven zullen moeten uitkijken dat ze hun imago niet beschadigen.'

Is het niet logischer dat de overheid strengere eisen oplegt?
'Nee, bedrijven hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Bedrijven hebben de maatschappelijke opdracht het beter te doen dan de wet. Bedrijven hebben een zorgplicht. Als landen met veel grondstoffen toch nog armer worden, klopt er iets niet. Ze moeten daarvoor overleggen met alle betrokkenen bij een bedrijf. Vaak hobbelt de wet achter de veranderingen aan. Als er genoeg maatschappelijke druk is, en er genoeg bedrijven zijn die beter betalen, dan komt de wet vanzelf.

'Er is nog een reden niet te wachten op wetgeving. Belastingontwijking is een internationaal onderwerp. Er bestaat geen gremium op internationaal niveau om deze problemen aan te pakken. Een eventuele aanpak zal jaren voortslepen. We willen bedrijven het vuur aan de schenen leggen.'


Tussenstuk:
Vier speerpunten

De belastingroutes van multinationals is een van de vier speerpunten van de Vereniging Beleggers van Duurzaam Ondernemen (VBDO). Daarnaast moeten bedrijven bij de vaststelling van variabele beloning ook kijken naar duurzame prestaties.
    De VBDO wil dat bedrijven de internationale richtlijnen over mensenrechten respecteren. Ook willen de duurzame beleggers dat bedrijven letten op de gevolgen voor biodiversiteit van hun handelen.




Naar Belastingmoraal, egoÔsten , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]