De Volkskrant, 01-09-2012, van verslaggevers Sander Heijne en Merijn Rnegers .2010

NS ontwijkt belasting via Ierland

Om de in Nederland te betalen winstbelasting te drukken, schaft staatsbedrijf NS materieel aan via een Ierse dochter. Dat blijkt uit documenten die de Volkskrant heeft opgevraagd.


Tussentitel: De treinen, op papier Iers, hebben nooit in Ierland gereden

NS heeft sinds 1999 voor ten minste 250 miljoen euro aan Nederlandse belastingen ontweken. Hiervoor heeft NS, een staatsbedrijf, in 1998 een lucratieve belastingroute opgezet via Ierland. Dit blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel van Dublin, die de Volkskrant heeft opgevraagd. Het ministerie van FinanciŽn is ongelukkig met de constructie.

NS heeft voor 1,7 miljard euro aan treinmaterieel ingekocht via haar Ierse dochterbedrijf NS Financial Services. Het gaat daarbij vrijwel uitsluitend om materieel dat op het Nederlandse spoor rijdt: van sprinters en intercity's tot de nieuwe V250's die binnenkort over de hogesnelheidslijn gaan rijden.

NS Financial Services wordt bestuurd door de financiŽle topman van NS en door diverse Ierse en Nederlandse specialisten in belastingroutes. Het bedrijf verhuurt de op papier Ierse treinen aan NS in Nederland, zonder dat de treinen ooit in Ierland hebben gereden.

Het voornaamste doel van de belastingroute is het drukken van de winstbelasting die NS moet betalen. In Ierland hebben de spoorwegen de laatste jaren gemiddeld 9 procent belasting betaald, zo blijkt uit het onderzoek van de Volkskrant. In Nederland zou NS 25 procent belasting hebben moeten afdragen over de winst op het verhuren van de treinen, bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. In totaal bedroeg de winst van de Ierse NS-dochter tussen 1999 en 2011 circa 1 miljard euro.

De constructie is opmerkelijk. NS is als staatsbedrijf volledig eigendom van het ministerie van FinanciŽn. De Nederlandse belastingdienst, ook onderdeel van FinanciŽn, loopt als gevolg van de belastingroute grote bedragen mis. Een deel van dat geld komt weer terug naar de schatkist; NS keert de winst die het bedrijf maakt als dividend uit aan het Rijk.

Ierse schatkist gespekt
De gecombineerde opbrengst van belasting en dividend zou voor de staat hoger uitvallen wanneer NS al zijn belastingen in Nederland zou betalen. NS heeft de Ierse schatkist sinds 1999 al minstens met 94 miljoen euro gespekt. De eerste jaren waren de bedragen die NS naar Ierland overmaakte nog relatief gering. Inmiddels schommelt de Ierse belastingaanslag van NS rond de 11,5 miljoen euro per jaar.

Het ministerie van FinanciŽn zegt in een reactie al sinds 1999 op de hoogte te zijn van de belastingroute. Dat jaar stelde Tweede Kamerlid Harry van Bommel al Kamervragen over de Ierse dochter van NS. Een woordvoerder van FinanciŽn zegt dat NS niets onwettigs doet. 'Maar we hadden uiteraard liever gezien dat deze activiteiten in Nederland hadden plaatsgevonden.'

NS bevestigt het bestaan van de Ierlandroute. 'Wij doen dit om concurrerend te kunnen zijn op de markt', aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf.' De concurrentie van NS bestaat vooral op papier. Vooralsnog heeft het bedrijf het Nederlandse hoofdrailnet - alle intercitylijnen plus de stoptreinen in en rond de Randstad - altijd onderhands gegund gekregen.



Red.:   Hogere belasting ook, zegt men, maar geen hond die er aan denkt ...


Naar Belastingmoraal, egoÔsten , Sociologie lijst , Sociologie overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]