Haatzaaiers, creolen: Gloria Wekker

6 jun.2016

Het programma Buitenhof is het chique discussie-programma van de publieke omroep. Ooit begonnen door de VPRO, de elite-omroep, is het nu iets gezamenlijks. Altijd beginnende met een lang interview tussen één of andere dignitarus en de presentator dat zelden (minder dan 1 op de 50) iets oplevert. En in het resterende half uur heel af en toe een aardige discussie.

En in verband met de "racisme"-discussie die nu, mei-juni 2016, loopt was er eentje georganiseerd, tussen een creoolse en een Turkse. De Nederlandse stem, zeg van iemand als Joost Niemöller of Jan Dijkshoorn, is daar natuurlijk niet welkom - althans: slechts bij zeer hoge uitzondering.

Hier is de aankondiging (nos.nl, 05-06-2016. uitleg of detail ):
  Nederland: kleurenblind

Nederlanders hebben zich altijd onttrokken aan een écht debat over racisme, en weggekeken van het eigen koloniale verleden. Ze zien zichzelf het liefst als progressief, verlicht en kleurenblind. Maar van dat beeld klopt weinig. Dat stelt emeritus hoogleraar Gloria Wekker, van wie onlangs het boek White Innocence verscheen. Welke invloed heeft dat verleden, nu het racismedebat op scherp staat? Gloria Wekker in debat met VVD-raadslid in Amsterdam Dilan Yesilgöz.

Dilan Yesilgöz is eerder op televisie geweest en bleek daar een verrassend nuchtere blik te hebben. Iets dat hier voldoende was voor een bloedbad.

Maar voor de analyse, eerst een wat ouder stuk over mevrouw Wekker gehaald uit het archief van de Volkskrant (de Volkskrant, 22-04-2002, van verslaggeefster Janny Groen):
  'Er zijn meer vormen van feminisme dan witte'

In de bundel Allemaal moslima's, allemaal hetzelfde?!, een verslag van de tweede islamitische vrouwenconferentie in Nederland, krijgt de frustratie van veel moslimfeministes nadrukkelijk aandacht: 'Is het feminisme dat we hier kennen niet vooral bepaald door westerse maatstaven?

Die noodkreet is Gloria Wekker, de eerste Nederlandse (zwarte) hoogleraar gender en etniciteit, uit het hart gegrepen. De verzuchting van de moslima's geeft aan waar de leeropdracht van Wekker, die vrijdag haar oratie hield, over moet gaan: het doorbreken van de vanzelfsprekendheid van het witte, westerse feminisme als dé maatstaf voor alle vrouwen in de wereld. 'Er zijn vele verschillende feminismen.    ...

Hier staat een voorbeeld de reden dat sociologie zo door de gewone man naar beneden wordt getrapt: "Ze halen uit onderzoek dat de verkoop van ijs toeneemt met de aantal zonne-uren". Oftewel: dit zijn allemaal verschikkelijk open deuren. Natuurlijk wordt in het witte Nederland het feminisme bepaald door witte Nederlandse processen.

Maar het gaat om dit:
  'Maar de positie van witte vrouwen is hier de norm en alle andere feministische stromingen worden arrogant op achterstand gezet.'

Het is de aanloop naar een beschuldiging - van arrogantie. En van discriminatie.

En vanuit welk eigen beeld?:
  Wekker: 'We moeten serieus nemen wat moslima's zelf te zeggen hebben over hun positie en hun strijd. Autochtone vrouwen kunnen ook wat leren, bijvoorbeeld van de wijze waarop Surinaamse en Antilliaanse moeders erin slagen werk en zorg te combineren.'

Het beeld van de eigen cultuur. Oftewel: mevrouw Wekker doet precies hetzelfde als ze Nederlanders verwijt: de eigen cultuur ter voorbeeld stellen.

Oftewel: Gloria Wekker is gewoon een haatdragende raciste.

Gloria Wekker is één van een drietal samenwerkende "Nederland is racistisch"-heksen werkzaam aan een Nederlandse universiteit, de andere twee zijnde Philomena Essed, die inmiddels is gevlucht naar de bakermat van het zwarte racisme: Amerika, en Halleh "Nederlander, ga eens opzij met je dikke identiteit" Ghorashi .

De actuele vraag is: heeft Gloria Wekker iets geleerd sinds 2002? Kijkt u zelf naar de hele uitzending (zie de link bij het artikel), maar hier is een sterk gecondenseerde samenvatting:
  GW: "Hoe kan je koloniaal rijk gehad hebben zonder nu nog koloniaal te zijn" Dat het "cultureel archief" van Edward Said. Ze geeft een voorbeeld uit 1984 over iemand in ambtelijke vergadering die denkt dat ze secretaresse/koffiejuffrouw is. "Dat is cultureel archief".
DY: "Verband van incident naar systematiek gaat te ver".
PW: "Mevrouw Wekker denkt dat het tussen de oren zit."
GW: Nietus. "Er zit een systeem achter."
DY: "Dat toerekenen aan een ras is racisme. Het doortrekken van incidenten naar systemen, bijvoorbeeld politie is feitelijk onjuist en polariserend."
GW: Stotter de stotter. "Ik merk dat ik dit een moeilijk standpunt vindt". "Ik vind niet dat ik generaliseer". Enzovoort: Nietus.
PW:  "Het Nederlandse volk is voor een flink deel racistisch vanwege reacties op Sylvana Simons".
GW:  ... blaatblaat ...  "... elkaar eerlijke kansen geven ... blik wenden naar mensen uit minderheidsgroepen."
DY: "Doortrekken naar systeem is fout. Politie is niet racistisch - heeft geval Typhoon meteen erkend en excuses aangeboden."
PW: "Mevrouw Wekker denkt dat het tussen de oren zit."

Annotaties: het voorbeeld van mevrouw Wekker uit 1984 (1984!) is te absurd voor woorden, en sloeg vermoedelijk op haar vrouw-zijn. Edward Said is een erkende vijand van de westerse cultuur. Wekker liegt dat ze niet generaliseert - ze doet niets anders. Ze suggereert (liegt) dat allochtonen geen eerlijke (gelijke) kansen krijgen. Ze suggegreert (liegt) dat minderheidsgroepen geen aandacht krijgen.

En: ze past drie (niet genoteerde) min of meer op de persoon gerichte retorische trcus toe die van sterk disrespect getuigen.

Kortom: ze is een minderwaardig discussieerder, en vermoedelijk dus ook mens. Een arrogante raciste. Nog steeds.

Iemand die een stroom haat zal oproepen.

Bij beide partijen.

De politieke-correctheid, die dol is op etnische burgeroorlog , houdt met grenzeloze liefde van haar, en nodigt haar uit voor grote interviews en andere aandacht bij de NPO radio uitleg of detail . En in de Volkskrant uitleg of detail , NRC uitleg of detail , Trouw uitleg of detail , Het Parool uitleg of detailDe Groene Amsterdammer uitleg of detail , Vrij Nederland uitleg of detail , De Correspondent uitleg of detail , Joop.nl uitleg of detail , enzovoort.


Addendum okt. 2016:

Na diverse andere publicaties, hier de duidelijkste taal (de Volkskrant, 18-10-2016, door Kaya Bouma, Janny Groen):
  Interview | Gloria Wekker

'Diversiteit is een onderwerp dat mensen tot razernij drijft'

...
'Ik ben niet uit op botsingen, maar ik denk wel dat het onvermijdelijk is in dit debat.'

Gloria Wekker wil zwarte razernij.

Zwarte opstand.

Zwart geweld.

Zoals regelmatig in Amerika en in 2011 in Engeland.

Hier haar troepen uitleg of detail .



Addendum apr. 2017

Natuurlijk wordt dit soort rotzooi met graagte gereproduceed door anderen met dezelfde etnie. Hier eentje met een hartstikke witte moeder en zwarte vader die de eerste twintig jaar door het leven ging, grotendeels in Amsterdam, als Anna Steijn, maar scherp inzag dat je met een ander imago beter aan de bak komt en zichzelf omdoopte tot Anousha Nzume:
  Na haar studie aan de Kleinkunstacademie speelde ze ...
   In 2000 stond ze in de finale van het Leids Cabaret Festival en in de jaren daarna speelde ze twee solovoorstellingen en ... Ze presenteerde enkele programma's voor NTR-radio en NET 5.
    Nzume roerde zich vanaf 2014 in de discussie rondom Zwarte Piet, waarbij ze pleitte voor aanpassing van de in haar ogen racistische karikatuur. In 2017 publiceerde ze het boek Hallo witte mensen over wit privilege en andere vormen van racisme.

Oftewel: een kleinkunst-opleiding en -carrière als achtergrond bij verreikende maatschappelijke problemen. Met dit soort boek als resultaat (GeenStijl.nl, 23-04-2017, door Van Rossem uitleg of detail ):
  LIVEBLOG. Gemekker met Wekker bij #Buitenhof

De inhoudopgave als in de vorm van een wetenschappelijke verhandeling. Met als inhoud het programma van Gloria Wekker. Met ter illustratie nog wat meningen die daarbij horen:
  Ik dacht: polemiek! Debat! Jaaah, ik mag ook meedoen. Maar dat mocht helemaal niet - Anousha Nzume
Vriendelijke stem of niet, het thema is een regelrecht mijnenveld
Het is altijd lastig, wordt altijd persoonlijk, terwijl het dat in feite niet is. Jouw privilege is niet jouw schuld - Anousha Nzume 
Institutioneel racisme is geen mening. Het is een maatschappelijke realiteit -  Anousha Nzume 
Serieus: negen van de tien keer gaan ze ervan uit dat ik van het entertainment ben. Soms krijg ik niet eens een hand - Anousha Nzume 
Witte mensen zijn wit, dus ze weten niet hoe het is - Anousha Nzume 
Om eerlijk te zijn is mijn white fragility behoorlijk gekieteld - Sander Donkers [haar voormalige witte vriendje, red.]
Ik hoef jouw begrip niet. Ik wil gewoon gelijkwaardigheid. Ik wil aan die tafel -   Anousha Nzume

Dankuwel alstublieft ... Als u wit bent.
    Extra leuk die eerste kreet (Anousha was niet weg te slaan van de televisie) en de derde: "Wat jij ook zegt of doet of laat zien: ik heb altijd gelijk". De versie van Gloria Wekker luidt "Het is zo omdat ik voel dat het zo is". Oftewel: niet alleen de islam, maar ook de winti kent meerdere stromingen.


Addendum okt. 2017

Ter leringe ende vermaeck nog wat gesecteerde tkesten uit diverse bronnen. De eerste,. februari 2016 (decorrespondent.nl, 05-02-2016, Gloria Wekker - Gastcorrespondent Racisme en gender ):
  Het is tijd voor een conclusie: witte onschuld is een illusie

...    Want waarom ligt een woord als imperialisme onze politici niet op de lippen bestorven? Ik zoek de verklaring in de mythe van de witte onschuld.' ...
    ...  Edward Said het noemt in zijn boek Culture and Imperialism -...
    ... Neem de halfbakken oplossingen die aangereikt worden ter vervanging van Zwarte Piet: Roetveegpiet blijft tot in lengte van dagen herinneren aan die schoorsteen, die hem eerder zijn zwarte huidskleur bezorgde. Het belang van het imperialisme en diens dienaar ras voor onze identiteit wordt stelselmatig 'vergeten,' onderdrukt en ontkend.    ...
    Alleen al de suggestie van de geprivilegieerdheid van witheid wekt razernij op. En deze ‘witte onschuld’ doordesemt de samenleving. ...
    Het punt is: die witte onschuld en witheid zijn überhaupt een construct. Dat blijkt wel uit de studie van die witheid.
    Die studie begon in de Verenigde Staten ...
    In de Amerikaanse film The Help ...
    ... Zo beschreef Peggy McIntosh (1988) ...
    Een volgende belangrijke studie is How Jews became white Folks and what that says about Race in America (1998), ...
    Dat terwijl ras - net als gender, seksualiteit en klasse - betekenis toekent aan verschillende groepen mensen en hun kwaliteiten, sommige mensen in- en anderen uitsluit, zwarte en migrantenleerlingen naar de lagere, voortgezette schooltypes en hun oudere broers en zussen naar werkloosheid dirigeert.

Volgende juni 2016 (Vrij Nederland, 11-06-2016, door Greta Riemersma):
  Gloria Wekker | Over de fictie van de gelijkheid
'De boodschap is: ik ben wit, dus ik ben superieur'

400 jaar kolonialisme laat sporen na in hoe je naar jezelf en de ander kijkt, zegt emeritus hoogleraar gender en etniciteit Gloria Wekker. In haar boek 'White Innocence' onderzoekt ze waarom `ras' in Nederland zoveel reactie oproept. 'Racisme was er altijd, maar steeds meer mensen vinden het normaal om grof te zijn. Geef mij maar méér politieke correctheid.'

Tussentitels: `Nederland heeft een koloniale cultuur en die moet worden gedekoloniseerd.'
Witten mogen zonder enige kennis van zaken over racisme beweren: ik weet hoe het zit.'
`In Nederland is het gevoel: wij kunnen alles zeggen, want wij zijn niet racistisch.'

In White Innocence onderzoekt ze de vraag waarom 'ras' in Nederland zoveel reactie oproept. Er is racisme ...
    Wekker noemt het `de witte onschuld' ...

Sylvana Simons wil Nedèrland dekoloniseren. Wat vindt u van die term?
`Helemaal goed, natuurlijk. Nederland heeft een koloniale cultuur en die moet worden gedekoloniseerd.'

Telegraaf columnist Nausicaa Marbe vroeg zich af wat dat betekent: dat de Nederlandse overheid racistisch is en zich nog steeds gedraagt als bezetter?
`Het punt is: ons cultureel archief, alles wat over onze nationale identiteit tussen onze oren zit, is tot stand gekomen op grond van een koloniaal rijk dat vierhonderd jaar heeft bestaan en waarin ras de beslissende factor was. De Palestijns-Amerikaanse literatuurwetenschapper Edward Said heeft gezegd:

Hoe ziet u de relatie tussen ons verleden en racisme?
`Mijn stelling is: vierhonderd jaar kolonialisme, dat doe je niet ongestraft....

U schrijft dat het koloniale denken bij Nederlanders heeft geleid tot superioriteitsdenken, narcisme en grootheidswaan.
'Ja, de gedachte was ...

Mijn linkse ouders verboden mij te benoemen dat iemand anders een andere kleur had dan ik. Ik wil mezelf niet vrijpleiten, maar hoe kan het dat ook ik me blijkbaar superieur voel of racistisch ben?
 'Je ouders hadden dan de attitude van de kleurenblindheid, of zoals de Amerikaanse schrijfster Toni Morrison zei: "You don't talk with the hunchbag about his hump", - je praat niet met de gebochelde over zijn bult. Via allerlei kanalen heb jij toch de boodschap van superioriteit meegekregen en omdat we die nooit met zijn allen ter discussie stellen, blijft dat allemaal zitten.' ...

Waarom denkt u dat mensen soms zó ontzettend boos worden als je het racisme in Nederland benoemt?
`Ik denk dat ze diep in hun hart wel weten dat de witte onschuld niet bestaat. ...

Kunt u daardoor als wetenschapper wel objectief zijn?
`Ik ben niet van de objectiviteit. ... In een heleboel kritische wetenschappen, zoals gender studies en culturele studies, is dat ideaal van de objectiviteit allang achterhaald. Wij zeggen: die objectiviteit is een schaamlapje voor de posities die mannen innemen.'    ...

Hoe komen we van het racisme af?
`Door middel van educatie. De inhoud van het onderwijs moet gedekoloniseerd worden ...

Als u het klimaat toen al erg vond in Nederland, moet u nu van uw stoel vallen. Nogal wat mensen zeggen: weg met de politieke correctheid.
`Geef mij maar meer politieke correctheid. Ik vind het ongehoord wat er allemaal kan worden gezegd en dat is alleen maar erger geworden. Racisme was er altijd, maar steeds meer mensen vinden het normaal om grof te zijn.'

Volgende juli 2016 (de Volkskrant, 02-07-2016, door Hassan Bahara):
  Alledaags racisme en witte onschuld

Antiracismewetenschappers Gloria Wekker en Philomena Essed, die Nederland waren ontvlucht, zijn herontdekt.

Tussentitel: Jonge antiracisten geven Gloria Wekker en Philomena Essed, die in de jaren tachtig en negetig lof oogstten met hun racismekritiek, een tweede leven

Judriënne krijgt begin juni een mailtje binnen. De 26-jarige Surinaams-Nederlandse studente ... Bij dat gesprek wordt ze bijgestaan door de Surinaams-Nederlandse antiracisme-activist en sociaal ondernemer Mitchell Esajas (27).     ...
    Esajas: 'Dat zie je vaak in Nederland. Iemand zegt of doet iets kwetsends, bewust of onbewust, en zegt dan dat het absoluut niks met racisme te maken heeft. Dat komt allemaal voort uit witte onschuld.'
    Witte onschuld. Esajas heeft de term niet zelf bedacht. Hij heeft deze van de Surinaams-Nederlandse antropologe Gloria Wekker (66) die eind april het boek White Innocence - Paradoxes of Colonialism and Race publiceerde. In dit academisch werk zet Wekker het mes in het Nederlands zelfbeeld als onschuldig aan racisme, terwijl ons verleden en heden van racisme doordrenkt zijn.
    Kern in White Innocence is het begrip 'cultureel archief' waarmee Wekker de eeuwenoude racistische stereotypen bedoelt die onze blik op zwarte mensen hebben bepaald. ...
    Esajas is een oud- student van Wekker; hij beschouwt haar als de onbetwiste autoriteit op het gebied van racisme. Hij is niet haar enige fan. Wekker geniet enorme populariteit onder jongeren die actief zijn in het antiracisme. ...
    'Overal zie je ongelijkheid', zegt Esajas. 'In het onderwijs, op de arbeidsmarkt. Biculturele Nederlanders staan altijd onderaan. Wekker heeft daar een analyse van gemaakt. Het komt door wit superioriteitsdenken. Die analyse heeft mij de ogen geopend.'    ...
    Het boek White Innocence is iets meer dan twee maanden oud. Opmerkelijk genoeg zijn er nog geen kritische besprekingen verschenen. Duidelijk is wel dat de term witte onschuld de potentie heeft om de term alledaags racisme achterna te gaan en zich voorgoed te nestelen in het Nederlandse racismedebat. Het is in ieder geval het buzzwoord van de laatste weken.    ...
     Een dag na het symposium van Wekker houdt Essed een lezing aan de Universiteit van Amsterdam: 'Everyday racism and the future of the university'. Ruim tweehonderd jonge mensen vullen de zaal. Wekker is ook van de partij. 'In the presence of giants', twittert een jonge fan. Op een groot scherm verschijnt de Engelstalige typering van alledaags racisme: dagelijkse aanvallen op de waardigheid van etnische minderheden op school, op het werk, in de media, tijdens het winkelen, in de wijk - er is geen ontsnappen aan. Het jonge, kleurrijke publiek wordt een term aangereikt, een theoretisch kader, waarmee ze eindelijk een naam kunnen geven aan iets wat ze herkennen, maar nog niet wisten te omschrijven.    ...

Volgende, juli 2016 (De Groene Amsterdammer, 14-07-2016, door Fiep van Bodegom en Thijs Kleinpaste):
  'Seize the moment'

White Innocence, Gloria Wekkers 'etnografie' van Nederland, heeft veel stof doen opwaaien. Er blijkt nog een hoop werk te verzetten, maar zoals je gesocialiseerd kunt worden in witte onschuld, zo kun je er ook vanaf komen.'

... `Jij bent zelf het gevoelige instrument dat anderen bestudeert. Het gaat niet aan om te doen alsof je een soort God bent. Je staat midden tussen de mensen. Jij bent het instrument dat kijkt. Voor mensen die meer positivistisch zijn ingesteld kan dat de toets der kritiek niet doorstaan. Maar in de kritische wetenschappen is die positivistische houding nu juist onhoudbaar. Men doet er alsof de persoon van de onderzoeker er niet toe zou doen. Dat het niet uitmaakt of ik er ben, ofjij: Wekker wijst, en vervolgt: 'Terwijl - volgens mij gaat het erom dat je jezelf situeert: het gaat om positionaliteit. "Dit ben ik, ik kijk op deze manier, dit is belangrijk voor me:' Positivistische wetenschap kan daar niet mee omgaan. Enerzijds maak je jezelf dus kwetsbaar; anderzijds heeft die methode mij ontzettend veel goeds gebracht. Er is niets dat ik daarin betreur, in die zin.'     ...
    ... Centraal in White Innocence staat de term `cultureel archief', die Wekker overneemt van Edward Said. ...
    ...  dat ik zeg dat het culturele archief een bewaarplaats is van referentiekaders die gedurende vierhonderd jaar tot stand gekomen zijn, vierhonderd jaar kolonialisme. ...
    Gloria Wekker werd gevormd door schrijvers uit de Verenigde Staten ... Net zoals de nieuwe generatie antiracisme-activisten, waar Atlantic-journalist en schrijver Ta-Ne-hisi Coates ...
    Het verraadt precies de witte onschuld waarover ik schrijf. Mijn punt is juist - of slavernij nu in het binnenland plaatsvond of ver van hier - het heeft sporen achtergelaten. ...
    Ze merkt ook op dat de progressieve witte onschuld ...
    Wekker betwijfelt of het mogelijk is te ontsnappen aan witte onschuld.
    Maar witte onschuld is natuurlijk niet onoverkomelijk. ...
    ...Ze droeg White Innocence op aan een nieuwe generatie antiracisme-activisten.


Vogende, oktober 2016 (de Volkskrant, 18-10-2016, door Kaya Bouma, Janny Groen):
  'Het maakt verschil of je wit bent of zwart, en niet zo'n klein beetje ook. ...'
    De 400 jaar dat Nederland een koloniale macht was, hebben geleid tot een diepgeworteld gevoel van witte superioriteit, zegt Wekker. ...
    'Wat mij erg getroffen heeft, zijn de alledaagse verhalen van racisme die we tijdens ons onderzoek tegenkwamen. ...'
    Mijn punt is dat er een diepgewortelde cultuur van witte superioriteit is, die ontkend wordt....
    'Sylvana Simons heb ik hoog zitten. ...' 


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .