De Volkskrant, 16-06-2010, hoofdredactioneel commentaar |
17 jun.2010 |
Homo als doelwit
Tussentitel: Voorvallen in Utrecht laten zien dat emancipatie onvoltooid
proces is
Enkele decennia geleden was de homo-emancipatie onlosmakelijk verbonden met
de emancipatie van andere minderheden. Homo’s, vrouwen, arbeiders en migranten –
om een paar groepen te noemen – waren lotgenoten in hun strijd om
gelijkberechtiging. De vrijheid van homo’s om uiting te geven aan hun geaardheid
gold als toetssteen van de tolerantie van de Nederlandse samenleving. Het
homohuwelijk, een van de laatste getuigenissen van de Nederlandse voorhoederol
in de wereld, gold als sluitstuk van de emancipatie.
Wie de open samenleving een warm hart toedraagt, afficheert zich als
homosympathisant – getuige onder andere de nadrukkelijke aanwezigheid van
bewindslieden bij de Gay Pride in Amsterdam. Het onbedoelde gevolg van deze
ridderslag is dat homo’s het doelwit zijn gaan vormen voor mensen die zich niet
thuis voelen in de open samenleving. Zoals blijkt uit onderzoek naar
geweldsdelicten tegen homo’s in Amsterdam (2008) is homovijandigheid het sterkst
ontwikkeld in sociaal zwakke milieus – bij mensen die de aansluiting bij de
gevestigde orde hebben gemist. Marokkanen zijn binnen die groep
oververtegenwoordigd. Zij zijn tegenover een minderheidsgroep komen te staan
voor wie het emancipatieproces per saldo succesvoller is verlopen. Die houding
is niet te verklaren door de religieuze achtergrond van de Marokkanen, betogen
de Amsterdamse onderzoekers. Vooral de machocultuur van – met name – jonge
Marokkanen is bepalend voor hun houding tegenover homoseksuelen. Door hun ouders
worden zij in de regel onvoldoende gecorrigeerd.
De tolerantie tegenover homo’s onder autochtone Nederlanders is overigens ook
maar heel betrekkelijk. Op een nadrukkelijk vertoon van andere dan
heteroseksuele voorkeuren stellen velen geen prijs. Onder scholieren is ‘homo’
onverkort in zwang als scheldwoord. Het aantal geweldsdelicten waarvan
homoseksuelen het slachtoffer worden stijgt al jaren – niet alleen door toedoen
van Marokkaanse jongeren.
Met een treurigstemmende regelmaat verkeert het ‘homopesten’ in terreur. Zo
zagen twee samenwonende mannen in de Utrechtse Vinexwijk Leidsche Rijn zich
gedwongen hun huis te verkopen nadat ze lange tijd het mikpunt waren geweest van
straatterreur. Eerder werden een transseksueel en een lesbisch stel uit de wijk
Zuilen weggepest. Deze voorvallen laten niet alleen zien dat de homo-emancipatie
een onvoltooid proces is, maar ook dat zich in wijken met huurwoningen en dure
koopwoningen niet per definitie de gewenste sociale integratie voltrekt.
Burgemeester Aleid Wolfsen kon slechts zijn onthutstheid over deze voorvallen
tonen. Een effectieve bescherming tegen homohaat kon hij zijn stadgenoten niet
in het vooruitzicht stellen. De politie staat betrekkelijk machteloos wanneer ze
daders niet op heterdaad betrapt, en het ontbreekt getuigen van dergelijke
incidenten aan de Zivilcourage om zich te melden. Dat de gemiddelde Nederlander
homoseksuelen tolereert, betekent niet dat hij het voor hen wil opnemen.
Die passieve houding is niet per decreet te veranderen. De overheid moet daarom
laten zien hoe belangrijk de verworvenheid van de homo-emancipatie voor haar is,
en hoe bepalend ze is voor de identiteit van Nederland. Om te beginnen door de
bestrijding van homohaat meer prioriteit te geven.
IRP: Voorvallen in Utrecht laten zien dat inpassing van moslims
in de Nederlandse maatschappij een zeer langzaam proces is. Enzovoort.
MC-prietpraat
Naar
Multiculturalisme, anti-autochtoon
,
Multiculturalisme
,
Allochtonen overzicht
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|