Bronnen bij Multiculturalisme: cultuurverraad door CGB .2009

 

 Uit: De Volkskrant, 27-06-2001, van een verslaggeefster

Hulpgriffier mag hoofddoek dragen

De rechtbank in Zwolle heeft de islamitische studente Ayse Kabaktepe gediscrimineerd op godsdienst door haar niet aan te nemen als hulpgriffier. De vrouw wil tijdens zittingen haar hoofddoek blijven dragen. Volgens de rechtbank is dat in strijd met landelijke kledingvoorschriften voor rechtbanken.
    De Commissie Gelijke Behandeling, die dinsdag met dit oordeel kwam, stelt dat een hulpgriffier wel een hoofddoek mag dragen en dat de gelijke behandeling van mensen met een bepaald geloof van een hogere orde is dan een kledingvoorschrift.   ...


IRP:    Dit lijkt geen voorbeeld van zelf-islamisering, omdat het initiatief is uitgegaan van een islamiet. Toch is het dat wel. Omdat er hier geen enkel maar dan ook geen enkel goed argument is om toe te geven aan dit verzoek. Want wat door het CGB  een 'kledingvoorschrift' wordt genoemd, is niet alleen een kledingvoorschrift, het is een symbool voor de gelijkheid in de rechtspraak. Het is een symbool van onze rechtsstaat.
   Aan de andere kant is het door de CGB gegeven argument een drogreden. Want het niet mogen dragen van een hoofddoek belemmert op geen enkele wijze de vrijheid van godsdienst van de islamiet. Zij zijn even vrij islamiet te zijn als ervoor - het enige dat beperkt wordt, is het tentoonstellen van symbolen van godsdienst.
    Ja, zou de islamiet of zelf-islamiseerder kunnen stellen: maar de symbolen maken een integraal deel uit van die godsdienst. OK, is dan het antwoord, maar dat geldt precies hetzelfde voor de rechtspraak en de rechtstaat: het symbool van de onpartijdigheid ervan, de uniforme kleding van de rechtspraak, is evenzeer een integraal onderdeel van de rechtsstaat.
    En op dat moment wordt de keuze voor al dan niet hoofddoek de keuze tussen het primaat van de religie of dat van de rechtsstaat. En het CGB koos voor de religie. Dus tegen de rechtstaat. Waarvan akte. Want duidelijker kan een bewijs van het moreel verval van de elite en leidende klassen niet zijn.

 


Hulpgriffier mag hoofddoek dragen
de Volkskrant, Binnenland, 27 juni 2001 (pagina 3)
Van onze verslaggeefster

De rechtbank in Zwolle heeft de islamitische studente Ayse Kabaktepe gediscrimineerd op godsdienst door haar niet aan te nemen als hulpgriffier. De vrouw wil tijdens zittingen haar hoofddoek blijven dragen. Volgens de rechtbank is dat in strijd met landelijke kledingvoorschriften voor rechtbanken.

De Commissie Gelijke Behandeling, die dinsdag met dit oordeel kwam, stelt dat een hulpgriffier wel een hoofddoek mag dragen en dat de gelijke behandeling van mensen met een bepaald geloof van een hogere orde is dan een kledingvoorschrift.
Tweedejaars rechtenstudente Kabaktepe is opgelucht: 'Nu weet ik dat ik door kan gaan met mijn studie. Ik vecht niet alleen voor mezelf, maar voor een algemener belang. Rechters met hoofddoek zijn er ook nog niet.'

Commissielid A. Hendriks: 'Als zo'n voorschrift indirect andere godsdiensten buitensluit, is dat in strijd met de Wet Gelijke Behandeling.'

De kledingvoorschriften waar de Zwolse rechtbank zich op beroept, stammen uit de negentiende eeuw en houden in dat rechters een toga moeten dragen. Een baret is niet verplicht, maar wel toegestaan. Die uniformiteit is bedoeld om de 'onafhankelijkheid en onpartijdigheid' van de rechtbank uit te dragen. Een hoofddoek, als uitdrukking van een godsdienstige stroming, zou die onpartijdigheid in het geding brengen.

Volgens de commissie wordt met de uniforme kledingdracht op veel rechtbanken soepel omgegaan: veel kantonrechters en familierechters dragen geen toga tijdens rechtszittingen. Ook stelt de commissie dat een waarnemend griffier een ondersteunende functie heeft en geen recht spreekt, waardoor specifieke kledingvoorschriften niet nodig zijn.

De rechtbank in Zwolle staat bovendien alleen in zijn afwijzing: bij de Amsterdamse rechtbank werkt al een hulpgriffier met hoofddoek. 'Justitie heeft gezegd te willen moderniseren, dus de discussie over het aanzicht van de rechtbank in een multiculturele samenleving kan beginnen', aldus Hendriks. 'Je moet ervan uitgaan dat de rechterlijke macht op basis van deskundigheid is samengesteld. Een geloofsovertuiging is onvoldoende grond om iemand af te wijzen.'

De rechtbank in Zwolle liet dinsdag bij monde van president E. Maan weten het oordeel van de commissie niet direct op te volgen. Oordelen van de commissie zijn niet bindend.

B. van Delden, voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, probeert vanaf januari 2002 meer eenheid te brengen tussen rechtbanken: 'We moeten met meerdere colleges nadenken wat de volgende stap is en een gulden middenweg zien te vinden.'

 

Uitspraak over dragen hoofddoek zit er naast
de Volkskrant, Forum, 2 juli 2001 (pagina 7)
Afshin Ellian en Paul Zoontjens

DE Commissie Gelijke Behandeling staat Ayse Kabaktepe toe een hoofddoek te dragen in de rechtszaal. De commissie is er niet van overtuigd dat de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de rechterlijke macht in een multiculturele samenleving via uniforme kledingsvoorschriften tot uitdrukking kunnen worden gebracht. Het oordeel van de commissie laat zien dat de benadering van de vrijheid van godsdienst op tegenspraak kan stuiten als het gaat om het verschijnsel van de hoofddoek. De zienswijze van de commissie is onevenwichtig.

Ten eerste verbindt zij het dragen van de hoofddoek met de vrijheid van godsdienst. Zoals gebruikelijk wordt er zwaarwegende betekenis toegekend aan de religieuze overtuiging en wordt er niet getreden in de inhoud. Toch lijkt enig begrip van de hoofddoek, juist vanwege het rechtsbeginsel van scheiding van kerk en staat, van belang.
De hoofddoek is symbool van waarden waarover soms bloedige strijd in de islamitische wereld wordt gevoerd. Dat heeft niet alleen met de situatie in landen als Egypte of Iran te maken, maar vindt zijn oorsprong in de geloofscultuur van de islam. Een scheiding tussen kerk en staat bestaat in de islamitische wereld veelal niet. In Nederland zien we ook de sporen van de door theologische én politiek-maatschappelijke opvattingen gevoede strijd. De hoofddoek wordt door sommigen in verband gebracht met een traditionele machtsrelatie, die op een strenge interpretatie van zedelijkheid, vroomheid en geluk is gebaseerd. Anderen, zoals nieuwkomers, kunnen haar associëren met geloofsonderdrukking of politiek misbruik in het land van herkomst. In deze context wordt aan het toelaten van de hoofddoek in de rechtszaal een, in de ogen van sommige burgers, politieke dimensie toegevoegd aan het rechterlijk bedrijf. Is de verwevenheid van politiek en religie ook niet de reden dat de discussie over de hoofddoek moeizaam verloopt?

Ten tweede vindt de commissie dat uniforme kledingsvoorschriften op gespannen voet staan met de multiculturele samenleving. Op wiens en welke voorwaarden dient de rechterlijke macht een afspiegeling van multiculturaliteit te zijn? Hoever moet daarnaast de constitutioneelrechtelijke aanpassing aan de diversiteit van culturen in de samenleving gaan?

Bij de kreet 'multiculturele samenleving' baseert de commissie zich vooral op de ideologie van het rechtspluralisme: elke groep zijn eigen rechtsorde. Deze impliceert in hoge mate een onverschillige houding jegens de grondbeginselen van het recht en de conflicten in een rechtsorde. Dat de pluraliteit een conditie voor het menselijke handelen is, heeft de filosofe Hannah Arendt al aan de orde gesteld. Zij heeft aangetoond dat het een zorgwekkend principe is. Immers, het menselijke handelen is gevaarlijk onvoorspelbaar.

Daarom zijn, voor het behoud van de pluraliteit, voor iedereen gelijk geldende wetten en grondbeginselen van belang. De multiculturele samenleving is een samenleving van conflicten. Daarin moet de macht die de conflicten moet beslechten, in staat worden gesteld om voor het oog van burgers boven de conflicten te staan.

Copyright: de Volkskrant

De auteurs zijn werkzaam aan de rechtenfaculteit van respectievelijk UvA en KUB.

 
Volkskrant website 24-10-2008, ANP 26 okt.2008

CGB: Politie zonder publiekstaak in burgerkleding

Politiemedewerksters die geen contact hebben met het publiek zouden niet per se een uniform hoeven dragen. Is die verplichting er wel, dan heeft dat gevolgen voor vrouwen die om geloofsredenen een hoofddoek dragen. De politie zou daarom terughoudend moeten zijn met het verplicht stellen van een uniform voor niet-publiekstaken.
    Dat adviseert de Commissie Gelijke Behandeling naar aanleiding van een kwestie bij de politie Amsterdam-Amstelland. Een medewerkster verrichtte al jaren werkzaamheden in haar burgerkleding. Ze droeg om geloofsredenen een hoofddoek. Vorig jaar besloot het Amsterdamse korps dat de vrouw voortaan in uniform moet werken. De hoofdstedelijke politie laat echter niet toe dat geüniformeerde politievrouwen een hoofddoek dragen, waardoor de vrouw haar werk niet meer kan doen.
 

 

‘Ambtenaar móet homo trouwen’
gepubliceerd op 16 april 2008 05:12, bijgewerkt op 16 april 2008 09:13

den haag - Alle trouwambtenaren moeten bereid zijn homostellen te huwen. Sollicitanten die dat weigeren, mogen door een gemeente worden afgewezen. Dat is de kern van een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB). De commissie deed dinsdag uitspraak in een zaak die was aangespannen door een sollicitant die door de gemeente Langedijk was afgewezen. De reden voor zijn afwijzing was dat hij wegens gewetensbezwaren weigerde het homohuwelijk te voltrekken.
    De CGB zet met haar uitspraak een politieke discussie op scherp. CDA, ChristenUnie en PvdA hebben de kwestie bij de coalitieonderhandelingen in de ijskast gezet door af te spreken dat homo’s in elke gemeente moeten kunnen trouwen. Individuele ambtenaren zijn echter niet verplicht om homohuwelijken te sluiten.
    De SGP-fractie in Tweede Kamer heeft het kabinet dan ook om een reactie gevraagd. De PvdA is het eens met de CGB-uitspraak. ‘Er is geen woord Spaans bij’, zegt Kamerlid Anja Timmer. Zij vindt het een ‘zwaarwegende uitspraak.’ Coalitiegenoten CDA en ChristenUnie vrezen dat de CGB nodeloos problemen aan het oprakelen is. ‘De CGB dreigt het doel uit het oog te verliezen: dat een homostel in elke gemeente moet kunnen trouwen’, vindt Liesbeth Spies (CDA). Ed Anker (CU) vreest dat gewetensbezwaarde ambtenaren straks helemaal geen huwelijken meer mogen sluiten.

 

 

 

Commissie: moslimdocente mag hand weigeren
ANP
gepubliceerd op 07 november 2006 14:52, bijgewerkt op 7 november 2006 16:18

UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht mag niet van een islamitische docente eisen dat ze handen geeft. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) dinsdag bepaald in een zaak die de school en de docente hadden aangekaart.

De docente weigerde sinds de zomervakantie om geloofsredenen de handen van mannelijke collega's te schudden. Eerder had ze daar geen problemen mee. Vanwege de weigering besloot directeur Bart Engbers van het college haar te schorsen en de zaak voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling. De docente deed dat ook.

Volgens de uitspraak van de CGB staat de weigering om handen te schudden de doelstelling van het Vader Rijn College niet in de weg. Die doelstelling is onder meer het bijbrengen van respectvolle omgangsvormen, de leerlingen voor te bereiden op de arbeidsmarkt en ze bekend maken met de daar gebruikelijke omgangsvormen. ‘Hoewel het geven van een hand hier wellicht het meest gangbare voorbeeld van is, zijn er ook andere vormen van begroeten denkbaar. Dat sluit naadloos aan bij de eigen omgangscode van de school, die beoogt etnocentrisme tegen te gaan’, aldus het oordeel van de CGB.

Directeur Bart Engbers van het vmbo-college zegt zwaar teleurgesteld te zijn door de uitspraak. ‘Dit doe je niet om een piketpaaltje te slaan dat je ergens tegen bent, maar om de kansen van de leerlingen in de samenleving te vergroten.’ Welk juridisch gevolg hij aan de uitspraak verbindt, beziet hij woensdag. Het lijkt hem niet logisch dat de docente weer op zijn school komt werken.

De CGB erkent dat dat in bepaalde functies noodzakelijk kan zijn, maar net als in eerdere gevallen oordeelde de CGB dat die noodzaak nu niet is aangetoond. ‘Per geval beoordelen wij in hoeverre een werkgever de afweging heeft gemaakt tussen de verplichting te zorgen voor een discriminatievrije werkvloer en ruimte te laten voor invulling van het geloof door werknemers’, aldus CGB-voorzitter Alex Geert Castermans.

 

De Volkskrant, 16-12-2006, van een verslaggever

Banken discrimineren bij hypotheekverstrekking

Banken stellen inwoners van arme wijken achter. Zeker 235 duizend mensen.


Banken discrimineren indirect op afkomst bij het verstrekken van hypotheken. Dat concludeert de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
    Volgens de commissie verstrekken zeven van de negen onderzochte banken geen hypotheken aan mensen met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Zij zijn daardoor aangewezen op de dure huursector, of moeten lang wachten op sociale huurwoningen. Dat zijn altijd niet-Nederlanders.
    Vier banken, Argenta, Fortis Bank, ING en de Postbank, stellen extra eisen aan mensen die in bepaalde wijken van de vier grote steden een huis van rond de 100 duizend euro willen kopen. Volgens de CGB betreft dat wijken waar veel niet-westerse allochtonen wonen.
    Daarmee discrimineren deze banken indirect. De commissie verwondert zich ook over het uitblijven van hypotheken aan de 235 duizend mensen met verblijfsvergunning voor bepaalde tijd.
    Volgens de CGB kijken banken niet naar hun financiële mogelijkheden. Van hen zou 98 procent een permanente vergunning krijgen, en is het risico dat ze hun verplichtingen niet kunnen nakomen beperkt. De commissie beveelt aan hypotheekaanvragen individueel te behandelen. Hypotheekverstrekkers hanteren vanaf 1 januari een gedragcode die problemen moet voorkomen.

 



Politiek ziet niets in agent met hoofddoek
Van onze verslaggever Ron Meerhof
gepubliceerd op 05 december 2007 02:48, bijgewerkt op 02:48

DEN HAAG - Het is ‘absoluut onwenselijk’ dat politieagenten hoofddoekjes dragen. De Tweede Kamer heeft een motie van de PVV met die strekking aangenomen.

Om verschillende redenen, en elke partij met zijn eigen kanttekeningen, stemden CDA, SP, VVD. D66, SGP, de Partij voor de Dieren en het lid Verdonk voor. Zo vond de SP dat de discussie eigenlijk moet worden verbreed naar religieuze symbolen in het algemeen. Om precies die reden zag de ChristenUnie af van steun.

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken werkt aan nieuwe kledingvoorschriften voor de politie. Daarbij kwam de vraag op of ook hoofddoekjes geaccepteerd zouden moeten worden.

De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) stelde in een advies dat er in beginsel geen redenen zijn om symbolen als hoofddoekjes, keppeltjes en kruisjes te verbieden. De CGB ging daarbij in op het begrip ‘lifestyleneutraliteit’, ofwel ‘een representatieve en neutrale uitstraling, waarbij verwijzingen naar persoonlijke leefstijlen en opvattingen, waaronder een godsdienstige of politieke, achterwege blijven’.

Dat lijkt neutraal, maar is het niet, redeneert het CGB. Wie niks gelooft of een geloof aanhangt dat geen eisen stelt aan het uiterlijk, heeft namelijk nergens last van. Een kruisje kan gewoon onder de kleding gedragen worden. Maar wie een bepaalde godsdienst aanhangt en zich verplicht voelt daaraan zichtbaar uiting te geven wordt ‘onevenredig door dit beginsel benadeeld’, aldus het CGB.

Het principe van ‘lifestyleneutraliteit’ levert dus wel degelijk een onderscheid naar godsdienst op, aldus het CGB, en dat mag niet. Ter Horst zou met heel goede argumenten moeten komen om dergelijke kledingvoorschriften door te kunnen voeren.

De Kamer legt dit alles naast zich neer door het hoofddoekje niettemin onwenselijk te verklaren. Ter Horst beraadt zich op een reactie.
 

 

Amsterdamse bibliotheek wees moslima onterecht af
ANP
gepubliceerd op 11 mei 2007 17:47, bijgewerkt op 11 mei 2007 18:08

AMSTERDAM - De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) heeft vorig jaar een sollicante die haar hoofddoek zo vastknoopte dat haar hals en nek niet zichtbaar waren onterecht afgewezen. Dat oordeelt de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) in een vrijdag gepubliceerde uitspraak. Volgens de commissie heeft de OBA ‘verboden onderscheid gemaakt op grond van godsdienst’.

De moslima schreef zich in juli vorig jaar in bij een uitzendbureau, omdat ze op zoek was naar een vakantiebaan. Ze had interesse in een vacature bij de bibliotheek, maar kreeg te horen dat ze haar hoofddoek dan op een andere wijze moest dragen. De vrouw wilde dat uit geloofsovertuiging niet doen en kaartte de zaak aan bij de CGB.

Hans van Velzen, directeur van de OBA, liet in een reactie weten de uitspraak ‘raar’ te vinden. De instelling heeft al enige tijd geleden de kledingvoorschriften aangepast. ‘De zaak is al lang uit de wereld.’ Hij wees er verder op dat in de nieuwe collectie bedrijfskleding van de bibliotheek ook een hoofddoek zit die de hals en nek bedekt. ‘Wij zijn voorloper op dit gebied.’

 

Verdonk: overwegen Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen
Van onze verslaggever Michiel de Hoog
gepubliceerd op 09 november 2006 12:10, bijgewerkt op 9 november 2006 13:29

UTRECHT - Minister Verdonk van Integratie vindt dat er ‘sterk moet worden overwogen’ om de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) af te schaffen.

De uitspraak van de CGB op dinsdag dat een Utrechtse vmbo-school niet van een islamitische docente mag eisen dat ze een hand geeft, noemde de minister gisteren in het programma Nederland Kiest ‘te gek voor woorden’. Verdonk vindt dat de commissie aan ‘cultuurrelativisme’ doet.

‘Een onderwijzeres dient altijd het goede voorbeeld te geven. We hebben hier Nederlandse waarden en normen, en het handen schudden hoort bij de gebruikelijke Nederlandse normen en waarden.’

Ze hekelde ook een ander recent omstreden advies van de commissie, volgens haar onderdeel van ‘een hele reeks’, waarin een islamitische man in het gelijk werd gesteld. Hij solliciteerde naar een functie klantmanager bij de Sociale Dienst van de gemeente Rotterdam, maar werd geweigerd omdat hij vrouwen geen handen wilde schudden.

Volgens Verdonk is de CGB opgericht om te voorkomen dat niet alle geschillen tussen burgers aan de rechter voorgelegd hoeven te worden. Nadat de commissie deze twee uitspraken heeft gedaan, wil Verdonk overwegen de commissie op te heffen.

De Commissie Gelijke Behandeling is verbaasd over de uitspraken van de minister. De commissie vindt dat er buitenproportioneel veel aandacht wordt besteed aan de relatief weinige uitspraken die betrekking hebben op het islamitische geloof.

‘Dat onze oordelen niet altijd begrepen of opgevolgd worden, is een gegeven’ , zegt Alex Geert Castermans, de voorzitter van de CGB. ‘Maar de opheffing van de CGB, zoals minister Verdonk die suggereert, is in strijd met internationale verplichtingen.

‘Bovendien gaat dat voorbij aan de honderden oordelen per jaar waarin wij loonverschillen op grond van geslacht of discriminatie op grond van leeftijd of handicap onderzoeken. In 70 procent van de zaken waarin sprake is van discriminatie, worden onze oordelen ook daadwerkelijk opgevolgd en dat vinden wij een mooie score.’

 

Volkskrant wevsite ANP
gepubliceerd op 14 maart 2009 08:32, bijgewerkt op 08:34

Commissie: boerkini mag van de wet

Een gemeentelijk zwembad in Hengelo heeft in strijd met de wet gehandeld door het dragen van een boerkini te verbieden. Dat is het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling. Sommige islamitische vrouwen dragen een boerkini op grond van hun religieuze overtuiging.

Het is de eerste keer dat de commissie zich met het badpak, dat alleen handen, gezicht en voeten vrijlaat, heeft beziggehouden. Volgens haar tast een verbod van de boerkini onnodig de wettelijke vrijheid van godsdienst aan. Daarbij heeft de commissie meegewogen dat de gemeente in Twente zich er zeer voor inzet dat iedereen toegang tot het zwembad heeft.

Het zwembad had het verbod tijdens de algemene openingsuren ingevoerd om te voorkomen dat tussen zwemmers onderling ‘ongemakkelijke gevoelens’ zouden ontstaan. Ook zou het al geldende verbod op het dragen van onder meer zwembroeken tot over de knie en t-shirts niet te handhaven zijn, als vrouwen wel in boerkini zouden mogen zwemmen.

Staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelde eerder al dat vrouwen met een boerkini gewoon naar een zwembad moeten kunnen gaan. Zij stelde dat duikers en surfers ook vaak kleding dragen die het gehele lichaam bedekken. Over het kledingstuk ontstond vorig jaar commotie, toen het Hanzebad in Zwolle vrouwen in die zwemkleding niet toeliet. De directie van het bad ging daarmee in tegen de opvatting van het gemeentebestuur van de Overijsselse hoofdstad.

De gemeente Hengelo en een antidiscriminatiebureau hadden de commissie om een uitspraak gevraagd. Zo'n oordeel is niet bindend.


De Pers 14-03-2009

Commissie: boerkiniverbod in strijd met de wet
Gepubliceerd: vandaag 07:31
Update: vandaag 12:11

Een gemeentelijk zwembad in Hengelo heeft in strijd met de wet gehandeld door het dragen van een boerkini te verbieden. Dat is het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling. Sommige islamitische vrouwen dragen een boerkini op grond van hun religieuze overtuiging.

Het is de eerste keer dat de commissie zich met het badpak, dat alleen handen, gezicht en voeten vrijlaat, heeft beziggehouden. Volgens haar tast een verbod van de boerkini onnodig de wettelijke vrijheid van godsdienst aan. Daarbij heeft de commissie meegewogen dat de gemeente in Twente zich er zeer voor inzet dat iedereen toegang tot het zwembad heeft.

Het zwembad had het verbod tijdens de algemene openingsuren ingevoerd om te voorkomen dat tussen zwemmers onderling ,,ongemakkelijke gevoelens'' zouden ontstaan. Ook zou het al geldende verbod op het dragen van onder meer zwembroeken tot over de knie en t-shirts niet te handhaven zijn, als vrouwen wel in boerkini zouden mogen zwemmen.

Commotie
Staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport stelde eerder al dat vrouwen met een boerkini gewoon naar een zwembad moeten kunnen gaan. Zij stelde dat duikers en surfers ook vaak kleding dragen die het gehele lichaam bedekken. Over het kledingstuk ontstond vorig jaar commotie, toen het Hanzebad in Zwolle vrouwen in die zwemkleding niet toeliet. De directie van het bad ging daarmee in tegen de opvatting van het gemeentebestuur van de Overijsselse hoofdstad.

De gemeente Hengelo en een antidiscriminatiebureau hadden de commissie om een uitspraak gevraagd. Zo'n oordeel is niet bindend.

 

Volkskrnat wevlog, Geplaatst op 14-03-2009 14:25 door Waarheidsvinding in categorie politiek

Het hemd van de Commisie Gelijke behandeling.

Volgens het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling is een verbod op het dragen van een boerkini in een zwembadelijke openbare gelegenheid in strijd met de wetgeving in Nederland, omdat islamitsche vrouwen een dergelijk stuk der kleding wensen te dragen in het kader van een religieuze geloofsovertuiging. De vraag is echter of het waar is en het oordeel van de Commisie juist is, echter het kan ook zijn dat het niets met een geloof te maken heeft, laat staan dat een juist oordeel is geveld.

Het idee van het dragen van een boerkini uit geloofsovertuiging kunnen wij rustig aan de bekende laars lappen, want Jet Bussemaker verklaarde inmiddels dat er wel meer mensen in kleding in het water spelen. Volgens haar is het normaal dat men zich kleedt in een boerkini of in een duikerspak en te water, te bade of te spelen wenst te gaan. Hier heeft zij in feite gelijk in, want zij stelt dat het dragen van een boerkini gelijk staat aan het dragen van een duikerspak. Haar idee komt voor uit het idee van kleding.

Hierdoor is het duidelijk dat het oordeel van de Commissie aantoonbaar en feitelijk onjuist is, waardoor niemand zich hier aan hoef te houden. Een oordeel voor de prullenmand.

Wanneer wij Jet's z'n idee omarmen is het volgens de vinding van de waarheid geen enkel probleem dat ik mij hul in de kleding van een SS-Nazi-generaal en mij begeef onder de badgasten in het plaatselijk zwembad. Vanzelfsprekend is het dragen van kleding uit een voormalig KZ-lager met gele of rode ster eveneens een normaal gebuik en wellicht ook binnenkort in onze zwembaden. Viert u carnaval en u draagt slechts een vijgenblad?

Het is volgens Jetje Bussemaker een kledingstuk en er is geen medemens die zich hier over mag beklagen. Beklagen mag natuurlijk, maar op grond van gelijke behandeling is men u verplicht toe te laten. Welke kleding? Het maakt niet, want het principe is duidelijk. Kleding is de discussie en niet het geloof. Wellicht is een gouden armband voldoende?

Waarom schrijf ik bewust over andere vormen van kleding?

Is het niet zo dat wij allen gelijk behandeld dienen te worden, hetwelk betekent dat de meest aanstootgevende soort kleding doodnormaal in onze zwemparadijzen hoort te zijn? Bussemaker ontkent het religieuze idee achter de boerkini, waardoor mijn antwoord volmondig bevestigend moet klinken. Het is de meest principïele waarheid, want het kan best zijn dat ik mij te midden van Joden in een gevechtstenue van een Sonderkommando wens te kleden. Aanstootgevend eerste klasse, maar volgens het principe van Jet mag ik overeenkomstig mijn eigen wensen kleden. Ik hang namelijk geen geloof aan, echter wel het idee van kleding. In haar idee is er geen enkel geloof aanwezig en dat hoort ook zo te zijn, want Kerk en Staat horen gescheiden te zijn en dat is helaas dikke pech voor Islamieten of andere geloven in Nederland. De kerk komt simpelweg niet in onze Staat. Uitgesloten, maar zorgt de Commisie gelijke Behandeling ook voor de scheiding der machten?

Neen, en daarom is deze Commisie in principe STAATSVIJANDIG.

Verder kunnen wij concluderen dat ik natuurlijk geen nazi-outfit aantrek onder mijn Joodse badgasten, omdat het een vorm van respect is om het juist niet te doen en in nagedachtenis van de ontelbare Joodse slachtoffers in WO II is het ronduit schandelijk.

Uit het oogpunt van het idee van ontoelaatbaarheid van massamoord op dieren en mensen is het dragen van kleding en niet het religieuze idee van het dragen van kleding denkbaar dat men geen boerkini of Nazi-uniform draagt in onze chloorplassen, omdat het autochtonen en allochtonen kan herinneren aan de massamoorden van de extremistische en op de zogenaamd religieuze gronden beroepende zogenaamde islamitische terroristen in Afghanistan onder het bewind van de Taliban en Oscar Bin Laden, de massamoorden onder Iranezen na de komst van de Ayatollah, de massamoorden in Irak na de komst van de troepen der vrijheid, de slachtingen onder Darfoerezen door Arabische extremistische zogenaamde islamieten, de slachting onder de Amerikanen in New York, de vernietiging van mensenlevens in Madrid en de vergruzeling van menselijke ledematen in Londen.

Uit het oogpunt van respect en ter nagedachtenis aan de duizenden doden uit Christelijk en Islamitische hoek adviseer ik niemand om een boerkini te dragen, ten einde niet te veroorzaken dat men zichzelf op religieuze en of kledingachtige overtuiging buiten de Europese en of Nederlandse maatschappij plaatst, integendeel, maar op grond van enige sympathie van Islamitische massamoordenaars verdacht kan worden en door de NIET maakbare linkse maatschappij wordt buitengesloten.

Een gevaarlijke situatie die slechts afwijzing, misprijzing en haat zal veroorzaken, maar ook enkelen in de arm van de extremisten zal drijven. In de Islamitische? Vanzelfsprekend, maar ook in de andere hoek. Onwenselijk.

Wanneer wij het idee van het Islamitische extremisme en het Nazi-extremisme verder loslaten en ons niet laten leiden door bomaanslagen en massavernietiging rest ons niets anders dan te kunnen denken dat men zich in kleding hult die men gewoon lekker kan vinden. Een utopie weliswaar, maar het enige juiste. Elke associatie dat de boerkini meer in de acceptatie sfeer ligt dan een uniform der nazi's is slechts gestoeld op een idee uit de huidige tijd en riekt naar niet denkende Gelijke behandeling van de mens in Nederland.

Hierdoor is wenselijk dat mensen in boerkini, volledig naakt, in Nazi-uniform, kampkleding, verpleegstersjurkje of in nietsverhullende bikini op gronden van werkelijke GELIJKE BEHANDELING van alle mensen in Nederland in hetzelfde zwembad op dezelfde tijd worden toegelaten en samen met elkaar de tijd doorbrengen.

Elk ander idee is pure DISCRIMINATIE, behalve v oor de racistische en discriminerende Commisie der Gelijke behandeling.

Een commissie der Charlatans.

De acte van sexy boerkini.

 

Dagblad De Pers, website 1 mei 2009

Naaktlopers Singapore krijgen flinke boetes

Twee studenten hebben ontdekt dat het niet zo verstandig is om naakt een wandeling te maken in Singapore. De Zweedse uitwisselingsstudent Jan Philip (21) en Eng Kai Er, een 24-jarige Singaporese die een studie volgt in Zweden, kregen ieder een boete opgelegd van omgerekend ruim duizend euro wegens obsceen gedrag. Dat meldden media in de stadstaat vrijdag.


De twee trokken in januari veel bekijks toen ze naakt een wandelingetje maakten door het Holland Dorp, een uitgaansgebied dat populair is onder buitenlanders vanwege de vele uitgaansgelegenheden. Ze hadden bier gedronken voordat ze besloten zich te ontdoen van hun kleren en er op uit te trekken.
   Singapore staat bekend om de strenge wetten, onder meer op het gebied van de publieke moraal. Zo is de Playboy niet te koop in het kleine land in Zuidoost-Azië.
   De studenten droegen kleding en zonnebrillen toen ze zich donderdag moesten verantwoorden voor de rechtbank.
 

Volkskrant, Van onze buitenlandredactie
gepubliceerd op 01 mei 2009 09:45, bijgewerkt op 1 mei 2009 09:54

Zweedse rechter verbiedt ‘Madonna van Orgasme’

Een Zweedse rechter heeft de omstreden naam van de vrijkerkelijke parochie ‘Madonna van het Orgasme’ verboden. Volgens de rechter is de benaming van de kerkgemeenschap van de Spaanse schilder Carlos Bebeacua ‘aanstootgevend’ en ‘tegen de goede zeden’.
    In het kerkgebouw in het Zuid-Zweedse Lövestad, waar honderden leden geregeld samenkomen, hangt in de gebedsruimte het enorme schilderij ‘Madonna of Orgasm’ van Bebeacua. De 54-jarige Spanjaard zorgde met het doek voor veel beroering op de Wereldtentoonstelling van Sevilla in 1992. Veel bezoekers bestempelden zijn schilderij destijds als pornografisch.
    Volgens Bebeacua is een orgasme echter ‘de ultieme samenkomst met God’. Die boodschap propageert hij ook tijdens zijn kerkdiensten. Daarin doet Bebeacua slechts een beroep op priesteressen. Ze eten fruit, drinken sap en bejubelen het orgasme.
    Bebeacua: ‘God is het orgasme, het orgasme moet aanbeden worden. Het orgasme is het ultieme gevoel van lust dat verder gaat dan de zaadlozing. Je kan een orgasme ook bereiken via kunst of door verwondering bij het kijken naar een schitterend landschap. Ook dat is een orgasme.’
 

 

CGB: discriminatie op Haagse Hogeschool
De Pers, Gepubliceerd: donderdag 14 mei 2009 15:13
Update: donderdag 14 mei 2009 16:11



Het diversiteitsbeleid van de Haagse Hogeschool is niet voldoende effectief. De hogeschool moet werken aan een discriminatievrije leer- en werkomgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

Twee docenten van de hogeschool werden vorig jaar onvoldoende beschermd tegen discriminerende uitlatingen. Daarom begon de CGB met een onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat zowel allochtone als autochtone studenten en docenten stelselmatig discriminatie ervaren.

Vooral bij de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) is er sprake van discriminatie. Verder blijkt dat medewerkers en studenten binnen de HHS verschillend denken over de betekenis van discriminatie. Dat zorgt voor verwarring.

Ook kregen mensen van de ene etnische groep sneller een goede baan dan mensen van een andere etnische groep. Daarnaast kwamen opmerkingen over huidskleur, religie en afkomst aan de orde.

Het onderzoek kwam in overleg met de school tot stand. Het college van bestuur van de HHS liet donderdag weten de adviezen van het rapport op te volgen. Zo moet de aansturing en implementatie van de diversiteitsaanpak worden verbeterd.

Het college betreurt het dat mensen binnen de school zijn geconfronteerd met discriminatie. ,,Het college zal al het mogelijke doen discriminatie in de toekomst te voorkomen en te bestrijden en vraagt iedereen bij de hogeschool hieraan mee te werken.''

Het actiecomité tegen racisme en discriminatie in het HBO heeft in een open brief aan voorzitter Pim Breebaart gevraagd om op te stappen wegens zijn falende beleid. Een woordvoerster van het college zei dat er geen sprake van is dat hij gaat vertrekken. ,,De voorzitter gaat volgens plan in 2010 met pensioen. Hij wil nu juist de schouders zetten onder deze problematiek.''


Resultaat: geen kerstoom uitleg of detail
 
www.spitsnieuws.nl, 30-01-2009,door R. den Outer .2009

Fit for free weert hoofddoekjes

Een Utrechts fitnesscentrum weigert hoofddoekjes en dreigt daardoor nu in de problemen te komen.
    De Utrechtse Fatiha Guirou (27) werd aan de deur, met hoofddoek, geweigerd in de nieuwe sporthal De Dreef (Overvecht). Omdat de sporthal van de gemeente is, probeert ze via een klachtprocedure wel binnen te komen.
"Als ik in een ruimte alleen onder vrouwen ben, doe ik mijn hoofddoek af. Maar ik wil vrij zijn om te kiezen waar ik sport," zegt ze tegen het AD.

Petjes
Raadslid Khadija Bouazani van de Utrechtse PvdA-fractie heeft vragen gesteld: ,
Er zijn meerdere sportscholen in het land die geen hoofddoekjes (of petten) willen hebben. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft daarover geklaagd bij de staatssecretaris.

Experiment
Fit for Free heeft een tijdje geexperimenteerd met het toestaan van hoofddoekjes, maar toen wilden andere bezoekers ook hun pet ophouden en ontstonden er ruzies.
 

www.spitsnieuws.nl, 09-01-2009,door M. van Helvert .2009

Sportschool op zwarte moslimlijst

Stichting Ontsluiert, een organisatie die opkomt voor gesluierde moslimvrouwen, heeft drie filialen van sportschool Fit for Free op haar zwarte lijst gezet. Zij besloot daartoe, nadat het filiaal in Rotterdam een Schiedamse vrouw om haar hoofddoek niet had toegelaten.
    Behalve het filiaal in de Maasstad vallen de scholen in Den Bosch en Dordrecht onder de boycot. Ook die hebben geweigerd een moslimvrouw toe te laten. Op de lijst komen organisaties die zich niets van de (niet-bindende) uitspraken van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) aantrekken.

Discriminerende regel
Op de website van Fit for Free, dat 24 filialen heeft, staat dat in de trainingsruimte geen petjes, caps of andere hoofdbedekking mogen worden gedragen. De CGB oordeelde dat die regel discriminerend is, omdat hij indirect tot onderscheid op grond van godsdienst leidt. Hij treft overwegend mensen die om godsdienstige redenen een hoofddoek of ander hoofddeksel dragen.
    De CGB heeft de zaak bij staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekaart. Zij heeft toegezegd met de sportscholen over de kwestie te spreken

 

Uit: De Volkskrant, 16-12-2006, van een verslaggever

Banken discrimineren bij hypotheekverstrekking

Banken stellen inwoners van arme wijken achter. Zeker 235 duizend mensen.


Banken discrimineren indirect op afkomst bij het verstrekken van hypotheken. Dat concludeert de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
    Volgens de commissie verstrekken zeven van de negen onderzochte banken geen hypotheken aan mensen met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Zij zijn daardoor aangewezen op de dure huursector, of moeten lang wachten op sociale huurwoningen. Dat zijn altijd niet-Nederlanders.
    Vier banken, Argenta, Fortis Bank, ING en de Postbank, stellen extra eisen aan mensen die in bepaalde wijken van de vier grote steden een huis van rond de 100 duizend euro willen kopen. Volgens de CGB betreft dat wijken waar veel niet-westerse allochtonen wonen.
    Daarmee discrimineren deze banken indirect. De commissie verwondert zich ook over het uitblijven van hypotheken aan de 235 duizend mensen met verblijfsvergunning voor bepaalde tijd.   ...


IRP:   De zoveelste belachelijke uitspraak van het CGB - voorbeeld van een analoge redenatie: de sociale diensten stellen eisen aan een uitkering gebaseerd op het niet hebben van werk; allochtonen hebben veel meer geen werk; dus sociale diensten discrimineren indirect door allochtonen meer uitkeringen te geven dan autochtonen.

 

De Volkskrant, 15-12-2005, ANP (alleen op web)

Islamitische school negeert uitspraak over hoofddoek

Het Islamitisch College Amsterdam legt het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling over het weigeren van een hoofddoek door een docent naast zich neer. Dat heeft het bestuur van de school donderdag laten weten. De commissie stelde in november dat de school onterecht een islamitische lerares had geweigerd omdat zij geen hoofddoek wilde dragen.


De islamitische school weigerde haar eind mei een baan als docente Arabisch omdat zij als moslima geen hoofddoek draagt en die ook niet wil gaan dragen. Niet-islamitische leraren kunnen vrijstelling krijgen van die verplichting, maar de lerares niet.
    Het bestuur is het eens met de commissie dat technisch gesproken een hoofddoek niet noodzakelijk is voor de uitoefening van een functie binnen de school. Maar bij het islamitisch geloof horen bepaalde kledingvoorschriften vindt de school. ‘De noodzaak ligt besloten in onze levensovertuiging en de daarmee samenhangende regels, zoals die ons gegeven zijn.’
    De school reageerde donderdag ook op een brief van de Amsterdamse onderwijswethouder Aboutaleb. Daarin schreef de wethouder dat hij zich zorgen maakte over de intolerante houding van het college. Het bestuur vindt dat niet tolerantie in het geding is, maar de godsdienstvrijheid. ‘Het belijden daarvan leidt bij de islam tot bepaalde kledingvoorschriften.’ Het bestuur vindt dat deze ook in de werksfeer geuit mogen worden.
    De opmerking van Aboutaleb dat de school hem onlangs nog heeft gevraagd te helpen bij stageplekken en banen voor hoofddoekdragende moslima's en dat hij dan ook verwacht dat de school zich op zijn beurt zich tolerant opstelt tegenover niet-hoofddoekdragende moslima's, is bij de school in het verkeerde keelgat gevallen. ‘Dit principe eenvoudigweg omkeren en verlangen dat ons bestuur het met het geloof dan maar als tegenprestatie wat minder nauw moet nemen, vinden wij een opmerkelijke benadering’, schrijft het bestuur in een brief aan de wethouder.
    Aboutaleb liet donderdag via zijn woordvoerder weten dat hij het jammer vindt dat de school de verhoudingen zo op scherp zet. ‘En dan niet de verhoudingen met de wethouder maar met de stad Amsterdam.’ Inhoudelijk blijft Aboutaleb bij zijn eerder verzonden brief. Hij hoopt dat de betrokken docente deze zaak voor gaat leggen aan de rechter. ‘Want tenslotte leven we in Nederland in een rechtsstaat.’
    Het oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling is juridisch niet bindend. 85 procent van de oordelen wordt echter opgevolgd. Bovendien moet de rechter bij een eventuele rechtszaak het oordeel meenemen in de toelichting op het vonnis. Als de rechter al afwijkt van het oordeel van de CGB dan mag dat alleen gemotiveerd. In ruim 70 procent van de gevallen volgt de rechter het oordeel van de Commissie.

 

 
Volkskrant website 24-10-2008, ANP 26 okt.2008

CGB: Politie zonder publiekstaak in burgerkleding

Politiemedewerksters die geen contact hebben met het publiek zouden niet per se een uniform hoeven dragen. Is die verplichting er wel, dan heeft dat gevolgen voor vrouwen die om geloofsredenen een hoofddoek dragen. De politie zou daarom terughoudend moeten zijn met het verplicht stellen van een uniform voor niet-publiekstaken.
    Dat adviseert de Commissie Gelijke Behandeling naar aanleiding van een kwestie bij de politie Amsterdam-Amstelland. Een medewerkster verrichtte al jaren werkzaamheden in haar burgerkleding. Ze droeg om geloofsredenen een hoofddoek. Vorig jaar besloot het Amsterdamse korps dat de vrouw voortaan in uniform moet werken. De hoofdstedelijke politie laat echter niet toe dat geüniformeerde politievrouwen een hoofddoek dragen, waardoor de vrouw haar werk niet meer kan doen.
 

 
De Volkskrant, 05-12-2007, van verslaggever Ron Meerhof .2007

Politiek ziet niets in agent met hoofddoek

Motie van PVV krijgt meerderheid Kamer | Commissie Gelijke Behandeling had geen bezwaren | Minister beraadt zich nog

Het is ‘absoluut onwenselijk’ dat politieagenten hoofddoekjes dragen. De Tweede Kamer heeft een motie van de PVV met die strekking aangenomen.
    Om verschillende redenen, en elke partij met zijn eigen kanttekeningen, stemden CDA, SP, VVD. D66, SGP, de Partij voor de Dieren en het lid Verdonk voor. Zo vond de SP dat de discussie eigenlijk moet worden verbreed naar religieuze symbolen in het algemeen. Om precies die reden zag de ChristenUnie af van steun.
    Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken werkt aan nieuwe kledingvoorschriften voor de politie. Daarbij kwam de vraag op of ook hoofddoekjes geaccepteerd zouden moeten worden.
    De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) stelde in een advies dat er in beginsel geen redenen zijn om symbolen als hoofddoekjes, keppeltjes en kruisjes te verbieden. De CGB ging daarbij in op het begrip ‘lifestyleneutraliteit’, ofwel ‘een representatieve en neutrale uitstraling, waarbij verwijzingen naar persoonlijke leefstijlen en opvattingen, waaronder een godsdienstige of politieke, achterwege blijven’.
    Dat lijkt neutraal, maar is het niet, redeneert het CGB. Wie niks gelooft of een geloof aanhangt dat geen eisen stelt aan het uiterlijk, heeft namelijk nergens last van. Een kruisje kan gewoon onder de kleding gedragen worden. Maar wie een bepaalde godsdienst aanhangt en zich verplicht voelt daaraan zichtbaar uiting te geven wordt ‘onevenredig door dit beginsel benadeeld’, aldus het CGB.
    Het principe van ‘lifestyleneutraliteit’ levert dus wel degelijk een onderscheid naar godsdienst op, aldus het CGB, en dat mag niet. Ter Horst zou met heel goede argumenten moeten komen om dergelijke kledingvoorschriften door te kunnen voeren.
    De Kamer legt dit alles naast zich neer door het hoofddoekje niettemin onwenselijk te verklaren. Ter Horst beraadt zich op een reactie.

 


Terug naar Allochtonendebat 2006  , Allochtonen, overzicht  , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]