Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme: pro-allochtone juristen 2008

 

Uit: De Volkskrant, 27-06-2001, van een verslaggeefster.

Hulpgriffier mag hoofddoek dragen

De rechtbank in Zwolle heeft de islamitische studente Ayse Kabaktepe gediscrimineerd op godsdienst door haar niet aan te nemen als hulpgriffier. De vrouw wil tijdens zittingen haar hoofddoek blijven dragen. Volgens de rechtbank is dat in strijd met landelijke kledingvoorschriften voor rechtbanken.
    De Commissie Gelijke Behandeling, die dinsdag met dit oordeel kwam, stelt dat een hulpgriffier wel een hoofddoek mag dragen en dat de gelijke behandeling van mensen met een bepaald geloof van een hogere orde is dan een kledingvoorschrift. Tweedejaars rechtenstudente Kabaktepe is opgelucht: 'Nu weet ik dat ik door kan gaan met mijn studie. Ik vecht niet alleen voor mezelf, maar voor een algemener belang. Rechters met hoofddoek zijn er ook nog niet.'
    Commissielid A. Hendriks: 'Als zo'n voorschrift indirect andere godsdiensten buitensluit, is dat in strijd met de Wet Gelijke Behandeling.'
    De kledingvoorschriften waar de Zwolse rechtbank zich op beroept, stammen uit de negentiende eeuw en houden in dat rechters een toga moeten dragen.  ...
    Volgens de commissie wordt met de uniforme kledingdracht op veel rechtbanken soepel omgegaan: veel kantonrechters en familierechters dragen geen toga tijdens rechtszittingen. Ook stelt de commissie dat een waarnemend griffier een ondersteunende functie heeft en geen recht spreekt, waardoor specifieke kledingvoorschriften niet nodig zijn.
    De rechtbank in Zwolle staat bovendien alleen in zijn afwijzing: bij de Amsterdamse rechtbank werkt al een hulpgriffier met hoofddoek. 'Justitie heeft gezegd te willen moderniseren, dus de discussie over het aanzicht van de rechtbank in een multiculturele samenleving kan beginnen', aldus Hendriks. 'Je moet ervan uitgaan dat de rechterlijke macht op basis van deskundigheid is samengesteld. Een geloofsovertuiging is onvoldoende grond om iemand af te wijzen.'    ...
    De rechtbank in Zwolle liet dinsdag bij monde van president E. Maan weten het oordeel van de commissie niet direct op te volgen. Oordelen van de commissie zijn niet bindend.
    B. van Delden, voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, probeert vanaf januari 2002 meer eenheid te brengen tussen rechtbanken: 'We moeten met meerdere colleges nadenken wat de volgende stap is en een gulden middenweg zien te vinden.'

 

Uit: De Volkskrant, 13-06-2007.
 
Boerka geen reden bijstandskorting

Een moslima is ten onrechte gekort op haar bijstandsuitkering omdat ze een boerka draagt. Dat heeft de Amsterdamse rechtbank dinsdag bepaald. De gemeente Diemen, die de vrouw drie maanden niet wilde betalen, moet haar alsnog een uitkering verstrekken.
    De vrouw is door twee werkgevers geweigerd omdat ze een boerka draagt. Een andere baan, bij een callcenter, wilde ze niet omdat het verkoop voor een loterij betrof. De rechtbank begrijpt dit omdat ‘algemeen bekend is dat moslims niet is toegestaan te gokken’.   ...


IRP:   Het tegenargument is zo voor de hand liggend:


De Volkskrant, 14-06-2007, ingezonden brief van Geert Veen (Veendam)

Boerka

Velen zijn `goedgekeurd` voor een arbeidzaam leven door het UWV, velen zijn aangezet tot solliciteren, ook al was men een paar jaar verwijderd van de pensioengerechtigde leeftijd. Zo zijn er meer beschamende situaties te bedenken. Voor al die mensen is er nu een oplossing: Solliciteer in boerka en voorlopig zijn alle problemen van de baan (Binnenland, 13 juni).

 

De Volkskrant, 14-03-2008, van onze Sander van Walsum

Moslimscholieren Berlijn mogen bidden in pauzes

Volgens rechter is bidden een grondrecht, ook op openbare scholen | Docentenvakbond vreest ‘dramatische gevolgen’


Berlijnse scholen moeten, als daar behoefte aan bestaat, gebedsruimten beschikbaar stellen aan islamitische leerlingen. Volgens de administratieve rechtbank is het bidden een grondrecht dat ook op openbare scholen moet worden gewaarborgd.
    De rechter stelde een 14-jarige gymnasiast in het Berlijnse stadsdeel Wedding in het gelijk die het recht had opgeëist om in de pauzes zijn ‘religieuze plichten’ te vervullen. De rectrix van de school was hem hierin niet ter wille geweest.
    Volgens haar ligt het niet op de weg van een neutrale instelling om het geloofsleven van leerlingen te faciliteren. Het door de rechter gesanctioneerde recht op afzondering van islamitische leerlingen zou bovendien strijdig zijn met de integratieopdracht van de school.
    De docentenvakbond GEW vreest dat de uitspraak vooral op scholen met veel islamitische leerlingen ‘dramatische gevolgen’ zal hebben – ook in logistiek opzicht. ‘Wat moeten we doen als op een school in Neukölln vierhonderd moslims in de pauze willen bidden?’, vraagt een GEW-woordvoerder zich af. ‘Moeten we de gymnastiekzaal ontruimen?’
    Juristen zien in de uitspraak van de rechter een vergrijp tegen artikel 3 van de Duitse Grondwet, waarin is vastgelegd dat niemand vanwege zijn geloof mag worden benadeeld of bevoordeeld. Zij vrezen dat moslims ook in andere maatschappelijke domeinen het recht om te bidden gaan opeisen.
    In de meeste Duitse deelstaten worden ‘informele regelingen’ getroffen voor leerlingen die op school zeggen te willen bidden. Als het onderwijs er niet onder te lijden heeft, wordt hun meestal toestemming verleend.

 

 
De Volkskrant, 11-04-2008, van verslaggever Cor Speksnijder  .2008

Inkomenseis lager bij gezinsvorming

Vonnis haalt streep door beleid huwelijksmigratie | Justitie gaat in hoger beroep
.

Echtgenoten van vreemdelingen, die hun partner naar Nederland willen laten overkomen, hoeven niet langer minstens 120 procent van het minimumloon te verdienen. Dat volgt uit een uitspraak van de rechtbank in Roermond in de zaak van een Sri Lankaanse man die is getrouwd met een in Nederland wonende vrouw. De rechtbank stelde hem in het gelijk.
    Het vonnis haalt een streep door een van de belangrijkste aanscherpingen van de regels voor huwelijksmigratie, waartoe het tweede kabinet-Balkenende met minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie in 2004 besloot.
    De rechtbank bepaalde dat de 120-procentsnorm in strijd is met de Europese richtlijn voor gezinshereniging. Het ministerie van Justitie is in hoger beroep gegaan.
    De echtgenote van de Sri Lankaanse man, die vanwege handicaps is aangewezen op sociale werkvoorziening, heeft een inkomen boven de inkomensgrens voor gezinshereniging (100 procent van de bijstandsnorm). Maar dat voldoet niet aan de eis van 120 procent voor gezinsvorming.
    Terwijl de Nederlandse wet onderscheid maakt tussen gezinshereniging en gezinsvorming, bestaat dit verschil niet in de Europese regelgeving. Van gezinshereniging is sprake als een huwelijk of relatie al bestond voordat de partners in Nederland woonden; is een huwelijk of relatie ontstaan nadat een van de partners zich in Nederland had gevestigd, dan spreekt de wet van gezinsvorming.
    Het is de tweede keer in korte tijd dat een rechter een bres slaat in de regels voor gezinsmigratie. Vorige week bepaalde de Amsterdamse rechtbank dat migranten die zich bij gezin of partner in Nederland willen voegen, niet eerst in eigen land een inburgeringstoets hoeven te halen, zoals Verdonk verplicht had gesteld. Dit examen mag van de rechter ook in Nederland worden afgelegd.

 

Uit: De Volkskrant, 09-07-2009, door Harry Veenendaal, columnist van het Advocatenblad.

Shariarechtbank geen bedreiging voor rechtsstaat

Geert Wilders wil shariarechtbanken verbieden als blijkt dat deze actief zijn in Nederland. Waarom eigenlijk? Zolang niet in strijd wordt gehandeld met het positief geldend recht, bestaat er geen enkele reden om shariarechtspraak niet toe te staan. Het behoud van dergelijke folkloristische cultureel-religieus rechtssystemen zonder privaatrechtelijk effect valt bovendien toe te juichen. Het vormt geen bedreiging voor de rechtsstaat en is belangrijk voor behoud van de cultureel-religieuze identiteit van gelovigen. Bovendien functioneren in Nederland vergelijkbare rechtssystemen naast het geldend recht. ...
    Een van de bekendste andere rechtsstelsels naast het geldend recht is de katholieke codex iuris canonici (wetboek canoniek recht). Zowel de sharia als de codex gaan uit van een goddelijke plan voor een rechtvaardige maatschappij.   ...
    Bepaalde instituten uit het shariarecht worden door de Nederlandse rechter voorwaardelijk toegelaten. De Hoge Raad bepaalde in 2001 dat gebruikmaking van de verstoting (talaq) weliswaar in strijd kan zijn met de Nederlandse openbare orde, maar dat nu er sprake is van een feitelijke duurzame ontwrichting van het huwelijk dit niet zonder meer kan leiden tot afwijzing van het verzoek tot echtscheiding. ...
    Zolang shariarecht zich in Nederland net als de codex manifesteert als een folkloristisch cultureel-religieus stelsel zonder privaatrechtelijk effect, is er geen enkele reden om shariarechtspraak te verbieden zonder dat dezelfde consequentie voor de codex geldt. Gelijke monniken, gelijke nikab.

 

Parool.nl, 24-01-2009, column door Theodoor Holman

Rechters

De rechters die Wilders, zonder proces, al schuldig hebben verklaard, willen de rechtszaal gebruiken als forum voor het publieke debat.
    Die rechters zijn: Mr Tom Schalken, Mr J.P Splint en Mr F.A. Hartsuiker. Het is bijzonder interessant om hun namen te googlen. Schalken blijkt ook publicist in NRC Handelsblad te zijn en schreef het stuk: 'Het OM verkeert in staat van ontbinding.' Dit is dus een rechter die, in de zaak Wilders, het Openbaar Ministerie gepasseerd heeft. Zijn stuk is één grote aanval op het OM.
    Hij besluit met een oproep aan de minister om het OM 'te verplichten' na te denken over 'de meerwaarde van het OM'.
    Schalke heeft er dus belang bij het OM een loer te draaien.
    Daar zitten mensen die het 'uitdagender vinden met een eigen dienstauto in het vergadercircuit rond te rijden (...) dan dronken rijders op de zitting te vervolgen'. 'Het OM trok een veel te grote jas aan. (....) nooit een stevige leiding (...).' Keiharde verwijten. Leg je dat stuk naast de uitspraak van het hof, dan zie je dat Schalken over het hoofd van Wilders het OM een lesje wil leren.
    Rechter Splint is een voorvechter van de multiculturele samenleving, hij is voorzitter van de stichting Folkloristisch Danstheater. Daar haten ze Wilders omdat die tegen subsidies aan dit soort verenigingen is.
    Mr Hartsuiker is iemand met een beperkt inzicht over de vrijheid van meningsuiting.
    Op internet zwerft een vonnis van hem waarin hij zegt over internet: 'De keerzijde is dat een ieder, zonder enige hinder of controle, teksten openbaar kan maken waardoor anderen onnodig gekwetst en gegriefd worden, terwijl met dit openbaar maken dergelijke uitlatingen geen te respecteren doelen worden gediend. Overschrijding van de grenzen van het aanvaardbare dient dan ook te worden bestraft.' Hij pleit voor censuur op internet.
    Krijgt Wilders een eerlijk proces? Deze rechters zeggen dat de rechtszaal een forum is, maar praten niet met journalisten over hun beslissing. Zelf erkennen ze, via artikelen in de krant, dat ze de politiek proberen te beïnvloeden. Ze kunnen niet ontslagen worden.
    Rechtstaat?
 

De Volkskrant, 07-07-2009, door Janny Groen en Annieke Kranenberg 8 jul.2008

Accent | Strafrecht

Advocaat strijdt tegen Marokkaans cynisme

De criminaliteitsstatistieken laten duidelijk zien dat Marokkaanse jongeren meer dan gemiddeld in aanraking komen met het Nederlandse strafrecht. ‘Maar de manier waarop het strafrecht werkt is onvoldoende bekend. Toch hebben velen daar een stevige mening over’, zegt advocaat Khalid Kasem, die in juni op de site marokko.nl een rechtbankrubriek is begonnen.
    Zijn kantoor (Van Oosten Advocaten) heeft veel Marokkaanse cliënten. Kasem ziet ‘groeiend cynisme’ bij hen. ‘Zo van: een eerlijk proces krijgen we toch niet. Je bent al veroordeeld voordat je een voet in de rechtszaal zet.’
    Kasem vindt het van groot belang dat het vertrouwen in de rechtspraak wordt vergroot. ‘Primair is dat de taak van de overheid, maar die doet te weinig.’
    In zijn rubriek op de bij Marokkaanse jongeren populaire site behandelt Kasem elke twee weken een (waargebeurde) rechtszaak. Daarbij gaan de bezoekers op de stoel van de rechter zitten.
    Kasem geeft een beschrijving van de zaak, compleet met de eis van de officier van justitie, maar houdt het vonnis nog even achter. De bezoekers gaan met elkaar in discussie over de schuldvraag en de strafeis.
    De eerste zaak is inmiddels afgerond. Die ging over twee overvallers met bivakmutsen die een man beroofden en in elkaar sloegen. De buit was 100 euro en een mobiele telefoon. Muts en telefoon zijn met dna-sporen teruggevonden. De sporen leidden naar Mohammed. Die zweeg aanvankelijk, maar hing uiteindelijk een ongeloofwaardig verhaal op over hoe het kon dat zijn dna is aangetroffen, terwijl hij nooit op de plaats van het delict was geweest. De officier eiste acht jaar cel.
    Kasem: ‘Zo’n driehonderd bezoekers hebben fel gediscussieerd. 67,5 procent veroordeelde Mohammed en 37,5 procent ging voor vrijspraak.’ De echte rechter sprak Mohammed vrij, omdat wettig en overtuigend bewijs ontbrak. ‘Zo krijgen de bezoekers inzicht in wat bewijs is en dat een vermoeden van schuld onvoldoende is’, zegt Kasem.
    De draaideurcrimineeltjes zelf bereikt hij echter niet. Kasem: ‘Maar dat is ook niet de bedoeling. Belangrijker is bij de gemeenschap meer begrip te kweken voor de manier waarop het strafrecht werkt.’

 

Uit: De Volkskrant,


Van onze verslaggever Robin Gerrits
gepubliceerd op 21 oktober 2008 07:45, bijgewerkt op 21 oktober 2008 08:58

Illegale Nigeriaanse mag toch aan studie beginnen

Hogeschool van Amsterdam weigerde een illegale studente. Van de rechter mag dat niet, dus begint ze maandag.

Tot haar eigen verbazing begint een 19-jarige Nigeriaanse maandag, direct na de herfstvakantie, aan haar studie Voeding en Diëtetiek. Van de rechter moet de Hogeschool van Amsterdam (HvA) haar per direct toelaten tot de studie, hoewel haar eerder de toegang was geweigerd.

De HvA deed dat op grond van de Wet op het Hoger en Wetenschappelijk onderwijs, die stelt dat wie inschrijft hier legaal moet verblijven. En hoewel ze al dertien jaar in Nederland is en met goede cijfers haar havo afrondde, verblijft ze hier illegaal.

De Nigeriaanse baalde ervan: al haar ex-klasgenoten waren al aan het studeren en zij moest maar op haar handen zitten. Volgens Kees Koppenol, hoofd juridische zaken van de hogeschool, moet de HvA zo handelen omdat ze geen bekostiging krijgt voor illegale studenten.

Advocaat Klaas beriep zich op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, waarin geen onderscheid wordt gemaakt tussen minder- en meerderjarigen. Niemand mag onderwijs worden onthouden, stelt het letterlijk.

Maar de rechter wilde geen principiële uitspraak doen. Omdat voor de Nigeriaanse inmiddels een nieuw verzoek loopt voor een verblijfsvergunning (de rest van haar gezin heeft er al een), besloot hij dat ze toegang moet krijgen in afwachting van de nieuwe aanvraag.

‘Een vergaand besluit’, vond de advocaat. ‘Fantastisch dat ze nu al kan beginnen. Maar het betekent ook dat andere meerderjarig geworden illegalen aan hoger onderwijs mogen beginnen als er een aanvraag loopt.’
..


IRP:  

Uit: De Volkskrant, 25-02-2008, van verslaggever Wilco Dekker (volledig artikel hier uitleg of detail )


IRP: 
 

Uit: De Volkskrant, 06-03-2008, van verslaggever Henk Müller (volledig artikel hier uitleg of detail )

 

De Volkskrant, 13-06-2007.
 
Boerka geen reden bijstandskorting

Een moslima is ten onrechte gekort op haar bijstandsuitkering omdat ze een boerka draagt. Dat heeft de Amsterdamse rechtbank dinsdag bepaald. De gemeente Diemen, die de vrouw drie maanden niet wilde betalen, moet haar alsnog een uitkering verstrekken.
De vrouw is door twee werkgevers geweigerd omdat ze een boerka draagt. Een andere baan, bij een callcenter, wilde ze niet omdat het verkoop voor een loterij betrof. De rechtbank begrijpt dit omdat ‘algemeen bekend is dat moslims niet is toegestaan te gokken’.
    Diemen vindt dat de vrouw wegens ‘verwijtbare gedragingen’ geen baan kan vinden, maar de rechtbank oordeelt anders: via goede bemiddeling zou de vrouw een baan kunnen vinden.

 

Volkskrant.nl, 29-06-2009, van verslaggeefster Charlotte Huisman

Fraude Marokkaans politicus 'niet met opzet'

Een 68-jarig parlementslid in Marokko heeft volgens de Utrechtse rechtbank niet met opzet fraude gepleegd in de periode dat hij in Utrecht een bijstandsuitkering ontving.
    De man heeft onjuiste gegevens verstrekt, maar opzet kan niet worden bewezen, oordeelde de rechter maandag. De verdachte had volgens de rechter een stuk grond in Marokko geërfd dat de hoogte van zijn uitkering had kunnen beïnvloeden.
    Hij kreeg geen straf opgelegd, omdat volgens de rechter de rechtsgang te lang heeft geduurd en omdat de man al genoeg gestraft zou zijn door de publiciteit. Die publiciteit wordt aangewakkerd door het PvdA-kamerlid Hans Spekman, dat in 2005, als wethouder in Utrecht, aangifte deed tegen de man.

'Klassejustitie'
‘Deze uitspraak riekt naar klassejustitie’, vindt Spekman. Volgens Spekman heeft Marokko zich met de zaak bemoeid en heeft Buitenlandse Zaken vervolgens druk uitgeoefend om de rechtsgang te frustreren.
    Uit onderzoek van de gemeente Utrecht bleek dat de man met zijn familie grond had geërfd in Marokko ter waarde van 450 duizend euro, en dat hij daar raadslid was, terwijl hij in Utrecht een bijstandsuitkering ontving. Inmiddels zit de man in het Marokkaanse parlement. De bestuursrechter oordeelde eerder op basis van deze documenten dat hij zijn ontvangen uitkering in de periode 1997-2003 moet terugbetalen. Die uitspraak is onherroepelijk.

Spekman 'niet goed wijs'
Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie noemt het ‘uitgesloten dat er invloed van buiten is uitgeoefend op de rechtsgang’. Advocaat Hans Langenberg noemt Spekman ‘niet goed wijs’. ‘Deze uitlatingen zijn ongehoord voor een parlementariër. Spekman heeft er een persoonlijke zaak van gemaakt.’
    Volgens Langenberg stelt de erfenis weinig voor, omdat hij deze met tien anderen moet delen. De advocaat zegt dat zijn cliënt veel last heeft gehad van de uitlatingen van Spekman. ‘Hij is echt te kakken gezet en hij is slechts veroordeeld op basis van een zeer miniem feit. Er is geen sprake van bijstandsfraude, want vóór 2003 had hij een onbetaalde functie. In 2003 heeft hij netjes zijn uitkering opgezegd, omdat hij geld ging verdienen als parlementariër

(alleen eerste deel in krant)

 
Leids universiteitsblad Mare, 21-06-2007, door Arjen van Veelen 22 jun.2007

Dit hoort zo, denkt de dader

Rechters moeten meer rekening houden met de culturele achtergrond van verdachten, vindt Leids docent strafrecht en promovendus Jeroen ten Voorde. 'Alsof de multiculturele samenleving in de rechtspraak nog niet is doorgedrongen.'


Tussentitel: De staat is niet neutraal

Een asielzoekster uit Angola heeft een pleegzoon van een jaar of tien. Het jongetje is niet altijd gehoorzaam. Zijn pleegmoeder wordt dan boos. Dat uit zich in ernstige mishandelingen. Ze zet het jochie met zijn blote billen op de gloeiende radiator. Ze drukt een hete vork op zijn nek, zijn borst en in zijn schaamstreek.
    Juni vorig jaar stond ze voor de rechter wegens zware mishandeling. Haar raadsman beriep zich op de strafuitsluitingsgrond 'rechtsdwaling': hij stelde dat de Angolese vrouw - die nog maar net in ons land was - niet wist wat de Nederlandse regels zijn van de ouderlijke tucht. Het hof deed het verweer af met de frase dat 'deze opvatting geen steun vindt in het recht'.
    'Waar ik moeite mee heb', zegt promovendus Jeroen ten Voorde, docent strafrecht in Leiden, 'is die halve zin'. Hij snapt de uitspraak van het hof wel. De mishandeling was zeer ernstig, tenslotte. Maar hoe ernstig ook: wanneer de advocaat een beroep doet op een strafuitsluitingsgrond, mag de rechter dat nooit in een bijzin afdoen. 'Een rechter heeft een publieke functie. Leg uit wat je doet. Laat zien hoe je met die cultuur omgaat.'
    De Angolese vrouw pleegde een zogenoemd 'cultureel delict'. De definitie daarvan: een strafbaar feit volgens het Nederlands recht, dat volgens het recht van de minderheidsgroep waartoe de verdachte behoort geen strafbaar feit is (of zelfs wordt toegejuicht). Zoals bijvoorbeeld eerwraak. Of vrouwenbesnijdenis. De dader en zijn omgeving denken: dit hoort zo. Volgens de Nederlandse wet worden beide delicten echter zwaar gestraft. De cultuur van de verdachte geldt niet als verzachtende omstandigheid - eerder als een reden om zwaarder te straffen, zo lijkt het.
    Ten Voorde hoopt deze maand op de problematiek van culturele delict in het strafrecht te promoveren aan de Erasmus Universiteit. Hij vindt dat rechters 'cultuurgevoeliger' moeten zijn.
... De rechter had moeten kijken naar de culturele omstandigheden.' ...

Maar we zijn toch in Nederland?
'Ik pleit niet voor een collectief recht, dat als jij eerwraak pleegt, je automatisch straffeloos bent omdat je bij een groep hoort die eerwraak goedkeurt. Absoluut niet. Maar het strafrecht is gefundeerd op de democratische rechtstaat en heeft de opdracht om binnen grenzen met culturele verschillen rekening te houden.
    'Dat hoeft niet tot straffeloosheid te leiden; wel tot een onderzoeksplicht. Op het moment dat u een strafbaar feit pleegt, en er is een relevante omstandigheid waar niemand aan denkt, dan wilt u zelf ook dat die wordt meegewogen.'

Moet een rechter niet 'kleurenblind' zijn?
'Ik pleit er voor dat een rechter die kleuren juist opzoekt. Dat komt voort uit mijn idee van de democratische rechtstaat. In een democratische rechtsstaat moet mijns inziens rekening worden gehouden met culturele verschillen, niet alleen in de private sfeer, maar ook publieke. Dus ook in de rechtbank.
    'In Frankrijk is de opvatting - die Paul Cliteur in Nederland ook aanhangt - dat de staat neutraal is. Die neutraliteitsgedachte vind ik niet houdbaar, omdat de rechtstaat zelf cultureel is. Ik ben meer een volger van Montesquieu die zegt dat de legitimiteit van het recht afhangt van de mate waarin die door burgers wordt begrepen en geaccepteerd. Als een samenleving verandert, kan een neutraal recht die ontwikkeling niet goed genoeg volgen.
    'De kwaliteit van bijzonder onderwijs, bijvoorbeeld, het probleem van hoofddoekjes, de culturele delicten - dat soort problemen kan de staat alleen begrijpen als hij bereid is de discussie aan te gaan. Het risico is dat het recht zich vervreemdt van de maatschappij als het onvoldoende rekening houdt met culturele verschillen.'

Dus een rechter moet behalve DNA- en statistiek- ook winti-expert worden?
'Dat is een misvatting. Een rechter is geen antropoloog en moet zich ook niet zo gaan gedragen. Maar de rechter moet ook niet denken: ik weet er niets van dus ik ga er niet verder op in. Als hij het niet weet moet hij besluiten: ik heb informatie nodig. Wie kan me dat bieden? Een deskundige. Simpel gezegd: rechters moeten niet bang zijn om de culturele achtergrond van een verdachte mee te wegen. Ik denk dat er soms te makkelijk overheen wordt gestapt. Alsof de multiculturele samenleving in de rechtspraak nog niet is doorgedrongen.'
 

IRP:   De promovendus heeft het formele deel van zijn werk goed gedaan. Daar waar dit soort discussies nogal omfloerst worden door ontkenningen, houdt Ten Voorde het bij de argumenten, en maakt het niet erg veel mooier dan het is.

En dat is niet mooi. Want waar ten Voorde in antwoord op vragen expliciet stelt dat het resultaat van het extra onderzoek, de extra kennis en de extra overwegingen niet tot veranderingen in een vonnis zouden moeten leiden, zijn dat extra onderzoek, de extra kennis en de extra overwegingen natuurlijk alleen zinvol als dat wel het geval is. En in feite pleit ten Voorde daar dus ook voor. hetgeen te duidelijkste blijkt uit het aantal malen dat hij pleit voor het betrekken van de culturele factor - 'binnen grenzen', maar dat is hetzelfde als "binnen grenzen" zwanger zijn: een beetje rekening houden is "rekening houden".

Nu de implicaties. Laten we uitgaan van het feit dat het Nederlandse rechtssysteem de norm is, en dat dat gebaseerd is op de Nederlandse normen en waarden van hoe met elkaar om te gaan. Dit Nederlandse systeem beschouwen we als de normale beschaafde omgangsvormen.

Ten Voorde houdt een pleidooi om dit systeem aan te passen, vanwege de aanwezigheid in Nederland van mensen met een andere cultuur, met andere normen en waarden - Ten Voorde legt die laatste band zeer duidelijk, door zijn voorbeelden. En het behoeft ook geen betoog dat aanpassing in niveau-termen een kwestie van verlaging is: uit het gehele stuk blijkt dat hij geen strengere, maar minder strenge normen wil aanleggen bij het beoordelen van wetsovertredingen, van de beoordeling van wandaden begaan versus anderen.

Volgende implicatie: als de aanpassing van onze normen en waarden van het rechtssysteem aan dat van andere culturen een verlaging is, betekent dat dat die andere culturen zelf lager gewaardeerd moeten worden - tenzij er andere, hogere waarden tegenover staan, maar daar van is tot nu bij de betrokken culturen geen enkel teken van geweest. De wens van Ten Voorde dat wij onze normen moeten verlagen ten einde andere culturen ten gerieve te zijn, is dus niet minder dan de uitspraak dat die andere culturen lager staan.

Al met al is al dit werk dus als volgt samen te vatten: Leidse rechtendocent bepleit de culturele achterstand van allochtone culturen. In meer volkse termen: Ten Voorde bepleit hun achterlijkheid.

 

22 maart 2007

Duitse rechter: tuchtigen mag van Koran
Van onze correspondent Sander van Walsum


BERLIJN - Een kantonrechter in Frankfurt heeft onder verwijzing naar de Koran geweigerd het huwelijk van een Marokkaans echtpaar versneld te ontbinden. De mishandeling waarvan de vrouw het slachtoffer is, rechtvaardigt volgens de (vrouwelijke) rechter geen echtscheiding, omdat het in de ‘cultuurkring’ van de betrokkenen ‘niet ongebruikelijk is dat de man tegenover de vrouw het recht op tuchtiging uitoefent’.

Print
Nieuwsbrieven
E-mail dit artikel
Meer over dit onderwerp
Stuur me mail over

UitlegDe uitspraak is door velen opgevat als een onthutsend bewijs van de ‘sluipende islamisering van de Duitse samenleving’. Ook in een aantal recente gevallen van ‘eerwraak’ heeft de rechter de culturele achtergrond van de daders als een verzachtende omstandigheid aangemerkt.

Reinhard Singer, hoogleraar Familierecht aan de Berlijnse Humboldt Universiteit, heeft het Frankfurtse vonnis als volgt geïnterpreteerd: ‘Een Marokkaanse vrouw die binnen haar eigen culturele kring trouwt, geeft daarmee te kennen ermee in te stemmen dat zij wordt mishandeld.’ Hij noemt dit ‘absurd’.

'Vernietigend signaal'
‘Het vonnis is een vernietigend signaal voor islamitische vrouwen’, oordeelt Bondsdaglid Kristina Köhler (CDU). Het is ‘onverdraaglijk en weerzinwekkend’ dat een Duitse rechter zich door niet-westerse rechtsopvattingen laat leiden. ‘Voor de Duitse rechtspraak zou noch de Bijbel noch de Koran ter zake moeten doen’, meent Josef Winkler van De Groenen.

Verschillende politici hebben aangedrongen op disciplinaire maatregelen tegen de kantonrechter. Inmiddels heeft zij de omstreden echtscheidingszaak aan een collega moeten afdragen, maar daarmee kan volgens de justitiewoordvoerders van CDU en SPD in de Bondsdag de kous niet af zijn.

De eis tot ‘versnelde echtscheiding’ werd vorig jaar ingediend door een 26-jarige vrouw van Marokkaanse afkomst. De gangbare praktijk in Duitsland is dat een huwelijk pas een jaar na de feitelijke breuk formeel wordt ontbonden. De sinds 2000 getrouwde vrouw, moeder van twee kinderen, wilde echter niet zolang wachten, uit beduchtheid voor aanhoudend geweld van haar echtgenoot.

 

De Volkskrant, 14-03-2008, van onze Sander van Walsum

Moslimscholieren Berlijn mogen bidden in pauzes

Volgens rechter is bidden een grondrecht, ook op openbare scholen | Docentenvakbond vreest ‘dramatische gevolgen’


Berlijnse scholen moeten, als daar behoefte aan bestaat, gebedsruimten beschikbaar stellen aan islamitische leerlingen. Volgens de administratieve rechtbank is het bidden een grondrecht dat ook op openbare scholen moet worden gewaarborgd.
    De rechter stelde een 14-jarige gymnasiast in het Berlijnse stadsdeel Wedding in het gelijk die het recht had opgeëist om in de pauzes zijn ‘religieuze plichten’ te vervullen. De rectrix van de school was hem hierin niet ter wille geweest.
    Volgens haar ligt het niet op de weg van een neutrale instelling om het geloofsleven van leerlingen te faciliteren. Het door de rechter gesanctioneerde recht op afzondering van islamitische leerlingen zou bovendien strijdig zijn met de integratieopdracht van de school.
    De docentenvakbond GEW vreest dat de uitspraak vooral op scholen met veel islamitische leerlingen ‘dramatische gevolgen’ zal hebben – ook in logistiek opzicht. ‘Wat moeten we doen als op een school in Neukölln vierhonderd moslims in de pauze willen bidden?’, vraagt een GEW-woordvoerder zich af. ‘Moeten we de gymnastiekzaal ontruimen?’
    Juristen zien in de uitspraak van de rechter een vergrijp tegen artikel 3 van de Duitse Grondwet, waarin is vastgelegd dat niemand vanwege zijn geloof mag worden benadeeld of bevoordeeld. Zij vrezen dat moslims ook in andere maatschappelijke domeinen het recht om te bidden gaan opeisen.
    In de meeste Duitse deelstaten worden ‘informele regelingen’ getroffen voor leerlingen die op school zeggen te willen bidden. Als het onderwijs er niet onder te lijden heeft, wordt hun meestal toestemming verleend.

 

 
Telegraph.co.uk, 6 juli 2008, .2008

Muslims in Britain should be able to live under sharia, says top judge
By Christopher Hope and James Kirkup
Last Updated: 6:10PM BST 04/07/2008
Muslims in Britain should be able to live according to Sharia, the country's most senior judge has said.

Suggestions that Sharia law can be used to help govern issues like family disputes and the sale of financial products have drawn criticism
Lord Phillips of Worth Matravers, the Lord Chief Justice, strongly backed Rowan Williams, the Archbishop of Canterbury, over his suggestion earlier this year that aspects of sharia should be adopted in Britain.

The archbishop's remarks sparked a national debate and led to calls for his resignation.

Risking inflaming that controversy again, Lord Phillips has said that Muslims in Britain should be able to use sharia to decide financial and marital disputes.

Article continuesadvertisement
The judge did add that only the criminal courts should have the power to decide when a crime has been committed and when to impose punishment.

But his suggestion that different religious groups should run their affairs according to different rules sparked warnings that community cohesion could be undermined.

In a speech at the East London Muslim Centre, Lord Phillips said it was "not very radical" for Dr Williams to argue that sharia can be used to help govern issues like family disputes and the sale of financial products.

Lord Phillips said: "It is possible in this country for those who are entering into a contractual agreement to agree that the agreement shall be governed by law other than English law."

Therefore, he said, he could see no reason why sharia should not be used to settle disputes in this country.

He said: "There is no reason why principles of sharia, or any other religious code, should not be the basis for mediation or other forms of alternative dispute resolution."

He added: "It must be recognised however that any sanctions for a failure to comply with the agreed terms of the mediation would be drawn from the laws of England and Wales."

Sharia suffered from "widespread misunderstanding" in Britain, Lord Phillips said.

"Part of the misconception about sharia is the belief that sharia is only about mandating sanctions such as flogging, stoning, the cutting off of hands or death for those fail to comply with the law," he said.

"In some countries the courts interpret sharia as calling for severe physical punishment. There can be no question of such courts sitting in this country, or such sanctions being applied here."

The judge said Dr Williams had been misunderstood when it was reported in February that he said British Muslims could be governed by Sharia.

Lord Phillips said that the archbishop was saying only that "it was possible for individuals voluntarily to conduct their lives in accordance with Sharia principles without this being in conflict with the rights guaranteed by our law".

There is already scope in English law for some communities to use their own religious codes to resolve disputes. Orthodox Jews can use the Beth Din rabbinical courts to decide on matters including divorce.

However some critics say that women marrying under sharia do not have the same rights as in English law, and could lead to them being treated as second class citizens as far as divorce settlements, custody of children and inheritance go.

Muslim and Christian politicians expressed fears that at a time of heightened tensions, encouraging Muslims to live by their own distinct rules could make it harder for different communities to integrate.

Khalid Mahmood, Labour MP for Birmingham Perry Bar and a practising Muslim, said that allowing sharia in parts of the UK would be divisive.

He said: "This would create a two-tier society. It is highly retrograde. It will segregate and alienate the Muslim community from the rest of British society.

"The majority of British Muslims want to live only under British law and they would reject anything that means they are treated differently.

"What Lord Phillips and the archbishop are discussing is something that is completely outside their area of understanding."

Philip Davies, the Conservative MP for Shipley, said Lord Phillips' suggestion was "totally unacceptable."

He said: "It is very unhelpful for community cohesion. This is the sort of thing that builds up tensions in areas like mine, in places like Bradford. Sharia law has got no place in any shape or form in British law."

Andrew Selous, a Tory MP and chairman of the all-party Christians in Parliament group, said calls like those made by Lord Phillips and the archbishop were "worrying."

He said: "As far as people of all faiths are concerned, it is important that we are all equal under one United Kingdom law. It will lead to more community tensions rather than less."

Lord Ahmed, a Labour peer and practicing Muslim, said there was a "big debate" among British Muslims about whether and how Sharia should apply in the UK.

He said: "There is a risk that this would make it harder for communities to integrate -- we all need to do more to integrate, and mainstream society has to do more as well."

"We should have one law for everyone in the UK, but there may be very rare occasions when exceptions have to be made, like for marriage, divorce and food."

A Muslim lawyer said that raising the prospect of allowing people to live under Sharia in Britain would "alarm" people.

Mahmud Al Rashid, spokesman from the Association of Muslim Lawyers, said: "There is massive misunderstanding about what Sharia is. It is not a single law."

A spokesman for Dr Williams said: "We welcome the speech given by the Lord Chief Justice as a positive and constructive contribution to this important and ongoing debate."

Cardinal Cormac Murphy O'Connor, the Archbishop of Westminster and leader of Britain's Catholics, said that people should live under the laws of the UK.

His spokesman said: "As the Cardinal has consistently said and indeed said earlier this year, was that Britons should abide by and be subject to the law of the land."

Downing Street said the Government's position on the issue of Sharia had been made clear at the time of the controversy over the Archbishop's speech.

"We think that British law should be based on British values and determined by the British Parliament," the Prime Minister's spokesman said.

Baroness Warsi, the Conservative shadow minister for community cohesion, backed the judge.

She said: “The Lord Chief Justice's speech is a very clear and unifying speech for our communities in Britain.

”I specifically endorse the points made by Lord Phillips that with equality of rights come responsibilities. It is absolutely essential that everyone in this country is treated equally by the law but it is important that everyone is equally subject to it, and that the same laws apply equally to everyone.”

Uit: De Volkskrant, 29-06-2009, van correspondent Diederik van Hoogstraten

Hoogste rechter VS wijst positieve discriminatie af

Een rechterlijk besluit van Sonia Sotomayor, die is benoemd tot lid van het Hooggerechtshof van de VS, is maandag nietig verklaard door haar toekomstige collega’s. De zaak ging over positieve discriminatie, een gevoelige kwestie voor de latina Sotomayor en de zwarte president Barack Obama.
    Het negenkoppige Hof in Washington oordeelde dat tegen blanke brandweerlieden in New Haven (nabij New York) was gediscrimeerd om te voorkomen dat zwarten zouden worden achtergesteld.
    Dit was ‘niet te rechtvaardigen’, aldus het arrest. Sotomayor had het eerder wel aanvaardbaar genoemd dat blanken nadeel ondervonden omwille van positieve discriminatie.
    ... Conservatieve critici wezen vaak op de zaak, want volgens hen bleek er uit dat de meningen van de Puerto-Ricaanse Sotomayor een te grote rol speelden in haar jurisprudentie.    ...
    De brandweerlieden hadden een zaak aangespannen nadat een promotie-test waarvoor ze waren geslaagd ongeldig was verklaard omdat hij ‘te moeilijk’ voor minderheden werd geacht. De verantwoordelijke burgemeester, die van New Haven, had hiermee een juridisch conflict met minderhedenorganisaties willen verhinderen.
    De brandweerlieden betoogden dat hun burgerrechten waren geschonden: discriminatie door positieve discriminatie. De eerste rechter wees de redenering van de brandweerlieden af, en weigerde de zaak in behandeling te nemen.
    Vervolgens kreeg het gerechtshof waar Sotomayor werkte de zaak onder ogen. Deze rechters oordeelden dat het binnen de wet paste om de blanken geen promotie te geven.
    Het Hooggerechtshof wees het motief van het ongeldig verklaren van de test van de hand: ‘De angst voor processen kan op zichzelf niet rechtvaardigen dat een werkgever zich op ras beroept en daarmee individuen achterstelt die het examen wel haalden.’
    Deze uitspraak zal zeker een rol spelen in de hoorzittingen van Sotomayor, die half juli beginnen. ... Mitch McConnell, de conservatieve fractieleider, zei eerder te vrezen dat Sotomayor geen oog heeft voor ‘het verschil tussen persoonlijke opvattingen en de wet’.

 


Naar Cultuur, multiculturalisme , Cultuur, eenheid , Allochtonen overzicht  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]