Bronnen bij Democratie, praktisch: een discussie Er lijkt geen
beter alternatief voor democratie voorhanden. Toch zijn er vele klachten over
het functioneren ervan. Veel daarvan wordt geassocieerd met de de aard van de
kiezers, veelal neerkomend op ze zijn niet deskundig genoeg. Dus lijkt er een
simpele oplossing: selectie. Maar dan is het geen democratie meer, is de
standaard tegenwerping, maar iest als aristocratie. Dat laatste is echter niet
helemaal hetzelfde: bij aristocratie wordt er niet gekozen door anderen -
aristocraten bepalen zelf wie aristocraten, "waardig", zijn.
De
Volkskrant, 31-12-2004, ingezonden brief van Kemal Inci, Deventer
Domme kiezer heeft helaas evenveel stem als slimme
Is de vrijheid van meningsuiting heilig en onbegrensd"? Moet vrijheid van
meningsuiting in dienst staan van de menselijke waardigheid of mag het die ook
ondermijnen? Hoe is de vrijheid van meningsuiting te verenigen met de islam? Dit
zijn de vragen die mij en vele anderen bezighouden.
De menselijke waardigheid is het centrale thema dat gelovigen
en niet-gelovigen met elkaar verbindt.
De menselijke waardigheid wordt volledig gediend in een
zuivere democratie, waarin de in bewustzijn en wijsheid hoogwaardige kiezer
optimaal tot zijn recht komt in zijn invloed op zijn leefwereld waaraan hij zijn
voortbestaan, waardigheid en identiteit ontleent.
Momenteel kan er geen sprake zijn van een zuivere democratie
gezien de angstaanjagend lage kwaliteit van het electoraat. Immers, de kracht en
kwaliteit van een democratie hangen af van het bewustzijn en de wijsheid van de
kiezer.
In de huidige democratieën heeft de domme kiezer evenveel
stem als de slimme kiezer, de onbewuste evenveel als de bewuste, de onwetende
evenveel als de wetende, de onverantwoordelijke evenveel als de
verantwoordelijke, de gewetensloze evenveel als de gewetensvolle en de asociale
evenveel als de sociale.
Een praktische oplossing voor een hogere kwaliteit van de
democratie is de invoering van een gewogen stem waarbij de wijsheid van de
individuele kiezer aangaande de menselijke waardigheid maatgevend is.
Vanwege het ontbreken van een universele maatstaf voor
menselijke waardigheid is dit helaas (nog) niet haalbaar. Daarom is het enige
reële alternatief de kiezer bewuster en wijzer te maken.
Bij het bewustwordingsproces is de uitwisseling van
informatie van wezenlijk belang. De absolute voorwaarde voor uitwisseling van
informatie is de vrijheid van meningsuiting.
De vrije meningsuiting moet echter niet worden gezien als een
verworven recht op ordinaire of artistieke zelfexpressie maar als de
democratische plicht van verantwoordelijke en zichzelf respecterende individuen.
De vrije meningsuiting moet in dienst staan van de menselijke waardigheid en
tevens hierdoor worden begrensd.
De vrijheid van meningsuiting heeft echter totaal geen
betekenis zonder de bijbehorende invloed. Een mening zonder een luisterend oor,
een mening zonder platform, een mening beantwoord met onbetrokkenheid en
desinteresse, een mening die in zijn, (onverschilligheid camouflerende) 'waarde'
wordt gelaten, is een betekenisloze verplaatsing van lucht die alleen tot
apathie, frustratie of agressie kan leiden.
Daarom moet de op vrije meningsuiting gebaseerde dialoog tussen
conflicterende partijen nooit door angst of superioriteitsgevoelens worden
vermeden, zoals vaak door politici geopperd, maar juist met waardigheid en
vertrouwen in alle openheid worden aangegaan.
Indien dialoog wordt vermeden zullen de conflicterende
partijen, de good guys versus de bad guys, wat uiteraard
afhankelijk is van het perspectief, hun macht en onmacht gebruiken in woord en
daad om eigen bestaansrecht te bevechten met ondermijning van de universele,
ware identiteit en menselijke waardigheid tot gevolg. De zogenaamd
terroristische aanslagen en de preventieve oorlogen hiertegen zijn te zien als
trieste uitingsvormen hiervan.
Ik wens de mens in het nieuwe jaar veel wijsheid toe in de
totstandbrenging van de universele identiteit en menselijke waardigheid.
De Volkskrant, 08-01-2005, ingezonden brief van V.A.M. Schaaf
(Amstelveen)
Het domme electoraat en de democratie
In de Volkskrant van 31 december (U-pagina) heb ik met stijgende
verbijstering het ingezonden stuk gelezen van Kemal Inci uit Deventer over
vrijheid van meningsuiting, democratie en het domme electoraat. Misschien mag ik
eerst even de definitie van 'democratie' uit Van Dale Groot Woordenboek der
Nederlandse Taal voor Kemal Inci aanhalen: 'staatsvorm waarin het volk (door
vertegenwoordigers) zichzelf regeert en vrijelijk zijn meningen en wensen kan
uiten'. Het volk wordt hier mijns inziens geduid als de legale bewoners van een
land, maar nergens staat dat dit volk alleen democratisch kan zijn als het de
wijsheid in pacht meent te hebben. Toch is het dit wat Kemal Inci in zijn brief
aangeeft: 'de angstaanjagend lage kwaliteit van het electoraat' verhindert de
zuivere democratie. Om dan vervolgens de euvele moed te hebben te suggereren dat
de 'wijze' kiezer meer stemrecht zou moeten hebben dan de 'domme' kiezer, zo er
al een maatstaf is voor wijs en dom. Hier is iemand aan het woord die dan ook
werkelijk niets van democratie heeft begrepen, een domme kiezer!! Hierna komt
ook nog een idee om de vrijheid van meningsuiting te beperken door de
'menselijke waardigheid'. Waar hij totaal aan voorbijgaat, is dat 'vrijheid'
juist niet betekent 'beperking'. En zo gaat hij nog enige tijd door: een mening
zonder luisterend oor, zonder platform veroorzaakt apathie, frustratie of
agressie. Welnee, een mening zonder luisterend oor of platform veroorzaakt
helemaal niets, want zonder luisterend oor is er dus kennelijk niemand
geïnteresseerd!! Dialogen zijn naar zijn mening ook alleen maar tussen
conflicterende partijen, waarvan er één goed is en één slecht. Kennelijk heeft
hij nog nooit gehoord van tegenovergestelde of gewoon verschillende meningen,
die de dialoog gebruiken om elkaar beter te begrijpen om samen tot een oplossing
te komen.
Ik vind dit een heel eng schrijfsel en dan eng in de zin van
angstaanjagend en zeer beperkt van geest. Ik wens Kemal Inci veel wijsheid toe
en zeer veel ruimte van geest in ons democratische land .
De Volkskrant, 15-01-2005, ingezonden brief van Jos Koning (Nijmegen)
Stemexamen
Op de U-pagina van 8 januari verwijt V.A.M. Schaaf Kemal Inci dat deze het
begrip democratie niet letterlijk neemt: een deel van de kiezers is zó dom dat
hun stem volgens Inci minder zwaar zou moeten wegen. Natuurlijk is het niet
moeilijk die stelling als ondemocratisch af te schieten. Maar dat neemt niet
wet, dat kiezersdomheid een mogelijk gevaar is voor beleid en toekomst. Ik wil
niet geregeerd worden door lieden die gekozen zijn omdat ze zo'n lekker kontje
hebben, of een flitsende oneliner uitkramen.
Ik zou graag aan kiezers als eis willen stellen dat ze de
belangrijke punten van de partij of de politicus op wie ze stemmen ook echt
kennen, en dat ze weten wat die partij of politicus de afgelopen periode gedaan
heeft. Laat de partijen het vooraf eens worden over een aantal multiple
choice-vragen die de stemcomputer stelt aan de kiezer. Als je aangeeft op
nr. 1 van de VVD te willen stemmen moet je enkele vragen over beleid en
programma van de VVD beantwoorden. Bij 80 procent goede antwoorden wordt je stem
geaccepteerd. De discussies vooraf over de te stellen vragen zullen politiek en
democratisch heel verhelderend zijn.
Uit:
De Volkskrant, 14-09-2006, door Gerard Reijn (volledig artikel hier
)
Peiling | Democratie en sharia
Sharia met tweederde meerderheid?
Minister Donner van Justitie vindt dat, als tweederde van de bevolking dat wil,
de sharia maar moet worden ingevoerd. Wat kan een democratie doen als de
meerderheid anti-democratisch is?
Herman von der Dunk, historicus: ‘Er zijn situaties dat de democratie
alleen is te beschermen met ondemocratische middelen, dat is de paradox.
Democratie gaat ervan uit dat de mens redelijk is en de meerderheid altijd
gelijk heeft. Maar de meerderheid is gemakkelijk te manipuleren. In Amerika
hebben ze de domste president ooit verkozen. En het wordt steeds erger, want met
de opkomst van internet kan elke rancuneuze gek zijn zegje doen.’
Paul Cliteur, hoogleraar rechtswetenschappen: ‘We mogen hopen dat we
democratisch voldoende weerbaar zijn om de groepen te weren die de democratie
willen afschaffen of serieus willen schaden. Formalistisch gesproken heeft
Donner gelijk. Maar de sharia is niet te verenigen met heel veel internationale
grondrechten en die staan boven onze wet.
‘Wat ik veel verontrustender vind, is dat Donner blijk geeft
van zeer primitieve en povere democratische opvattingen. Volgens hem is
democratie datgene wat de meerderheid wil. Schending van grondrechten of niet.
Dit zijn zeer onvoorzichtige uitspraken. Zeker als je je realiseert dat de
sharia in grote delen van de wereld oprukt en velen een lonkend perspectief
biedt. Waar fundamentalisten aan de macht komen, wordt de sharia meteen in de
grondwet verankerd.’
Von der Dunk: ‘Het zijn toch altijd kleine elites die het meest gelijk
hebben. Dat is altijd zo geweest. Het klinkt misschien arrogant, maar daar
geneer ik me niet voor. Ik sta in toenemende mate sceptisch tegenover de
democratie. De laatste tijd denk ik steeds vaker: je zou een soort
census-kiesrecht moeten invoeren, waarbij iedere kiezer eerst een examentje moet
afleggen. Democratie is nu een heilige koe.’ ...
Naar Democratie, praktisch
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site
home
.
|