Volkskrant.nl, 15-11-2017, door Peter de Graaf  uitleg of detail 2009

Wéér een bus bekogeld in Brunssum: is het vernielzucht of verveling?

'Het kunnen net zo goed kwajongens als boze volwassenen zijn'

De politie gaat 's avonds extra surveilleren in Brunssum in een poging een einde te maken aan het bekogelen van lijnbussen van vervoerder Arriva.


Tussentitels: Begin dit jaar werden de bussen ook enige tijd bestookt. Dat stopte toen de politie ook extra ging surveilleren in de avond
Ik hoop dat je blij bent dat die arme man nu in het ziekenhuis ligt dankzij jou - Facebookbericht van Stan Vreuls gericht aan de dader


Zondag- en dinsdagavond werden bussen met stenen bestookt, waarbij enkele ruiten werden vernield. Een passagier raakte dinsdagavond gewond toen hij een steen tegen het hoofd kreeg.

'Ik vind het dieptriest', zegt Brunssummer René Goertzen woensdagmiddag over de incidenten. 'Schandalig is het', vult zijn partner Hein aan. 'Je bent zelfs in de bus niet meer veilig.' Ze wandelen door de Kochstraat, waar de vorige avond rond 20.45 uur een steen door de ruit van lijnbus 20 naar Schinveld vloog. Een passagier werd met een hoofdwond per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd.



Bekogeld en vernield

Het zoveelste incident was voor busbedrijf Arriva en zijn chauffeurs aanleiding om dinsdagavond direct te stoppen met het rijden van alle vijf de lijnen door de Limburgse gemeente. 'Voor de veiligheid van onze passagiers en zeker ook van onze chauffeurs', aldus Arriva-woordvoerder Joyce de Vries.

Rond 20 uur was enkele straten verderop al de ruit van een andere bus bekogeld en vernield. En zondagavond waren ook al twee Arriva-bussen in Brunssum met stenen bestookt. Dat gebeurde op andere plekken en bij meerdere lijnbussen, al zijn de incidenten wel geconcentreerd in het noordoostelijke deel van de gemeente met 28 duizend inwoners. De politie heeft een onderzoek ingesteld, maar heeft nog geen idee wie de dader of daders zijn.

'Het is volstrekt onacceptabel dat dit gebeurt', zegt burgemeester Luc Winants. Hij voerde woensdagmorgen overleg met Arriva en de politie. 'In overleg met de politie is besloten hoge prioriteit te geven aan de opsporing van de dader', aldus Winants. 'Tegelijk zetten politie en gemeente extra mensen in om herhaling te voorkomen.'

Zo zal de politie 's avonds extra surveilleren in de straten van Brunssum en ook stadswachten zullen nadrukkelijk aanwezig zijn. Het stenengooien beperkt zich niet alleen tot bussen als doelwit. Volgens de politie werd zondag aan het eind van de middag in de Dorpsstraat ook al een personenauto bekogeld. 'Onderzoek moet duidelijk maken of het bij al deze vernielingen om dezelfde verdachte of verdachten gaat', aldus politiewoordvoerder Hub Haenen.

Jason Pattman, die op een groot grasveld aan de Kochstraat zijn hond Shiva uitlaat, denkt dat hangjongeren erachter zitten. 'Ze bekogelen bussen uit verveling of om stoer te doen', zegt hij. 'Er is niet veel te doen hier voor de jeugd.'

Hij denkt niet dat de politie de dader of daders gaat vinden. Begin dit jaar werden de bussen ook enige tijd bestookt. Dat stopte toen de politie ook extra ging surveilleren in de avond. Volgens Arriva is bij die incidenten in februari zelfs een jongetje gewond geraakt. Maar er werd geen dader voor opgepakt.



Vuurwerk

Volgens Pattman zijn er meer problemen met jongeren in de woonwijken. Ze steken al vroeg vuurwerk af. Of er vliegt wat in de brand, waardoor de brandweer moet uitrukken. Inbraken en vernielingen komen ook veel voor. Volgens hem zijn daarbij vaak Marokkaans-Nederlandse jongeren betrokken. Maar de gemeente bezweert dat spanningen tussen bevolkingsgroepen geen rol spelen. 'Dat probleem speelt hier niet', aldus de gemeentewoordvoerder. 'De concentraties allochtonen zijn hier niet zo groot. In die hoek zoekt de politie het niet.'

Hij wijst erop dat begin dit jaar een jeugdbende werd opgerold die zich in Brunssum schuldig maakte aan drugscriminaliteit, heling en diefstal. 'Het gros van de bendeleden was autochtoon.'

De politie roept getuigen van de busincidenten op zich te melden. 'Er is geen enkele aanwijzing dat het om onvrede in bepaalde wijken gaat', aldus de gemeentewoordvoerder. 'Het is gissen naar de daders - het kunnen net zo goed kwajongens als boze volwassenen zijn.'

Stan Vreuls zat dinsdagavond in lijnbus 20 toen hij een enorme knal hoorde en glas in het rond zag vliegen. Hij ging eerst op de grond liggen omdat hij dacht dat er geschoten werd. Daarna zag hij zijn medepassagier die hevig bloedde. Hij zette dinsdagavond een foto van het busslachtoffer op zijn Facebookpagina, met een boodschap aan de dader: 'Wat een held ben je! Wat een stoere bink ben je! Ik hoop dat je blij bent dat die arme man nu in het ziekenhuis ligt dankzij jou. Ik hoop dat je lekker slaapt vannacht. Kap met die shit, mensen gaan dood door dit soort onzin.'

Het slachtoffer kon het ziekenhuis snel weer verlaten. Maar de schrik zit erin bij de chauffeurs van Arriva. 'Het is natuurlijk wel een verhoogde stressfactor als je bus wordt bekogeld', aldus Arriva-woordvoerder De Vries. 'Maar er hebben zich nog geen chauffeurs gemeld die 's avonds niet willen rijden.'

De veiligheid van reizigers en chauffeurs is 'onze belangrijkste zorg', zegt burgemeester Winants. 'Tegelijkertijd is er het maatschappelijk belang van veilig en betrouwbaar openbaar vervoer. Het kan niet zo zijn dat door het gedrag van een enkeling honderden reizigers de dupe worden.'


Cijfers tonen geen toename geweld

Bestuurders moeten niet te veel focussen op ov-incidenten zoals die in Brunssum, Almere (2016) en Gouda (2008), waarschuwt Ronald van Steden, hoofddocent bestuurswetenschappen aan de VU Amsterdam.

Vorig jaar adviseerde hij de Tweede Kamer over de aanpak van geweld in het ov. De focus ligt volgens hem nogal eens op kortetermijnschommelingen in cijfers, terwijl over de lange termijn de registraties van agressie en geweld in het ov niet toenemen. Maatregelen na eerdere incidenten hebben volgens Van Steden mogelijk geholpen. 'Er hangen meer camera's, er zijn meer poortjes en er worden beveiligers ingezet.'

In Van Stedens inventarisatie doen streekvervoerders als Arriva, Connexxion, Syntus, Qbuzz, Veolia en EBS het iets minder dan andere ov-bedrijven. Waar geweld in het landelijke (NS) en het stadsvervoer afnam, was in het streekvervoer met 5.300 zware en minder zware incidenten in 2015 sprake van een stabilisatie.

Van Steden pleit voor betere samenwerking tussen ov-bedrijven en de politie. De informatie-uitwisseling kan volgens hem vaak sneller, waardoor de politie eerder in actie kan komen. Ook is hij voor het verruimen van de bevoegdheden van ov-boa's (buitengewoon opsporingsambtenaar), die nu bijvoorbeeld niet mogen optreden tegen dronkaards op stations.



Naar Allochtonen, vijfde colonne , Allochtonen lijst , Allochtonen overzicht , of site home .

[an error occurred while processing this directive]