WERELD & DENKEN
 
 

Creolen, haat: diversen

Inmiddels is er al een leuke verzameling van creolen die hun haat voor Nederlanders uitleg of detail hebben uitgesproken, een verzameling gestart met de aktie van Sylvana Simons om zich als zwarte aan te sluiten bij Nederlandhatende Turk-nazi's van DENK.

Die verzameling leidt tot de bijna absolute regel: iedere creool die in de media zijn mond open doet, is een Nederlandershater.

De lijst betreft uitsluitend mensen die al regelmatig actief zijn of waren in de media, maar er zijn natuurlijk ook losse gevallen, zoals artiesten. Je zou een meer gematigde toon verwachten onder hen.

Dat is geheel verkeerd gedacht.

Hierbij een verzameling van dit soort min of meer losse gevallen.

De eerste waseenmondeling optreden,maar hier het verslag Uit: GeenStijl.nl, 09-03-2016, door Pritt Stift uitleg of detail
  KijkTIP. Hilarisch slachtoffercabaret bij #Pauw



Dat was geestig. Een puissant rijke pinda, een succesvolle bolle matze, een veelgevraagd megafonend cabaretkamelenvrouwtje, een gerespecteerde braboneger en een smakelijk rotikipje aan de NPO-tafel bij die witte razendpopulaire rondneuqkampioen. Om vervolgens te circlejerk mauwen over HOE VERSCHRIKKELIJK HET IS OM SUCCESVOL ALLOCHTOON TE ZIJN in Smeltkroes Nederland. Godskolere, wat een intense eindtijdeske droefheid. Man the fuck up allemaal in deze jankocratie. ...

En hier is het 'smakelijk rotikipje':

Zarayda Groenhart, met "Alle blanken zijn racisten". Zie ook de empathische blik in de ogen ... African speciality ...

Het tweede geval: zangeres Berget Lewis (de Volkskrant, 02-07-2016, door Nathalie Huigsloot):
  Soul

Berget Lewis (44) schitterde gisteren op het Keti Koti Festival, ter herinnering aan de afschaffing van de slavernij. Behalve leuk ook nodig, vindt de backing vocal die inmiddels vóór op het podium staat.

...    Haar vader en moeder zijn al vanaf haar 7de gescheiden. Een jaar of vijftien eerder waren ze naar Nederland gekomen om hun kinderen een betere toekomst te geven. Haar moeder komt oorspronkelijk van Barbados. 'In die zin vind ik het eervol dat ik gisteren op het Keti Koti Festival de Surinaamse bevolking mocht vertegenwoordigen, want ik ben maar half Surinaams', zegt Lewis. ...Alleen haar lange nagels, waarmee ze stevig op tafel tikt als ze haar woorden kracht bij wil zetten, doen aan haar artiestenbestaan denken. Die nagels tikken bijvoorbeeld als ze wil benadrukken hoe belangrijk het is dat met het Amsterdamse Keti Koti festival aandacht wordt geschonken aan 1 juli 1863, de dag dat de slavernij werd afgeschaft in de toenmalige kolonies Suriname en de Nederlandse Antillen. '5 mei wordt altijd landelijk gevierd, daarmee vergeleken is Keti Koti een ondergeschoven kindje. Ik moet de juiste woorden kiezen, maar we zoeken eigenlijk nog steeds een beetje erkenning voor onze bevrijding. Ik denk dat je daar veel mensen van de Surinaamse gemeenschap blij mee zal maken. Maar nogmaals, ik kijk uit met wat ik zeg, vandaag de dag.'    ...

Oftewel: wat ze wil zeggen is dat dat Keti Koti evenveel aandacht besteed moet worden als aan de Bevrijding. Want dat is de nieuwe mode onder zwarten.
  Volg jij de ontwikkelingen rond Sylvana Simons op de voet?
'Ik word er verdrietig van als ik zie dat er voor haar een uitzwaai-Facebookpagina is gemaakt. Ik voel me dan ook aangesproken als donkere vrouw. ...

Dus zwarte mogen zich wel aangesproken voelen door wat andere zwarten overkomt, maar witten mogen dat niet. Want de witten voelen zich aangesproken door het haatgebaar van die Simons.
  Dat mensen je dood wensen of je het liefst zo snel mogelijk zien verdwijnen, omdat je een mening hebt.

Een vuile zwart-solidaire leugen: het ging niet om "een mening" maar "die Nederlandershaatmening".
  Voel je mee met haar boodschap dat er meer racisme is dan je denkt?
'Ja natuurlijk, ik ben een zwarte vrouw! Ik ondervind het zelf tot op de dag van vandaag. Ik kom uit een groot gezin met zes kinderen, met een alleenstaande moeder. Wij woonden in Amsterdam-Zuid. Dat was nogal wat om daar als het enige zwarte gezin te wonen. Wij hebben het nodige meegemaakt. 'Zwarte roetmop, wat doe je hier?' Sta je gewoon in de winkel, gaan er vrouwtjes aan je haar zitten, omdat ze willen voelen hoe dat kroeshaar is. Niet dat ze vragen: 'Oh, mag ik even voelen?' Of: 'Wat heb je mooi haar', maar gewoon ongevraagd eraan zitten. Ik kan een boek schrijven over wat ik aan racisme en discriminatie heb meegemaakt.'

Leuk, zo'n mooie nieuwe definitie van racisme: val je op als zwarte midden in een witte enclave, is het dus meteen racisme al iemand ook maar wat opmerkt over het zijn van een zwarte temidden van een witte enclave. Oftewel: die zwarte in een witte enclave is van mening dat ze een witte is net als haar omgeing.
    Een leugen, natuurlijk, zie de opmekirng van daarnet en deze:
  Het feit dat je je haar glad maakt, zou iets te maken kunnen hebben met onzekerheid over je afkomst, met je willen aanpassen aan het westerse schoonheidsideaal.
'Ja, die vrouwen heb je ook. Maar who fucking cares? Laat iedereen lekker zelf weten wat-ie met zijn lichaam wil doen. ... Ik snap je onderliggende vraag en je mag hem ook stellen, maar ik sta juist dicht bij mijn roots. Ik sta misschien wel dichter bij mijn roots dan vrouwen met een kroeskapsel.

Juist ja ... Ze staat heel dicht bij haar zwarte roots.
     Zwarte consistentie in denken ... Daar kan kan je hele boeken mee vullen ..."OJ Simpson kan het niet gedaan hebben" "Waarom?" "Dat voel ik zo". Oftewel "Omdat hij een zwarte is".
  Heb je het gevoel dat dat de laatste tijd sterker wordt?
'Racisme is er altijd geweest. Het komt nu misschien alleen iets meer boven drijven door de komst van sociale media. Iedereen kan nu veilig vanachter z'n computertje van alles roepen. Maar ik kan dat makkelijk van me afzetten.' Tikkend met haar nagels op tafel: 'Ik vertik het een k-u-t-gevoel te krijgen van mensen die zelf zo gefrustreerd zijn.'

Mooi. Dan gaan we nog even door met jullie zwarte racisten te noemen. Doodgewoon omdat het waar is.
  Er is ook kritiek die zegt: iedereen die in beeld komt, krijgt tegenwoordig een bak bagger over zich heen, dat is geen teken van racisme. Een politicus die plat praat, krijgt te horen dat hij een vuile boer is die terug moet naar zijn weiland.
'Als een kind van 8 voor poepneger wordt uitgescholden is dat absoluut racisme. Dat kun je niet over een kam scheren met iemand die je een eikel noemt of een boerenlul.'

Nog meer zwart racisme. Ongetwijfeld is een Nederlander een "kk kaas" noemen een koosnaampje.
  De grens trekken tussen wat grappig, kwetsend of juist gezeur is, is nog best lastig. Cabaretier Steven Brunswijk, alias de braboneger, zei in een YouTube-filmpje: 'Sylvana, je was mijn negerin, je was een powervrouw, je had altijd je mondje klaar, maar je begint zo'n jankerd te worden, man. Je jankt overal over. De Zwarte-Pieten-discussie weten we nou wel, ook dat vind ik jankerig.'
'Jankerig? Zwarte-Pietengrappen worden óveral gemaakt! Neem die misselijke plaatjes op sociale media met Humberto Tan met Zwarte-Pietenmuts en het bijschrift: 'Kan deze Zwarte Piet ook terug naar zijn land?' Dat vind ik te ver gaan. Een ander voorbeeld is dat kindje van Rosanna en Patrick Kluivert. Een schattig 8-jarig jongetje, dat in een filmpje

Mooi. En ik zou ook echt niet pikken. Al dat racisme. En verhuizen naar Paramarapipido. Of Barbados. Kunnen goed cricketen, daar op Barbados ... Je bent vrijwillig hierheen gekomen. Of je pappa.
  Zij weten niet wat het met mijn broers doet als ze rond 5 december in de tram worden aangesproken als Zwarte Piet. Niet door kinderen, maar door de papa en mama, die zeggen: 'Kijk, daar heb je Zwarte Piet.' Daar hebben wij dus last van. voorbeeld is dat kindje van Rosanna en Patrick Kluivert. Een schattig 8-jarig jongetje, dat in een filmpje

Mooi ... Verhuis.
  Dacht je dan niet meteen: hela, Sinterklaas met een zwart gezicht, het is papa.
'Kon ons het schelen, als we maar cadeautjes kregen, haha! Maar we leven nu in een multiculturele samenleving, dus laten we het dan ook leuk maken voor de kindjes met een kleur, zodat zij in de tram niet worden uitgemaakt voor roetmop of Zwarte Piet.'

Nee. Jullie maken ons uit voor racisten, wij maken jullie uit voor Zwarte Piet. Verhuis!
  Zong je als kind mee 'Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed'?
'O, ja. Weet jij veel als kind. Je bent daar nog helemaal niet mee bezig. Als die cadeautjes maar komen. In Suriname wordt ook gewoon Sinterklaas gevierd. Ook in december. Daar noemen ze het Kinderdag. ik weet alleen niet hoe de Surinamers daar nu over denken, ik was er zeven jaar geleden voor het laatst.'

En is Sinterklaas dan zwart?
'Wacht even, nu moet je uitkijken... Want als jij dat gaat opschrijven, gaan mensen zeggen: ja, maar in Suriname vieren ze ook gewoon Sinterklaas met een blanke Sinterklaas en Zwarte Pieten.'

Dat is dan toch ook zo?
'Ja, maar straks krijgen we te horen: zie je nou wel, ze zeuren maar. En nu moet ik uitkijken dat ik geen bagger over me heen krijg, haha.'

Daar ben je beducht voor?
'Ja, want je hoeft maar boe of bah te zeggen en je hebt het gedaan.

Nee hoor. We verzoeken je alleen te verhuizen.
  Op de vraag hoe het was als zwart meisje op te groeien in het rijke Amsterdam-Zuid, heb ik je in een eerder interview horen zeggen dat jullie geen last hadden van discriminatie.
'Ja, ik heb me hier in de media niet zoveel over uitgelaten. Dit is eigenlijk voor het eerst.

Dat wisten we al: ze zitten elkaar voortrdurend op te jutten. Elke keer dat er iets aan de orde komt, wordt er weer een nieuwe hoeveelheid uit de duim gezogen.
    Beroepsslachtofferschap.

Voorlopig ook nog een los geval: Jürgen Raymann. Al vijftien jaar op de Nederlandse televisie met iets dat lijkt op "comedy" dus een introductie is niet nodig (de Volkskrant, 12-07-2016, door Robert Vuijsje):
  Aan de bak

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt Robert Vuijsje in een reeks interviews. Presentator Jörgen Raymann (4 ): 'Zestien jaar was ik de multiculturele clown van de NPO.'


Het programma heette The Cotton Club. 'Ik was een comedian uit Suriname en in 1998 deed ik een tourtje door Nederland. In die tijd stond multiculti weer even op de agenda. ...

Een gore leugen: bij de NPS staat "diversiteit" oftewel "multiculti" oftewel "He beoordelen van gekleurden en met name zwarten" altijd bovenaan de agenda. Overigens volkomen ten onrechte want alle immigranten zijn voor dezelfde volle 100 procent Nederlanders als blanke Nederlanders, dus er kan niet zoiets bestaan als "multiculti". En "diversiteit".
  'Het oorspronkelijke idee voor The Cotton Club was: negertje kijken. ...'

Een bekende "double bind" van negers: "Ik wil op tv want ik ben zwart' versus "Jullie zetten mij op tv omdat ik zwart ben":
  Bij de NPS hadden ze eerst andere jongens benaderd voor de presentatie van dat programma, maar die vonden: ik wil worden gevraagd omdat ik goed ben, niet omdat ik zwart ben.

Oftewel: "Wij haten jullie".
  Wat moet anders?
'Zestien jaar ben ik de multiculturele clown van de NPO geweest. Dat heeft brood op de plank gebracht, ik ben er beroemd mee geworden en daar klaag ik niet over, maar ik wil meer. ...

En als we niet allemaal iedere dag op televisie mogen ...
  ... Waarom word ik niet gebeld over vaderschap of over Almere, waar ik woon? Als ze in Hilversum echt diversiteit willen, dan moet Fatima Ik hou van Holland kunnen presenteren. ...

... dan haten we jullie nog meer:
  ... 'Hilversum is als het Vaticaan, ze leven in hun eigen wereld. ... kijkcijfers, ... Ik word afgerekend op 2.000 van die kastjes, die allemaal staan bij mensen die niet op mij lijken.

Witte mensen.
  ... Ik maak geen programma's speciaal voor Surinaamse kijkers, ik maak ze voor alle Nederlanders. ...

Een leugen. Zijn programma's zitten boordevol gekleurden, er vallen voortdurend gekleurde voornamelijk Surinaamse (taal)grappen die voor Nederlanders niet te volgen zijn. Zij zalen zitten boordevol gekleurden. En een groepje witte Nederlanders van de "Kijk mij eens tolerant zijn"-soort. Deugmensen.
  'Op verschillende manieren maak je als mens een ontwikkeling door. Vroeger had ik geen probleem met Sinterklaas en Zwarte Piet, dat vierde ik met mijn kinderen. Later verdiepte ik me in de geschiedenis van blackface.

En omdat ik had leren haten ... :
  En ik maakte dingen mee. In het stadion van AZ was ik dagvoorzitter bij een symposium voor aannemers. Ik was het enige donkere gezicht in de hele zaal, daar maakte ik aan het begin een grap over. Ik zei: nou, er zit veel diversiteit in dit gezelschap. Het was in november. Toen Sint en de Pieten de zaal in kwamen, zei een van die aannemers dat ik niet meer alleen was. Op dat moment dacht ik: aha, dus het zijn toch zwarte mensen, ze kwamen toch uit de schoorsteen?'

.. ging ik alles uitleggen op de haatmanier.

Het voorgaande speelt zich af op HBO-niveau - net als bij de blanken kom je onder dat niveau nauwelijks tot niet vertegenwoordigers tegen in de media. Nu een voorbeeld uit de hogere intellectuele klasse: een academicus. Een vooraf uitgebreid aangekondigd geval want een deelnemer aan het in intellectuele en waarnemers-kringen hooggewaarde maar door slechte gasten-keuze (Claudia de Breij ...) in feite al volledig afgezakte drie-uur-interview-programma vanm de VPRO Zomergasten. De gast waar het hier om gaat: de zwarte (donkere) psychiater Glen Helberg. Die trouwens ook homo bleek te zijn, en naast de door deze redactie al voorspelde "Racisme!!!"-rant (-uitbarsting) die ongeveer eenderde in beslag nam, ging de rest zo'n beetje exclusief over homogerelateerde zaken.
    Maar hier dus over dat "Racisme!!!", wat maatschappelijk natuurlijk ook het meest relevant is, en dan ook meteen door de links- en etnie-fascisten van Joop.nl eruit gepikt werd:

Brullen van de lach!!! Want je zou heel makkelijk kunnen denken dat dat 'racisme' sloeg op de persoon in beeld, wat ook olkomen juist is, maar Joop.nl natuurlijk niet bedoelt. het racisme zit natuurlijk elders, enm hier bij de blanke presentatrice die kennelijk niet genoeg "Ja" en "Amen" heeft gereageerd op de beschuldignen van de zwarte.
    Vorm u meteen even een oordeel oer het karster van deze persoon, afgaande op die foto. De woorden opkomende bij deze redactie zijn: "zelfingenomen", "arrogant", "ijdel". Hier wat de politiek-correcte en zwart-activistische meute waarnam:

Vooral die laatste is leuk, en met name de term 'onwetendheid'. Dat wil zeggen: "Onwetend van de liturgie van het "social justice warrior"-kerk" Het taalgebruik van sektaristen.
    Nzume uitleg of detail 's 'kwetsbaar'... De man was zo dominant, dat de presentatrice nauwelijks iets terug durfde zeggen, heel wel voelende dat iedere vorm van tegensprsaak vooral op het "Racisme!!!"- vlak onmiddellijk tot uitbarstingen zou hebben geleid. Ze zei dat bijna letterlijk "Ik ben bang om iets terug te zeggen". Hier de versie van Joop.nl (Joop.nl, 07-08-2017. uitleg of detail):
  Zomergasten en het zichtbare ongemak van racisme

In de derde aflevering van het VPRO-programma Zomergasten was Glenn Helberg te gast. De psychiater, mensenrechtenstrijder en lijstduwer van de politieke partij voorheen bekend als Artikel 1 hield een college over racisme, ongelijkheid, identiteit en vrijheid. Het werd een moeizaam gesprek, waarin duidelijk wordt dat het gesprek over racisme, discriminatie en diversiteit gevoerd moet blijven worden. De kloof tussen presentator Janine Abbring en Zomergast Glenn Helberg lijkt tegen het einde van de uitzending overbrugt, maar om daar te komen moest Helberg eerst een hoop uitleg geven over basale racisme-zaken. Abbring worstelde zich, zichtbaar ongemakkelijk, van fragment naar fragment.    ...

Maar zelfs de Volkskrant gaf toe hoe het werkelijk ging:
  Jean-Pierre Geelen in de Volkskrant:
  In zijn college ontstond nogal wat ruis. De verhouding was er al snel een van de gekleurde docent die zijn leerling de basisprincipes van alledaags racisme en ‘white washing’ moest uitleggen, die zich al snel ongemakkelijk of beschuldigd voelt en zich bijvoorbeeld moeilijk kan verplaatsen in het idee dat de afwezigheid van vaders in voormalige koloniale culturen nog altijd een gevolg zou zijn van de slavernij.

Welk laatste natuurlijk ook een gore leugen is, want in Afrika zijn de vaders nog afweziger dan in de Amerikaanse of Europese diaspora.
    En het is niet alleen de Volkskrant:
  NRC:
  Via fragmenten over onder andere de Gay Pride New York, de Miss Universeverkiezing 1968 en de zwarte schrijver James Baldwin slaat Helberg een brug tussen de homo-emancipatiebeweging en de Civil Rights Movement in de VS. Hij belandt daarmee uiteindelijk bij het slavernijverleden.

Hier wordt het voor Abbring moeilijk. Ondanks verwoede pogingen, krijgt zij geen grip op Helbergs redenering. Zijn bewering dat negatief gedrag van zwarte vaders geworteld is in de slavernij, stuit op onbegrip. Abbring doet het enige juiste wat je op zo’n moment kunt doen en benoemt de kloof die zij voelt. Half schertsend vraagt zij zich af of het nog wel goed zou komen tussen hen die avond.

En tussen de zwarten die dit soort ideeën koesteren ten einde hun culturele wanpresteren te maskeren en daarbij op deze manier poseren ...:

... en de blanke omgeving waarin ze leven ...:

... zal het nooit goed komen, en de vraag is slechts: "Op welk tijdstip komt er de grote uitbarsting?" uitleg of detail .
    De schrijvende maniak van Joop.nl voegde er onbedoeld nog een hilarische coda aan toe (Joop.nl, 07-08-2017, Han van der Horst - Historicus uitleg of detail ):
  Glenn Helberg en de taal van de macht

Daar zat hij, Glenn Helberg, artistiek, gesoigneerd, charmant en welbespraakt in het standaard-Nederlands. ...
   Dat was een heel andere, een totaal andere manier van doen dan die van de Antilliaanse mannen in ons winkelcentrum. Zij praten anders. Hun habitus verschilt drastisch van wat Hellberg te zien gaf. Ze maken een wat gestrande indruk.    ...

De Antilliaanse ongeschoolde hosselende pistoolboeven uitleg of detail 'maken een wat gestrande indruk' ... Brullen van de lach!!!

Dan heb je ook nog de oerdomme versie (ja ja, het kan ...). Dat is de versie die zijn of haar mond voorbijpraat, en dan ook nog eens onthult hoe het werkt. De melding komt natuurlijk van GeenStijl, want politiek-correcte censuur en gedachtenpolitie (GeenStijl.nl, 02-09-2017, door Mosterd uitleg of detail ):
  Racistische transgender krijgt zak. Zou u?

De racistische Munroe Bergdorf is een racistisch bij-geboorte-gezien-als-jongen-model dat op Facebook schrijft dat álle blanken gore neonazistische racisten zijn.

Kijk, zou iemand als Thierry Baudet ergens iets opmerkelijks zeggen, al was het maar twee woorden als "homeopathische verdunning", en één enkel internetmedium vertoont het, dan staat het meteen in alle politiek-correcte media met Telegraaf-koppen. Nu zegt iemand uit het zwarte "social justice warriors"-circuit iets opmerkelijks, en doodse stilte. De Gedachtenpolitie aan het werk. Hier voor de volledigheid het bericht waar GeenStijl naar linkt (ad.nl, 01-09-2017, door Naz Taha uitleg of detail ):
  Eerste transgendermodel van L'Oréal: Alle blanken zijn racistisch

Ze had de primeur het allereerste transgendermodel te zijn van gigantisch cosmeticamerk L'Oréal, maar is nu alweer ontslagen. De 29-jarige Munroe Bergdorf schreef op Facebook dat 'alle blanken per definitie racistisch zijn'. Reden genoeg voor L'Oréal om het prille contract per direct te beëindigen.

Racisme
,,Mijn energie is op. Ik kan het niet meer hebben over rassengeweld door blanken. ALLE blanken. De meesten van jullie weigeren pertinent te erkennen dat jullie racistisch zijn", schreef ze onder andere. ,,Jullie privileges en jullie successen zijn allemaal behaald over de ruggen van gekleurde mensen. Alles aan jullie is doordrenkt met racisme." ...

Hè hè ... Eindelijk eentje die eerlijk is. Dom maar eerlijk. En die zijn/haar domheid nog een keer bevestigt:
  Na haar ontslag verdedigde Bergdorf zich ,,Ik bedoelde het feit dat de westerse maatschappij als geheel een systeem heeft dat haar wortels vindt in het blank nationalisme - dat blanken moet bevoordelen, voorrang geven en bescherm. Institutioneel racisme, daar heb ik het over. Zonder het te weten zijn blanken bevoorrecht. Het is niet genetisch. Niemand wordt als racist geboren."

Kijk, dat is dus precies wat al die anderen zeggen. Maar waarbij ze net als het eerlijke model het eerste bedoelen.
    Brullen van de lach!!!

En met deze verzameling gaat het al meteen goed. Hier is namelijk al de volgende (Joop.nl, 06-09-2017. uitleg of detail ):
  ‘Rijksmuseum schiet ernstig tekort op culturele diversiteit’

Twee prominente bestuurders zijn uit de school geklapt om kritiek te uiten op het diversiteitsbeleid van het Rijksmuseum. Ze noemen het ‘een gemiste kans’ dat er in het verslag van 2016 van het meest prestigieuze subsidieproject van Nederland geen enkele aandacht wordt besteed aan culturele diversiteit. Ook wordt er geen waarde gehecht aan culturele diversiteit in de Raad van Toezicht. Sterker nog, de Code Culturele Diversiteit, een lijst van pijlers die door de hele cultuursector wordt onderschreven, wordt zelfs nergens genoemd.
    De kritiek komt van Astrid Elburg en Giep Hagoort, beiden prominenten in de bestuurlijke laag van de culturele sector. ... Astrid Elburg is toezichthouder bij diverse culturele instellingen, zoals bij NEMO, Museumnacht en voorheen Ook het Nationale Ballet. Het is hoogst ongebruikelijk dat dergelijke kritiek van bestuurders via de media wordt geventileerd. ...

Oftewel ...

... negers willen meer negers.

En de zwarten blijven maar geven ... (GeenStijl.nl, 07-09-2017, door Mosterd uitleg of detail ):
  Witte de With is veel te wit. Naam mag niet meer

Witte de With is te veel te wit. Omdat Dubbelwit in de oudheid Engelsen en Spanjaarden naar de bodem knalde is hij een zeeheld, maar omdat hij een varensgast was die deelnam aan het kolonialisme moet hij dood van de Erkende Slachtofferculturen. Dus het Rotterdamse kunstcentrum dat de naam van de zeeheld heeft, poetst volgens racismerabiaten als de Sylvana Simonsjes en de Gloria Wekkertjes van deze wereld het koloniale verleden van Nederland schoon. Nu is er een brief van een kleine intolerante zwarte minderheid die het kunstcentrum 'anti-zwartheid' verwijt. Anti-zwartheid."De controverse rondom de naam van Witte de With past in de maatschappelijke discussie hoe we in Nederland moeten omgaan met ons koloniale verleden en de slavernij", aldus de Volkskrant en dat past inderdaad in de maatschappelijke discussie die de Volkskrant voert over het omgaan met ons koloniale verleden en de slavernij. Dat een kunstcentrum is vernoemd naar een straat, waarvan de naamgever bij driekwart van Nederland geen belletje doet rinkelen, en dat de directie de naam nooit heeft veranderd, is geen aperte 'anti-zwartheid'. Het is diversiteitsgejank van een kleine club neo-NSB'ers die hun vingers zo diep in hun genderneutrale oren hebben gepropt, dat het sowieso nooit meer goed komt met ze in dit land. ...

Waarbij de Volkskrant het deed voorkomen dat deze actie uitsluitend het werk was vam blanke social jusitce warriors. GeenStijl onthult, zoals meestal, de waarheid achter dit soort zaken:
  ... Prima, we gummen onze geschiedenis gewoon uit, maar als we een stad volpompen met uitheemse koeltoer als moskeeën - die toch niet altijd even bekend staan om hun tolerante boodschap - zijn we plots divers en ruimdenkend. En wat doet kunstenaar Patricia Kaersenhout, die als subsidieadviseur voor de Raad voor Cultuur beter bekend staat als de Koloniale Pinautomaat? Die schildert uit protest de muren van het kunstcentrum zwart. "Het is een stap, maar zo'n naamsverandering is vooral een cosmetische oplossing. Witte de With blijft voorlopig een witte organisatie, zoals zo veel culturele instellingen."  ...

En even de zoekmachine loslaten op mevrouw Patricia Kaersenhout, en hier is het resultaat:

"Rebelse_trots_2015_Patricia" is het eerste deel van de naam van het plaatje op het internet. Nou, maak van de 'Rebelse' maar "Nederlandhaatse" en dat '2015' "voor alle eeuwigheid'. Dus. Hier Patries tijdens één of ander forum:

Haar woorden rond minuut 2:15/2:19: "Ik geloof dat racisme is ingebed in het collectie bewustzijn. En ik geloof dat we er daarom nooit meer helemaal vanaf komen".
    De redactie had nog wat commentaar in het hoofd maar dat is er ondertussen weer uitgeschoten ... Verbijsterd over zo veel haatdragendheid ... En gebrek aan empathie ... Elke keer weer ...
    Oh ja: zoiets was het: "Waar negers, daar ratio en redelijkheid foetsie". Net als bij moslims, trouwens.

Mevrouw Kaersenhout is kennelijk niet tevreden met haar plaats onder Haatzaaiers, diversen, en solliciteert naar meer. Het verslag komt weer van GeenStijl (GeenStijl.nl, 16-09-2017, door Zentgraaff uitleg of detail ):
  Brandende autoband om nek Heleen Mees

Dat was heftig. Gisteren in WOW een avond in de reeks evenementen in het prachtige project van Patricia Kaersenhout ...

Dat wil zeggen: deze inleiding en bijna het hele artikel dat volgt is overgenomen door GeenStijl van de Facebookpagina van Anja Meulenbelt. Anja Meulenbelt is een soort éénpersoons Joop.nl, op een intellectueel niveau zo laag dat GeenStijl het maar tot een werkwoordvorm heeft verheven: "anjameulenbelten". In dit artikel dusdanig dat GeenStijl het in zijn geheel overneemt, beseffende dat de onbedoelde ironie ervan niet te overtrefeen valt.
    Goed, waar bericht Lieve Anja dan over:
  ... het prachtige project van Patricia Kaersenhout - Who is coming to dinner too?

Die titel is een toespeling op de titel van een bekende film: Guess who is coming to dinner? uitleg of detail . En waar gaat die fil oer? Nou , heel simpel: over een burgerlijk blank stelletje dat (aanvakleijk) ene probleem heeft met de neiwue rind van hun doichter. Inderdaad; een neger. Maar geen gewone neger, maar een rpijsneger in de orm van Sidney Poituers. In culturally appropriated blanke pakken, maar dat terzijde.
    Maar de kern en boodschap van dat project is dus meteen wel duidelijk: "Alle blanken zijn racisten" En guess who were coming to the project too?:
  ... Who is coming to dinner too? Een gesprek tussen veteranen Gloria Wekker en Philomena Essed.

Brullen van de lach!! De twee "intellectuele" voorvrouwen van de "Alle Nederlanders en blanken zijn racisten"-beweging.
  Dat is feest, want ik vind het heerlijk om die twee vrouwen in gesprek te horen.

Dat zou de ironie van GeenStijl moeten zijn, maar Anja was ze voor ...
    Een groot del van wta volgde ging over panel-moderator Hleeen Mees die zich kennelijk in de ogen an Anja niet goed van haar taak had gekweten (andaar de kop an het GeenStijl-artikle. Met dit vervolg:
  Een witte vrouw in het publiek vroeg zich hardop af of de aanwezigheid van Mees wel nodig was. En even later was het ook voor Patricia te veel. Ze liep naar voren, en zei gepassioneerd dat het genoeg was geweest, zij ging de taak van Mees overnemen. De zaal juichte. ...

Wij ook!!!
    Anyways: het is al volkomen duidelijk wat voor vlees er in de Kaersenhout-kuip zit naast blankenhaat: tirannenvlees. Dat was in dat filmpje net hiervoor ook wel zichtbaar, maar de kwaliteit van de beelden was te slecht om dat in verkleind formaat over te brengen. Maar duidelijk zichtbaar is de verbeten mond.
    Daar gaan we meer van horen ...

Uit de schier eindeloze verzmaling klaagnegers uit de interviewserie van Robert Vuijsje is de volgende gehaald in verband met een speciaal aspect. Eerst toch maar de gewone dingen (de Volkskrant, 19-09-2017, door Robert Vuijsje):
  Cool kid

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt De Volkskrant in een reeks interviews. Kunstenaar Brian Elstak (37): 'Ik was voor de jongens in Zaanstad hun eerste zwarte vriend.'


Het was in Eye, de Amsterdamse bioscoop en filmmuseum. 'Helemaal vol mensen, volgens mij was het een feestje van het Filmfonds. Ik keek naar de vriend met wie ik was en we dachten allebei hetzelfde. Hij zei: wit hè? In die hele menigte, het was zo druk dat je bijna niet kon bewegen, zag ik drie mensen van kleur. ...

En niemand houdt ze tegen. Au contraire: ze worden met open armen ontvangen:
  Voelt u zich thuis in de Nederlandse kunstwereld?
'Ik zeg ja omdat dit ook weer is hoe het werkt: na een paar succesjes mag je naar binnen. Ik ben voor dingen gevraagd. Nu hoor ik er een beetje bij. Ik heb in het Stedelijk Museum gehangen, ik kom daar op bijeenkomsten.'

Als blanke moet je eerst echt grotere successen boeken. Maar ja, zwart, hè ... dan krijg je meteen dit:
  Ziet u daar veel mensen die op u lijken?
'Nee. Ik zie wel de fotograaf die speciaal voor me komt staan om een foto te maken. Zo bijzonder is het kennelijk. ...

Goed, maar het ging dus om dit:
  'Op school zaten in elke klas een of twee zwarte kinderen. In Zaanstad was ik voor veel kids de eerste zwarte vriend. Ik was hun eerste stap. Een paar jaar geleden had je op Facebook die Pietitie, de pagina voor mensen die vonden dat Zwarte Piet zwart moest blijven. Je kon zien wie die pagina had geliked. Bijna alle witte oud-klasgenoten met wie ik op Facebook bevriend was, stonden erbij. Daar was ik zo teleurgesteld over, het was echt een klap. Ik zag het als een disconnect. Hoe konden ze al die jaren vrienden met mij zijn en tegelijk de Pietitie liken?'

Geen empathie. Nog eens bevestigd hier:
  Witte de With
'Onze straten dragen namen van individuen van wie we meestal weinig weten. Zodra we leren welk leed zo iemand de wereld heeft gebracht met zijn VOC-mentaliteit moeten we daar anders over nadenken. Waarom plaatsten we hem op een voetstuk en willen we daarmee geassocieerd worden?'

Nul empathie.
    En de laatste bevestiging:

Empathieloos hoofd, en vooral: de zwarte empathieloze ogen.

Weer zo'n gevalletje "De koppen zeggen al alles". Auteur: een zwarte regelrecht uit Afrika geïmporteerd door zo'n stelletje blanke "do gooders" die zielige negertjes willen redden uit de klauwen van "donker Afrika". En hier dan opgevoed tot "blanke". Wat de "blanke" zwarte niet weerhield om vele jaren goede vrienden te zijn met de hindoestaanse brahmaan Anil Randas uitleg of detail , die in Nederland begin met de term "white trash". Gelukkig ruimde het hindoestaanse trash zichzelf op, maar de "blanke" neger bleef. Die het overigens, na een decennium of zo stoken bij Vrij Nederland rustiger aan leek te gaan doen bij de Volkskrant (VN werd opgeheven als weekblad en zo'n waardevolle kracht geef je tenslotte een baantje ...), maar nu aan het afglijden is. Die koppen, dus, dat wil zeggen: de kop van de website (de Volkskrant, 02-11-2017, column door Stephan Sanders):
  Zonder het te beseffen zijn we in Nederland aan het Amerikaniseren geslagen wanneer het over raciaal en etnisch verschil gaat

Leuk hè ... Dat 'we'... De enigen die (in dit opzicht) aan het Amerikaniseren zijn, zijn de negers en de linksfascisten. De rest van Nederland ziet het geërgerd aan. De negers die steeds harder "RACISME!!!", "KOLONIALISME!!!", en "SLAVERNIJ!!!"roepen. En "WITTEN!!!", in plaats van "blanken".
    Maar dat zien "we" dus echt helemaal fout:
  Tussentitel: Ook in Nederland zijn blanken langzaam maar zeker bezig zich een 'witheid' aan te meten

Wat een gorigheid: die zwarte uit Afrika liegt gewoon het omgekeerde!!! Die zwarte uit minderwaardig presterend Afrika is gewoon een neger: zwarte lieden die voor hun eigen minderwaardige presteren de schuld geven aan anderen.

Die Sanders is ook nog eens hogeropgeleid. Bij het voetvolk is het natuurlijk allemaal nog veel erger. Het huidige voorbeeld: het geval Mitch Henriquez. Eindeloos uitgemolken, is het al. Door politiek-correcten, linksfascisten, en de natuurlijk de gekleurden zelf. Nu is het proces tegen de agenten die gewoon hun werk deden begonnen, en de Volkskrant gooit er nog weer eens twee pagina's haat tegenaan. Via de mond van het haatdragende voetvolk (de Volkskrant, 13-11-2017, door Elsbeth Stoker, Wil Thijssen):
  'Wij willen het héle, eerlijke verhaal'

Oftewel: vanaf de allereerste letters haatdragende leugens.Kijk maar:
  Germaine: '... om niet telkens op straat te hoeven denken: is deze agent misschien de moordenaar van mijn broer?

Q.e.d. Er is bij de zwarte stam maar één soort waarheid: datgene wat er in het eigen racistische hoofd zit. OJ Simpson? (Handschoen op de plaats misdrijf ... Schoenafdruk op de plaats misdrijf ...): "Zwart. Dus Onschuldig". Politieagenten: "Blank, dus schuldig".
    De rest van het verhaaL; emoties en leugens - de emoties slaan we over:
  Maria: 'Mitch was geen ruziemaker. Hij was een vrolijke jongen. Ik heb nooit klachten over hem gehoord. Nooit, nooit, nooit.'

De werkelijkheid: toen agenten wat te nadrukkelijk naar hem keken, riep hij dat hij een wapen had. Toen de agetnten hem wilde aanhouden, vocht hij als een beer.
  Germaine: '... We voelen ons machteloos. We vertrouwen de overheid niet meer. ...'

De werkelijkheid: ze hebben de overheid nooit vertrouwd want blank.
  Germaine: '... Onze vragen worden niet beantwoord.'

De werkelijkheid: ze kregen wel antwoorden, maar die antwoorden waren niet naar hun zin.
  Maria: 'De agenten - alle vijf - hebben Mitch niet geholpen toen hij hulpeloos op de grond lag in het park. Ze zijn toch opgeleid om mensen te helpen?

Leugen. de werkelijkheid: ze zijn opgeleid om de openbare orde te bewaken. Een openbare orde die werd geschonden door Mitch Henriquez.
  Maria: 'We willen precies weten wat er is gebeurd. Daarvoor willen we een keer goed met ze praten. Dat hebben we gevraagd. Via de politie. Via hun advocaten. Maar het antwoord is telkens 'nee'.

Leugen. Wat ze willen, is in de tussentijd goed genoeg duidelijk gemaakt, is ze veriwjten dat ze moordenaars zijn en hun naam doorgeven aan de zwarte genmsschap die de agenten ernstig bedreigd heeft.
  Germaine: 'Toen Mitch' lichaam aankwam in Aruba voor de begrafenis, herkende ik mijn broer niet meer. Hij was helemaal misvormd.'

Haardragende achterdocht. Er is autopsie op het lichaam gepleegd, misschien was dat te zien.
  Maria: 'Wat ook steekt: wij hebben geen idee wie de agenten zijn.'    ...
    Germaine: 'Maar ze worden toch niet bedreigd door ons? Kom op zeg, wij zijn maar met drie vrouwen. Mijn moeder, mijn oudere zus Lila en ik.'

Alweer die namen ... Keiharde persoonlijke haat.
  Het wakkert hun zorgen verder aan: overheidsdienaars waren betrokken bij de dood van Mitch.

Keiharde leugen (van hen en de Volkskrant): die haat jegens de blanke overheid was er allang.
  Germaine: 'We willen hun namen niet aan anderen bekendmaken. Maar we willen wel weten wie ze zijn. Voor onszelf. Om te controleren wie wat heeft gedaan. ...'

Namen, namen, namen. Haat, haat, haat.
  ... ook om niet telkens op straat te hoeven denken: is deze agent misschien de moordenaar van mijn broer?
    'Mijn zus Lila zegt het zo: stel je voor, over vijf jaar ga ik naar een barretje en raak ik in gesprek met iemand. Dan zal er altijd een stemmetje in mijn hoofd zijn dat zegt: misschien praat je met de moordenaar van je broer. Lila is als de dood dat ze die angst voor altijd zal hebben. Dat ze nooit meer iemand in de ogen kan kijken zonder dit te denken.'
    Maria: 'Als ik nu een agent zie...' Geëmotioneerd. 'Ik weet het juiste woord niet. Ik wil niet zo verder leven.'

Haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat. En keiharde leugens. De werkelijkheid: ze wonen op de Antillen. De agenten in Nederland.
  Germaine: 'Dat ze op het laatste moment met een nieuw rapport kwamen, voelde als een klap in het gezicht.'
    Maria: 'We krijgen hierdoor het gevoel dat de agenten hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ik kan pas verder als ik het héle, eerlijke verhaal heb gehoord.'

Haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat, haat.
  De familie Henriquez stapte onlangs naar het Europees Hof, dat op 6 oktober liet weten de zaak in behandeling te nemen. Volgens de familie wordt hun het recht op een eerlijk proces onthouden: ze hebben niet alle informatie, vragen zich af of het strafrechtelijk onderzoek wel deugdelijk is verlopen en nemen er geen genoegen mee dat DH03, DH04 en DH05 niet worden vervolgd. Volgens het OM hebben deze agenten niets gedaan wat heeft bijgedragen aan de dood van Mitch Henriquez. 'Maar ze hebben ook niks gedaan om Mitch te helpen', zegt Maria. 'Mijn zoon lag daar. De ambulance was op het festivalterrein. Als ze die hadden gewaarschuwd, was mijn zoon nu misschien nog in leven.'
    Germaine: 'We willen rechtvaardigheid voor Mitch. We willen dat ze alle vijf gestraft worden.'

Haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat, haat. Haat, haat, haat, haat, haat, haat, haat, haat, haat.
    Zouden ál die zwarten ons misschien soms haten ...?
    Overigens haat de Volkskrant natuurlijk bijna net zo hard:
  Mitch Henriquez kwam om het leven nadat hij op een Haags festival door vijf agenten tegen de grond was gewerkt. Hij zou zich verzet hebben tegen een arrestatie. ...

Een gore leugen: hij heeft zich als een beer verzet tegen zijn arrestatie.
  ... Ofwel: ze zouden disproportioneel veel geweld hebben gebruikt tegen een man die de openbare orde verstoorde, een veertiger die een stuk of vijf biertjes ophad en 'voor de grap' riep dat hij een wapen bij zich had terwijl hij naar zijn kruis greep. ...

Oftewel: het was een onschuldige jongen. een gore leugen: overal in de werelds zijn zwarten berucht vanwege schietgevaarlijkheid, en in Amerika doen ze het daarom zo: "Eerst schieten, dan vragen". In Nederland zijn met name Antillianen erom berucht, dus iedere politieagent is er voorzichtig mee. Bijvoorbeeld vanwege eerdere schietpartijen op festivals.
  De grove arrestatie is niet het enige verwijt dat de nabestaanden de agenten maken: nadat ze Henriquez - die zichtbaar buiten bewustzijn was - hadden geboeid, vervoerden ze hem in een politiebus naar het nabijgelegen politiebureau. Dit is tegen de regels: als iemand onwel is, mag je hem niet vervoeren. De agenten hadden meteen een ambulance moeten bellen. Op het festivalterrein waren bovendien EHBO'ers en een ambulance aanwezig, op slechts 300 meter afstand. ...

Hartstikke logisch. Die agenten hadden net een keihard gevecht met een beer achter de rug, en zaten vol met adrenaline.
  Het wakkert hun zorgen verder aan: overheidsdienaars waren betrokken bij de dood van Mitch. En diezelfde overheid moet nu zorgen voor gerechtigheid voor Mitch. Maar kan dat wel als de rechter moet oordelen over een totaal geanonimiseerd dossier? Ze vrezen dat er hierdoor iets misgaat en vinden dat de procesgang zo niet te controleren is. Volgens hun advocaat Richard Korver heeft de rijksrecherche bijvoorbeeld geen onderzoek gedaan naar het verleden van de verdachten. Vragen als 'Zijn er vaker klachten geweest over agressie bij deze agenten? Zaten ze misschien tegen een burn-out aan?' worden niet beantwoord, aldus de nabestaanden. En ze kunnen het zelf ook niet onderzoeken.

De Volkskrant haat gewone Nederlanders bijna net zo hard als de zwarten. Daarom heet ze bij onafhankelijke waarnemers ook de Omvolkskrant.

Wat haatzaaien uit de Grote Haatzaai Kraal aan de overkant van de oceaan (de Volkskrant, 30-12-2017, door Maria Barnas):
  Kort & goed

Simone Atangana Bekono debuteert met krachtige en fijnbesnaarde  over scheve verhoudigen ...

De solide stem van Simone Atangana Bekono gaat niets uit de weg


Dat deze gedichten geschreven moesten worden, is onmiddellijk duidelijk. De regels staan onder spanning van woede, onbegrip, de noodzaak om woorden te vinden voor wat zich voordoet als vanzelfsprekend, maar onacceptabel is. De woorden die Simone Atangana Bekono (1991) vindt in haar debuutbundel leiden tot een wereld waarin zij met haar taal heerst:

    ik leen geld van een blanke, westerse man
    ik koop toiletpapier voor een blanke, westerse man.
    ik ben een gedachte-experiment van de blanke, westerse man    ...

En de Volkskrant heeft er een instantaan multicultureel orgasme bij ...

Haatzaaiert Fresku is negerrappert die niet gedraaid wordt door blanken. Riep 'ie heel hard wegens gebrek aan talent en succes:

Dus negerrappert Fresku beroemd. En wat doe je als beroemde negerappert als je op televisie iets ziet dat je niet bevalt, zoals iemand die zegt dat negerts kankeren over slavernij van vroeger omdat ze nu lui zijn en allemaal negerrappert willen worden in plaats van werken (daarvoor heb je tenslotte Polen - en andere blanken): dan bel je de baas van de televisie en dan mag je al de volgende dag langskomen om de zaak recht te zetten (Joop.nl, 06-08-2017, uitleg of detail ): 
  Rapper Fresku reageert op ‘Beeldenstorm’-debat: Waar zijn mijn helden?



In het BNNVARA-programma De Wereld Draait Door werd woensdag gesproken over de zogenaamde “Beeldenstorm”. De J.P. Coenschool in Amsterdam heeft besloten niet langer de naam van de VOC-voorman te willen dragen, omdat J.P. Coen te veel bloed aan zijn handen had. Geschiedenisherschrijving volgens sommigen, terecht volgens anderen. Het gesprek in De Wereld Draait Door nam woensdag al snel een bizarre wending toen Piet Emmer, emeritus-hoogleraar aan de Universiteit Leiden, claimde dat mensen met Caribische roots graag de slachtofferrol spelen om te verdoezelen dat ze lui zouden zijn. Weliswaar een dag later, maar donderdag krijgt rapper Fresku de mogelijkheid om bij DWDD een werkelijke toevoeging aan de discussie te doen. Niet zozeer het wissen van Neerlands VOC-helden is van belang, maar de toevoeging van nieuwe helden uit diezelfde periode als Tula Regaud. Regaud was een mannelijke slaaf die zichzelf wist vrij te vechten en de slavenopstand op de Antillen leidde. Op 3 oktober 1795 werd hij publiekelijk ter dood gesteld. De door hem en twee kompanen gestarte opstand wordt gezien als de start van de emancipatie van het volk. Er mag wat Fresku betreft dus wat meer balans in; ‘iets meer van míjn helden’, zegt hij.

Geen enkel probleem, beroemde rappert Fresku: als je graag een blik wilt werpen op de beroemde Antillianse held Tula, dan ga je toch gewoon naar de Antillen ... Er gaat met enige regelmaat een tjoekie-tjoekieboot en met grotere regelmaat een woesj-woesj vliegtuig ...
    Oh ja, waarom hebben we het niet zo op de beroemde negerrappert Fresku? Daarom:
 
 

Omdat 'ie als zwarte Nederland onveilig heeft gemaakt en dan klaagt over de blanken die hebben geprobeerd de zwarte bende weer in het gareel te krijgen.
    En oh ja: omdat 'ie als zwarte naar de televisie heeft zitten kijken en daarbij huidskleur heeft zitten tellen. Een gore Ku Klux Klan-racist, dus, die beroemde negerrappert Fresku.
    En nog eentje: zie weer die empathieloze ogen ...


Naar Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .

 

3 jul.2016