Haatzaaiers, creolen: Clarice Gargard

Clarice Gargard is iets van een intellectueel onder de negers, qua formuleren - "negers" zijnde creolen of Afrikanen die afkeer en haat vertonen tegen het (westerse) land waar ze verblijven.

Ze debuteerde, voor zover bekend, bij de nationale haatzaai-site Joop.nl, beginnende met wat neutralere vingeroefeningen. Maar, zwarte zijnde, kon het haatzaaien natuurlijk niet lang uitblijven (Joop.nl, 14-09-2015, door Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail ):
  'Acteren om erbij te passen'

Alle lijstjes en debatten ten spijt, voor échte diversiteit is een cultuuromslag nodig

Waarna iedereen weet wat er gaat volgen: er worden negers geteld, en er moeten meer negers komen. Nee, natuurlijk in de gevangenis of bij de psychiatrische jeugdhulp. En oh ja: en ook niet bij zang en dans en sport. Ook daar mag je ook geen negers tellen, want ook daar zíjn negers al oververtegenwoordigd:

Maar elders in de maatschappij gaat het dus wat minder ...
  De negende editie van de Nacht van de Journalistiek vindt op 26 september plaats. ... Het thema dit jaar is diversiteit: inmiddels een kwaliteitskeurmerk dat je kan plakken op elk bedrijf dat niet alleen maar witte, mannelijke, heteroseksuelen van middelbare leeftijd in dienst heeft. Maar waarom blijkt échte diversiteit toch zo moeilijk te bereiken?

Kijk, die media die willen dolgraag gezien de oververtegenwoordiging van zwarten in zang en dans in de media uitleg of detail . Maar elders kunnen zwarten het kennelijk gewoon niet. Niets aan de hand dus. Volgende item.

Maar dus niet als je neger bent. Dan ga je zitten tellen. Nee, niet als het gaat om zang, dans of sport, maar als het gaat om:
  Uit onderzoek van NRC blijkt dat de negen grootste redacties voor maar drie procent uit niet-westerse Nederlanders bestaan terwijl er ruim drie keer zoveel niet-westerse mensen in Nederland wonen.

En dat is dus racisme: het tellen van ras. Maar ...:
  Ik had recentelijk een discussie met vrienden uit het vak. Volgens hen lag het gebrek aan diversiteit in de media toch echt aan het geringe aantal niet-westerlingen op de journalistieke opleiding: 'Ze zijn er simpelweg niet en kiezen voor studies die geld of status opleveren'. Een zeer legitiem en kloppend argument, maar een waarbij we ons niet té comfortabel moeten voelen.

... de neger voelt zich dus comfortabel in het zijn van een racist.
    Want als je dit kan aanpakken, en meer binnen kan halen dan je verdient, zijn er nog veel meer plaatsen waar je kan parasiteren:
  Want ook in het bedrijfsleven worden niet-westerse Nederlanders in managementfunctie - met maar 2 procent - zwaar ondervertegenwoordigd.

Tja ... Daar kijken ze toch echt nog veel meer naar wat je presteert dan in de rest van de maatschappij. Naar inzet, enzovoort. En kijk maar naar zwarten in de muziek: in de klassieke muziek, waar veel meer inzet en discipline en studiezin vereist is, vindt je zo weinig negers dat je gerust van "niet" kan spreken uitleg of detail . En die opleidbaarheid, hè ... uitleg of detail .
   En natuurlijk doen negers hetzelfde als moslims: de blanke idioten napraten die lijden aan de vele gradaties en soorten van politieke-correctheid:
  Waarom is diversiteit (in de breedste zin van het woord) überhaupt belangrijk? Bij veel organisaties blijkt dat ze met divers personeel beter functioneren. Wat logisch is als je bedenkt dat er een verbreding aan kennis, ervaring en vaardigheden plaatsvindt.

Oftewel: zet meer papoea's, pygmeeën, en hottentotten in je organisatie, en je bent nog diverser, dus nog succesvoller.
    En dat zwarten in dat groepje horen, zegt deze neger ook nog eens bijna expliciet:
  Wanneer je als 'anders-zijnde' wordt omringd door homogene collega's die een cultuur hebben waar jij nooit en te nimmer tussen past, moet je - zoals mijn kennis zegt – 'acteren om erbij te passen'.

Inderdaad: als je een hottentot bent die gelooft in communicatie via trommels of rooksignalen, of een Surinamer die gelooft in winti, moet je acteren om mee te kunnen komen in een omgeving die gelooft in communicatie via radiogolven of internet, en argumenten die gebruik maken van de ratio.
    En daarvoor verklaart deze neger dus zichzelf totaal ongeschikt:
  Als we een vis blijven beoordelen op zijn vermogen een boom te klimmen, zal het zijn hele leven blijven denken dat hij dom is.

Waarin trommelcommunicatie, winti, enzovoort staat voor het zwemmen van de vis, en het boomklimmen staat radiogolven en internet.
    Ze leren het nooit.
    Rationeel argumenteren.
    Het ingekankerde racisme zit hopeloos in de weg.

Goed, dat was de eerste (gevondene) van Clarice. In de volgende bijdrage gaat ze meteen naar de wortel van het probleem - en dit was de oorspronkelijke aanleiding om deze verzameling te starten (Joop.nl, 06-06-2016, Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail ):
  Die zogenaamde Westerse beschaving

Waarna redelijke mensen (dat wil zeggen: mensen die de zaken in relatie met elkaar bekijken) onmiddellijk het volgende bedenken en zeggen of opschrijven: "Als je als 'People of Color' de beschaving daar waar je verblijft niet bevalt, dan ga je, als je ook maar enige integriteit hebt, naar daar waar die problemen niet zijn: het 'Continent of Color': Afrika".

Wat volgde was een extra lang exposé van de diverse redenen waarom de westerse beschaving een slechte beschaving is. Voor degenen die snel klaar ermee willen zijn, hier meteen een afrondende reactie:
  pmolenaar71 6 juni 2016 at 18:16
Mahatma Gandhi werd ooit gevraagd: “Wat vindt u van de westerse cultuur beschaving?” Hij antwoordde: “Dat lijkt me een uitstekend idee”.

Vroeger zette mij dergelijke uitspraken aan tot denken. Tot zelfreflectie. Ik begin mij echter steeds meer af te vragen of die zelfreflectie niet erg eenzijdig begint te worden. Stel je voor dat gevraagd wordt:

“Wat vindt u van de islamitische (Afrikaanse/Marokkaanse, etc.) beschaving?”.

En ik antwoord: “Dat lijkt me een goed idee.”

Ik zou uitgemaakt worden voor een xenofobische racist. De column van Clarice staat vol denigrerende opmerkingen over de Witte westerse samenleving. Vol generalisaties. Complete bevolkingsgroepen worden aan de kant gezet. Blijkbaar mag dat alleen over de Westerse samenleving. Kritiek op andere groepen is racisme…

En tegelijkertijd worden wij in de column opgeroepen tot zelfreflectie…. Zelfreflectie is en blijft altijd moeilijk. Kritisch naar jezelf kijken en ook je fouten erkennen. Toch denk ik dat de Westerse mens in vergelijking met alle andere volken, dit het beste onder de knie heeft. Is Clarice in staat tot enig zelfreflectie?

Wat mij daarnaast zeer droevig maakt is dat wederom – op een linkse website als joop.nl – religiekritiek wordt weggezet als racisme. Het is toch te triest voor woorden.

Daarbij de vraag: als een Moslim alleen maar wil trouwen met een moslim. Is hij dan ook niet racistisch? De enige gemene deler is immers de etnische achtergrond (volgens de column)….

Voor wie meer details wil, hier wat hoogtepunten:
  Ik vraag me af wat er van Afrika zou zijn geworden als de natuurlijke ontwikkeling, systemen en vooruitgang niet door het imperialisme onderbroken waren.

Zie Haïti: de zwarten zijn er het langst de baas geweest en de rotzooi is er het grootst. Of in onderzoeksversie hier: uitleg of detail .
  Door de eeuwen heen maakte de veronderstelde barbarij van niet-westerlingen een andere dan beschaafde houding tegenover hen aanvaardbaar. Dat is hoe bijvoorbeeld de slavernij acceptabel werd gemaakt. Als je de samenleving kunt overtuigen dat de anderen mindere mensen zijn, blijf je niet in gebreke als je hen slecht behandelt.

De bekende waanzin over de slavernij uit de hoek van hen die er zelf vele beter in waren.
  De ontmenselijking van ‘anderen’ is door de geschiedenis heen gebruikt om onvergeeflijk en denigrerend gedrag te excuseren. Iets waar Joden over kunnen meepraten. En iets wat nu moslims en Marokkanen in Nederland het meest ervaren.

De moslims van nu zijn de Joden van toen ... uitleg of detail
    Hoe is het mogelijk. GA DAN!!! ROT OP!!! WE HOUDEN JULLIE ECHT NIET TEGEN!!!

Dat mens is 100 procent gestoord.

En er was nog veel meer:
  Vooroordelen over het ‘natuurlijk crimineel gedrag’ van mensen van Arabische komaf zijn niet ongebruikelijk en worden zelfs tegen beter weten in acceptabel geacht. We durven het geen racisme te noemen, dus noemen we het ‘islam kritiek’.

Wat een gorigheid.
  In Nederland heerst het idee dat alles gezegd moet kunnen worden. Vrijheid van meningsuiting is één van de pijlers van onze samenleving. Het heeft een gedeelde plaats in onze identiteit met kaas en tulpen. Toch is die vrijheid er niet voor iedereen. Dat bleek weer eens toen Sylvana Simons haar ambities bekendmaakte om racisme en discriminatie op politiek niveau te willen bestrijden.

Niemand heeft de racist Simons een strobreed in de weg gelegd om haar mening te uiten.
  Haar werd door velen met rancune en haat verteld om terug te keren naar waar ze vandaan komt, als ze niet kan waarderen hoe de dingen in Nederland gedaan worden. En dat was nog de mildste reactie.

Rancune en haat werden met rancune en haat beantwoord.
  Het lijkt alsof in ‘het beschaafde Westen’ vrijheid niets betekent als we niet mogen beledigen.

De achterlijke koloniaaltjes (je wordt vanzelf beledigend van dit soort lieden) zien alles waarin ze zelf falen als een belediging.
  Onze samenleving moet niet alleen dekoloniseren van raciale structuren, deobjectificeren van seksistische overtuigingen, maar ook decivilizeren, het loslaten van vastgeroeste percepties van superieur en inferieur. Want als dit is wat we beschaving noemen, wordt het misschien tijd om onbeschaafd te zijn.

Mooi. Ga onbeschaafd zijn in Afrika.

En dat was lang nog niet alle rotzooi.

Deze dame, prinses in Afrika ...
  De vader van mijn vader was de laatste traditionele koning van een groot gebied in Liberia ...

... met de bijbehorende arrogante rotkop ...:

... en de bijbehorende arrogante rothouding ...:


... heeft er weer vele haters bij gekregen, waaronder deze redactie. Gunst, wat zouden we die graag als "dobberneger" op de vlucht van de economische en sociale ellende van de creoolse cultuur in een lek opblaasbootje zien stappen ...:

... en zien verzuipen ...

Zo, dat is duidelijk. Maar wat is de reden van deze haat? Het bekende natuurlijk. Dat had ze even eerder al verkondigd (Joop.nl, 15-04-2016, door Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail
  Waarom witte mensen niet meer ‘blank’ zijn

Let op: deze tekst kan voor hen die zich identificeren als ‘blank’ onbedoeld kwetsend of beledigend overkomen

Waarvan de waarde, indien nog nodig, in één keer kan worden geïllustreerd:
  Waarom nikkers niet meer ‘people of color’ zijn

Let op: deze tekst kan voor hen die zich identificeren als ‘people of color’ onbedoeld kwetsend of beledigend overkomen

Oftewel: de boodschap is: "Ik haat jullie". Er was één reageerder die dat ook oppikte, maar die reactie werd wegens pijnlijke-waarheidsgetrouwheid gewist.
    Hier dan de oorzaak van de haat:
  Het heeft met slavernij en kolonialisme te maken.

Ohne Worte.
  De Amerikaanse historicus Nell Irvin Painter ...

No comment.
  Omdat we onszelf in het Westen  ...

Silence.
   ... ‘wit’ ... privilege  ...

Geen commentaar.
    Oh, toch (achteraf) : de culturele nederlaag .

Zo de toon is gezet. kijken of er nog enige variatie is in het liedje (Joop.nl, 09-10-2016, door Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail ):
  Wat betekent het om zwart te zijn in Nederland?

Het belang van een Black Achievement Month zit hem niet in het idee dat alle zwarte mensen hetzelfde zijn.


Het is dit jaar voor het eerst dat Nederland een soort Black History Month viert, Black Achievement Month genaamd, om zwart Nederland te eren. ...

Brullen van de lach!!! En de redactie hoeft de reactie niet eens zelf te formuleren:
  Jansen & Jansen – 9 oktober 2016 at 21:37
[Black achievment]
Stuitend. Dat gaat ervan uit dat achievements van zwarte mensen dusdanig dungezaaid zijn dat wanneer ze onverwacht toch waargenomen zijn ze de moeite waard zijn om speciaal te benoemen. Als dat niet door een blanke racist is bedacht dan begrijp ik niets meer van dit debat.

Machielse93 – 9 oktober 2016 at 23:29
Ik begrijp er ook weinig van.
Geen idee waarom er geen ‘Arab achieving month’ of een ‘Asian achieving month’ is.
Het is en blijft iets bijzonders voor mij dat een klein groepje zo een sterke nadruk legt op hun huidskleur.

Events, dear boy, events – 9 oktober 2016 at 23:51
”Dat gaat ervan uit dat achievements van zwarte mensen dusdanig dungezaaid zijn dat wanneer ze onverwacht toch waargenomen zijn ze de moeite waard zijn om speciaal te benoemen.”
    Exact. Ik wou net zeggen: som die ”achievements” dan eens op.

Nogmaals brullen van de lach!!! Over schieten in eigen voet gesproken. Dit is schieten in eigen voet met een houwitser.

En de volgende melodie in de zwarte hymne - aanleiding: de Amerikaanse presidentsverkiezingen (Joop.nl, 04-11-2016, Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail ):
  Laten we de geschiedenis zich echt herhalen of is er nog hoop?

Over de voorstelling A Raisin in the Sun en de ongelijkwaardigheid in de samenleving die lijkt te verergeren

A Raisin in the Sun (ARITS) van Lorraine Hansberry was het eerste theaterstuk geschreven door een zwarte vrouw dat op Broadway gespeeld werd. ...

Oftewel: dit gaat over Amerika. net als het meeste van de rest - de beginnen van dikke alinea's:
  De voorstelling uit 1969 gaat over de familie Younger. Een zwart arbeidersgezin ...
    ARITS was het eerste stuk waarbij zwarten ...
    Het internationaal geroemd toneelstuk ARITS ...
    Op 2 juli 1964 tekende de Amerikaanse president Lyndon Johnson ...
    A Raisin in the Sun is gecreëerd ...
    De ketenen rondom de polsen en enkels van de tot slaaf gemaakten ...
    Wanneer je bijvoorbeeld voor geweldloze drugsvergrijpen ...
    Ik zie het in de grote dingen: van de grassroot-beweging van Black Lives Matter ...
    Het is niet dat we ‘er’ zijn. ...

Maar natuurlijk gaat het daar niet om. Het doel is om Nederlanders te bespugen:
  Het slaat niet enkel op de Verenigde Staten maar de trend van extreem-rechtse denkbeelden en fanatici is overgewaaid of wellicht begonnen in Europa. Niet alleen Donald Trump maar ook Victor Órban, Nigel Farage, Fauke Petry en Geert Wilders draaien in een vicieuze cirkel, om elkaar allemaal van rechts in te halen.

Trump is de schuld van de blanke Europeanen.
  Buitensluiting lijkt salonfähig te zijn. Als je als een feit presenteert dat jouw cultuur superieur tegenover een ander staat – of mensen die onderdeel uitmaakten (en maken) van het Nederlands koninkrijk probeert buiten te sluiten als ze niet rendabel zijn, of wanneer je mensen probeert buiten te houden nadat je al hun buit hebt binnengehaald ...

Vertaald: we moeten alle zwarten toelaten en we moeten ze allemaal een bundel met geld geven. En als tegenprestatie willen we:
  Ik weet nog dat ik als tiener debatten hield over waarom Zwarte Piet racistisch is.

... dat Zwarte Piet verdwijnt. En ...
  We zijn er nog lang niet ...

... we willen nog veel meer. Van die ...
  ... de stampende, krijsende, cis gender, witte heteroseksuele man ...

En als we het niet krijgen ...:
  ... De micro revoluties die tot een overwinning leiden zijn er. Je moet ze alleen willen herkennen en samen vormen ze een kei die als een sloopkogel

... dan, in navolging van de microrevoluties in Franrijk 2005 en Engeland 2011 toen het nog slechts wijken waren, branden we hele Europese steden af.
    Het is hoog tijd om deze lui er collectief uit te zetten.
    Hier wat de lezers bij Joop.nl er van vonden:
  Molly Sweet – 4 november 2016 at 14:45
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Op zijn best zijn het variaties op een thema, maar herhaling? Nooit waargenomen in al mijn studies.

‘De geschiedenis herhaalt zich’, of ‘de loop van de geschiedenis veranderen’, het zijn inhoudsloze uitdrukkingen die nergens op slaan. Het ergst is de kreet ‘middeleeuwse praktijken’ voor alles wat als achterlijk en achterhaald wordt ervaren. Meestal gebruikt door mensen die niks weten over de middeleeuwen.

Dus vraag ik, vooral aan deze mevrouw die over dingen die haar na aan het hart liggen gepassioneerd schrijft: geschiedenis is mijn passie, het kwetst mij bijzonder als dit vak voor alles en nog wat wordt misbruikt om een populistisch punt te scoren.


BingoGrubb – 4 november 2016 at 14:53
owke als nederland zijn hebbenw e hier eigenlijk niks over te zeggen. en verder zijn in mijn ogen de mensen die ik zwarten witte mensen denken het echte probleem

gilles – 4 november 2016 at 14:56
Waarom het is dat zwarte mensen nog steeds drukte maken over slavernij, die rond 1860 werd afgeschaft, en ik niet over mijn overgrootvader veenarbeider, analfabeet, gedwongen tot gedwongen winkelnering, dat vraag ik me af.
Zou het komen omdat die overgrootvader stakingsleider was bij Domela Nieuwenhuis, in de veenstakingen van rond 1880, de eerste georganiseerde stakingen in Nederland, waarmee een sterke verbetering van hun positie werd bereikt, door henzelf ?
In de dertiger jaren was die overgrootvader er best trots op dat zijn vier zonen allemaal een auto hadden.
Hij wist best wie de vijand was, dat waren de Heeren van het Veen, met de kerk aan hun zijde.
Sinterklaas, van afkomst een heilige, interesseerde hem niet.

Blitskikker – 4 november 2016 at 15:03
Als Amerika zo door en door racistisch is, hoe kan het dan dat Amerikanen met een Aziatische achtergrond het wel heel goed doen in de Amerikaanse maatschappij? Aziatische Amerikanen doen het zelfs beter dan blanke Amerikanen op universiteiten.


PeterMiddle – 4 november 2016 at 15:08
Ik vind de toegenomen intolerantie aan beide uiterstwn van het debat door de wijze waarop de – stampende, krijsende, “voorvechters, het debat hebben vormgegeben verschrikkelijk.

NIETS is er verbeterd.

Dat kan ook niet want op basis van wandaden van enkelen eeuwen geleden


Dick2015 – 4 november 2016 at 15:55
Raad je aan om eens in de cultuur van het land waar je nu woont een beetje te verdiepen
Lees Bartje eens


PeterMiddle – 4 november 2016 at 16:00
Wat zal de donkere mens opbloeien op het moment dat hij verlost is van de witte heersers van het type:

Khadaffie, Amin, Hoessein,, Toure, Duvalier, Bokassa, Seko, Taylor, Biya, Mugabe, Abacha, Toure, Nguema, Barre, Al-Bashir, Habre, etc, etc.

Bovenstaande dictators zijn overigens geheel ontoerekeningsvatbaar omdat de oorzaak niet is gelegen in het grijpen van de macht en de daarop volgende wandaden maar in het kolonialisme van de Witte mens.

De witte mens is overigens geheel ontoerekeningsvatbaar omdat de oorzaak niet is gelegen in het grijpen naar de macht en de daarop volgende wandaden, maar in het imperialisme van de Mesopotamiers, de Perzen en Carthagers..

Mvg.

Ps. Bovenstaande is geen poging tot ontkenning van racisme en discriminatie, want dat is very real.
Het is een nuancering van de (misplaatste) link tussen onrecht en de witte mens.
Wandaden hebben niets met kleur maar alles met de menselijke aard in relatie tot macht te maken.
Dit debat is ontspoord omdat uit het oog verloren is dat de blanke mens en de donkere mens gelijkwaardig zijn en dus niet verschoont zijn van het overkomen/ aangedaan worden van leed, of het aan doen van leed.
Neem een punt of plek in de tijd en wereld en de hoofdrolspelers zijn gewisseld van wacht.

Om nader tot elkaar te komen is alles anders dan confrontatie in combinatie met een handreiking, een stap verder UIT de richting. Zwarte piet mag dan wel weg zijn, daar is heel veel smerigs (aan beide kanten) voor terug gekomen, dat smerige heet: toegenomen intolerantie.
Helaas zal dit gevolgen hebben omdat toegenomen intolerantie altijd gevolgen heeft en goede bedoelingen niet altijd de weg in de juiste richting plaveien..


BasVV – 4 november 2016 at 16:25
Ik kan me niet herinneren dat Wilders ooit iets over “zwarten” heeft gezegd. Maar dat kan aan mij liggen. Maar als de schrijfster denkt dat de wereld veranderd door praatprogramma’s als Pauw en consorten dan wil ik een vraag stellen. De meeste mensen die de volgende ochtend vroeg moeten werken gaan rond 11.00 uur naar bed. Welk publiek trekken deze programma’s wel. De mensen die de volgende dag nog een mening moeten kunnen geven bij het koffieapparaat. Hoger opgeleiden dus die zich het niet kunnen veroorloven om niet te kijken. Die veranderen de wereld alleen juist niet. Ja misschien met beleid. Maar niet in de dagelijkse praktijk. En in de dagelijkse praktijk blijkt elke keer als het gaat om samenleven dat beleid daar geen of weinig invloed op heeft. Mensen mogen elkaar, ongeacht huidskleur, of juist niet.


Overdeweg – 4 november 2016 at 17:22
Deze hele redenatie is gebaseerd op een waan dat alle ‘culturen’ aan elkaar gelijk zouden zijn, dat is absolute kolder. Culturen ontwikkelen zich vaak op een ideologische grondslag, als de grondslag rigide is, is het risico buitengewoon groot dat het zal uitlopen op ‘maatschappelijke’ totalitaire uitspattingen. Voorbeelden te over, het communisme onder Stalin, het fascisme onder Hitler en de trend in de Islamitische wereld om naar haar roots terug te keren en laten we wel wezen, geen enkele ‘totalitaire’ cultuur is een zegening.

Maar laten ‘we’ daarnaast vooral ‘onszelf’ niet uitsluiten, vooral in linkse kringen is er een trend waarneembaar van een volledig misplaatste moreel superioriteits-gevoel. Op basis waarvan een ieder die gefundeerde kritiek heeft op de Islam (dat een religieuze variant vormt op eerder genoemde politieke totalitaire ideologieën) en een ieder die mede om die reden het opneemt voor Israel in de midden-oosten problematiek, systematisch wordt gestigmatiseerd met het etiket racist, islamofoob en/of zionist. Een uiterst rücktsichlose ontwikkeling.


jandebakker – 4 november 2016 at 17:27
Met de zin “Een systeem dat over honderden jaren conscientieus opgebouwd en tot in de haarvaten van de samenleving gezeteld is” kaart u onbewust maar zeer treffend het zwakke punt van zowel uw betoog als dat van veel soortgelijke opinies aan. Uw betoog gaat hoofdzakelijk over de situatie in de VS., en op basis van deze situatie probeert u bruggetjes te maken naar de situatie in West Europa. Dit terwijl de verschillen tussen de VS en West Europa op het gebied van de omgang met etnische minderheden enorm zijn (Een land waar minderheden generaties lang zowel maatschappelijk als juridisch onderdrukt zijn enerzijds, en voormalige koloniale mogendheden waarvan de meeste leden van minderheidsgroepen nog behoren tot de 1e,2e of 3e generatie anderzijds ).

Juist deze grote oriëntatie op de Verenigde Staten, waarbij terminologie en jargon klakkeloos wordt overgenomen zonder aandacht voor de contextuele verschillen (Witte, White privilege, black face, institutioneel racisme etc.), vormt een grote belemmering voor de discussie over racisme en discriminatie. Dit omdat de verschillende partijen op een compleet andere golflengte zitten en daardoor dus compleet lang elkaar heen praten.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de discussie over Zwarte Piet. Het argument dat zwarte Piet racistisch is omdat het een vorm van black face is gaat niet op omdat black face, en de negatieve racistische associatie die daarmee samenhangt, nooit echt heeft gespeeld in de Nederlandse samenleving. Iemand (die niet bekend is met blackface) op basis van het blackface argument uitmaken voor racist komt daardoor op deze persoon net zo vreemd over als een Indiër uitmaken voor fascist omdat hij thuis een swastika heeft hangen. (Uiteraard kunt u zwarte Piet wel racistisch vinden omdat het op u overkomt als een negatieve stereotypering die verbonden is aan de slavernij.)

Een ander probleem van de oriëntatie op de VS. Is dat ook de basis voor de slechtere positie van leden van minderheidsgroepen compleet verschillend is (achterstand door eeuwen van juridische tegenwerking vs. Achterstand door taalkundige/culturele barrières en een 1e generatie die over het algemeen zeer laag opgeleid was). Verschillen in oorzaak die logischerwijs ook het gevolg hebben dat er ook andere ingrepen nodig zijn om het probleem om te lossen. Zie hiervoor bijv. de recente discussie op Joop over het diversiteitsbeleid van de UVA. De adviezen van Mevr. Weker zijn sterk geïnspireerd op de VS. En zullen daardoor minder effectief zijn in het oplossen van de onderwijs achterstand van minderheden in Nederland. Dit omdat de achterstand hier o.a. wordt veroorzaakt door een taalachterstand onder allochtone jongeren, waardoor extra inzet op taalonderwijs effectiever zal zijn als het invoeren van een quotum en een verplicht vak over diversiteit.

Ergo: Als u problemen in de Nederlandse samenleving wilt aanpakken en oplossen, stop dan met het “copy pasten” van het debat in de VS. En richt u op het ontwikkelen van een Nederlands/ West Europees debat gebaseerd op de lokale context.


Machielse93 – 4 november 2016 at 22:21
Het is echt teveel om op te noemen en overal op te gaan. Het artikel zit vol populistische SJW retoriek dat als een stuk zeewier vanaf de andere kant van de oceaan aangespoeld is.

Heel kort daarom:
– Wat wil de auteur nou eigenlijk precies?
– Waarom die nadruk op huidskleur terwijl het zo onbelangrijk geworden is in NL?
– Vanwaar die neiging niet matchende problemen in de VS proberen te linken met die in Europa?
– Waarom uitsluiting slecht noemen en vervolgens zelf uitsluiten? Of is de auteur er zo een van donkere mensen zijn per definitie goed en blanke mensen per definitie slecht? Oh wacht alleen de hetero mannen dan.
– Vanwaar de haat tegen blanken? Neem toch aan dat zelf de auteur constateert dat de best presterende maatschappijen allemaal door blanken gevormd zijn?
– Vanwaar het afroepen van slachtofferschap voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Waarom geen woord over het geweld, slechte thuissituaties etc.?


nondeju – 4 november 2016 at 23:40
Wel bijzonder dat een jonge vrouw opgegroeid in het veilige en sociale Nederland met alle kansen zo wodend kan zijn over een fenomeen wat 150 jaar gelden is afgeschaft


Minoes – 5 november 2016 at 06:20
Je zou m.i. pas echt een revolutionair zijn als je de guts had om in Amerika te gaan wonen, werken en vechten en je daar aan te sluiten bij Black Lives Matter.

Is wellicht begonnen in Europa? Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar ik ben geboren in 1950 en kan me toch echt iets heel anders herinneren.

Ik heb n.b.ooit nog op een anti-discriminatie bureau gewerkt maar behoor nu waarschijnlijk tot de top 3 van de racisten als ik het goed begrijp.

Waarom dat heteroseksuele erbij staat bij dat ‘witte’ is voor mij ook een vraag.
Is dat geen discriminatie, uitsluiting, vooringenomenheid? Waar slaat dit allemaal op. Ik voel me in dit land iedere dag buitengesloten door rechts neoliberale stemmers, overheden en politici borgverzekeraars en noem maar op. Maar volgens mij bestaan er toch echt wel zwarte rechts neo-liberale stemmers, ambtenaren, en werkgevers die liefst geen blanke nederlanders aannemen.
Mag ik zwarte nog wel schrijven in een zwart-wit debat?

Ik voel me steeds minder aangesproken. Ik ben immers een blanke helaas wel heteroseksuele, vrouw. Dat heteroseksueel is dan een min-puntje, dat dan weer wel.

Mijn irrigatieniveau stijgt, ik weet niet hoe het anderen vergaat. Overkill en in mijn ogen zo nu en dan ware hysterie doen de samenleving als geheel geen goed. Extremisme heb je in alle soorten en maten zoveel is me wel duidelijk.


Buzzer – 5 november 2016 at 08:04
Typisch een voorbeeld van het door elkaar halen van de VS en Nederland.

Gadfly – 5 november 2016 at 09:56
Witte Nederlandse mannen van alle geaardheden raken hoogstens geirriteerd omdat zij doorlopend worden afgeschilderd als racisme-apologeten. M.i. hebben dit soort eenzijdige en voorspelbare artikelen die geen recht doen aan de Nederlandse situatie alleen maar een contraproductief effect.

Een zeer ruime meerderheid van de reacties wijst deze mevrouw op allerlei manieren terecht. Maar het zal niets helpen. Zwarten klagen niet vanwege racisme of een andere veranderbare reden. Zwarten klagen omdat ze niet mee kunnen komen, en dat lijkt niet te repareren aan deze kant van de eeuwigheid.

Mevrouw Gargard is een extremistisch zwart activiste en een rabiate Nederland- en blankenhater. Extra redenen om haar een plaatsje te gunnen in de politiek-correcte haat-media van de NPO. Dus Donald Trump won de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en Clarice mocht opdraven in Pauw uitleg of detail (09-11-2016) om de Nederlanders te treiteren. Haar voornaamste tactiek: de waterval: het steekt van wal is een uur aan het woord met een toespraak en wie daar iets tussen wilt brengen, wordt afgeblaft. Tactisch, want de leugens vliegen je om de oren.
    Gelukkig hebben we de beelden nog, om dit te verduidelijken. Ze heeft zojuist geponeerd dat "Trump openlijk racistisch, seksistisch en homofoob is". Geen van die zaken is hard te maken, en het minst "homofoob", en ze wordt daarop aangesproken. Hier haar visuele reacties:
 
 

Later in de uitzending werd ze door Wierd Duk aangesproken op haar keuze voor Hillary, omdat die "een oorlogszuchtige havik" zou zijn.
 

Termen als "irritant" en "arrogant takkenwijf" en erger dringen zich op.
    Kan deze Afrikaanse prinses in het midden van de Atlantische Oceaan gedumpt worden, in een roeiboot ... Alstublieft. mag ze kiezen: naar Amerika, of terug naar Afrika ...
    In de uitzending zat ook Snolvana Transsylvania Simons uitleg of detail . Die was zo mogelijk nog erger ...
    Met dit soort mensen zouden wij als blanken moeten samenleven ... uitleg of detail .

Daarna weer even weinig gehoord van de Afrikaanse Prinses, behalve dan dat ze zich een nieuw uiterlijk heeft aangemeten:

Ook eentje die het heel goed zou doen in de schiettent op de kermis. Welke afbeelding uit het archief is opgehaald naar aanleiding van haar laatste bijdrage aan de komende etnische burgeroorlog (nrc.nl, 27-07-2017, door Clarice Gargard, programmamaker bij BNN-VARA en publicist, uitleg of detail ):

  Wilders heeft lief én doet kwaad - dat is eng

En daar is 'ie weer: dé specialiteit van alle politiek-correct gestoorden, social justice warriors en neger- (en moslim-) activisten: de perfecte spiegeling. Want wat natuurlijk echt eng is, zijn al die lieden met zogenaamde "idealen" die de meest keiharde fascisten en racisten blijken te zijn: je verricht twee kwaden: het kwaad zelve, en je maakt het goede te schande. Want van de kop af aan is duidelijk wat hier het streven is: iemand de mond snoeren. Met dit soort taal:
   ... Charles Taylor ... veroordeeld is voor zijn misdaden tegen de menselijkheid. ...
    ... Hannah Arendt veronderstelt in haar vermaarde boek Eichmann in Jeruzalem: de banaliteit van het kwaad ...
    ... het gedicht Vultures van de Nigeriaanse schrijver Chinua Achebe ...

En het leidt ook geen enkele twijfel dat Gargard en haar beweging hedendaagse representaties zijn van massamoordenaars als Taylor, Jodenvergassers als Hitler, en aasgieren als de negers en moslims in Europa zijn.
    Hier in actie in Nederland:
 
 

Beelden net ook gebruikt bij mede-warrior Nourhussen uitleg of detail , die over hetzelfde onderwerp mocht haatzaaien bij Trouw.
    Al met al geldt ook voor deze dame: hartelijk dank voor de hernieuwde aanzet tot de etnische burgeroorlog . Zo'n burgeroorlog is waarschijnlijk de beste manier om zo veel mogelijk gekleurden weer het land uit te krijgen.

Bij GeenStijl hebben ze dit brok ellende inmiddels ook in de smiezen. En ze pasten er een op de Rijnlandmodel-website bekend trucje op toe: vervang wat clou-woorden (GeenStijl.nl, 25-08-2017, door Mosterd uitleg of detail ):
  Column van Clarice Gargamel. Maar dan anders

Ook al zo aardig gevonden ... Gargamel is de boze tovenaar uit de Asterix-strips.
  De eerste drie alineaatjes van onderstaande column van Clarice Gargamel omgeschreven. Best te doen, als je een paar keer het woord 'nazi' vervangt. Alstu!

Gespannen, die foto - het is ook zo lastig om de arrogantie en agressie van die kop te maskeren ...
    Maar wat toch nog echt schokkerend is: dit brok ellende schrijft bij NRC Handelsblad. Dus er moet iets anders gevonden voor dat NSB Halalblad.
   Goed, GeenStijl heeft de clou al verraden: ze hebben "neonazi" vervangen door iets anders. Hier is het resultaat:
  De beelden van Marokkaanse mannen die met een bestelwagen door de mensenmassa op de Ramblas ploegen beheersen al een week het nieuws. Het bestaan van moslims verbaast me niet maar wel de bereidwilligheid van anderen, zij het media, opiniemakers of ‘gewone’ burgers – ook in Nederland – om hun beweegreden te legitimeren en in naam van tolerantie intolerantie te dulden. Het is ieders goed recht om moslims te verdedigen. Alleen, waarom zou je dat willen?

Ze bliezen forensen op in metrostations, zaagden winkelende mensen doormidden, smeten homo's van het dak, schoten rockbandjes van een podium met Kalashnikovs en moorden en passant het complete publiek uit, slachtten cartoonisten op beestachtige wijze af, vielen agenten aan met messen, schoten om zich heen in supermarkten, vermoordden minderjarige kinderen bij een concert van Ariane Grande, reden door half Europa met vrachtwagens op mensen in, veegden op bloedige wijze de boulevard van Nice schoon, legden het Brusselse vliegverkeer plat door de boel finaal uit te moorden en dan heb ik het merendeel niet eens gehad. Wie het onomstotelijk bewijs van jihadisme in de withete woede van ‘moslims’ niet herkent, steekt waarschijnlijk ook neuriënd de vingers in de oren bij het horen van een Nasheed.

De aanleiding van de aanslag in Barcelona was niet eens een debat over het verwijderen van een controversieel standbeeld, maar het ging over het vermoorden van afvalligen en het middelvingeren van het westen. Volgens sommigen triviaal, maar het raakt aan fundamentele vragen over welke delen van de geschiedenis belicht zijn en over imperialistische religiecriminelen die gelauwerd worden. Dat laatste is alsof je belaagd wordt en iemand een portret van de belager op je schoorsteenmantel plaatst.

Gargamel zal zoiets nooit schrijven, want zij haat Nederlanders en die Marokkanen haten Nederlanders (en andere Europeanen), dus Gargamel houdt van Marokkanen.
    Ach ja ... Haat is "haat" als er "haat" op staat. 

Twee vrouwen binnen het Nederlandhaat-front hebben het met elkaar aan de stok gekregen. En als vrouwen ruzie krijgen ... Enfin: voor ons mensen is het genieten:

Gunst ...

Op de sociale media in omgevingen waar lieden als ons huidige subject opereren, zijn de verbale mores ruw. De verbale mores van lieden als ons subject, de Arzu Aslan's uitleg of detail , de Aafke Romeijn's uitleg of detail, de Miko Flohr's uitleg of detail , de Wil Eikelboom's uitleg of detail en al dat andere links-, islamitisch, zwart- en Joods-gekleurd gajes dat je met enige regelmaat geciteerd ziet bij GeenStijl. Die hun verdiende loon terugkrijgen van de gewone, blanke, Nederlanders op dezelfde toonhoogte. Dus is het best wel een verlichting om dezelfde boodschap wat nuchterder geformuleerd opgediend te krijgen. Hier door een iemand die deze redactie kent van gemeenschappelijke activiteit bij het voormalige Volkskrant-weblog, dat opgeheven werd vanwege te grote politieke-incorrectheid. Een politieke-incorrectheid die kwam van twee of drie auteurs, waarvan de huidige er eentje was (hardewoorden.nl, 01-12-2017, door Peter Louter uitleg of detail ):
  Waarom NRC-columniste Clarice Gargard volstrekt niet deugt en racistisch is

Ze is geboren (1988) uit ouders die van Liberia naar Amerika zijn verhuisd en ze is later naar Nederland gekomen om hier journalistiek te studeren aan de Hogeschool Windesheim. Ze verkoopt zichzelf als deskundige op het terrein van diversiteit, mensenrechten en gender.
    Sinds een aantal maanden heeft ze een column in de ‘kwaliteitskrant’ NRC omdat die meer aan diversiteit wil doen, maar enige kwaliteit heb ik in haar columns nog niet kunnen ontdekken. Integendeel, stuitende bevooroordeeldheid is haar handelsmerk.    ...

Het is altijd instructief hoe anderen het zien. En daarin komt dan meteen de aard van het "meningsverschil" naar buiten: voor allen die ook maar enigszins in het politiek-correcte kamp te zitten, is iemand als Clarice Gargard de stem waarvan het de moeite waard is om naar te luisteren tot en met "volkomen mee eens". Voor iedereen die er ook maar enigszins afstand van neemt en een enigszins kritische blik op werpt, slaat het onmiddellijk om naar diepe afkeer van het dan onmiddellijk duidelijke racisme. En bijbehorende verschijnselen zoals bovenstaand genoemde.
    Een concreet voorbeeld:
  In de NRC van 30 november maakte Gargard het weer een heel bont. “De collaboratie van velen tijdens de Tweede Wereldoorlog is bekend, maar ook de apartheid werd hier relatief lang gesteund. De Zuid-Afrikaanse vrijheidsstrijders werden als terroristen geframed en het verzet van de anti-apartheidsactivisten werd -soms met geweld- de kop ingedrukt. Maar toen Madiba (ze bedoelt Nelson Mandela) overwon, zat iedereen ineens altijd al in het verzet.” Dat is een nogal kwaadwillige karikatuur die de NRC haar laat opdienen. Gargard liep nog in de luiers toen Mandela vrij werd gelaten en was zes jaar oud toen die president werd. Ze kan zich er dan ook nauwelijks van bewust zijn dat Mandela in Nederland al populair was toen hij nog in de gevangenis zat en dat de in Nederland breed aanwezige afschuw van apartheid heeft bijgedragen tot de afschaffing daarvan. Het verzet in Nederland is royaal vastgelegd in ‘Nederland tegen apartheid 1948-1994’ op de website socialhistory.org. Gargard had als journaliste die bron kunnen benutten en het is vooringenomenheid en arrogantie die het haar belet hebben.    ...

Het is heel simpel, naar het OJ Simpson-model:  "OJ Simpson heeft naar alle bewijzen zeggen zijn ex-vrouw en haar vriend vermoord - OJ Simpson is zwart - dus, ergo, q.e.d.: OJ Simpson is onschuldig". Geldt voor minimaal 95 procent van de zwarten in Amerika.
    Geldt ook in Nederland. Gloria Wekker uitleg of detail : "De slavenhandelaren waren blank - de huidige blanke Nederlanders zijn blank - dus, ergo, q.e.d.: alle huidige blanke Nederlanders zijn medeschuldig aan de slavenhandel - en racisten".
    En hier dus Clarice Gargard: "Nederlanders zijn racisten - in Afrika heerste apartheid en dus racisme - dus, ergo, q.e.d.: de Nederlanders steunden de apartheid". En dat hoeft dan dus ook niet verder nagezocht te worden.
    Nog een voorbeeld:
  Het kan nog bonter. Ze is vanzelfsprekend ook tegen Zwarte Piet en ziet daarin het bewijs voor racistisch Nederland. “Maar als ik kijk naar hoe de stem van de minderheid gesnoerd wordt en de daders -met de mondprop nog in de hand- als helden worden ontvangen ...

Van de eerste tot de laatste letter gelogen. Of beter: het is precies andersom: de Zwarte Piet-critici hebben een bijna volstrekt monopolie gehad in de media, en elk zeldzaam geval dat er een verdediger van Zwarte Piet in de media mocht opdraven als enige in een gezelschap van tegenstanders, viel hem of haar hoon en diepe minachting ten deel.
    Noteer meteen de ernst van de afwijking in de geest die hieraan ten grondslag moet liggen, er vanuit gaande dat Gargard opschrijft zoals ze het werkelijk in haar geest ziet: die geest is dusdanig misvormd, dat zelfs deze zeer scheve toestand volkomen de andere kant op wordt getrokken.
    Waaraan natuurlijk hetzelfde ten grondslag ligt als dat "Het al weten dat de Nederlanders voor de apartheid waren".
    Ook waarnemer Peter Louter constateert wat verderop de spiegeling:
  ... Roep ‘racisme’ en je staat bij wijze van spreken morgen in de krant of wordt je uitgenodigd voor een praatprogramma. ...

Van de "bekende Nederlanders" heeft er in het begin eentje in een plotseling en spontaan moment zijn steun betuigd aan Zwarte Piet: Henk Westbroek. Het land was te klein. Want "kwetsend". De lijstjes met tegenstanders lopen in de honderd en meer.
    En hier is het spoor naar de reden van deze vervormingen:
  ... als helden worden ontvangen, is het evident dat het land weinig van het verleden geleerd heeft. ...

Richtingbord 1: 'het verleden'.  Iets met een gemeenschappelijke geschiedenis. Maar let op de al eerder noodzakelijke correcties.
    Het feit dat op verhullende manier wordt gebracht zegt natuurlijk al weer genoeg. Wat er natuurlijk bedoeld wordt, is "het koloniale en slavernij-verleden". De hier boven al staande "Gloria Wekker"-logica. De "OJ Simpson"-logica.
    En tweede richtingsbord staat hier:
  ...  het land weinig van het verleden geleerd heeft. De geschiedenis zal Nederland niet genadig zijn en dat verdient ze hierin ook niet. Ze blijft bladzijdes zwart kleuren ...

Het gaat eigenlijk niet om het verleden ... Dat verleden is slechts een richtingsaanwijzer of uithangbord voor waar het werkelijk om gaat: dat 'Nederland ... blijft bladzijdes zwart kleuren' - het gaat om het heden.

Het heden van de zwakke maatschappelijke positie van de zwarten.

Het heden van het zwarte maatschappelijke onderpresteren uitleg of detail uitleg of detail .

In Amerika hebben ze een excuus: de voorgaande periode, zeg tot aan de jaren 1970, van daadwerkelijk racisme. In Nederland (en de rest van Europa) bestaat dat excuus totaal niet. De eerste zwarten uit Suriname en de latere stroom zijn met "aaien over bol" ontvangen. Er is ze geen strobreed in de weg gelegd, en bij de eerste tekenen van niet mee kunnen komen in het onderwijs, in de woorden van "activist" Mitchell Esajas uitleg of detail : "De universiteiten zijn veel te wit", zijn er "Mozaiek"- uitleg of detail , "kleur"-, en "diversiteits"-programmma's  opgesteld om de zwarten te helpen.
    Het helpt zo weinig dat je gerust van "geen moer" kan spreken. De universiteiten hebben tot nu toe hun standaarden nog niet genoeg verlaagd. Hun standaarden van onderzoek staan al op de bodem uitleg of detail , en de opleidingsnormen zijn dat door de diversiteitsprogramma's in zekere mate, maar om de zwarten er numeriek aanzienlijk beter bij te kunnen betrekken zou je die normen ook tot op een bodemniveau moeten verlagen en dat heeft men tot nu toe niet gedurfd.

En niet mee kunnen komen in het onderwijs speelt zich natuurlijk op alle lagen af, en betekent een niet mee kunnen komen in de maatschappij.

En dat brandt natuurlijk net zo hard in de ziel van de zwarten als het feit dat Nederlanders geen moslims zijn en toch succesvoller dan moslims, brandt in de ziel van de moslims. Vandaar de bereidheid aldaar tot zelfmoordterrorisme.

Vandaar het in staat zijn tot de meest absurde leugens bij zwarten.

En vandaar de wederzijdse hartelijke steun, terwijl ze cultureel niets maar dan ook helemaal niets gemeen hebben.

En nog zo'n fraai voorbeeld daarvan. Het is van een dusdanige aard dat zelfs er in de Volkskrant afstand van wordt genomen (de Volkskrant, 24-08-2018 column door Elma Drayer):
  Lekker links

...    En nu een niet heel knappe voorspelling: er komt een nieuwe lievelingsvijand aan.
    Woensdag stuurde de pas aangetreden burgemeester van Amsterdam een brief naar de gemeenteraad over de aanpak van radicalisering en extremisme. Femke Halsema (GroenLinks) neemt daarin afstand van het beleid van voorganger Jozias van Aartsen (VVD). Zag hij er geen been in om banden aan te knopen met salafistische moskeeën, zij wil daar niets van horen.
    Lekker links, dacht ik. Verkeerd gedacht. De ene nierenproever maakte de burgemeester uit voor 'rioolrechts', de andere voor 'reactionair'. En Clarice Gargard, nota bene columniste bij het liberale avondblad, liet per ommegaande weten dat zij Van Aartsen 'progressiever en bedachtzamer' vond. ...

Maar natuurlijk: de Arabieren die hun zwarte slaven castreerden om om de zoveel jaar een nieuwe lading op te halen waren natuurlijk ook een stuk progressiever dan de gehate blanke westerlingen ...
    Maar de huidige Arabieren in Nederland haten de blanke Nederlanders net zo hard als de zwarten, en dat schept een band ...

Ach, leuk ... Een artikeltje over onze Afrikaanse prinses - samen met een goede vriendin ...(tpo.nl, 18-11-2018, door  Bas Paternotte uitleg of detail ):
  NOS laat nieuws corrigeren door anti-Zwarte Piet-activist

En wat er dan voor media- en subsidienetwerk ontvouwt, zal u verbazen...


Anti-Zwarte Piet-activist, Trouw-columniste en TPO haatster Clarice Gargard, zag na een dagje demonstreren een Teletekstbericht van de publieke, objectieve en ook verbindende omroep NOS dat haar beslist niet beviel. NOS Teletekst (een soort faxbericht op internet en TV, red.) schreef dat de anti-Zwarte Piet-actievoerders van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) in Rotterdam ‘slaags raakten’ met de omstanders. Dat was niet slachtofferig genoeg natuurlijk.

Dus stuurde Gargard (activist) onderstaande tweet aan de NOS:



Daarop reageerde Simone Weimans, presentator van het NOS-journaal en DWDD-tafeldame, die elke avond het nieuws objectief aan de kijkers voorleest.



En voila: de eisen van mevrouw Gargard (activist) werden keurig ingewilligd door de objectieve staatsomroep van alle Nederlanders, de NOS.



Maar hoe is het nou mogelijk, dat een activist met een sterke anti-Piet agenda, zomaar even bepaalt wat de staatsomroep voor nieuws brengt aan het belastingbetalende Nederlandse volk?  ...

Waarna het even voornamelijk over de racistische corruptie van Weimans uitleg of detail gaat. Om daarna weer terug te komen op de versie van Gargard:
  Ook in NRC: een groot interview met Sylvana Simons, Amsterdams gemeenteraadslid voor BIJ1. de interviewer is…Clarice Gargard.



Zondagavond gaat in Carré de documentaire over Simons in premiere, en Clarice Gargard is de presentator van de avond.    ...

Waarna TPO de gemeenschappelijke conclusie trekt:
  Dus we zien het mensen. De mond gesnoerd, gemarginaliseerd, echt schandalig hoezeer de anti-Piet-activisten in het verdomhoekje zitten. Bij DWDD, in NRC, in Carré, in het subsidieprijzencircuit en beeldbepalend bij de NOS, waar ze elkaar dicteren hoe het nieuws er uit behoort te zien. Geïnstitutionaliseerd racisme, mogen wij wel zeggen.

Of in de woorden van deze redactie ook gebezigd bij Weimans:
  De aanwezigheid van zwarten in de media heeft die media al volledig gecorrumpeerd. De Nederlandse media zijn qua ideeën al volledig bezet door zwarten uitleg of detail , moslims uitleg of detail en Joden uitleg of detail .

En net als die Weimans moet Gargard maken dat ze weg is ten tijde van de revolutie.

En daar komt Clarice weer ons universum binnenwandelen (via Joop.nl uitleg of detail ). Wat zou ze te zeggen hebben ...? (nrc.nl, 29-11-2018, column door Clarice Gargard, programmamaker en freelance journalist, uitleg of detail ):
  Dat racisme bestaat is niet maar een mening

Tussentitel: Vaak worden zij die racisme bestrijden als onaangenamer ervaren dan racisme zelf

Vorige week zag heel Nederland hoe vreedzame anti-Zwarte Piet-demonstranten racistisch bejegend ... werden. ... het racistisch geweld. Het bestaan van racisme in Nederland ...
    In Nederland vindt men het moeilijk om het racisme-beestje bij de naam te noemen. Ondanks de talloze onderzoeken die racisme op de werkvloer, in het onderwijs en in het dagelijks leven aantonen. ...
    Ik moet denken aan de ‘deskundigen’ die in NRC beweerden dat het roepen van termen als ‘vuile neger’ geen racisme maar ‘pestgedrag’ is.... weblog GeenStijl, dat grossiert in racistische ... artikelen ...
    Recent ontstond er ook ophef over een interview dat ik voor NRC met Sylvana Simons deed. De insteek was, vanwege de documentaire over haar, meer persoonlijk dan politiek. Dan sneuvelen politieke vragen die eerder gesteld en beantwoord zijn.
    ... ik Simons ken en we uitgesproken anti-racisme zijn. Want tegen discriminatie op basis van huidskleur zijn ... als je tenminste denkt dat racisme een mening is.
    Het liefst zou ik ook ontkennen dat racisme bestaat ...
    Zolang media, politieke leiders en medeburgers het bestaan van racisme ontkennen en er niet onherroepelijk stelling tegen nemen, legitimeren zij het racistisch geweld dat mij en miljoenen anderen ten deel valt.
    Ik hoop dat iedereen die zich uitspreekt tegen racisme – ondanks de weerstand – daarmee doorgaat. Zoals de Amerikaanse schrijver Zora Neale Hurston het metaforisch stelde: „Als je zwijgt over je pijn, zullen ze je vermoorden en zeggen dat je ervan genoot.” Of wordt er – terwijl je met eieren en racistische leuzen bestookt wordt – beweerd dat jouw pijn überhaupt niet bestaat.

Goh, het gaat over racisme ...
    Dat gewone blanke Nederlanders allemaal racisten zijn van het niveau Ku Klux Klan. Vraag het maar aan de Amerikaanse schrijver Zora Neale Hurston die het ook allemaal persoonlijk aan den lijve heeft ondervonden. Het racisme van de gewone blanke Nederlanders ...
    Wier geduld trouwens een beetje op lijkt te raken:
  ... Vorig weekend besloot ik mijn steun aan anti-Zwarte Piet-demonstranten te betuigen door bij een demonstratie in Amstelveen aanwezig te zijn. Toen ik op Facebook een live-registratie plaatste, ontving ik bijna 8.000 reacties, waarvan de meeste doodsbedreigingen en racistische en seksistische beledigingen waren.
    De haatberichten kwamen niet van schreeuwende hooligans maar van ogenschijnlijk keurige Nederlanders die vrolijk met gezin op de foto stonden. ...

Oproep: "Gewone blanke Nederlander, ga door met dit goede werk. Help Clarice van haar probleem af. Haar probleem van haar verblijf in Nederland. Help Clarice terug naar het Beloofde Land. Help Clarice terug naar Afrika!"
    Oh ja: hier is de Amerikaanse schrijver Zora Neale Hurston:

Dezelfde van empathie vervulde ogen als Clarice ...:

Wat zijn het toch een lieve en empathische mensen ... uitleg of detail

De populariteit van Clarice begint verder door te dringen. En dat naar aanleiding van woorden die in het licht van het voorgaande best wel gematigd genoemd kunnen worden. Maar misschien was de wereld wat gesensitiveerd door het bijna gelijktijdige optreden van een andere neger-woordvoerder. De eerste reportage is van het standaardkanaal: GeenStijl (GeenStijl.nl, 08-10-2019, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Clarice Gargamel bij de VN: 'Nederland ZUIGT'

... Gisteren even gemist ... Maar Clarice Gargard (NRC Identiteitsblaat, Correspedant, dochter van de rechterhand van de bloeddorstige Afrikaanse dictator Charles Taylor - won ze vrijdag nog een Gouden Kalf mee) stond daar namens Nederland te verkondigen dat vrouwen onderdrukt worden door het klimaat en door kapitalisme. Ja, dat zei ze echt. Sta je daar. In een zaal vol vertegenwoordigers van oorlogslanden, dictaturen en religieuze repressie. Te jankieboeboe'en dat Nederland zo raci-hi-hi-sti-hi-hisch is. Terwijl je het toch maar mooi als bladgouden nietsnut tot die hoogste diplomatieke bergtop geschopt hebt, met je droom van eeuwigdurende marginalisatie, omdat Nederland zo graag voorop wil paraderen op de quatschcatwalk op de modeshow van “diversiteit” en “inclusiviteit” dat we zelfs bereid zijn om een zwarte racist af te vaardigen naar de VN om te trashtalken over misschien wel het minst racistische land ter wereld. ...

Juist ja ...
    Dit is de inhoud van de derde link:

Hartstikke officieel, dus.
    Met ook hartstikke officieel commentaar:

Hoe kan dat nou ...? Dat is precies hetzelfde als deze redactie ook al meteen had geconstateerd ...

Maar goed, dat was GeenStijl ... Maar hier is een kleine doorbraak richting "gewone" media (elsevier.nl, 08-10-2019, door Matthijs van Schie uitleg of detail ):
 

VN-rapporteur hekelt boerkaverbod en politie, prijst ‘afschaffing’ Zwarte Piet


Tendayi Achiume, rapporteur racisme en xenofobie van de Verenigde Naties (VN), geeft Nederland een tik op de vingers. Zij vindt het boerkaverbod discriminerend, evenals de Nederlandse politie. Wel is de Zambiaanse blij met de ‘dialoog’ over Zwarte Piet. Tegelijk heeft Nederland ook een boodschap voor de VN: vrouwenvertegenwoordiger Clarice Gargard pleit voor ‘systeemverandering’ om de positie van vrouwen te verbeteren.

Die mevrouw ("varken") Achiume is in verband met "eenmalige topprestatie" elders uitleg of detail apart behandeld, maar hier gaat het dus om de verbinding die Elsevier legt met "varken" Gargard.
    Want die mevrouw ("varken") Achiume komt uit Zmabia en heeft wat ze zegt dus van mevrouw ("varken") Gargard en soortgenoten. Wat misschien ook in het achterhoofd zat bij Elsevier, toen ze de lokale link legden:
  Toespraak VN-vrouwenvertegenwoordiger Gargard doet stof opwaaien

Dezelfde dag bewandelde een Nederlandse VN-vertegenwoordiger de omgekeerde weg. Clarice Gargard is benoemd tot VN-vrouwenvertegenwoordiger namens Nederland, en sprak maandag bij de Verenigde Naties in New York. Zij bepleitte ‘systeemverandering’ om de positie van vrouwen te verbeteren. Volgens Gargard zijn ‘degenen die het meest lijden onder armoede, kapitalisme, klimaatcrisis en ongelijkheid vrouwen en de meest gemarginaliseerden onder ons’.
    Onder de ‘meest gemarginaliseerden’ verstaat de VN-vrouwenambassadeur ‘inwoners van arme landen, lhbti’ers [lesbiennes, homo’s, biseksuelen, transgenders en interseksuelen], leden van de arbeidersklasse, mensen met handicaps’. Gargard vindt dat ‘het systeem werkt voor enkelen met geld en macht, meer dan zij, hun kinderen, of de kinderen van hun kinderen ooit nodig kunnen hebben’.
    De tijd is volgens Gargard gekomen voor ‘een systeem dat werkt voor ons allemaal, of voor niemand’. Een systeemverandering zou nodig zijn om een einde te maken aan disproportionele welvaartsverschillen en ‘de levens van iedereen’ te verbeteren. ‘Het veranderen van de wereld zal pijnlijk en moeilijk zijn, maar het is onmogelijk om de oude wereld te behouden zoals die is.’    ...

De standaard-prietpraat die behoort tot het vocabulaire van de social warriors-divisie van het politiek-correcte verbaal-terrorisme leger.
    Dat gewoonlijk het mediale veld volledig voor zichzelf heeft, maar waar nu dus, opvallend, enig tegengeluid wordt toegelaten:

  ...    Haar toespraak en het feit dat juist Gargard Nederland bij de Verenigde Naties vertegenwoordigt, maakt vooral op Twitter veel reacties los. Tweede Kamerlid Kirsten van den Hul (PvdA) is getuige haar applaus-emoji’s op Twitter trots op de Nederlandse vrouwenambassadeur. ‘We zijn goed vertegenwoordigd,’ schrijft GroenLinks-Kamerlid Nevin Ozutok.
    Maar PVV’ers Martin Bosma en Raymond de Roon delen vele tweets waarin vraagtekens worden gezet bij de aanstelling van Gargard als vrouwenvertegenwoordiger, die De Roon ‘bizar’ noemt. In november 2017 stelde De Roon vragen aan toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Halbe Zijlstra (VVD), naar aanleiding van een tweet van Gargard over de Amerikaanse president Donald Trump. De Roon vroeg Zijlstra vergeefs om haar te ontslaan als VN-vrouwentegenwoordiger.    ...

Wat stond er dan in die tweet? Nou, dit:

Een oproep tot geweld. Op een niveau dat, indien gedaan als reactie op het racisme van een zwarte als Sylvana Simons uitleg of detail , leidt tot vervolging en veroordeling uitleg of detail uitleg of detail .
    Zwarten mogen het wel.
    Zo groot is de invloed van de terreur van zwarten, moslims en linksfascisten.
    Doe een oproep tot geweld als zwarte, en je wordt beloond:
  Tussenstuk:
Wie is de Nederlandse VN-vrouwenvertegenwoordiger?

Clarice Gargard (31) is geboren uit Liberiaanse ouders in de Verenigde Staten en groeide op in Nederland. Als journalist houdt ze zich vooral bezig met kwesties als racisme, gender en intersectioneel feminisme en schuift geregeld aan bij talkshows als Pauw en De Wereld Draait Door. Ook is Gargard columnist bij NRC en is ze ‘correspondent Verzet’ bij De Correspondent.

De Vrouwenvertegenwoordiger wordt elk jaar voorgedragen door de Nederlandse Vrouwenraad (NVR), waarna het ministerie van Buitenlandse Zaken haar moet goedkeuren.

Daar staat doodgewoon een overzicht van (een groot deel) van het leger van de verbaal-terroristen: Pauw, De Wereld Draait DoorNRC, en De Correspondent.
    Ontbreekt: de Volkskrant, Trouw, Joop.nl, en last but by far not least: de publieke omroep. de NPO.
    Waartoe ook behoort een (over)groot deel van de bestuurlijke elite:
  ...    Tijdens haar toespraak werd Gargard vergezeld door de Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de VN Karel van Oosterom. ...

De bestuurlijke elite had de macht om de benoeming van de met geweld dreigende racist tegen te houden, en heeft dat niet gedaan.
    Omdat de gewelddreiger een zwarte was, en hebbende een ideologische achtergrond die samenvalt met de ideologische achtergrond van de bestuurlijke elite de omvolking van Nederland met moslims en zwarten.
    Zie ook de de bezwaren van "varken" Achiume tegen het boerkaverbod, mede sprekende namen "varken" Gargard, en haar zwarte mede-"varkens".

De "Alle Nederlanders zijn racisten"-haatzaaiers van Kick Out Zwarte Piet hebben een dreigbrief gestuurd naar Haase ondernemers dat ze Zwarte Piet niet mochten gebruiken, en anders 'speciale aandacht' zouden krijgen van KOZP uitleg of detail .
    Daarop hebben een paar Haagse heethoofden de ruiten ingegooid van het gebouw waar KOZP zat te vergaderen over hoe dit dreigement met geweld nader in te vullen.
    Het hele linksfascisme en zwartracisme over de rooie, natuurlijk.
    Hier is de bijdrage van de Afrikaanse prinses (nrc.nl, 13-11-2019, door Clarice Gargard, programmamaker en freelance journalist uitleg of detail ):
  Discussie gaat al lang niet meer over Piet

Brullen van de lach!!!
    De 'discussie' is nooit over Zwarte Piet gegaan. Maar over dit:
  ... Maar om dat sommigen niet willen dat zwarte Nederlanders inspraak hebben en aandacht vragen voor hun achtergestelde politieke, economische, sociale en culturele positie ...

Maar over de gigantische, niet verminderende, hopeloze sociaal-culturele achterstand van de zwarten uitleg of detail .
    En de volautomatisch daaruit volgende ...
  ...  achtergestelde .. positie in een land dat ook van ons is.

... haat voor de blanke Nederlanders uitleg of detail uitleg of detail .
    Hoe hard is die haat? Zo hard:
  ... Het kan slechter, hoor je wel eens over raciale ongelijkheid in Nederland. Omdat er bijvoorbeeld niet, zoals in de VS, onschuldige zwarte burgers door politieagenten neergeschoten worden.
    Alsof het feit dat je niet constant hoeft te vrezen voor je leven vanwege je huidskleur iets is om trots op te zijn.    ...

En zo hard:
  ... schrijf ik deze column liever ook niet. Maar het is bijna onmogelijk de toevallige kleur van je huid te vergeten, wanneer je in een samenleving leeft die jou eraan herinnert dat om die reden jouw leven er niet altijd toe doet. ...

Tot op het bot, dus.

Een monster, dus. En dus een voorbeeld voor iedereen, volgens de Volkskrant (Volkskrant Magazine, 07-12-2019):

de omslag.

De eerste twee pagina's ...
    Ja ja, het kon niet groter dan dat. Het volgende monster krijg je op folio apart bijgeleverd ...
    Voorhet gemak nog maar een keertje, gedraaid

Prachtig, toch ...
    Vervolg:
 

Snapt u nu waarom die antiblanke haatzaaierij er zo makkelijk uitvloeit?
    Snapt u nu waarom ze elkaar in Afrika zo makkelijk afmaken? (Het verhaal gaat over haar vader en de Afrikaanse mensenslachter Charles Taylor).
    En op de website werd er ook vol trots en langdurig reclame voor gemaakt:
 

Herhaling:

Je zou een wedstrijd of quiz kunnen organiseren: "Wie van de volgende vijf is het grootste monster: Gargard, Nourhussen, Salome, Simons, of Wekker?"

Gargard doet een nieuwe gooi naar de koppositie (Twitter.com, 01-07-2020):

Gargard voor top-Monster!!!
   En rara ... Waar valt het oog op een half uurtje na publicatie van het voorgaande:

En laat La Copypastegard net een poos in Amerika zijn verbleven ...
    Brullen van de lach!!!

En, zo werkt het toeval nu eenmaal: meteen weer wat berichten. Hier de eerste (vrijnederland.nl, 01-07-2020):

En dat klopt. Ondertitel:
Hoe de zwarte Afrikanen door de blanke Europeanen uit het Stenen Tijdperk opgevist moesten worden, en hoe ze nu nog steeds nergens ter wereld mee kunnen komen

Brullen van de lach!!!
    Met ook deze waarderende reactie (Twitter.com, 01-07-2020:

En toen ook maar dit opgeslagen:
 

The New Look van het "onuitstaanbaar arrogant stuk vreten" - waarbij aangetekend dat zelfs de meest naarstige poseerpogingen tevergeefs zijn om dit te verhullen.

Brullen van de lach!!! De meute staat weer zo hard te dansen en krijsen, dat ze totaal niet meer doorhebben wat ze nu krijsen - eerste even de kwestie (lilithmag.nl, 14-09-2020, door Hasna El Maroudi uitleg of detail ):
  In 2017 deed Clarice Gargard live verslag van een anti-Zwarte Pietendemonstratie, wat resulteerde in meer dan 7.000 haatberichten. ...

Naar aanleiding van het proces erover dat nu gaande is.
    De kop van het artikel:
  Statement Clarice Gargard: ‘Racisme en geweld propageren is geen mening, maar regelrechte haat’

Komende uit het linksfascistische en zwartracistische spiegeluniversum vol BLM-brandstichters en -plunderaars.
    Oftewel, de kop in de werkelijkheid luidt:
  Statement beschaving: ‘Racismebeschuldigingen en geweld propageren is geen mening, maar regelrechte haat’

Want het anti-Zwarte Pietengeweld is natuurlijk een sublimatie van de allerzuiverste blankenhaat.

Goh, het is betrekkelijk rustig aan het pompoenehoofden en overige zwarte front, maar (via een tip van GeenStijl uitleg of detail ) krijgen we uitleg (Twitter.com, 19-06-2021, uitleg of detail ):
 

... Ze zijn al die tijd geen blanken tegengekomen ...
    Ging ze weer naar buiten om daar met zo'n kop ...

... rond te gaan lopen, keek toevallig in een spiegelende winkelruit, en zag macromicro-agressie.
    Die vergelijking met gehandicapten is dan wel weer grappig ...
    ('... notoire jankbalk Georgina Floyd van NSB/Handelsblad ...' ... Flauw hoor, GeenStijl ... )
    Maar toch maar goed dat de mevrouw ons weer eens heeft gewezen op onze plicht om haar en haar haar soortgenoten te verlossen, door ze terug te brengen van waar ze vandaan komen .
    Afrika, in haar geval ...


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home ·.

6 jun.2016