WERELD & DENKEN
 
 

Bronnen bij Cultuur, gelijkheid, joods: antisemitisme

.2010

Alle culturen hebben goede en minder goede eigenschappen. En over de meeste daarvan kan openlijk gesproken worden. In  het positieve: Nederlanders en Duisters zijn hardwerkend, Ieren zijn gelovig, Arabieren zijn gastvrij, Kenianen zijn goede hardlopers, enzovoort. En in het negatieve Schotten en Nederlanders zijn gierig,  Nederlanders zijn niet gastvrij, Belgen zijn dom, Duitsers zijn star, enzovoort.
    Allemaal weinig tot geen probleem. Tot het over joden gaat. Het positieve valt nogal mee. Maar zodra er ook maar iets negatiefs aan de orde komt, dan rijzende haren meteen te berge - aan zowel joodse als niet-joods kant.
    Er is een verklaring daarvoor, in de discriminatie die joden veelal ondervonden hebben, eindigende in de holocaust. Nu is die discriminatie op zich niets bijzonders:  vrijwel alle minderheidsculturen hebben daar in de geschiedenis mee te maken gehad. Die holocaust is dat wel, hoewel ook niet in absolute mate - massaslachtingen van minderheden zijn, hoewel zeldzamer, ook niets nieuws.

Wapen: antisemitisme invloed oververtegenwoordiging


Uit: De Volkskrant, 20-04-2010, van verslaggeefster Janny Groen

Ook Joden worstelen met Wilders

De discussie over een al dan niet geoorloofde ‘flirt met Geert Wilders’ wordt in de Joodse gemeenschap in Nederland steeds grimmiger.

Een ‘licht gevoel van schaamte’ trof haar, toen ze op de radio over de ophef rond de PVV-kandidatuur van Gidi Markuszower hoorde. Markuszower, lid van Likud Nederland, had de Wapenwet overtreden. ‘Als hij maar niet het gezicht van Joods Nederland wordt’, ...
Markuszowers kandidatuur heeft de tegenstellingen verscherpt. Kort na het bericht over het wapenincident kwam hij opnieuw negatief in het nieuws. Als lid van de Kerkeraad van de Nederlands-IsraŽlitische Hoofdsynagoge (NIHS) diende hij eind maart een omstreden motie in. Iedereen die het VN-rapport van ‘de Zuid-Afrikaanse laffe en gevaarlijke Jood’ Richard Goldstone over de Gaza-oorlog verdedigt – waarin IsraŽl van oorlogsmisdaden wordt beschuldigd – moet levenslang uit de gemeenschap worden verbannen.

Joodse PVV-sympathisanten ...Aan de andere kant van de scheidslijn wordt ook Hadassa Hirschfeld, bestuurslid van het Joods≠ Marokkaans Netwerk Amsterdam (JMNA), met woedende e-mails bestookt.

Het JMNA kwam eind vorige week met een persverklaring waarin afstand wordt genomen van de PVV, die ‘ťťn bevolkingsgroep uitsluit en als vijand positioneert’. Hirschfeld zegt dat ze niet Markuszower, maar diens opvattingen aanvalt. ‘Ik zit bij het JMNA om discriminatie te bestrijden, of het nu om islamofobie gaat of antisemitisme.’ Overigens verwerpt ze de suggestie dat Joden beter moeten weten. ‘Iedereen weet wat in de Tweede Wereldoorlog met Joden is gebeurd. Niemand zou op de PVV moeten stemmen.’   ...

‘Antisemitisme een reden om PVV te stemmen? Om dat te bestrijden, ben ik in het JMNA gestapt’, zegt Hirshfeld. Het antisemitisme blijft ook niet beperkt tot een bevolkingsgroep. ‘Het Joden aan het gas-gesis in voetbalstadions komt echt niet van moslims.’


Tussenstuk:
Nog niet eens 1 zetel

Welk percentage van de 40≠ tot 45 duizend Joodse Nederlanders de PVV steunt, is niet bekend. Het PVV≠kamp zegt dat het er meer zijn dan de ‘linkse Joodse elite’ wil doen geloven. Die ‘elite’ nuanceert dat zelfs als alle Joodse kiesgerechtigden op de PVV zouden stemmen, dat niet eens ťťn zetel zal opleveren. Voor representatief onderzoek is de gemeenschap te klein.

 

De Volkskrant, 23-03-2011, column door Arnon Grunberg

Aardig

Op maandag schreef Sylvia Witteman in de Volkskrant: 'Schijt hebben aan wat anderen van je denken, ook dat is een variant van feminisme.'
    Dat maakte me jaloers. Zo'n feminist zou ik willen zijn.
    Veel mensen veinzen heldhaftig dat ze schijt hebben aan de opinies van anderen, maar verder dan veinzen komen ze niet.
    Wetenschappers hebben onderzocht hoe het komt dat de thuisclub in alle sporten vaker wint dan de uitclub. Het schijnt ermee te maken te hebben dat de scheidsrechter het vervelend vindt uitgefloten te worden.
    Wij doen er alles aan om aardig gevonden te worden. Daarvoor zijn we zelfs tot misdaden bereid. 'Laat ik maar roepen dat we op jodenjacht gaan, anders vinden mijn supporters me niet aardig.'
    Vriendelijk glimlachend laten we ons naar het schavot brengen in de hoop dat de beul zal denken: wat een sympathieke man, jammer dat ik zijn hoofd moet afhakken.


Red.:   Gunst, en ineens zijn we weer oh zo gevoelig. Oh ja: het onderwerp is joden.

 


Naar Cultuur, gelijkheid  , Westerse organisatie  , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home  .