De Volkskrant, 25-03-2011, door Peter van Ammelrooy .2011

Hier mag je iemand op vastpinnen

Je liefhebberijen delen op een virtueel prikbord; het snel groeiende Pinterest voldoet aan alle eisen van een internethype. Met als uniek kenmerk dat vooral vrouwen zich aanmelden.

Tussentitel: 'Voer het eindelijk eens uit of hou erover op', had zijn vrouw gezged

David Bohan drukte zich diplomatieker uit, maar zijn verzuchting onlangs in de krant The Tennessean kwam er op neer dat je je kont niet kunt keren of er duikt wéér een sociaal netwerk op waar je als marketingexpert niet omheen kunt.

Welke website had Bohan, eigenaar van een reclamebureau in Nashville, vorige maand in zijn ban gehouden? Facebook? Twitter? LinkedIn? Tumblr? Google+?

Nee.

Pinterest is de jongste ster aan het digitale firmament. De website, opgezet door de zoon van een artsenechtpaar uit Des Moines (Iowa), laat gebruikers foto's op webpagina's of eigen foto's op een virtueel prikbord prikken. Dat kan een wandje zijn met persoonlijke liefhebberijen of eentje waarop bezoekers een gemeenschappelijke hartstocht uitventen.

Het prikbord 'Sugar Factory' bijvoorbeeld bevat tientallen foto's en recepten voor zoetigheden. Die van 'The Beauty of Words' toont opnamen van tegeltjeswijsheden. 'Hott!' toont 'pins' met pikante beelden.

Pinterest voldoet helemaal aan de eisen van een internethype. De website is in een mum van tijd doorgeschoten tot de top van de sociale netwerken, groeit met miljoenen gebruikers tegelijk per maand, heeft enkele grote geldschieters getrokken en werd opgezet vanuit een huiskamer.

Oprichter en topman Ben Silverman begon de website in 2009 met een kleine club vertrouwelingen. Hij liep al jaren rond met het idee voor Pinterest. 'Voer het nu eindelijk eens uit of hou erover op', had zijn vrouw gezegd, zo onthulde Silverman onlangs in Palo Alto.

In maart 2010 zette Silvermans clubje, Cold Brew Labs, een testversie online, alleen toegankelijk op uitnodiging. Van een leien dakje ging het allesbehalve. Na vier maanden had Pinterest pas tweehonderd gebruikers. De helft daarvan kwam uit Silvermans kennissenkring.

Daarna raakte Pinterest plots in een stroomversnelling. Trendwatchers kregen er lucht van. In augustus 2011 riep een columnist van het Amerikaanse weekblad Time Pinterest uit tot een van de beste vijftig websites van 2011. Vijf maanden later behoorde de website tot de tien drukstbezochte sociale netwerken, met 11,7 miljoen bezoekers per week. Het brak daarmee een record - als website die het snelst de mijlpaal van 10 miljoen bezoekers bereikte.

Nu, een maand later, zit Pinterest al op het dubbele aantal bezoekers. Nog steeds worden gebruikers alleen op uitnodiging toegelaten. Cold Brew Labs telt twintig werknemers, boekt een verwaarloosbare omzet en maakt geen cent winst.

Het zijn niet de opbrengsten, maar de onstuimige groei die geldschieters lokt naar Pinterest. Vrij uniek aan Pinterest, vergeleken met andere netwerken, is het grote aantal vrouwen dat zich aanmeldt. Vrouwen vormen in de Verenigde Staten de meerderheid van de gebruikers - maar 18 procent is man.

Het succes wordt toegeschreven aan de laagdrempeligheid van Pinterest. Er zijn al vergelijkbare prikbordnetwerken en ook via Tumblr en Twitter kunnen internetters teksten, beelden en filmpjes eenvoudig delen.

Maar het pinnen gaat nog simpeler: het is een slechts een kwestie van het aanklikken van de 'Pin It'-knop die de website na aanmelding toevoegt aan de bladwijzerbalk van de webbrowser. Met een 'Follow Me'-knop kunnen belangstellenden andermans prikborden aan hun verzameling toevoegen.

'Vroeger scheurde ik artikelen uit tijdschriften', schrijft Pinterest-lid Sanne Walvisch op het blog Bladendokter. 'Ik stopte ze in mapjes en bewaarde ze voor later. Voor die ene keer dat we inderdaad een weekend naar Parijs gingen. Pinterest is de digitale variant van zo'n knipselmap. Nog nooit was het aanleggen van een verzameling zo gemakkelijk.' Ze noemt het netwerk ideaal voor redacties van tijdschriften.

Alexandra Samuel, directeur van het Social & Interactive Media Centre in Vancouver, beaamt dat. 'Pinterest is de volgende stap in de ontwikkeling van de vrouwenbladen. Door naar Pinterest te gaan sla je de redactionele inhoud over en ga je meteen op je doel af: welke nieuwe mode wil ik zien of kopen?'

Het succes is in elk geval besmettelijk. De eerste pornografische kloon van Pinterest, Snatchly, is al opgedoken. Waarschijnlijk hoopt David Bohan dat die géén hype wordt.


 

IRP:  


Naar Cultuur, gelijkheid , Albanese cultuur , Sociologie lijst , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]