De Volkskrant, 27-01-2012, door JANNY GROEN
AMSTERDAM
.2010

'Homoseksualiteit een ziekte? Dat staat nergens'

Opperrabbijn Aryeh Ralbag werd geschorst omdat hij een omstreden verklaring omtrent homoseksuelen ondertekende. Paniekerig, vindt Herman Loonstein.

Tussentitel: Moslims drijven de zaken vaak op de spits - Herman Loonstein - Advocaat en ritueel besnijder

Joods Nederland wordt nog niet beschouwd als een 'afvallige liberale provincie'. Maar door 'vol- strekt onbegrijpelijke besluiten als de schorsing van een opperrabbijn', dreigt de orthodoxe gemeenschap internationaal niet meer serieus te worden genomen.

'Domme schorsing, domme kwalificaties', zo vat Herman Loonstein (53), sleutelfiguur in orthodox joods Nederland, de ophef van de afgelopen week samen. Toen bekend werd dat opperrabbijn Aryeh Ralbag een omstreden verklaring over homoseksualiteit had ondertekend, kreeg hij een schorsing van zijn Amsterdamse NIHS-bestuur aan de broek.

Dat besluit is 'op de grens van fascisme', fulmineerde het Amerikaanse comité dat de verklaring had opgesteld. Nederland werd en passant weggezet als een extreem tolerant land waar het voor joden vrijwel onmogelijk is volgens de regels van de Thora te leven.

Loonstein, advocaat, moheel (ritueel besnijder), voormalig hoogleraar Thora, wordt vaak neergezet als ultra-orthodox. Een onterecht stempel, vindt hij, gebruikt door joden die liberaal zijn, maar zich toch orthodox willen blijven noemen. Hij is 'een religieus persoon die probeert zich te houden aan de voorschriften zoals de Thora en de traditie die voorschrijven'.

In weerwil van wat sommige buitenlandse rabbijnen beweren, kunnen orthodoxen in Nederland prima uit de voeten. 'Mijn familie woont hier langer dan die van de koningin. Al elf generaties passen wij ons moeiteloos aan. Degenen die zulke dingen roepen, weten niet van de hoed en de rand, hoe het leven hier in elkaar steekt.'

Loonstein ziet die internationale uithaal als een 'overtrokken reactie' op de schorsing, die hij ook niet kan verklaren. 'Ralbag wordt geschorst om zijn religieuze visie en dat is ongehoord. Er moet in paniek zijn gehandeld toen leden hun lidmaatschap dreigden op te zeggen. Zij hebben de verklaring niet goed begrepen. Nergens wordt beweerd dat homoseksualiteit een ziekte is. Hij vindt dat ze in therapie moeten. Dat is iets anders.'

Toch steunt geen enkele Nederlandse rabbijn die verklaring openlijk.

'Er staat geen kul in en ook niets nieuws. In Nederland wordt dergelijke therapie gewoon gegeven (door christenen, red.). Weliswaar is daar debat over of die nog wel vergoed mag worden. Maar zorgverzekeraars betalen nog altijd. Het gaat om een bijbels verbod. Zich gedragen als homoseksueel is niet toegestaan. Therapie kan iemand helpen met dat gebod in het reine te komen.'

Veel joden - inclusief Kol Chadasj, de grootste NIHS-fractie - vinden dat Ralbags handtekening onder zo'n document niet past bij Nederland.

Loonstein: 'Die verwachten van een rabbijn dat hij een regel in de Thora schrapt. Dat kan niet. Misschien is varkensvlees wel lekker, ik zou het niet weten. Maar een rabbijn kan nooit zeggen dat als je een niet te bedwingen trek hebt in een broodje ham, je daar dan maar aan moet toegeven.

'Dat is wel wat Kol Chadasj van Ralbag verlangt. Die wil de spelregels veranderen, die wil bij wijze van spreken dat je bij voetbal ook met de hand mag scoren. Een dergelijke lijn wordt niet gesteund door de joodse orthodoxe meerderheid. Want dan knaag je aan de wortel van de basis en plaats je je als het ware buiten het kerkgenootschap.'

Minderheid
Loonstein behoort tot een minderheid. Historicus Bart Wallet, gespecialiseerd in de Nederlands-Joodse geschiedenis, schat het percentage orthodoxen op 5 procent.

Loonstein: 'Als hij doelt op gelovigen die een of twee keer per dag de synagoge bezoeken, heeft hij gelijk. Maar als je iedereen telt die lid is van een orthodoxe gemeente, kom je veel hoger uit. Velen kunnen niet van rechts naar links lezen, zoals wij doen. Ze willen wel een orthodoxe begrafenis en hun zonen door een moheel laten besnijden. Volgens mijn definitie ben je dan orthodox.'

Loonstein zegt toch een kanttekening te willen plaatsen bij de vermeende onmogelijkheid in Nederland volgens de regels van de Thora te kunnen leven. 'Dat wordt wel moeilijker door de houding van moslimmigranten. De religieuze tolerantie neemt af.'

Hij is 32 jaar advocaat en is eind 2010 voor het eerst aangesproken op het dragen van een baret in de rechtszaal. 'Dat zou een religieus teken zijn, maar is slechts bedoeld om mijn hoofd te bedekken. De baret is een compromis. De joodse gemeenschap heeft zich altijd geschikt naar de implicaties van het Nederlanderschap.

'Ik wil niet generaliseren, maar moslims drijven de zaken vaak onnodig op de spits. Als je niet wilt opstaan voor de rechter, blijf je toch staan vanaf het begin. En waarom zetten moslima's geen baret op?'


Fotobijschrift;
HERMAN LOONSTEIN: 'ER STAAT NIETS NIEUWS IN DE VERKLARING. IN NEDERLAND WORDT DERGELIJKE THERAPIE GEWOON GEGEVEN.'


IRP:  



Naar Wetenschap en religie , Wetenschap lijst , Wetenschap overzicht , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]