De Volkskrant, 04-02-2016, ingezonden brief van Frans van Haandel, wiskundedocent bovenbouw voortgezet onderwijs, Odijk .2010

Brief van de dag

Ook maar niet meer kruipen dan?

In de opiniebijdrage van Maurice de Hond van 29 januari stelt hij de vraag: waarom besteden we zoveel tijd aan wiskunde? Waarna hij schrijft dat hij het antwoord kan dromen: cijferend rekenen is een voorwaarde om de rekenmachine te kunnen bedienen. Terecht noemt hij dit een drogreden. Maar waar haalt hij dit kul-antwoord vandaan?

Als wiskundedocent heb ik hem in mijn mail- en Twitteruitwisseling met hem eerder aangegeven dat het onderwijs in rekenen en wiskunde is verminderd dr de rekenmachine. Werken met een rekenmachine is een weinig verrijkende knoppencursus. Daarbij heb ik hem aangegeven dat het nut van wiskunde op de middelbare school groot is omdat het biologisch bijdraagt aan algemene ontwikkeling. Ook voor degenen die later de schoolwiskunde niet of nauwelijks gebruiken. Je hersenontwikkeling 'groeit' door dingen waar je later geen direct nut van hebt.

Ik heb hem ook de vergelijking voorgelegd met leren kruipen. Dat is een nuttige vaardigheid die je helpt in je ontwikkeling, ook al kruip je later niet meer. Volgens de logica van De Hond in zijn opiniebijdrage kun je ook stellen dat we 'leren kruipen' afschaffen omdat we later toch lopen. Het is bovendien ouderwets, omdat vroeger ook al kruipen werd geleerd. In de discussie over de onzinnigheid van de rekenmachine bij de examens heeft De Hond aangegeven dat er 'gewoon betere vragen' gemaakt moeten worden, waarbij de rekenmachine wl nuttig is. Op mijn vraag aan hem om een voorbeeld van zo'n 'gewoon betere' vraag heb ik nog geen reactie gekregen.





IRP:   


Naar Cultuur, gelijkheid , Sociologie lijst  , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]