Volkskrant.nl, 20-08-2014, door Derk Jan Eppink, senior fellow bij het London Policy Center in New York. .2013

'Als IsraŽl net zo zou handelen als Europa, zou het niet meer bestaan'

column De EU loopt enorme veiligheidsrisico's maar durft die amper te benoemen, betoogt columnist Derk Jan Eppink. 'Nu reizen duizenden jonge moslims uit Europa naar de 'Islamitische Staat'; zij vertrekken als uitkeringsgerechtigden en komen terug als koppensnellers.'

Tussentitels: Lady Ashton, where are you?
Europa exporteert zo geen stabiliteit, maar importeert instabiliteit.
De vraag is ook of de EU in de Palestijnse kwestie de juiste actie onderneemt


In de oorlogszomer van 2014 viel een persoon op door onopvallendheid: Lady Catherine Ashton, Hoge Vertegenwoordiger van de Europese Unie voor het Buitenlands en Veiligheidsbeleid. Tussen Gaza en IsraŽl regende het raketten, terwijl terreurgroep 'Islamitische Staat' (IS) een blitzkrieg lanceerde. Lady Ashton maakte echter een rondreis langs Vietnam, Birma, de Filipijnen en Palau waar ze sprak over 'eilanden in de Stille Zuidzee'.

Met Lady Ashton hoopte de EU de 'gemeenschappelijke stem' in de wereld te hebben. Bij het Verdrag van Lissabon werd de Hoge Vertegenwoordiger samengevoegd met het vicevoorzitterschap van de Europese Commissie, als brug tussen Raad en Commissie. Alle vroegere misverstanden zouden verdwijnen. Lady Ashton had dat ene telefoonnummer dat de wereld nodig had om Brussel te bellen. Ook werd een Europese diplomatieke dienst opgericht: de Europese externe actiedienst (EEAS) met een budget van ruim 500 miljoen euro. De aanstelling van Ashton verliep overigens niet van een leien dakje. Ze was zesde keus omdat de toenmalige Britse premier Gordon Brown niemand anders kon vinden.

Het zou intellectueel oneerlijk zijn Ashton als enige met de vinger na te wijzen. Martin Schulz, voorzitter van het Europees Parlement, is doorgaans snel ter plekke met een verklaring, maar niet in vakantietijd. Josť Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, zoekt een andere baan en diens opvolger, Jean-Claude Juncker, zoekt vrouwen voor zijn college van Commissarissen. Het Europees Parlement zal begin september - na de vakantie - ongetwijfeld hoogdravende resoluties lanceren, met uiteraard publieke verontwaardiging. .

Vorige week vrijdag was Ashton teruggekeerd uit de Stille Zuidzee en leidde ze een buitengewone Raad van Ministers van Buitenlandse Zaken. Ze somde de vergaderpunten op: Irak, SyriŽ, LibiŽ, Gaza en OekraÔne. 'So, a busy agenda', zei ze. Maar welke actie onderneemt de Europese externe actiedienst eigenlijk?

Europese inactiviteit voedde het monster
In SyriŽ woedt een burgeroorlog en de EU heeft weinig actie ondernomen. Er is, ondanks Lady Ashton, geen 'gemeenschappelijk standpunt'. Als gevolg van dat non-beleid groeide IS uit tot een groep van formaat en boekte enorme terreinwinst. Europese inactiviteit voedde het monster.

De vraag is ook of de EU in de Palestijnse kwestie de juiste actie onderneemt. De EU is de grootste donor van de Palestijnse Autoriteit en heeft sinds 1994 5,6 miljard euro besteed. Het Palestijnse bestuur wordt grotendeels met directe steun uit Brussel gefinancierd: in 2013 een bedrag van 168 miljoen voor onder andere salarissen en pensioenen. In 2013 bekritiseerde het Europees Rekenhof die geldstroom als 'onhoudbaar' omdat zich steeds meer 'ontvangers' aanmelden, terwijl donors afhaken. Zo krijgen, aldus de Financial Times, duizenden Palestijnse ambtenaren in Gaza salaris zonder dat ze de afgelopen zes jaar hebben gewerkt.

Bovendien is de politieke antenne van Ashton verre van perfect. Tijdens de crisis in Egypte koos ze de kant van de afgezette president Morsi, leider van de Moslimbroederschap, en bezocht hem in gevangenschap. In besprekingen met Iran voor beperking van het atoomprogramma laat ze zich in de luren leggen door de ayatollahs. Ze bezocht, in islamitisch gewaad, de opperste religieuze leider Al-Khamenei, voor wie vernietiging van IsraŽl het hoogste doel is.

Permanent schuldgevoel
Het kernprobleem is zelfs niet Ashton, maar Europa met zijn gebrek aan cultureel en politiek zelfvertrouwen. De EU durft eigenlijk geen 'actie' te ondernemen omdat zij zich wentelt in een permanent schuldgevoel over bijvoorbeeld armoede en klimaatverandering. Uit zelfverlossing wil zij een barmhartige samaritaan zijn met giften en goede woorden. Daarom kan de EU realpolitik mentaal niet eens aan. Europa is het Nieuwe Testament; het Midden-Oosten is het Oude Testament. IsraŽl beseft dat als geen ander. Als IsraŽl zou handelen zoals Europa, zou het niet meer bestaan. De EU loopt enorme veiligheidsrisico's maar durft die amper te benoemen. Nu reizen duizenden jonge moslims uit Europa naar de 'Islamitische Staat'; zij vertrekken als uitkeringsgerechtigden en komen terug als koppensnellers. Europa exporteert zo geen stabiliteit, maar importeert instabiliteit.

Europese leiders beslissen eind deze maand over de opvolging van Ashton met oneigenlijke criteria: man, vrouw, politieke familie of land? Stel de meest deskundige en ervaren figuur aan, bijvoorbeeld de Zweedse minister van buitenlandse zaken Carl Bildt, en niet een 'groentje'.

Lady Ashton, goodbye, I wish you well.


Red.: 

Reactie:
Nestor Makhno  -  20/08/14 22:23
Als je even googled op London Policy Center, dan zie je meteen wat het is. Een joodse rechts conservatieve lobbyclub met 5 joodse bestuursleden en een voorzitter die actief is in het American Jewish Congres. Een soort Aipac dus, maar in een ander jasje.





zelf op onderzoek uit
Eh, volgens mij zijn in Syrie de rebellen gesteund door het Westen. Heeft ook 'heel goed' geholpen. Wellicht wil 'het Westen' wat anders dan wij voor ogen hebben.


Aan het laden ...

21/08/14 07:44
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
zelf op onderzoek uit
De EU is wat anders dan Europa. Tevens moeten we maar afwachten wat er waar is van alle berichtgevingen vanuit de brandhaarden in de wereld. Het is bekend dat nieuws selectief, onvolledig en niet altijd correct is.


Aan het laden ...

21/08/14 07:37
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Nellie
Het probleem met Nederland is dat het problemen zoekt met de verkeerde. De Russen waren tot voor kort onze vrienden, die hadden we goed kunnen gebruiken tegen het echte gevaar dat ons vanuit het Midden-Oosten nadert. Nu komt het van twee kanten. SyriŽgangers worden 'goed in de gaten gehouden' na terugkeer, hoezo terugkeer? Ontneem ze hun Nederlanderschap en doe hetzelfde met die sympathisanten hier. Uitzetten die hap, dat volk moeten we niet. Het is zo laf allemaal, wees gewoon eens duidelijk.


Aan het laden ...

21/08/14 07:36
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
VSp
H9oe men ook draait of keert in de Europese politiek, alles voert uiteindelijk terug naar het onwerkbare Verdrag van Lissabon. Hoelang moet Europa nog de mix uit deeze gifbeker slikken?


Aan het laden ...

21/08/14 07:07
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Bob Rootman
Als de schrijver voor een neocon EU beleid pleit kan hij ipv Bildt of Sikorski net zo goed Blair suggereren. Misschien dat GW Bush wel genoeg van het schilderen heeft. . . Als de EU nog toekomst wil hebben is dat neutraal, niet als VS vazal. Volgens Clingendael is het TTIP verdrag een economische NATO. Een pro Israel bias is wel het laatste wat de EU erbij kan hebben, en Iran is niet onze vijand. Dat is een vete van de VS en Israel.


Aan het laden ...

21/08/14 06:38
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Maximilian
Er heerst in Europa een Karremans mentaliteit. En veel Nederlanders vinden dat wel prima zo vanwege een diep Calvinistisch schuldgevoel.


Aan het laden ...

21/08/14 06:35
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
raoullll
Als je al zoveel jaar dezelfde koers vaart zonder af en toe achterom te kijken waar iets uit de hand loopt, ben je naief te noemen. Of een beetje dom zou onze geliefde koningin zeggen. . We zijn zo hoogmoedig dat we het ons niet kunnen voorstellen dat we ooit besluiten namen, die we beter niet hadden kunnen doen.


Aan het laden ...

21/08/14 04:48
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
EddieVaIiant
Europa is impotent als het gaat om geweldshaarden in en rondom Europa. Een tekenend voorbeeld is de uitspraak van GroenLinks-leider Bram van Ojik die stelt dat defensie geen geld nodig heeft en dat we moeten concentreren op praten en diplomatie. Kortom, een pacifistische opstelling die de realiteit van macht ontkent. Een pacifistische opstelling die de Balkan oorlogen niet kon beŽindigen. Een pacifistische opstelling die niet weet wat te doen met de agressie van Rusland en ISIS.


Aan het laden ...

21/08/14 01:17
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
E.Hartogs
Hoe snel vergeten mensen de geschiedenis. Nederland groot en rijk geworden door het plunderen van kolonieen. Belgie die in Congo miljoenen burgers de dood injoeg om zichzelf te verrijken. Engeland in de hele wereld. Frankrijk etc. Als Israel zich zoals Europa, niet zo lang geleden, had gedragen, waren er geen Palestijnen meer. Trouwens voor de Europeanen, die rijk zijn geworden met het plunderen van de miljarden van omgekomen Europese joden, zou wat bescheidenheid op zijn plaats zijn.


Aan het laden ...

21/08/14 00:46
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
cr65
Wellicht dat voor Lady Ashton ook nog een plekje is bij het LPC...


Aan het laden ...

21/08/14 00:03
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
mindRider
Uit de commentaren van velen op het artikel blijkt een ontstellend gebrek aan historisch besef. Al diegenen die Israel's gebruik van geweld afwijzen vergeten gevoegelijk dat zonder Amerikaans en Engels disproportioneel geweld Europa dan wel de Nazi dictatuur Germania was geweest en zonder de post WWII Amerikaanse nucleaire paraplu de Sovjet republiek EuroberiŽ. In geen van beide gevallen had ťťn van de utopie fantasten de mogelijkheid gehad een afwijkende mening in een vrije pers te ventileren.


Aan het laden ...

20/08/14 23:54
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Haccou1
Daarom sta ik achter Israel en niet achter de EU!


Aan het laden ...

20/08/14 23:43
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
sunsmartje
Zo blijkt maar weer dat europa eigenlijk een papieren tijger is ,met landen die allemaal hun eigen agenda hebben , en daarbij komt dat wij weinig tot geen journalisten hebben die iets goed aan de kaak stellen en in de n=media brengen ,alle nieuws is eenzijdig en kritiekloos


Aan het laden ...

20/08/14 22:58
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Bodhi.
De stelling is 'Als IsraŽl net zo zou handelen als Europa, zou het niet meer bestaan' voedingsbodem...gaza..leugenachtige Colin Powell al dan niet terecht allemaal. De stelling is juist, europa heeft slappe knieen t.a.v. de islamitische terreur en als Israel zo zou handelen als europa was het allang vernietigd zoals alle moslimstaten, inclusief nieuwe moslimdictatuur in Turkije, dit graag willen.


Aan het laden ...

20/08/14 22:56
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Spartuijn
"'Nu reizen duizenden jonge moslims uit Europa naar de 'Islamitische Staat'; zij vertrekken als uitkeringsgerechtigden en komen terug als koppensnellers."...Hoe zijn al die moslims in Europa en Nederland dan gekomen?...Dit is wel het gevolg van politieke besluitvorming waarover de bevolking nooit is geraadpleegd...Het gelijk van Wilders wordt over dit onderwerp nu wel manifest.


Aan het laden ...

20/08/14 22:34
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
MGrand
Het hebben van een non-profiel bij Europese topfuncties is nu eenmaal een top-profiel. Niemand mag eruit springen. Niemand mag de leider zijn. Meedoen is belamgrijker, dan etcetera. Europa mag geen leider hebben met een gezicht. Dat is een enorm belangrijk fenomeen. Iets van eeuwen ervaring in bloedvergieten. Dat betekent dus ook incompetente leiders. Gladstrijken en glimlachen. Maar welke kant behalve Rusland het uitgaat weet ik niet. Het is best confuus allemaal. Of is dat juist de bedoeling?


Aan het laden ...

20/08/14 22:32
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Nestor Makhno
Als je even googled op London Policy Center, dan zie je meteen wat het is. Een joodse rechts conservatieve lobbyclub met 5 joodse bestuursleden en een voorzitter die actief is in het American Jewish Congres. Een soort Aipac dus, maar in een ander jasje.


Aan het laden ...

20/08/14 22:23
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Nestor Makhno
@Pieterdevries Aan u zijn de sprookjes van Grimm welbesteed.


Aan het laden ...

20/08/14 22:21
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Nestor Makhno
@Varkenshaar Ja, de EU en Nedelrand spelen sinterklaas door een haven te financieren en een vliegveld in Gaza en tientallen andere projecten die vervolgens stuk voor stuk door de israelis worden vernietigd. En nooit krijgen de israelis daar de rekening voor gepresenteerd. Hennis gaat zelfs naar israel om battle proofed drones te kopen. Hoe ziek kun je zijn?


Aan het laden ...

20/08/14 22:18
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Nestor Makhno
@aillanieli Jammer. Dat had ik nou willen zeggen , maar u was me voor. Overigens natuurlijk helemaal gelijk. Bravo!


Aan het laden ...

20/08/14 22:14


Nestor Makhno
@Pietjes123 Het joodse volk is een mythe. Er is geen eenduidig joods genoom.Het is dus ook geen ras, alhoewel Martin Buber en Hitler iets anders beweerden. Wat ook een mythe is, is het verhaal over een joods koninkrijk dat ooit, 2000 jaar geleden, bestaan zou hebben. Al 100 jaar ploegen ze Palestina om en er is GEEN ENKEL bewijs gevonden voor de stellingen in het o testament. Het o testament is een sprookjesboek met net zoveel waarheidsgehalte als de Odysseus . Niets dus!


Aan het laden ...

20/08/14 22:13
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
JaapBo
Helaas trapt Eppink in de geschiedsvervalsing van IsraŽl. Het bedrijft niet realpolitiek in een oud-testamentische omgeving, maar oud-testamentische veroveringspolitiek in een onderontwikkelde omgeving. Ben Goerions favoriete Bijbelboek was niet voor niets Jozua. Die moordde steden uit op een manier waarbij Mohammed verbleekt.


Aan het laden ...

20/08/14 22:11
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
robo007
Alles is begonnen bij de grote fout in 1947, het accepteren van een zionistische staat IsraŽl. . Jammer dat Europa dit niet wil begrijpen en dus corrigeren.


Aan het laden ...

20/08/14 22:10
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Jan houkes
Hear, hear; een "Umdenken" over onze, Europa's , rol in de wereld is onontkoombaar. De Anti-Europeanen vergeten dat de enige kans om in de ons omringende werled zaken ten goede te veranderen, is dat als 1 Unie te doen. Als het andere is een mix van kruideniersmentaliteit en morele lafheid.


Aan het laden ...

20/08/14 21:56
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
FilipS
Goed om te lezen dat ook Eppink pleit voor meer Europa. Erg grappig om te lezen dat Eppink mevrouw Ashton verwijt het werk van haar collega Malmstrom niet goed uit te voeren. Die duizenden jihadi's zijn namelijk haar verantwoordelijkheid. Enfin, dat zegt misschien iets over de rest van de analyse.


Aan het laden ...

20/08/14 21:45
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Benders
Laten we gauw de buitenlandse dienst van de EU opheffen inclusief de commissarissen. Meer dan EEG is genoeg. Als we ons bedreigd voelen door wie dan ook is er het NATO lidmaatschap. Dan smijten we met de natoleden wel bommen waar ze dan horen.DE= e is en blijft incompetente maar geldverslindende flauwe kul. Geld naar Gaza het is te gek om los te lopen. Laat ze een stuk grond huren in de Sinai en sinaasappelbomen planten. Maar dat zal wel te hard werken zijn.


Aan het laden ...

20/08/14 21:22
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
ChristianAlexanderWinter
Als de VN, VS en Europa niet zo inactief waren zou IsraŽl in de huidige vorm ook niet bestaan met haar huidige beleid inzake grenzen, kolonisten en de relatie met de, ahem, buren. . . Derk Jan Eppink kan me nog mer vertellen, maar die paar duizend mensen die in het Midden Oosten oorlog gaan voeren hebben we door de jaren heen ook naar het IDF zien gaan, overigens. Waar ze ook net zo goed PTSS en morele deuken op hebben gelopen.


Aan het laden ...

20/08/14 21:12
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Wiebe1
3e poging. Hear, hear! Dit zou moeten worden voorgelezen in elk Europees parlement, op een speciale persconferentie, het zou de Europese media wekenlang moeten beheersen tot alle journalisten uit hun sluimertoestand zijn ontwaakt en de VK van schrik geen censuur meer pleegt, zodat wij voor het eerst sinds lange tijd met de realiteit om de oren worden geslagen, want dat is kennelijk de enige manier waarop wij moeten VOELEN wat er aan de hand is voordat onze koppen rollen. Dank u, Derk Jan Eppink.


Aan het laden ...

20/08/14 20:34
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Blutch1
Als Europa, net als de Amerikanen bombardementen ip IS zou uitvoeren, bombarderen ze tegelijkertijd die duizenden jonge moslims die naar IS zijn gereisd. En u denkt dat dat geen probleem zou zijn?


Aan het laden ...

20/08/14 20:15
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
lagedor
Lady Ashton is een schertsfiguur, net als Gollem en Barroso. Die mogen achteraf ergens een hand schudden en helemaal links op foto's aanschuiven, maar bij belangrijke besluiten van de EU-leiders moeten ze niet in de weg lopen. Daar worden ze ook op geselecteerd. Je dacht toch niet dat Duitsland en Frankrijk een krachtige EU-leider dulden die hun het gras voor de voeten wegmaait. Merkel geeft de weg en de grenzen aan en de rest heeft zich daarnaar te schikken.


Aan het laden ...

20/08/14 20:07
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
snjaak
Als IsraŽl net zo zou reageren als veel reaguurders hieronder was het niet eens opgebouwd. Hier zijn nog veel mensen bezig met zwarte piet, duurzaamheid, discriminatie op de arbeidsmsrkt, gebrek aan stageplakken. Niet alleen is de gemiddelde politicus te naÔef voor reaalpolitiek ook voor real economie


Aan het laden ...

20/08/14 20:04
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Varkenshaar
Eppink is een uitstekend analist. Zeer scherp opgemerkt. Lady Ashton is ťťn van de vele nitwits in de EU. Nog nooit een haarscherpe analyse van haar gehoord of gezien. Honderden miljoenen worden er weggegeven aan bijvoorbeeld Gaza waar nota bene Hamas de dienst uitmaakt. Wereldwijd gezien als terroristische organisatie! Van uw en mijn geld wordt sinterklaas gespeeld naar terroristen. Eppink ziet dat goed. En IsraŽlhaters laten zich ook hier weer onoprecht horen. Lady Ashton, goodbye. Inderdaad.


Aan het laden ...

20/08/14 19:46
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
LaBrunette
Beetje provocatieve / populistische titel, toch? Ik ben het ermee eens dat Europa wat eensgezinder zou moeten opereren en idd de smetplekken (Islam / IS) zou moeten benoemen en er wat mee (of tegen) doen. Echter: als we het even keren: "Als Europa net zo zou handelen als Israel, hadden we nu al de derde wereldoorlog". Beetje erg kort door de bocht je stuk, Derk Jan Eppink?


Aan het laden ...

20/08/14 19:36
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
van de toen nog niet door de vluchtige massa tv cultuur van McDonald's en Coca Cola gedomineerde land van The American Dream in de Nieuwe Wereld en een vredesplan van de Belgische koning,


Aan het laden ...

20/08/14 19:24
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
Overigens konden de Britten niet op tegen Duitse economische concurrentie, vandaar de Eerste door Westerse koloniale mogendheden begonnen zinloos bloedvergietende Wereldoorlog en verwierpen de koloniale mogendheden Frankrijk, Engeland en ItaliŽ het 14 punten tellende vredesplan van president Wilson


Aan het laden ...

20/08/14 19:23
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
frnas
Eigenlijk zijn het tegenwoordig vooral politici die verantwoordelijk mogen worden gesteld voor de genoemde instabiliteit. Geen politicus die zegt,100.000 extra immigranten erbij elk jaar, in het verkiezingsprogramma. Als de ene helft juicht over een onthoofdingsvideo die door de andere helft van de mensen ernstig wordt afgekeurd is er iets erg mis gegaan. Maar ondertussen blijven politici maar immigranten toelaten en is er geen coherent beleid. Uiteindelijk wordt het de ondergang van de E.U.


Aan het laden ...

20/08/14 19:22
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
maar met vele op eurozone niveau te herstellen weeffouten een verdeel- en heerspolitiek, zodat hetgeen wat u in uw reactie stelt helaas juist is.


Aan het laden ...

20/08/14 19:22
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
@DreHa Zoals eerder in de Volkskrant in een analyse van een deskundige naar voren gebracht voeren de Britten met de landen van het continent in de eurozone waar zij geen deel van uitmaken in afleveringen van Debiteuren/Crediteuren van de mogelijk over de rest van de wereld uitslaande brand van de euro schulden- en vertrouwenscrisis als gevolg van een muntunie zonder politieke afspraken,


Aan het laden ...

20/08/14 19:21
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Pieterdevries
@ Pietjes123. Het beweerde bestaansrecht van Israel is het oude testament. De eerste vijf boeken daarvan zijn het joodse heilige boek, de Torah, die joden het recht op het beloofde land geeft. Helaas denken Palestijnen daar anders over.


Aan het laden ...

20/08/14 19:14
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
@aillanieli Tenzij mensen al dan niet in naam van de vrijheid in The War on Terror na het commando "Wie niet voor ons is, is tegen ons" een kortstondig geheugen hebben spreken de feiten die u in uw reactie noemt helaas voor zichzelf.


Aan het laden ...

20/08/14 19:09


arnoutf
Als Europa zo aggressief zou reageren als Israel dan hadden we nu oorlog met Rusland.


Aan het laden ...

20/08/14 19:09
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Fransien1
Als het anders was gelopen dan het is gelopen dan was het allemaal anders geweest. Hoe open kan een deur zijn. Wie weet zou Europa nog veiliger zijn geweest als we alerter waren op mogelijke gevaren die overal loeren of we hadden met de ene na de andere opstand moeten afrekenen. Je weet het niet. West-Europa is intussen wel een van de veiligste en welvarendste streken ter wereld. Dat staat vast en strenger betekent altijd minder vrij. De veiligheid van een dictatuur is ook niet alles.


Aan het laden ...

20/08/14 19:00
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Pieterdevries
@ Sam_Noa " ....je zou van een 'senior fellow' bij het LPC toch iets meer intelligentie verwachten ". Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Dat is alles.


Aan het laden ...

20/08/14 18:59
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theo Benschop
dat in alle landen in alle windstreken van de ronde en niet platte aarde in plaats van verkiezingsshows op de televisie examens op dit gebied worden afgelegd voordat mensen op dit terrein Łberhaupt werkzaam kunnen zijn.


Aan het laden ...

20/08/14 18:57
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Mephistoles
Jaa, Europa als culturele en politieke eenheid - dat is immers de gemeenschappelijke noemer van datgene wat ontbreekt. Vijfhonderd miljoen Europeanen (van de zevenhonderd miljoen op dit continent) hebben geen cultureel en politiek zelfvertrouwen. Ach, zolang elke twee van drie IsraeliŽrs een tweede paspoort heeft om meteen het land te kunnen verlaten zodra het definitief mis gaat... denk ik eerder dat Eppink netjes betaald wordt voor zijn bijdrage - dom zal hij hopelijk toch niet zijn...


Aan het laden ...

20/08/14 18:54
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Theofiel Boemerang
In militaire zaken heeft de EU helemaal niets te betekenen en dat is maar goed ook, want men zou in elk conflict de verkeerde partij kiezen. Dat men de Palestijnen steunt is natuurlijk belachelijk; niet zozeer vanwege de Palestijnen, maar vooral omdat de EU er niet is om ontwikkelingshulp te bedrijven. Binnen de EU-landen zelf is dat verschijnsel al erg genoeg. Al met al vind ik het erg onrechtvaardig om de opkomst van ISIS aan de EU te wijten. Je kunt net zo goed de Cliniclowns de schuld geven.


Aan het laden ...

20/08/14 18:45
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Pip56
Ik ben al bang hoor, al jaren, want als gewoon mens die het nieuws volgt, zie je dit allemaal aankomen. Echter de politici, degenen die moeten vooruitzien (want dat is toch regeren), die zijn nergens, die zien/doen niets. Ik zou zeggen, degenen die eruit gaan om te radicaliseren niet meer terug laten komen. Er zijn genoeg vluchtelingen binnengekomen die hier wel een goed bestaan proberen op te bouwen. Europa staat voor vrede; laten we dat alsjeblieft zo houden.


Aan het laden ...

20/08/14 18:44
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
bmeerdink
Hoezo "Europese inactiviteit voedde het monster" (d.w.z. IS)? Slaat dat ergens op? Lees ik enige uitleg over wat Europa had moeten of kunnen doen wat men in de regio zelf niet kon? . . Een nog grotere enormiteit is de uitspraak die de titel van het stuk geworden is: "Als IsraŽl net zo zou handelen als Europa, zou het niet meer bestaan". Wat een vreemd idee: Europa zou een beleid zou moeten voeren alsof het IsraŽl is? . . Dit is een propaganda-stukje vol met retorische trucs.


Aan het laden ...

20/08/14 18:38
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
zippora
Een evenwichtige kijk op zaken . Ik ben het helemaal met u eens, mr Eppink. De naiviteit van Europa is schokkend.


Aan het laden ...

20/08/14 18:21
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
senora
Israel als discriminerende staat, zonder grondwet maar met de Torah als hoogste wet, zou ook niet moeten bestaan, c.q. moeten hebben bestaan. Een Israel na her-definiŽring, met een grondwet die alle geledingen gelijke rechten toekent, dat de meer dan 60 joden bevoordelende wetten afschaft en de vele wandaden waar mogelijk repareert, zou de huidige problemen helemaal niet hebben. Maak er een federale staat van met een overwegend joodse provincie en een overwegend palestijnse provincie


Aan het laden ...

20/08/14 18:15
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
aillanieli
Eppink doet net alsof Ashton de opkomst van IS gevoed heeft. Ik zou denken dat George Bush en de leugenachtige Colin Powell hier voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben de bestuurslaag uit een land gebombardeerd en met de moord op tienduizenden onschuldige moslims de voedingsbodem gelegd voor het terrorisme. De zogenaamde collateral damage liet zich niet begraven en onder het vloerkleed vegen maar explodeert nu straight in hun face in de vorm van zeer haatdragend terrorisme. Goed gedaan jochies.


Aan het laden ...

20/08/14 18:00
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
joostsr
Haatzaaien wordt in onze humane maatschappij gelukkig vaak nog meteen herkend en ontmaskerd. Sluipend angst zaaien met oude koppensnellers lukt al veel beter. Volwassen humane mensen ,ook journalisten lijkt me, doen er beter aan om onbevreesd rustig een beroep te doen op onze rechtstaat.


Aan het laden ...

20/08/14 17:52
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
cr65
Ten opzichte van de EEG, toen Europese landen nog afzonderlijk zaken durfden te doen en mensen paspoorten moesten laten zien, is de buitenlandpolitiek van de EU niet efficiŽnter, wel vele malen duurder. En inderdaad, als Ashton er niet was geweest had niemand het verschil gemerkt.


Aan het laden ...

20/08/14 17:43
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
BoertjevanBuuten
Kijk eens aan, het lobby-en van pro-Israel kandidaten is begonnen. En natuurlijk loopt de Volkskrant daarbij weer geheel neutraal en objectief voorop.


Aan het laden ...

20/08/14 17:36
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
DreHa
Ja, volgens de Britten is het de schuld van de Eu. Terwijl UK de grootste saboteur is van ieder EU beleid. . Helemaal lachwekkend is natuurlijk: gebrek aan cultureel en politiek zelfvertrouwen. Als er ergens genoeg van is dan is het wel van cultuur en politiek.


Aan het laden ...

20/08/14 17:32
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
mokoloko
Wow. Oorverdovende stilte.


Aan het laden ...

20/08/14 17:31
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
sirius2012
Ik zou de bewering van dhr Eppink graag willen omdraaien: . Als Europa net zo zou handelen als IsraŽl zou het niet meer bestaan. . De veiligheidsdoctrine zoals gebezigd door IsraŽl maakt aantoonbaar een eind aan elke vorm van verdraagzaam samenleven. . Het is verontrustend dat rechtse opiniemakers als Dhr. Eppink keer op keer een platform krijgen om hun wirwar analyse van vermeende Europese gevoelens en noden over ons uit te storten.


Aan het laden ...

20/08/14 17:28
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
JoopFinland
Israel is de grootste bedreiging voor de veiligheid van de Europeaan. De zionistische staat -gefinancierd door onder meer het London Policy Center in New York- is een constante steen des aanstoots voor miljoenen mensen overal ter wereld.


Aan het laden ...

20/08/14 17:25
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
AATJE123
"Tussen gaza en israel regende het raketten", en bombardementen die duizenden doden en vele duizenden gewonden, vluchtelingen en enorme verwoestingen aanrichten.


Aan het laden ...

20/08/14 17:24
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
9Stars
Gek artikel. Is dit een grap? Eenzijdig ook. Europa voedde het monster? Waar hebben deze mensen hun wapens vandaan? Wie verdient er aan? Twijfel zelfs of hij toerekeningsvatbaar is. Wie betaalt hem? Heeft deze man ook een lijst met namen van die duizenden jonge moslims die allemaal vertrekken en als koppensnellers terug keren? Een aardig beeld heeft hij overigens van jonge moslims: Ze waren/zijn uitkeringstrekkers en koppensnellers. Althans duizenden van hen. Kan hij op non-actief?


Aan het laden ...

20/08/14 17:20


Sam_Noa
Voor de zuiverheid van zijn betoog had dhr. Eppink best het zinnetje..."regende het Israelische bommen en kogels richting Gazastrook die ruim 1700 Palestijnen het leven kostten, waarvan driekwart burger" mogen toevoegen....je zou van een 'senior fellow' bij het LPC toch iets meer intelligentie verwachten. Gevaarlijk verhaal dat symptoombestrijding als oplossing van het probleem moslim extremisme neerzet. What about de voedingsbodem beste meneer Eppink??.. I wish you well....sleep tight..


Aan het laden ...

20/08/14 17:20
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
j_g
Een nogal eenzijdig stukje waarbij voor het gemak maar vergeten wordt dat het grootste deel van deze ellende ontstaan is door het gedrag van zowel IsraŽl en VS. Als Europa zich zou gedragen als IsraŽl(dus ongegeneerd land inpikken) zou Europa of in ieder geval de EU niet meer bestaan, het zou dan net zoals daar een grote puinhoop zijn. De houding t.o.v. de Palestijnen is inderdaad verkeert, het wordt tijd dat de EU zich niet meer beperkt tot moties tegen IsraŽl maar ook echt optreedt.


Aan het laden ...

20/08/14 17:14
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
noonk hoebeer
Het niet meer bestaan van israel is de enige oplossing van het conflict


Aan het laden ...

20/08/14 17:14
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Rully
Uitstekend verhaal! Helemaal mee eens. Voor een keer vind ik wel dat de schuld voor dit incoherent beleid ligt bij de Europese Lidstaten en niet bij de Commissie of zelfs de EEAS. Zonder duidelijke, of zelfs tegenstrijdige, instructies kunnen die ook niet veel uithalen.


Aan het laden ...

20/08/14 17:01
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Pietjes123
Ashton is niet genoeg anti palestijns, die Carl Bildt blijkbaar wel! Een tiental IS terroristen wordt omhoog geblazen naar duizenden, werkt de heer Eppink voor een reclame bureau? Tot slot, Israel heeft niets en dan ook helemaal niets te maken met het OUDE Testament.


Aan het laden ...

20/08/14 17:00
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Wiebe1
Hear, hear! Dit zou moeten worden voorgelezen in elk Europees parlement, op een speciale persconferentie, het zou de Europese media wekenlang moeten beheersen tot alle journalisten uit hun sluimerstand zijn geschopt, aan het werk lapswansen en snel een beetje, zodat wij voor het eerst sinds lange tijd met de realiteit om de oren worden geslagen, want dat is kennelijk de enige manier waarop wij moeten VOELEN wat er aan de hand is voordat onze koppen rollen. Dank u zeer, Derk Jan Eppink.


Aan het laden ...

20/08/14 16:54
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
koh-i-noor
De vraag is of Europa in de kwestie tussen Israel en de Palestijnen wel stelling zou moeten nemen. . Waarom zou dat moeten? . Verder: . Als Europa zou handelen als Israel zou ik er voor geen prijs meer willen wonen.


Aan het laden ...

20/08/14 16:53
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
pahs
En wat zou er precies gebeuren als Europa net als Israel zou handelen?


Aan het laden ...

20/08/14 16:52
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
olde griese
Gaaf stuk, de Lady zal het zelf waarschijnlijk niet lezen.


Aan het laden ...

20/08/14 16:46
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Heerjansdammertje
Echter is in Europa ondanks, of misschien wel dankzij alles wel vrede ontstaan en samenwerking. Ik geloof niet dat Israel, als ze zo door blijft gaan, ooit aan die toestand geraakt.


Aan het laden ...

20/08/14 16:35
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
E.Hartogs
Zo correct en politiek zo niet correct dat de woede uitbarstingen niet zullen uitblijven.


Aan het laden ...

20/08/14 16:29
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
thveenlaag
Alsof handelen als Israel of handelen als Europa de twee enige mogelijke keuzen zijn ....


Aan het laden ...

20/08/14 16:24
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Debby T.
Het probleem dat Eppink constateert is reŽel. De oplossing hiervan ligt echter niet in Brussel maar in de verschillende hoofdsteden van de Unie. De Unie is met 28 staten onmachtig een sterk buitenlands beleid te voeren, net zoals onze republiek waar Zeeland het in 1648 presteerde om NIET de vrede van MŁnster te ondertekenen omdat de kaapvaart zo lucratief was. Wat het probleem van de Zeven ProvinciŽn was, is het probleem van de 28. De oplossing ook. Centralisatie, een eenheidsstaat.


Aan het laden ...

20/08/14 16:21
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Giordano Bruno
Riposte: Als Europa net zo zou handelen als IsraŽl, zou Europa niet meer bestaan. Einde riposte. Oftewel: Je moet wel een bijzonder dik (pro-IsraŽl) bord voor je kop hebben om die niet te zien aankomen ...


Aan het laden ...

20/08/14 16:18
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Hierom
"Als IsraŽl zou handelen zoals Europa, zou het niet meer bestaan." Europa bouwt geen huizen in gebieden die niet tot haar grondgebied horen en bevolkt deze niet met haar eigen inwoners. Ik denk dat een groot probleem van IsraŽl's veiligheid daar vandaan komt. Misschien als ze dat in het verleden anders hadden gedaan, liepen haar inwoners nu niet zo'n groot risico. Mensen moeten ophouden elkaar dood te wensen. Geldt voor alle opruiers en misleidde vechters. 't Draait alleen om persoonlijke macht.


Aan het laden ...

20/08/14 16:16
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Pieterdevries
Wat de EU doet en deed in de Ukraine kan ik niet anders zien dan als Realpolitik. Daar danken we nu een economische oorlog aan, met als slachtoffers gewone mensen in de EU lidstaten, afgezien van de doden in het O van de Ukraine. Ook t.a.v. de Moslims en Palestijnen Realpolitik, Might is Right. Dat beide Realpolitiken wel eens op een Europees fiasco kunnen uitlopen, met de Russische beer valt niet te spotten, met anderhalf mijard Moslims ook al niet meer. Dan is er BRICS, India en BraziliŽ.


Aan het laden ...

20/08/14 16:14
Beledigend? Ongepast? Meld het ons.
Yacoub Nasr
De EU is het meest onnozele clubje dat onder leiding van Ashton telkens de verkeerde dingen doet. Israel is in het Midden Oosten het enige land dat zich teweer weet te stellen tegen de Moslim bedreiging - men doet wel voorkomen dat het gaat om land en Palestijnen - maar dat is het ten diepste niet. Als het daarom zou gaan was er morgen al vrede. Maar het zijn de Islamieten op hun veroveringstocht. Israel heeft geen keus dan hard terug te slaan, helaas kost dat onschuldigen ook het leven.


Aan het laden ...

20/08/14 16:12



Terug naar Joods racisme , of naar site home .
 

[an error occurred while processing this directive]