Volkskrant.nl, 21-03-2017, door Lisa van der Velden uitleg of detail 2010

Google past beleid aan om te voorkomen dat extremisten verdienen aan advertenties

Nu verschillende bedrijven en organisaties hun advertenties uit Google terugtrekken gooit het techbedrijf zijn advertentiebeleid radicaal om. Britse kranten deden vorige week uit de doeken hoe radicale extremisten aan Googleadvertenties van bonafide partijen verdienen - en goed ook. De nieuwe maatregelen die Google aankondigt vormen een duidelijke trendbreuk met het neutrale imago dat het bedrijf graag uitdraagt.


Google verkoopt advertentieruimte op verschillende platformen, variŰrend van zijn eigen zoekmachine tot YouTube. Deze plekken worden automatisch gevuld, waardoor adverteerders zelden precies weten waar hun reclames verschijnen.

Vorige week onthulden Britse kranten wat dit in de praktijk betekent. Zo ontdekte The Guardian dat advertenties van bedrijven, organisaties Ún de krant zelf in YouTube-filmpjes van extremisten terechtkwamen, onder wie de Ku Klux Klan en islamitische haatpredikers.

Elke klik op de advertenties van deze Britse bedrijven leverde de extremisten geld op, en niet zo'n beetje ook. Volgens berekeningen van experts verdienden de makers van de video's ruim 250 duizend pond (290 duizend euro) aan alle advertenties in hun filmpjes, zo schreef The Guardian. In een reactie trokken de krant en veel bedrijven hun advertenties op Googleplatformen onmiddellijk terug.

Ook de Britse overheid was bepaald niet amused, en riep directeuren van moederbedrijf Alphabet vorige week op het matje. Zij mochten komen uitleggen hoe het mogelijk was dat promotiemateriaal van de Britse overheid in filmpjes van extremisten terechtkwam. Het ging hierbij om reclames voor het leger en bloeddonaties, gefinancierd door de belastingbetaler.



Neutraal of niet

In een nieuwe blogpost biedt Google 'diepe verontschuldigingen' aan en belooft directeur Philipp Schindler significant meer personeel aan te nemen, dat strenger gaat optreden tegen 'haatdragende, beledigende en denigrerende inhoud' .

De term 'denigrerende inhoud' is daarbij opvallend, omdat Google hiermee zijn definitie van ongewenste inhoud verbreedt. Ook opmerkingen die het bedrijf als vernederend ziet, kunnen voortaan aanleiding zijn boodschappen te weigeren of verwijderen. 'Bijvoorbeeld zinnen als 'vrouwen moeten geen wiskunde studeren' en 'homorechten hebben ons dommer gemaakt', zegt een woordvoerder tegenover persbureau Bloomberg. Daarnaast wil Google voortaan niet alleen teksten verbieden die groepen op basis van ras, religie of cultuur lastigvalt of bedreigen, maar ook teksten die tegen 'kwetsbare groepen en vluchtelingen' zijn gericht.

Meestal houdt Google zich verre van politiek geladen kwesties. Volgens criticasters verschuilt het techbedrijf zich dikwijls achter de spiegelmetafoor: het platform zou slechts een spiegel zijn van dingen die in de maatschappij gebeuren. Een platform dat interactie tussen partijen mogelijk maakt, maar zelf onpartijdig is. En dus was de reactie van Google op elk kritiekpunt hetzelfde: wij zijn Zwitserland. Met deze nieuwe aanpak neemt duidelijk Google stelling.

Dat een immer neutrale houding voor zo'n machtig bedrijf niet houdbaar is, had Google ook kunnen weten door goed naar Facebook te kijken. Ook Facebook moest het spiegelargument uiteindelijk laten varen, gedwongen door de storm van kritiek over nepnieuws en haatberichten op het sociale netwerk.



Naar Cultuur, gelijkheid , Albanese cultuur , Sociologie lijst , Sociologie overzicht  , of site home .
 

[an error occurred while processing this directive]